چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱۰
۵۹

خاکسپاری سیمین بهبهانی با کف زدن و خواندن سرود!

جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 376394
مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی با حضور جمعی از مردم و هنرمندان در تالار وحدت در حالی برگزار شد که شرکت کنندگان در این مراسم با امتناع از خواست مجری این برنامه برای حفظ حرمت شرعی مراسم تشییع و فرستادن صلوات و قرائت فاتحه، در حرکتی عجیب تنها باکف زدن و نیز بیان عبارت «درود بر سیمین بهبهانی» پیکر وی را به سمت بهشت زهرا مشایعت کردند!
خاکسپاری سیمین بهبهانی با کف زدن و خواندن سرود!
به گزارش جهان به نقل از مهر، مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی شاعر معاصر صبح امروز با حضور چهره‌هایی همچون علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، بهمن فرمان‌آرا، جعفر پناهی، نسرین ستوده، ضیاء موحد، فرهاد فخرالدینی، علی دهباشی، اکبر زنجانپور، علی میرزائی، علی باباچاهی، یغما گلرویی، محمد نوری‌زاد، فاطمه راکعی، محمود معتقدی، ناصر فیض، ساعد باقری، عبدالحسین مختاباد، گوهر خیراندیش، رویا نونهالی، مهناز افشار، سیروس ابراهیم‌زاده، مریم بوبانی، محمد متوسلیان، منوچهر حسن‌زاده، ناهید توسلی در مقابل تالار وحدت برگزار شد.

ابوالحسن تهامی داماد سیمین بهبهانی در این مراسم در سخنان خود با تشکر از مردم به خاطر بدرقه سیمین بهبهانی گفت: امروز آغاز زندگی جاودان غزل بانوی شعر پارسی است. چند روز پیش تنها پیکر او بود که زوال گرفت اما آن چه که از گذرگاه ذهن او تراویده است تا جاودان، جاوید با ما است. او امروز باحضور شما زندگی جاویدش را آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: سیمین از رهگذر داستان و غزل و گفتارش همیشه مانند حافظ و مولانا و سعدی، لامارتین و شکسپیر زنده خواهد ماند پس پیکر او را که خدا آفریده است تا به خاک برود را چه باک که در این گورستان به خاک سپرده شود یا تربت گورستان دیگری.

تهامی افزود: او در وصیتش گفته بود مرا یا در امامزاده طاهر کنار شوهر و نوه ام و یا در آرامگاه خانوادگی ام کنار گور پدرم در بهشت زهرا به خاک بسپرید و فرزندانش گزینه دوم را انتخاب کردند.

وی در پایان گفت: خداوند به او هوش و استعدادی فراتر از مردم داده بود و در عین حال سیمین بهبهانی همیشه درمقابل آن فروتنی می کرد و خودش را پایین تر از جایگاهش می‌دانست.

در ادامه این مراسم جواد مجابی نویسنده و شاعر در سخنانی اظهار داشت: شاعر را نمی بینیم، شاعر رفته و به تن غایب است، شیرینی از دل ما رفته اما نه؛ شاعر در شعر خودش نهان است. شعرش همه جا به زبان است، شاعر در ما و جان اوست.

وی ادامه داد: غزل از رودکی تا شهریار عمر کرده و به دوران پیری رسیده بود که سیمین بهبهانی توانست شاخه ای تازه بر درخت کهن آن اضافه کند و غزل را که در برابر شعر نیمایی منزوی بود دوباره ظاهر کرد.

مجابی ادامه داد: شاعری ماندگار است که هم سرنوشت ملت خود باشد و سرگذشت او سرگذشت ملتش و مردم جهان ونیز روایتگر شادی‌ها و رنج‌ها وترس‌های آنها باشد. شاعر باید بتواند رویای مردم وطنش را درک کند و با آنها مطرح کند و سپس رویاهای مشترک و پرسش‌های ابدی جهان را مطرح کند و این مساله همواره در شعر بهبهانی تکرار شده است. او از تقویم امروز در شعرش می‌گذرد و آن را به تاریخ می‌سپارد اما شعرش سند روزگار ملتش است. آن چه بر ملت ایران رفته و شعر او و شاعری چون شاملو قابل رویت است.

این شاعر ادامه داد: سیمین در امروز زیست و فردا را دید و در عین حال از گذشته آگاه بود. تاریخ به او آموخت که همواره حقیقت پیروز است در عین حال خودش نیز هیچگاه مصلحت اندیش نبود و همواره به فرهنگ و مردم خودش احساس بدهکاری می کرد. او توانست سد شعر محفلی و نخبه گرا را بشکند و از مسایل اصلی زمان خودش راز بگشاید.

وی در پایان تاکید کرد: بهبهانی غم انسان را خورد و به محرومان دنیا فکر کرد و هر جا که ظلمی دید با شعرش به آن اعتراض کرد به همین خاطر است که او به عنوان یک شاخصه فرهنگی مهم ایران باقی خواهد ماند.

سخنران بعدی این مراسم صدیق تعریف خواننده ایرانی بود که به خواندن دو قطعه آواز از جمله تصنیف «از نگاه یاران به یاران ندا می رسد» بسنده کرد.

در ادامه این مراسم محمود دولت آبادی نویسنده برای سخنرانی به جایگاه دعوت شد.

وی سیمین بهبهانی را انسانی زیسته و درگذشته با کار و عزت معرفی کرد و گفت: بهبهانی انسانی پیروز میان دو عدم است. او مانند همه آدم ها لحظات گوناگون و متنوعی در زندگی خود داشته و در آنها آثار متنوعی آفریده است. از آثاری صریحاً اجتماعی تا صریحاً تنهایی، آثاری مشخصاً درباره آزادی زنان و مشخصاً در اعتراض به ستم اجتماعی و آثاری درباره لحظات ناب انسانی.

محمدرضا شجریان رئیس شورای عالی خانه موسیقی نیز سخنران دیگری بود که به پشت تریبون در این مراسم دعوت شد.

وی در ابندای سخنان خود گفت: سلام و درود به شما مردمان حق‌شناس، ما شرمنده‌ایم که در این هوای آفتابی و زیر این گرما ایستاده‌اید. روز گذشته معاونت هنری می‌گفتند که برای حضور مردم در مراسم تشییع‌جنازه سیمین بهبهانی سایه‌بانی را در نظر بگیریم تا مردم خسته نشوند اما بنده گفتم تحمل مردم ما بیشتر از اینها است.

وی با اعلام ای که از جانب هنرمندان خانه موسیقی به ساحت مادری و زنیت بهبهانی که در ادب و غزل ایران تاریخ ساز شده است تسلیت می‌گوید، گفت: بهبهانی زنی بود که همه جهان را به شکل خانواده خود دید و آنها را به صلح و صفا دعوت کرد. او با پشتکار به خود پشتوانه حقوق زن و مادری شد.

وی ادامه داد: من سخنی به نقل از استاد «دادبه» عرض می‌کنم و آن این که جهان را مردان می‌سازند ومردان را زنان. ملتی که بی‌بهره از این زندگی باشد مردنی است. من آمده ام امروز بگویم که سیمین برای همیشه زنده است و زندگی می‌کند هرچند که امروز مادری پر از مهر از میان ما رفته است اما می‌شود امید داشت که بیش از این قدردان مادران و زنان سرزمین مان باشیم.

در ادامه این مراسم همایون شجریان نیز به خواندن تصنیف (کولی) از تازه‌ترین آلبوم خود پرداخت. همچنین شهرام ناظری نیز با حضور به روی سن به خوانش غزل «دوباره می‌سازمت وطن» از سیمین بهبهبانی پرداخت. همچنین علی بهبهانی فرزند ارشد سیمین بهبهانی نیز در سخنان کوتاهی مادر خود را مادری تیپیک معرفی کرد گفت: او به معنای واقعی وطن و مردمش را بسیار دوست داشت و به همین خاطر تصمیم گرفت که یک متر و هفتاد سانت گورش از خاک وطنش باشد.

در پایان این مراسم پیکر سیمین بهبهانی در حالی از تالار وحدت به سمت بهشت زهرا تشییع شد که جمعیت حاضر علیرغم تاکید و درخواست چندین باره عباس سجادی مجری مراسم، به جای بیان عبارت مرسوم در مراسم تشییع همانند «لاالله الا الله» و نیز قرائت فاتحه به بیان عباراتی چون «درود بر سیمین بهبهانی» و «سیمین بهبهانی در قلب ما می‌مانی» بسنده کرده و در حین مراسم تشییع نیز به خوانش سرود «ای ایران، ای مرز پرگهر» پرداختند.

یادآوری می شود بنا بر اعلام خانواده بهبهانی پیکر وی امروز در مقبره خانوادگی بهبهانی واقع در بهشت زهرا به خاک سپرده خواهد شد و مراسم ترحیم وی نیز روز یکشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

سیمین بهبهانی بامداد سه‌شنبه،۲۸ مردادماه در سن ۸۷ سالگی بر اثر ایست قلبی و تنفسی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کوروش گاری چی
شخصی رفت دکتر و گفت ریشم درد میکنه دکتر پرسید دشب شام چی خوردی گفت نون و یخ پزشک گفت مرده شورت را ببرند که نه مرضت به آدم رفته و نه غذات حال مثل این خانوم است نه کارهای فرهنگی اش به مسلمان ها رفته بود و نه تشیع جنازه و خاکسپاری اش
مرحبا به کلامت
خدایش بیامرزد و با بزرگان غزل چون حافظ و سعدی و مولوی محشورش بدارد...
قمر تاج خانوم
ننه کار درستی کردن با صلوات و فاتحه که کسی را به جهنم نمی برند سوت کف ورقص و بشکن هم زیاذیش بود ننه
حامد
وقتی توی بسیاری از فیلم های سینمایی با مجوز وزارت ارشاد اسلامی و بسیاری از فیلم های خود صدا و سیما مراسم عزاداری و ختم و کفن و دفن اموات مورد تمسخر قرار می گیره بعید نیست این چنین چیزهایی رو هم ببینیم.
آفرین به آقا حامد خوب اومدی به خصوص صدا و سیما که خیلی چیزها از اون ناشی میشه
تندروصالح
Iran, Islamic Republic of
اینا مدرنن باما فرق دارن.
وقتی سخنران مراسم کسی شجریان باشه باید هم روز دفنش واسش کف و سوت بزنن!
بیچاره سیمین بهبهانی!
بهنام
با این اوصاف خوب شد جسدش رو به پارک یا شهر بازی نبردند و در بهشت زهرا خاک کردند .

والا به خدا !
رامین
چقدر بدعاقبت باید باشی که در مراسم تشییعت هم عکس بدحجابت رو بالای سرت بگیرن و چرت و پرت بگن... واقعاً عاقبت شومی بوده...!!!
رامین
به خانواده اش بگویید براش پارتی بگیرن... بعید می دونم مسجد جایی مناسب برای مراسمش باشه
این بیچاره راحداقل باصلوات وفاتحه بدرقه می کردند !!!!وزیرامورخارجه آمریکاهم که دوبارپیام تسلیت واسش داده !!!!!!!!!
به همه فتنه گران تسلیت عرض می کنم. انشاالله زودتر به ایشان ملحق شوید
رضا
United States
الفاتحه.
حسین
سایت جهان نیوز، شما با کف و سرود مشکل داری؟
جهاد
بانوی شعر پارسی که این باشه خدا بهمون رحم کنه .

آثار هجو و بیخود این شخص لکه ننگی است بر تاریخ شعر فارسی.
اونایی که الکی گنده ش می کردند ، فقط باعث شدند که من یه جستجو در مورد اشعارش بکنم و واقعا از شدت بی شرمی ابیاتش ، از ایرانی بودن خودم خجالت کشیدم.
معلومه کسانی هم که اومدند تشییع جنازه ش آدمای امثال خودش بودند که زیر کمرشون مقدس ترین چیزشون بوده ، و مثل جلبک ها فقط دم از ایرانی بودن می زنن تا ابراز وجود کنن.
بهادر
Iran, Islamic Republic of
آخه این جماعت مطرب و رقاص کار دیگری جز این بلد نیستند. البته اشکالشون اینه که همه زمان و مکان را ایشان سن بازیگری و کنسرت و محفلهای خاص خودمانی تصور میکنند و هنرشان اینگونه متجلی میشود . بیچاره مردگانی که با حضور اینها تغسیل و تشییع و تدفین میشوند !!!
مولانا چه زیبا گفت بی دف به گور من زیارت نیا!
حامد
خدا همه ما رو عاقبت به خیر کنه !
سجیل53
آخه این نوع تشییع جنازه از اسلام ناب آمریکایی گرفته شده وتعجبی ازاین جماعت نیست
حامد
این طیف روشنفکر همیشه طلبکار درکشون همین قدر بیشتر نیست
جماعت روشنفکر نمای تاریک ذهن
جناب شجریان این روزها چقدر فعال شده. چقدر گرفته رضایت داده؟
فارض
بسيار خب، كف زدن و سوت كشيدن كجا بود؟ بقول برادران افغانى چرا نمى شرميد؟
به اصطلاح عاقبت به ...... شد .... خودتون بگید؟
جهاد
Iran, Islamic Republic of
یه مقدار بیشتر در موردش جستجو کردم ، این خانم خودش فرزند طلاقه ، خودش یکبار طلاق گرفته و یکبار دیگه ازدواج کرده و زندگیش پر از ناکامی های عشقیه ، و وجودش پر از نفرت و تلاطمات روحی و روانیه ، اونوقت حاصلش می شه این آثار بیخود که معلوم نیست شعره ، متنه ، غزله یا رباعی ، که تنها پر از هجویاته و مفهوم درست و حسابی هم نداره ، بنده خا نیما رو هم بدنام می کنند.
دیگه همچین شخصیتی معلومه تشییع کنندگانش چه کسانی هستند.
اون دنیا چهجهه شجریان به دادش برسه!!!
من سوال دارم آیا افراد سوت زن و سرود خوان برای احترام به روح مرحومه اومده بودند یا آمده بودند ابراز وجود کنند؟!!!
اشراقی
خوب کاری کردند ، به شما چه مربوط ...
شما مگه قیم مردم هستید ؟؟
افسانه عاملی
United States
خدا بیامرزدش
مونا
آخه ژست روشنفکری تا چه حد!!!!
انشا ا... با تشیع کنندع گان محشور کردد
Norway
بنده خدا مرحومه سیمین بهبهانی
نه بابا!
صهیونیست ها مرده هاشون و این طوری تشییع نمی کنن!
United States
كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَه : هر چیزی نابود شونده است مگر وجه خدا.»(القصص:88
لیبرالها گاهی آروق روشنفکری می زنند...
احمد
روحش شاد و یادش گرامی باد
United States
خلایق آنچه لایق
درود به روانش که آزاده زیست و با حضور آزادگان تشییع و تدفین گردید باشد تا دیگران معنای مردمی بودن را از او بیاموزند
مردم و مردمی بودن به خوبی آشکاره !
Iran, Islamic Republic of
"خداوند به او هوش و استعدادی فراتر از مردم داده بود"

مشکل شما و اون مرحوم هم همین نوع توهمات بود. انشالله ثواب آواز شجریان به مزارش وارد بشه. فاتحه و صلوات برای هر کسی نیست
خلایق هرچه لایق..
sanaz
وای از بدعت نابجا
Kyrgyzstan
اگر تمام دنیا هم برای او دست و کف بزنند و شعر بخوانند هیچ دردی از او در آن دنیا دوا نخواهد شد. در دادگاه عدل اللهی ایمان به خدا و عمل صالح مهم است. آن جا که حضرت امیر(ع) درباره اش فرمودند آه آه از کمی زاد و توشه و سفر طولانی. در احادیث آمده که انسان با آنچه دوست داشته محشور خواهد شد. ایمان بخدا و عمل صالح، قرائت قرآن، نماز و روزه و خمس ... کمک کردن به دین خدا و محبت اهل بیت (ع) کفه ترازوی عمل انسان را در آن دنیا سنگین خواهد کرد. شعر، سیاست زدگی کف و سوت برای هیچ کس علی الخصوص میتی که از دنیا رفته و محتاج دعا و طلب مغفرت هست ارزشی ندارد.
م
بهتره کسانی که این مطلب رو میخونن لاقل یه فاتحه ای برای ایشون بخونن
علی
روحش شاد.
ولی آدم از دشمنی بعضی از این جماعت روشنفکرنما با شهادت دادن به لا اله الا الله انگشت به دهان می ماند. در روز قیامت از آنها پرسیده می شود خدایان مورد نظر شما کحایند تا حالا به کمک شما بیایند؟
خدا عاقبت ما و هنر ما را به خیر کند
درود بر کسی که گفت هر گونه زندگی کنید همانگونه خواهید مرد و همانگونه به صحنه قیامت محشور خواهید شد.
علی اکبر
سیمین بهبهانی امروز بیش از همه می فهمد که چه راه اشتباهی را در پیش گرفته وچه عذاب دردناکی را برای خود فراهم نموده
از حواشی پیرامونی مرگ این شاعر معلوم می شود که بیراهه رفته است
جمعی از دگر اندیشان شهادت دادند سیمین از ماست
مدل تشییع جنازه جماعت روشنفکر نما
خلایق هرچه لایق !!!
بنده خدا
عجب بدبختي گير كرديم !!! خانواده و اقوام اون خدا بيامرز براي نوع تشييع جنازه مرحومشون بايد بيايند از بعضي ها اجازه بگيرند!!! آقا دلشون ميخواسته با كف و دست زدن مرحوشون رو دفن كنند به ديگران چه مربوطه؟/
متاسفانه وقتی هم ازاین دنیا می رویم همچنا بررسم شیطانی پافشاری می کنیم این جماعت چه می دانند قبروبرزخ چیست هم ه چیزرا تمسخر می کنند حتی خارجی ها هم اینگونه عمل نمی کنند
حتما لایق خواندن فاتحه نبوده
افسانه عاملی
United States
خدا بیامرزدش
stum
Iran, Islamic Republic of
سلام
خداوند باريتعالي همه اموات را غريق رحمت كند
اما بالاخره هركسي اين لياقت را ندارد كه ذكر شريف توحيد و فاتحه خرج دفن او سفر آخرتش گردد
و نيز هركسي هم لياقت بيان ذكر شريف لا اله الا الله را ندارد
خدا بخير بگذراند سفر آخرت را براي همه ما
افسانه عاملی
United Kingdom
چرا نظر من را نذاشتید؟
.
لَعَمْرُکَ إِنَّهُمْ لَفِی سَکْرَتِهِمْ یَعْمَهُونَ.
به جان تو سوگند که آنان در مستی خود فرو رفته و کوردل و سرگردان بودند

حجر/72
افسانه عاملی
United States
خدا رحمتش کنه لطفا نظر من را بذارید