جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
حداد عادل:

طنز آزمایشگاه طنزپردازان و مسئولان است

پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب: 423797
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: طنز آزمایشگاه صداقت طنزپردازان و تحمل مسئولان است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در همایشی که امروز پنجشنبه به مناسبت دومین سالگرد تاسیس دکتر سلام برگزار شده بود، گفت: بنده با اینکه روزی دو تا سه بار سخنرانی می کنم برایم سخنرانی در این جلسه سخت است. عادت به جلسه شوخی و خنده نداریم، در اداره این جلسات مبتدی هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از دوستان دکتر سلام ممنونیم که شوخی را به صورت جدی وارد گفتمان ما کردند، دکتر سلام شوخی را جدی کرده و برعکس کسانی که مسائل جدی را به شوخی گرفته‌اند.

وی در ادامه با بیان خاطره ای از کم سابقگی در اداره جلسات شاد، گفت: سال‌هایی که در وزارت آموزش و پرورش بودم از المپیادی ها استقبال می کردیم. یک بار تیم المپیاد ایران اول شده بود، مرحوم حاج بخشی نگران بود که این مراسم مکتبی نبوده باشدو با مشکلاتی برگزار شده باشد، به همین دلیل نصف شب عده ای را سوار اتوبوس کرده و به فرودگاه آورده بود. وی که همیشه مراسم جبهه و جنگ را برگزار می کرد، برایش تصور برگزاری چنین مراسمی سخت بود و سعی می کرد با لحن شوخی و خنده، اشعار جبهه و جنگ را بخواند که دلم برای وی سوخت.

وی تصریح کرد: از دکتر سلام ممنونم که در فضای مجازی جای خالی گل آقا را پر کرد و حتی بهتر از آن شد.

رئیس فرهنگستان ادب با تاکید بر اینکه خنده از شئون خاص انسان است، گفت: هیچ حیوانی نمی خندد، زیرا گریه و خنده از شئون خاص انسانها است.

حداد عادل خنده و گریه را دو روی سکه خواند و گفت: سرچشمه گریه و خنده در عمق جان انسان است. هر کسی که خوب بلد باشد بخندد خوب هم بلد است گریه کند. خنده کردن خوب مثل گریه کردن خوب یک شان فرهیختگی است.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: دکتر سلام راه میانبری در انتقادات است و بسیاری از حرف ها را به کوتاهی در قالب طنز بیان می کند.

وی طنز را آزمایشگاهی برای طنزپردازان و مخاطبان طنز خواند و گفت: طنز آزمایشگاه صداقت طنزپرداز و آزمایشگاه تحمل برای سوژه های طنز است.

حداد عادل تصریح کرد: طنز می تواند ثابت کند که هیچ شوخی وجود ندارد که در آن شائبه ای از جدیت وجود نداشته باشد.

رئیس فرهنگستان ادب افزود: طنز می تواند به قدرت ها یادآوری کند که درست است آنها قدرت دارند و خیلی کارها می توانند انجام دهند، اما نباید هر کاری را که قدرت دارند انجام دهند.

وی با بیان اینکه طنز افکار عمومی را در برابر انحرافات حساس می کند، گفت: طنز می تواند زشتی ها را صریح و آشکار در چشم مسئولان اعلام کند.

حداد طنز برای تفریح و خوشگذرانی نیست بلکه برخی اوقات طنز از گریه نیز غم انگیزتر است به قول شاعر «خنده تلخ من از گریه غم انگیزتر است، کارم از گریه گذشته است به آن می خندم»

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه چند خصوصیت مهم دکتر سلام را برشمرد و گفت: دکتر سلام یک طنز متعهد است. هر کسی که آن را می بیند در عین اینکه شاد می شود، احساس می کند که یک تعهد عمیق به ارزش های انقلاب و اسلام در آن وجود دارد.

وی طنز دکتر سلام را طنزی شجاعانه خواند و اظهار داشت: این طنز ابایی از بیان حقیقت ندارد و شجاعت در طنز دکتر سلام موج می زند.

حداد عادل افزود: طنز دکتر سلام، طنزی کاملا ایرانی از حیث زبان، گفتار و استفاده از فرهنگ ایرانی است.

رئیس فرهنگستان ادب، طنز دکتر سلام را طنزی به روز و روزآمد خواند و گفت: دکتر سلام طنزی متنوع است که از امکانات بسیاری که در جامعه موجود است استفاده می کند و مجموعه های تلویزیونی را دوخت و دوز کرده و طنزی مفرح پدید می آورد.

وی ادامه داد: این طنز دوساله توانسته این همه آدم بزرگسال را در جشن تولد دوسالگی خود جمع کند.

حداد عادل گریزی نیز به فرهنگستان ادب زد و گفت: این روزها خیلی کلمات به ما نسبت داده می شود که روح فرهنگستان هم خبر ندارد. مثلا اینکه کراوات درازآویز فرهنگی است یا ساندویچ درازلقمه که روح ما نیز از این کلمات خبر ندارد.

وی گفت: واژه نو مثل کفش نو است در ابتدا پا را می زند اما بعد از مدتی استفاده از آن راحت می شود.

به گزارش جهان در این جلسه حمید رسایی، علیرضا زاکانی، فاطمه آلیا نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی نیز حضور دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *