پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۸
۲۸
اقدام دیرهنگام اما قابل تقدیر دستگاه قضا؛

برخورد با فروشندگان کاغذهای بی اعتبار به مردم/ سایتی که آزادانه پول می‌بلعد

سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 398895
پدیده شاندیز که اخیرا صدا وسیما طی گزارشی از اقدامات غیرقانونی در حوزه ساخت و ساز آن پرده برداشت مدتی است با راه‌اندازی یک وبسایت اقدام به فروش آن‌چه که نام سهام بر روی آن گذاشته می‌کند.
برخورد با فروشندگان کاغذهای بی اعتبار به مردم/ سایتی که آزادانه پول می‌بلعد
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ «شركت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» نامی است که این روزها تبلیغات تلویزیونی از پروژه‌هایش گوش همگان را کر کرده است و همگان را تحت عنوان «با ما همراه شوید» دعوت به مشارکت در پروژه هایش می کند. اما آیا باطن و روح این سرمایه گذاری همچون ظاهرش دعوت به یک «همراه شدن» است؟

به گزارش جهان،‌ صبح روز دوشنبه بود که دفاتر دلالی خرید و فروش کاغذهایی که با نام سهام از سوی این شرکت در اختیار مردم گذاشته می‌شود در اقدامی قابل تقدیر از سوی دادستان مشهد پلمپ شد. پدیده شاندیز که اخیرا صدا وسیما طی گزارشی از اقدامات غیرقانونی در حوزه ساخت و ساز آن پرده برداشت مدتی است با راه‌اندازی یک وبسایت اقدام به فروش آن‌چه که نام سهام بر روی آن گذاشته می‌کند. سایتی که به رغم پلمپ شدن دفتر، همچنان در دسترس بوده و مسدود نشده است.

از سوی دیگر در انتهای صفحه اول سایت فروش به اصطلاح سهام شرکت پدیده، این عبارت قابل تأمل درج شده است: «این سایت و کلیه مندرجات آن شخصی بوده و جهت اطلاع رسانی به سهامداران محترم ایجاد شده است.» چگونه یک سایت شخصی، می تواند فروشنده میلیاردها تومان اوراق سهام باشد؟!


بخش انتهایی صفحه نخست سایت فروش به اصطلاح سهام شرکت پدیده

ماجرا چیست؟

مطلب زیر که توسط یک کارشناس حوزه اقتصاد در مردادماه امسال در سایت بورس نیوز نگاشته شده را بخوانید تا تمام آنچه که در این کلاهبرداری اتفاق می‌افتد دستتان بیاید:

در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که مردم به چه چیزی دعوت می شوند. و چه چیزی را تحت عنوان پدیده شاندیز می خرند. همچنین در بحث ارزشگذاری شرکت، قیمت هر سهمی که مردم ۸ هزار تومان می خرند، در حدود ۱۷۰۰ تومان برآورد شده است. این رقم صرفا در مقام مقایسه و به عنوان خوشبینانه ترین برآورد کارشناسی از قیمت عادلانه سهم ارائه شده است و طبیعی است قصد این مقاله فقط نقد کردن قیمت ۸ هزار تومانی است و قصد این مقاله ارائه قیمت پیشنهادی برای خرید نیست چه اینکه در اینصورت خوشبینانه ترین حالت ممکن نباید معیار تصمیم گیری قرار گیرد.

نگاهی به آنچه مردم به عنوان سهام پدیده می خرند/گندم نمایان جو فروش

نام «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» بسیار کمتر از شرکت «شركت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» در اذهان عمومی دارای اعتبار است چراکه عمده تبلیعات تحت نام «شركت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» که سهامدار «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» است انجام می شود اما احتمالا مردم نمی دانند سهامی که میخرند سهام «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» است که با سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومان ( ۱.۵ میلیارد سهم ۱۰۰۰ ریالی) در سال ۸۸ تاسیس شده است و اکنون پس از کمتر از ۵ سال ارزش هر سهم از ۱۰۰ تومان ( ۱۰۰۰ ریال) به ۸۱۳۲ تومان رسیده است!

در ابتدا ۱۰۰٪ سهام این شرکت به «شركت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» تعلق داشت ولی در این بازه ۵ ساله در حدود ۱۵٪ آن به مردم واگذار شده است اما رشد جالب این شرکت مردم را ترغیب به خرید درصد بیشتری از این سهام می کند.

لازم است بدانید با این تفاسیر(۱.۵ میلیارد برگ سهم ۸۱۳۲ تومانی) ارزش بازاری این شرکت یعنی «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» به رقم جالب ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. برای اینکه مقیاس مناسبی در ذهنتان از این بزرگی ایجاد شود بد نیست بدانید بانک صادرات به عنوان سومین بانک بزرگ سیستم بانکداری کشور ارزش بازاری معادل ۴۶۰۰ میلیارد تومان در بورس تهران دارد و یا در صنعت مشابه یعنی صنعت ساختمان شرکتهای «سرمایه گذاری مسکن» و «بین المللی توسعه ساختمان» به عنوان دو هلدینگ بزرگ ساختمان ساز کشور ارزش بازارهایی به ترتیب ۵۱۷ میلیارد و ۴۰۶ میلیارد تومان دارند و در سالهای مالی ماقبلشان در تلفیق به ترتیب سودهای ۱۰۲ و ۹۳ میلیاردی محقق نموده اند، این در حالیست «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» در سال مالی قبل به سودی تنها معادل ۴۶ میلیارد تومان محقق نموده است.در واقع این شرکت نسبت قیمت به درامدی معادل ۲۶۳ مرتبه دارد در حالیکه این نسبت برای شرکتهای مذکور در بورس به ترتیب ۴.۷ و ۳.۹ میباشد!

آنچه که مردم نمی خرند اما به اسم پدیده می شناسند

اما بیاییم بر سر صورتهای مالی «شركت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» یعنی همان شرکتی که ذره ای از سود آن به جیب مردم ( همان ها که دعوت به همراه شدن شده اند) نمی رود:

این شرکت در سال ۹۲ سودی معادل ۶۸۰ میلیارد تومان شناسایی کرده است که ۴۳۵ میلیارد تومان آن از محل سود فروش « شرکت بین المللی پدیده کیش» به «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» می باشد در حالیکه بهای تمام شده ای تنها ۱۴ میلیارد تومانی داشته است.حالا این عدد ۴۴۹ میلیارد تومانی واگذاری چطور و برچه مبنایی بوده و این سود سرشار سه هزار و یکصد درصدی در این مدت کوتاه بر چه مبنای کارشناسی شده ای ایجاد شده است باید از صاحبان شرکت پرسید.

اما جالب تر از آن مابقی سود شرکت است که یادداشت ۱۹ درآمد این شرکت را بدون شرح در اینجا می آوریم:


به عبارت ساده تر از ۶۸۰ میلیارد تومان سود شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز (شرکتی که مردم آن را پدیده می شناسند اما سهام آن را نمی خرند) نزدیک به ۴۵۰ میلیارد تومان مربوط به فروش ملک به شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز (یعنی آنچه مردم می خرند) و ۲۹۵ میلیارد تومان نیز بابت فروش ۱۵ درصد سهام شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز است به مردم.

خلاصه و جمع بندی بحث تا اینجا

برای خلاصه کردن بحث تا اینجا فقط داده های زیر را کنار هم می گذاریم:

· سود خالص «شركت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» در سال ۹۲ برابر با ۶۸۰ میلیارد تومان

· سود خالص «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» در سال ۹۲ برابر با ۴۶ میلیارد تومان

· شرکتی که مردم سهام آن را به قیمت ۸ هزار تومان می خرند شرکت دوم است یعنی ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز که با احتساب سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومانی یعنی مردم این شرکت را با ارزش بازار ۱۲ هزار میلیارد تومان می خرند.

آیا قیمت ۸ هزار تومانی شرکت کارشناسی است

شنیده ها حاکی از آن است که در مجمع شرکت ابنیه و ساختمان پدیده، صحبتهای زیر از زبان آقای پهلوان رییس هیئت مدیره شرکت بیان شده است. پهلوان در رابطه با گروه شرکتهای پدیده بیان کرد: شاید پدیده اولین و آخرین شرکت اقتصادی در دنیا باشد که در آن سهام افزایش پیدا می‌کند و قیمت سهم در آن کاهش نمی یابد. از بزرگان علم اقتصاد هم بپرسید به شما می‌گویند که این موضوع کاری بزرگ است.

این جمله را بدون هیچ توضیحی آوردیم چرا که معتقدیم نیاز به توضیح بیشتر ندارد و فعالان بازار سرمایه که اساتید ما هستند چنین لحنی را به خوبی می شناسند و معنای حقیقی پس پرده را در می یابند.

برای جلوگیری از زیان سهامداران وارد بورس نمی شویم !!!

همچنین در مورد پذیرش این شرکت در بورس شنیده ها حاکی است جمله زیر در مجمع اخیر شرکت بیان شده است.

«اگر از همه مدعوین و سهام‌داران محترم شرکت پدیده که در این جلسه حضور دارند، تنها یک نفر موافق ورود پدیده به بورس باشد این کار را انجام می‌دهیم، باید توجه داشته‌باشید که ورود پدیده به بورس، با توجه به حضور افرادی خاص در بورس به هیچ‌ وجه منطقی نیست و با ضرردهی برای سهامداران جزء همراه خواهد بود.»

حالا مقصود از افراد خاص کیست نمی دانیم. اما سوال اینجاست که این قیمت ۸ هزار تومانی اگر مبنای کارشناسی دارد و بزرگان علم اقتصاد هم تایید می کنند که هرگز کاهش نخواهد داشت چرا ترس از ورود آن به بورس وجود دارد. چرا خارج از بورس معامله می شود؟

البته شاید بی ربط به شرکتی که با سرمایه ۵ میلیارد تومانی(شرکت پشتیبانی سهام پدیده) تاسیس شده است نباشد. این شرکت متضمن نقد شوندگی و خرید و فروش سهام مردم است. سهامی که با قیمتهای فعلی حدودا ۲ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

این مقاله همچنین ادعای این موضوع که ارزش گذاری سهام توسط اشخاص کارشناس انجام میشود را با توجه به چند داده مستخرج از صورتهای مالی زیر سوال می برد. ابتدا به بخشی از صحبت های صاحب محترم دقت فرمایید:

محسن پهلوان مقدم ریاست هیئت مدیره شرکت در رابطه با ارزش کارشناسی قیمت سهام بیان کرد: «آخرین باری که ارزش‌گذاری انجام شد، در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۱۳۹۲ بود که در این تاریخ ارزش آن، ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شد، ضمن اینکه باید بدانید که این ارزش‌گذاری از طریق ۱۲ کارشناس دادگستری انجام شده و نباید فراموش کنیم که پیشرفت سازه‌ها در فصول گرم بهار و تابستان به مراتب بیشتر از زمستان و پاییز بوده و امروز برآورد شود مسلما با پیشرفتی که در ساخت‌و‌ساز مجموعه داشته‌ایم قیمتی فراتر از این مبلغ اعلام می‌شود.

البته من خودم به دوستان قیمت‌گذار اعلام کردم که بین ۲۰تا۳۰ درصد قیمت را پایین‌تر اعلام کنند تا بتوانیم به دور از حاشیه راحت‌تر به رشد و پیشرفت مجموعه بپردازیم. به هر صورت طبق پیش‌بینی که داشته‌ایم قیمت ارزش‌گذاری شده در اواخر سال ۹۳ در حدود ۲برابر خواهد ‌شد. »

صورتهای مالی شرکت نشان میدهد در سال گذشته واحدهای تجاری مرکز خرید با متوسط هر متر ۳.۲۵ میلیون تومان، واحدهای اقامتی با متوسط هر متر ۵۹۰ هزار تومان و واحدهای هتل هر متر ۱.۲ میلیون تومان بفروش رفته است در صورتیکه مشت را نشانه خروار بدانیم ۵۶۰ هزار متر مرکز خرید و ۲۵۰ هزار متر هتل و ۱۸۳ هزار متر واحدهای اقامتی جمعا ارزش ۴۸۶۰ میلیارد تومان میرسیم که طبق صحبت صاحب شرکت ۱۵٪ پروژه نیز تاکنون واگذار شده است.

یعنی جمعا ۴۱۳۰ میلیارد باقیمانده میماند که نکته قابل توجه کسر متراژ پرتی شامل راهرو ها و سرویس های بهداشتی و... است چراکه متراژ کلی یک پروژه با متراژ واحدها متفاوت است واگر یک ضریب ۲۰٪ از این مقدار کم کنیم عدد بدست امده ۳۳۰۰ میلیارد خواهد بود حالا این کارشناسان عزیز که این عدد ۱۲ هزار میلیاردی را تخمین زده اند باید دید مبنای محاسبه شان چه بوده است.


البته ما باز کمی رندی به خرج میدهیم و در صورتهای مالی منتشر شده شرکت میبینیم که کارشناسان عزیز صنعت بیمه از ما هم دست پایین تر قیمت زده اند و مجموعا پروژه را ۱۷۱۱ میلیارد تومان یعنی نصف رقم ما ارزش زده اند که البته احتمالا زمین از محاسبات حذف شده که نهایتا ۵۰۰ هزار متر زمین این پروژه با تعمیم قیمتهای منطقه نهایتا هزار میلیارد تومان ارزش خواهد داشت که بنابراین مجموع صحبتها بیان میکند عدد ۳۳۰۰ میلیارد مورد نظر رقم مناسب و حتی برآورد خوش بینانه ای هم میباشد.

از طرفی در صورتیکه از طریق ارزش گذاری برمبنای خالص ارزش دارایی ها یا همان NAV ارزش گذاری کنیم باز هم عددی فراتر از ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» بدست نمی آید که معمولا شرکتهای سرمایه گذاری در بورس تهران بطور متوسط ۷۰٪ ان ای وی ارزیابی میشوند که نشان میدهد در صورتیکه که «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» در بورس قابل معامله بود با تمام تخفیفات حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان یعنی هر سهم ۱۶۶۶ تومان معامله میشد. که البته اگر بر مبنای پی ب ای و غیره ارزش گذاری کنیم به ارزشهایی به مراتب پایین تر خواهیم رسید.

البته اگر مراد از افراد خاص که باعث متضرر شدن سهامداران شرکت ابنیه و ساختمان پدیده در صورت پذیرش در بورس می شوند تحلیل گران و کارشناسان بازار سرمایه باشد قطعا نگرانی اعضای هیئت مدیره شرکت صحیح است.

شکل زیر مربوط به نمودار قیمت سهام است اصلا تعجب نکنید اگر در حین انتشار این مطلب قیمت سهم شرکت مثلا ۸۵۰۰ تومان شود چون شرکت پدیده تنها شرکت در جهان است که این قابلیت را دارد.


بررسی شرکت از منظر قوانین حقوقی کشور و نقش سازمان بورس

شاید تاسف بارترین بخش ماجرا، بررسی حقوقی موضوع باشد. شرکتی با ۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش که ۱۵ درصد آن در اختیار عموم مردم از سرتاسر کشور می باشد، در اداره ثبت شرکتها به صورت سهامی خاص ثبت شده است. در ماده ۲۱ قانون تجارت در مورد شرکتهای سهامی خاص چنین می خوانیم:

«شركتهاي سهامي خاص نمي توانند سهام خود را براي پذيره نويسي يا فروش در بورس اوراق بهادار يا توسط بانكها عرضه نمايند و يا به انتشار آگهي و اطلاعيه و يا هر نوع اقدام تبليغاتي براي فروش سهام خود مبادرت كنند مگراينكه ازمقررات مربوط به شركتهاي سهامي عام بنحوي كه دراين قانون مذكور است تبعيت نمايند»

در مورد شرکتهای سهامی عام نیز دو قانون زیر تکلیف را به وضوح مشخص کرده است. بر اساس دو قانونی که در ادامه آمده شرکتهای سهامی عام با سرمایه بالای ۵۰ میلیارد ریال حق معاملات سهام خود را در بازاری غیر از بازارهای دارای مجوز (بورس و فرابورس) ندارند. دو قانون یاد شده به شرح زیر هستند:

۱. بر طبق بند ب ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه، معاملات اوراق بهادار ثبت شده در سازمان فقط در بورسها و بازارهای خارج از بورس دارای مجوز (منظور فرابورس) و با رعایت مقررات معاملاتی هر یک از آنها حسب مورد امکان پذیر بوده و معامله اوراق بهادار مذکور بدون رعایت ترتیبات فوق فاقد اعتبار است.

۲. از طرفی ماده ۲۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران اوراق معاف از ثبت نزد سازمان را اعلام نموده است که طبق آخرین اصلاحیه آن، شرکتهایی که حقوق صاحبان سهام آنها از ۵۰ میلیارد ریال کمتر باشد از ثبت نزد سازمان معاف هستند.( به عبارت دیگر شرکتهایی که حقوق صاحبان سهام آنها بالای ۵۰ میلیارد ریال است ملزم به ثبت نزد سازمان هستند)

حال سوال اینجاست که با توجه به موارد بالا چگونه است که این شرکت با سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومان معاملات سهام خود را با چنین تبلیغات گسترده ای در بازاری انجام می دهد که مصداق بند ب ماده ۹۹ قانون پنجم توسعه نیست و قیمت در آن نه با مکانیزم عرضه و تقاضا بلکه به دلخواه مدیران شرکت تعیین می شود. سازمان بورس بهتر است در این زمینه توضیحات خود را اعلام نماید.

این مطلب صرفا بر مبنای بررسی های کارشناسی و حقوقی اطلاعات موجود در صورتهای مالی «شركت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز» و «شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز» انجام شده و این مجموعه آماده انتشار هرگونه شفاف سازی توسط اشخاص ذی نفع و یا سایر اشخاص مسئول می باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سهامدار
Iran, Islamic Republic of
کاشکی صحبتهای یکشنبه جناب پهلوان گوش میدادید و سپس این خبر را منتشر میکردید
...
یه بنده خدا
آقاجون اگر خبرنداری محسن پهلوان چنین آدمیه. این گفته های خودشه درباره بنیاد ارمغان بهزیست که همه ماجراش رو میدونند چیزی شبیه قمار بود و آقای بهجت هم حرام اعلامش کردند:
درواقع کاغذ می‌فروختند به مردم. یک تیم بازرگانی فرانسوی هم پشت ماجرا بود. شانسی که من آوردم، این بود که یکی از دوستان، من را با این تیم آشنا کرد. روزی که من با این تیم بازرگانی دیدار کردم، پیشنهاد کردند برای افتتاح رستوران شاندیز در جردن تبلیغ کنم. من هم قبول کردم. این اتفاق باعث شد، من بازی تبلیغات را آغاز کنم. آن زمان کل هزینه‌ای که برای افتتاح رستوران شاندیز کردم، ۲۲ میلیون تومان بود. اما ۲۸ میلیون تومان برای تبلیغات خرج کردم. اولین کاری که با این تیم فرانسوی کردم، طراحی یک جدول تبلیغاتی بود. جدولی که در آن حتی شماره صفحه و روزی که تبلیغات‌مان در روزنامه‌ها چاپ می‌شد، آمده بود. در این جدول آمده بود که در فلان روز و فلان ساعت، چه اتفاق تبلیغاتی برای رستوران شاندیز می‌افتد. ما کاری کردیم که ۳ روز مانده به افتتاح رستوران، هرکسی از خواب بیدار می‌شد، نام رستوران «شاندیز جردن» را می‌شنید. به این ترتیب که اگرکسی روزنامه را باز می‌کرد، تبلیغ رستوران بود. در رادیو، تبلیغ رستوران را می‌شنید. در تلویزیون، تبلیغ رستوران را می‌دید. حتی اگر درمعرض هیچ‌یک از این تبلیغات هم نبود، وقتی به سمت محل کارش می‌رفت، تراکت‌های رستوران شاندیز را روی شیشه ماشینش می‌دید. یک جور بمباران تبلیغاتی بود. ما حتی یک بیل‌بورد هم در مشهد زدیم که رستوران شاندیز در تهران افتتاح می‌شود. اتفاقاتی افتاد که در بازی تبلیغات جا افتادم و آن را یاد گرفتم.
چه ربطی داره حتما فهمیده چه خبره اومده مظلوم نمایی کرده شما هم فریب خوردی
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
فقط یک سوال
این شرکتهای محترم با سرمایه کدام سرمایه گذار و حمایت چه کسانی اینقدر بزرگ شده اند؟
علي
... اين بنده خدا با اين فكرش اگر ميرفت به دوبي يا تركيه خوب بود؟
..
United States
نترس با پول مردم ایران یک روز میره. این پول رو از جیب مردم این داره
رضا از مشهد.
بدون علم صحبت نکنیم.
رضا از مشهد.
وقتی چند میلیارد سرمایه گذاری در ایران کرده است چرا به جای دیگری برود .
پولی که از مردم در دست شرکت پدیده است فقط بیست درصد از کل دارایی پدیده است.
Iran, Islamic Republic of
پول رو می گیرن پس دادنش دیگه معلوم نیست.
سعید
پدیده فقط اسکلت فلزی تبلیغ میکنه
از این کلاه های گشاد بر سر ملت بسیار رفته است ...
رضا از مشهد.
لطفا فقط یک نفر را که از پدیده کلاهی برسرش رفته اس را معرفی کنید .
مدافع
بابا چند گرفتی اینا رو بنویسی چون دیدید داره به مردم سود میده دارید میکوبید ... لطفا چاپ کن مطلب اهانت نیست
مصطفی
United States
با سلام
.. سهام پدیده در مردادماه 8000 تومان بوده و الان 12000 تومان است
...
Iran, Islamic Republic of
خوب مگه چیه ....)..
United States
جالبه الان تو سایتش زده:

قیمت سهام پدیده شاندیز 93/10/9

2012 تومان

توضیح اینکه طبق تصمیم مجمع مورخه93/10/7 تعداد سهام به 6 برابر افزایش یافت و قیمت سهام به یک ششم کاهش یافت.

مثال:قبل ازمجمع هزار سهم داشتم که به شش هزار سهم افزایش یافته و قیمت از12072تومان به2012تومان(یک ششم) کاهش یافته است .

چه حالب دارن با پول بازی می کنند
رضا از مشهد.
این بازی با پول نیست بلکه به نفع سهامداران است و کسی از سهام دارن ناراضی نیست .
United States
به کدوم آقازاده وصله نمی دونم
رضا از مشهد.
میتوانید در اینترنت در مورد زندگینامه ایشان مطالبی را پیدا کنید .
ایشان سرمایه گذاری کرده اند در ایران .
hosein
Iran, Islamic Republic of
چرا چشم دیدن ساخته شدن ایران را نداری چرا میگید پدیده مشهد است کیش چی رامسر چی تربت چی همدان چی و...
...
h
حسين جان دوستان آقاي پهلوان و پديده رو با ب.ز اشتباه گرفتن پهلوان داره آبروشو واسه ساخت ايران ميزاره دارن زحمت ميكشن
به نظرم هر چیزی را که صدا و سیما زیاد تبلیغ می کنه یه مشکلی داره، مثل کرم حلزون و کفش تن تاک و ... بخاطر همین هر موقعه روی یک برند خاص تبلیغات زیاده من سراغش نمی روم.
Iran, Islamic Republic of
اين پولهاي...از همين جاها سر درميارن ديگه
و بازهم پول..............
آدمیزاد
Colombia
در اینمورد تقصیر بگردن ن... است که گذشته از شعارهای تو خالی ،هیچگاه تکلیفش را با بورس بازی و پول جویی و اقتصاد ربایی مشخص نکرده است.
محمد
فعلا که پدیده داره سود خوبی به مشتریان میدهد ولی این قضیه خاتمه خوبی ندارد. بهتر است زودتر سهام های خودمون و بفروشیم
یاشار
United States
چرااز اختلاس ها وپول شویی ها دربانک وبورس حرفی نمیزنید.پدیده که حداقل به ابادانی و اشتغال زایی خیلی کمک کرده
یاشار
United States
الان تمام این پرونده سازیها وابهامم سازی ها سر اینه که پدیده واردبورس بشه