سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۶۷
به بهانه رویکرد جدید صداوسیما

بی نتیجه ماندن بحث جلیلی و مطهری در برنامه "رو به فردا"

جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸ ساعت ۰۲:۲۵
کد مطلب: 88239
بی نتیجه ماندن بحث جلیلی و مطهری در برنامه "رو به فردا"
رویکرد جدید صداوسیما در اطلاع رسانی سریع و به موقع و تلاش برای تحلیل وقایع پس از انتخابات به جهت روشنگری کاملا محسوس و قبل تقدیر است. 

به گزارش جهان پس از انتقادات مختلف نسبت به عدم پوشش اخبار و وقایع مهم که بویژه در زمان التهابات، نیاز جامعه را به اخبار پیرامون آن دو چندان کرده بود، رسانه ملی در اقدامی قابل تقدیر با پوشش صحیح وقایع، ضمن برطرف نمودن عطش خبری مردم، استقبال آنها را از رسانه های بیگانه که سعی دارند با پر کردن این خلا اطلاع رسانی با انعکاس اخبار جهت دار بدبینی مردم را نسبت به نظام جمهوری اسلامی دنبال کنند، تا حد زیادی کاهش داد. 

در همین زمینه علاوه بر تغییر رویکر اخبار صداوسیما که نشان داد که فقط این تغییرات در ظاهر و دکور استودیوی خبر نبوده است، برنامه های تحلیلی نظیر "رو به فردا" با رویکرد روشنگرانه، بسیار حائز اهمیت بوده و خلا آن در چند ماه گذشته کاملا ملموس بود.
اما یکی از مواردی که می توان به عنوان ایرادات این گونه برنامه ها ذکر نمود دعوت از کارشناسان غیر هم جنس با اهداف اصلی این برنامه ها است. 

بدیهی است، در برنامه ای که با هدف روشن کردن فضای غبار آلود جامعه و با نیت روشنگری طراحی شده، نباید از کارشناسان مرددی استفاده نمود که با اظهارات دو پهلویشان بیش از مشخص کردن حقیقت، به فکر عرض اندام و کسب وجاهت شخصی هستند. چراکه اینگونه افراد به جای کمک کردن به درک حقیقت به فضای تردید و دو دلی دامن می زنند. 

به عنوان مثال در برنامه روز پنجشنبه به سوی فردا که با اجرای مجری خوش ذوق و متعهد آن همراه بود، علی مطهری مقابل وحید جلیلی نشست. 

صراحت و منطق موجود در سخنان وحید جلیلی که نمایندگی یک جریان فرهنگی و سیاسی را بر عهده داشت در مقابل اظهارات مبهم و دو پهلوی علی مطهری که مشخص نبود نماینده کدام جریان فکری است، نه تنها نتیجه مشخصی را در این برنامه در بر نداشت بلکه ابهامات و تردیدهای جدیدی را برای مخاطبان به ارمغان آورد. 

بهتر بود به جای استفاده از افرادی نظیردکتر مطهری که ترجیح می دهند به جای بیان حقایق مورد فهم خود ( فارغ از این جناح یا آن جناح) دو پهلو صحبت کنند و با ژست بی طرفی ابهام آفرینی کنند، نماینده طیف معترض یا مدعی تقلب در انتخابات دعوت می شدند که حداقل مردم با دلیل ادعاها و سطح تحلیلهایشان آشنا شوند. 

ضمن احترام به دکتر مطهری به نظر می رسد در این برهه زمانی حضور افراد صریح و منطقی که به روشن شدن حقیقت علاقمند ترند ـ البته از همه جریانات سیاسی ـ به جای افرادی که غیر صریح و دو پهلو اظهار نظر می کنند به عنوان صاحب نظر و کارشناس مناسب تر است. 

البته این بدان معنا نیست که یک طرف حق مطلق و طرف دیگر باطل مطلق است اما مرور اظهارات افرادی نظیر دکتر مطهری که اتفاقاً پای ثابت مباحث کارشناسی رسانه ملی در همه حوزه ها از سیاست و اقتصاد گرفته تا مباحث فرهنگی و اجتماعی و فقهی، نشان داده است که وی حتی حاضر نیست در اصول واضح و بدیهی نیز موضع گیری صریح و شفاف داشته باشد.


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
اینقدر سخنان صریح مطهری در کنار زدن پرده از واقعیت و محکوم کردن جریان دولت و احمدی نژاد برایتان گران تمام شده که ساعت 2 نصف شب این خبر را کار کردید؟ ما که برنامه را دیدیم و اصلا نفهمیدیم وحید جلیلی حرف حسابش چیست و هر سوالی را با یک جواب بی ربط بدرقه می کرد بعد شما می گویید منطق روشن و صریح؟
آخرالزمان است دیگر...
Iran, Islamic Republic of
دقیقا موافقم. ایشون یکی به میخ میزنه یکی به نعل!
مثل کسی رفتار میکنه که انگار میخواد از موسوی دفاع کنه ولی خجالت میکشه .
دقیقا انگار از اون آدمهای دل رحمی هست که اگر ببینه کسی حتی به علت خطاهای خودش در موضع انفعال و ضعف قرار گرفته، وظیفه ی خودش می دونه با دفاع بیهوده از او (حتی اگر به ناحق باشه) بهش کمک کنه.
من با شناختی که از ایشون دارم، این رو میذارم به حساب ساده انگاری و دلرحم بودن ایشون.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاً به نظر من موضع مطهری کاملاً واضح و روشن است. هر چند وی در برنامه شب گذشته به صراحت دیدگاه خود را بیان نکرد اما نگاهی به تحلیلهای او از ماجراهای پس از انتخابات، که به کرات در قالب یادداشت یا مصاحبه ـ و بیشتر از سوی رسانه های متمایل به جریان سبز ـ منتشر شده است، نشان دهنده گرایش آشکار او به جریان حامی موسوی (اصلاح طلبان) است. وی در یادداشتی که اتفاقاً در سایت جهان هم منتشر شد، بصراحت آغازگر تمام ماجراها را دکتر احمدی نژاد و ریشه و عامل اصلی بروز اغتشاشات روز عاشورا و حرمت شکنی های طرفداران موسوی را برخورد نامناسب و خشن طرفداران دولت در ماجرای جماران اعلام کرده است! سخنان مطهری چنان واضح و جهت دار است که اگر کسی نام نویسنده را نداند ممکنست فکر کند این مطالب، یکی از بیانیه های مهندس موسوی است! کما اینکه وی در پایان این مطلب در حرکتی کاملاً مشابه موسوی در بیانیه هفدهم خود، اقدام به دادن پیشنهاداتی جهت برطرف شدن مسائل و مشکلات پس از انتخابات، به زعم خود، نموده است و غیر از بند اول آن که عاجزانه(!) از موسوی خواسته است به لغزش های جزئی(!) خود در امور انتخابات اذعان کند، در سایر بندها نظام را متهم به نقض آزادی بیان و توقیف بی منطق مطبوعات، زندانی نمودن بی جهت افرادی که به اعتقاد او صرفاً به موسوی رأی داده اند(!)، رفتارهای خشن و وحشیانه با طرفداران موسوی و ... کرده و خواستار رفع این موارد و عذرخواهی بابت آنها شده است!
Iran, Islamic Republic of
جالب بود که پس از اینکه آقای جلیلی به چند مورد از بی منطقی های جریان موسوی اشاره کرد (از جمله شرکت در مراسم ختم فرد زنده، بیانات روشنفکرانه خانم رهنورد در باب فرزند آذربایجان و داماد لرستان، ادعای همزمان بروز تقلب و تخلف در انتخابات و ...)، آقای مطهری اعلام کرد که البته آنها هم پاسخهایی برای موارد شما دارند که چون من نماینده آنها نیستم(!) نمی توانم بگویم!
متأسفانه در انتهای بحث پس از مطرح شدن ادعاهای بی اساس مطهری درباره نبودن آزادی بیان و توقیف بی جهت روزنامه ها، زندانی کردن افراد تنها به جرم رأی دادن به موسوی(!) و ... در حالی که آقای یامین پور در بهت فرو رفته بود و علیرغم داشتن پاسخهای صریح، به علت جایگاهش به عنوان مجری برنامه قصد اظهار نظر نداشت، پس از اینکه با بیان چند جمله، اظهارات مطهری را مورد نقد قرار داد، نظر جلیلی را در این مورد جویا شد و در واقع وظیفه پاسخگویی را به عهده جلیلی گذاشت، اما متأسفانه آقای جلیلی ـ علیرغم بیانات بسیار زیبا و مناسبشان در بخشهای قبلی برنامه ـ این بار شاید به علت عدم توجه و دقت کافی به سخنان مطهری، با اشاره به یکی از بحثهای مطهری درباره آزادی بیان و رسانه، از یک دیدگاه کاملاً متفاوت و حتی متضاد با دیدگاه مطهری در باب آزادی بیان، به نبود آزادی بیان و انتقاد از انحصار رسانه در دست صاحبان زر و زور پرداخت و از فقدان رسانه برای محرومین و مستضعفان گلایه کرد، اما وجود تشابه در موضوع کلی بحث (آزادی مطبوعات و ...) علیرغم تفاوت در نظرات، شائبه یکسان بودن ادعاهای مطهری (که کاملاً مشابه اظهارات رسانه های بیگانه بود) و جلیلی پیرامون این مسئله را در اذهان بوجود می آورد که متأسفانه فرصت بیشتری برای تبیین آن به جلیلی و یامین پور داده نشد.
Iran, Islamic Republic of
سلام .لطفا متن کامل مناظره را در سایت قرار دهید .با تشکر
Canada
با عرض پوزش از استاد مطهری
کاش پسر ایشان هم به اندازه پسرهاشمی به عقاید توحیدی و کلیدی پدرش عقیده داشت و از آنها دفاع میکرد و مرعوب و وامدار این و آن نبود
مرد حق بودن خیلی عرضه می خواهد و هر کسی لیاقت داشتن آن را ندارد
Iran, Islamic Republic of
لطفاً مشروح سخنان هر دو یا لینک دانلود ویدئو را بگذارید.
United States
به دو دلیل حرفتان غلط است
1اس ام اس را قطع کردید
2 مجری از عصبانیت زنجیر میجوید
Iran, Islamic Republic of
سلام
من دیشب خیلی متاسف شدم صدا وسیما در مقابل آقای مطهری باید شخصی را دعوت می کرد تا آقای مطهری را مجبور به مشخص کردن مواضعش کند ایشان در صحبتهاشون تناقض گویی داشتند که حضور افراد همسنگ می توانست این مشکل را حل کند.
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشكر از تحليل منطقي شما در خصوص اظهارات دو پهلوي آقاي مطهري ، فارغ از هر زنده باد و مرده باد، بعنوان يك بي طرف از اين اظهارات دو پهلو و بعضا غير كارشناسي امثال آقاي مطهري زده شده و انگيزه پيگيري اين مباحث كاهش يافت و چه بسا به بدبيني و ترديي بيشتر مردم نيز منجر مي شود.
Iran, Islamic Republic of
حرفتان کاملا درست است، وقتی یکی از نمایندگان جریان فتنه در برنامه حضور داشته باشند مردم تکلیف خودشان را می دانند؛ اما مطهری که با ژست بی طرفی اتهام زنی می کند، تنها به سود فتنه گران خواهد بود.
علی مطهری ماهیت خود را به خوبی برای آگاهان نشان داده است اما عامه مردم از سرشت ایشان اطلاعی ندارند و ممکن است به خاطر نام پدر عزیز ایشان، حساب غلطی روی او باز کنند و حتی مسئولان صدا و سیما با دعوت مکرر او نشان داده اند که خودشان هم شناخت زیادی روی او ندارند.
خدا وکیلی بوحید جلیلی (و افراد با منطق و باهوشی نظیر ایشان) را روبروی هرکدام از مدعیان خواسنتد قرار بدهند تا با منطق و استدلال، پوچ بودن ادعاهای آنان را نشان دهد. حیف است با قرار دادن او روبروی شخص معلوم الحالی نظیر علی مطهری، سطح او را کم کنیم
به امید آنکه صدا و سیما سریعتر این موضوع را درک کند و افکار را روشن تر کند
Iran, Islamic Republic of
شاید زیرکی شایدم بیوجدان از نوع رجانیوز بی انصاف تو که میخواهی حقیقت یه طرفه به قاضی نرفتنا بگی چا دیگه چهره ی یکی دیگی را مطرح میکنی تو مگه به اینکه چرا از گروه مخالف دعوت نمیکیی اعتراض نداری؟خوب دکتر مطهریم که همین ها را گفت مواظب باش که به سمت رجاشدن نری
لطفا انقدر دگم نباشید...
بیان تمام نظرات از هر سلیقه ای مهم و خوبه...
Iran, Islamic Republic of
با سلام اتفاقا آقای جلیلی خیلی ضعیف عمل کرد برای اولین بار ما فهمیدیم میشه التزام به ولایت فقیه داشت ولی به دستور مقام رهبری توجه نکرد < ازقول آقای مطهری> که آقای جلیلی هیچ پاسخی را ندادند و خیلی موارد دیگر که پاسخ ندادن آقای جلیلی به ابهامات افزود آقای جلیلی فقط به فکر دغدغه های رشته کاری خودش بود تا پاسخ به ابهامات
Germany
اتفاقاً من فکر می کنم موضع گیری آقای مطهری خیلی هم روشنه. ایشون در جناح آقای محسن رضایی قرار گرفته اند و آقای رضایی هم اولش طرح وحدت ملی رو دنبال می کرد (یعنی استفاده همزمان از نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب). بعد در جریان انتخابات (و همین طور حضوری که چند روز بعد از انتخابات در تلویزیون داشتند) به صراحت خودشون رو نماینده جریان فکری سوم نامیدند (یعنی نه اصولگرا و نه اصلاح طلب). الان هم که دوباره به آشتی ملی فکر می کنند. به رهبر نامه می نویسند و غیره. همین آقای مطهری هم الان داره طرح آشتی ملی رو پیگیری می کنه (پیشنهادهای 7 ماده ای ایشون رو که یادتون نرفته).
Iran, Islamic Republic of
واقعا علي مطهري نميدونه خودش هم چي ميگه. اين آقايون سران فتنه حدود 7 ماهه كشور رو به بازي گرفتن و از ارائه هيچ تهمتي به اين نظام خودداري نكردند و هيچ دشمني نبوده كه نكرده باشن. جناب مير حسين آشوبگران عاشورا را مردم خدا جوي مينامه و اونوقت جناب مطهري اين رو لغزش ميدونه و اظهار ميكنه كه لغزش سهوي است. چطور شركت در ختم آدم زنده سهوي است؟
چطور زدن تهمت تجاوز و سناريو نويسي و بازيگرداني براي ايجاد انسان مورد تجاوز سهوي است؟
جناب مطهري شايد تو فضا نيستند؟ شايد مرعوب جريان به اصطلاح روشنفكري هستند؟
چرا سران فتنه يك بار از حمايت هاي امريكا و اسرائيل دشمنان قسم خورد ايران اعلام برائت نكردند؟
و ضمنا اينكه ايشون عملكرد سران فتنه رو عكس العمل اعمال طرف مقابل ميدونن باز هم از اون استدلال هاي سسته آخه آدم عاقل تو كه دكتري داري مگه به خاطره يه عمل به فرض غلط جريان سياسي مقابل آدم با آبروي نظام بازي ميكنه؟
درپايان اينكه واقعا فكر نمي كرديم جناب مطهري اينقدر سست اظهار نظر كنن. واقعا ايشون در برابر استدلال هاي جناب جليلي هيچ حرفي براي گفتن نداشتن و فقط اظهارات سست و دوپهلوي ايشون در اين برنامه مورد خوشايند سران فتنه است.
Iran, Islamic Republic of
من دیشب بیشتر از هر چیزی،از مجری برنامه و عدم رفتار حرفه ای وی و شخص تهیه کننده این برنامه ناراحت شدم که چرا برای برنامه ای که قرار است یک فضای باز برای روشن نمودن مردم ایجاد کند،باید از شخصی به عنوان مجری استفاده کنند که عده ای او را نماینده یک جناح میدانند و نویسنده سایت ....
البته شاید این فرد بتواند بی طرفی خود را نشان دهد،اما دیشب من همچین چیزی را مشاهده نکردم و مجری در گاهی اوقات وسط حرف آقای مطهری میپرید و این به دور از اخلاق و رفتار حرفه ای است.
Iran, Islamic Republic of
ولي جليلي هم نرسيدن سران فتنه به حد طرد شدن از نظام و بازداشتهاي كسترده بخاطر راي دادن به موسوي! و غيره (كه مطهري مطرح كرد) را تاييد كرد!! كجاي اين تاييد برخاسته از مندق بود؟!
Syrian Arab Republic
واقعا اين علی آقا مصداق يخرج الميت من الحي است(البته با قدری انصاف بايد گفت تقريبا و در برخی موارد) شهيد مطهری به صراحت و بی ترديد و شک سخن گفتن شهره بود و برخی او را نمی پسنديدند و می گفتند اهل به نعل و ميخ زدن نيست عجيب است چگونه فرزند او اين قدر دچار ترديد و شک شده است!
Iran, Islamic Republic of
http://nedayehaghighat.blogfa.com/
واقعا مناظره بدي بود، آقاي مطهري با وجود ادعاي بي طرفي ، بحث بازداشتها را مطرح كرد، بحث بسته شدن مطبوعات را مطرح كرد، بحث عدم تريبون را نيز مطرح كرد اما متاسفانه آقاي جليلي درست در اين هنگام كه بايد قويترين پاسخ را ميداد روي انتقاد از صدا و سيما متمركز شد و همه آن پرسشها را بي پاسخ گذاشت تا جايي كه حتي در سخن آخر، مطهري با جمع بندي از سوي خود و جليلي! ادعا كرد كه منظور آنها (جليلي و مطهري) عدم آزادي رسانه ها در ايام پس از انتخابات است.
به هر حال جليلي با وجود تسلط و تبحر بازي خورد و روي بحث انحرافي متمركز شد
اما مطهري حتي زنده بودن سعيده پور آقايي را هم با ترديد روبرو ساخت!!!
http://nedayehaghighat.blogfa.com/
Iran, Islamic Republic of
برنامه پنج شنبه را دیدم معلوم نبود با این همه اغتشاش گری و قانون شکنی باز هم آقای مطهری آنها را مترض قلمداد کرد بدون یک دلیل منطقی
France
مثل اینكه حرفهای مطهری باب پسند شما نبوده . به نظر می رسد شما نیز مصداق همان استدلال مطهری هستید . یعنی دو طرف لج باز .
البته چیزی كه من برداشت كردم این بود كه مطهری نمی خواست وجدان و شرف خود را در گفتن دروغ به مسخره بگیرد .

در ثانی كجای این برنامه به ادعای شما هدفش اطلاع رسانی شفاف است كه شما را اینقدر ذوق زده كرده ؟!!!!

جهان عزیز ؛
تنها زمانی مردم به تلویزیون اقبال نشان می دهند كه منتقدین قانونی این نظام بیایند و حرفهایشان را در رسانه ملی برای مردم بزنند . بله دوست عزیز این همان چیزی است كه شما از آن به شدت وحشت دارید .
Iran, Islamic Republic of
با نظر دوستمان در مورد بی طرف نبودن مجری موافق هستم و به نظر من بهترین راهکار دعوت از هر دو جناح سیاسی در برنامه می باشد. ولی تا الان چنین چیزی محقق نشده است.
Iran, Islamic Republic of
در جواب نظر قبل

اگر که برنامه های قبل این برنامه رو میدید متوجه می شدید که مجری برنامه با توجه به میهمانان و گرایش های سیاسیشون موضع می گیره البته در جهت روشن سازی و اینکه همه جور دید و نگاهی در این برنامه مطرح بشه
مثلا برنامه دو شب پیش بود که مجری به نمایندگی از چپی ها در مقایل میهمانی از جریان راست قرار می گرفت
این برنامه دیر تهیه شد اما ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه ست
Iran, Islamic Republic of
این دیگر چه استدلالی است؟ آیا هر کس باید دربست طرفدار یک جناح باشد تا بتواند در یک برنامه اینچنینی دعوت شود؟ اتفاقا اگر این بحران قابل حل باشد به وسیله افراد معتدلی است که وامدار هیچ جناحی نیستند و از هر دو طرف انتقاد می کنند. شما به دنبال حرف خوب در تلویزیون هستید یا مناظره تند؟
Satellite Provider
اتفاقا من شیفته اجرای بنیامین هستم و فقط بخاطر او برنامشو میبینم امیدوارم نظر منو حذف نکنین
Iran, Islamic Republic of
از مجری این برنامه بدم میاد خیلی افراطیه طرفداران مهندس موسوی رو ناراحت میکنه موسوی جون خیلی خوشگلی
Iran, Islamic Republic of
سلام
جهان جون چی شد،یامین پورتادیروز مجری افراطی رجانیوزنویس بود حالا شد متعهد وخوش ذوق!!!
درضمن دیشب برنامه عالی بود ،جلیلی حرف می زد والبته بعضی جاهاش که نیاز به موشکافی وروشنگری داشت یامین پور عزیز تذکر می داد...
دکتر مطهری هم که معلوم الحال هستند ،مواضع دوپهلو ودوچهره ای ایشان بیش از هرچیز دوستداران پدربزرگوارشون رو آزا می ده...
کلا روبه فردا یعنی یه چیز دیگه!!!
Iran, Islamic Republic of
با سلام.واقعا شما همه چیز را از دید جناحی خود میبینید و چون آقای مطهری صد در صد از جناح شما نیست بر او خرده میگیرید.در ضمن چرا از مجری نمیگویید که یکی از تندروان یک جناح خاص است.در ضمن چه نوع خوش ذوقی در این مجری یافته اید؟
Iran, Islamic Republic of
دوست ما نظر گذاشته که این فضای باز نیست چون مجری ... در حالیکه اینطور نیست که ما رسانه ملی رو که باید منافع نظام رو تعیین بکنه بزاریم در اختیار هر فردی بعد بگوییم فضای آزاد ایجاد کرده ایم .خیر اینطور نیست .باید کسانی برنامه را هدایت کنند که اهداف برنامه را بتواند تامین کند یعنی منافع نظام رو تعیین بکنه در همه دنیا هم همینه . وقتی هزاران شبکه ماهواره ای با هزار ترفند به فکر مخاطب جهت می دهد ما باید در جهت منافع کشور الهی و اسلامی دنبال چه چیزی باشیم ؟؟؟ ما باید برنامه هایی بسازیم تا با آن مقابله کنیم .نه اینکه بشینیم بگیم وای چرا مجری به طزف یه جریان خاصی است . تازه آن جریان همان جریان مدافع نظام و حرف اکثریت مردم را می زند .اشکال کار کجاست ؟ نگاه کنید کار اینها به کجا رسیده اینقدر نظام با اینها لطافت کرده که می گوید ما هم باید در رسانه سهمی داشته باشیم و اونوقت که با bbc مصاحبه می کردیم این فکر رو کرده بودی ؟
Iran, Islamic Republic of
بر عکس نظر شما من فکر میکنم در مقابل اقای مطهری باید شخص پخته تر و کاشناس تری دعوت میشد.اقای جلیلی با مثال های بی ربط بحث را به بیراهه میکشاند و در ضمن بهیچوجه انسجام لازم را در سخنانش نداشت اصلا چه چیز مهمی گفت !!.ولی اقای مطهری با وجود دخالت های مکرر مجری بسیار گویا نظر خود را بیان کردند و بسیار خوب و مرتبط به سوالات مجری پاسخ دادند.حقا که ایشان پسر همان پدر اندیشمند و متفکر هستند و از فضایل پدرشان بهره زیاد برده اند.و اما در مورد مجری !اگر ایشان نمیتواند خود را کنترل کند و بی طرف باشد بهتر است مجری دیگری انتخاب کنند.این اقا خیلی عصبی شده بود زیرا بحث انطوری که دلش می خواست پیش نرفت و خوب نشان داد که چه تفکر افراطی وحشتناکی دارد.
Iran, Islamic Republic of
خداييش اين آقاي مطهري هيچ چيزش به باباش نرفته نه بيانش نه صراحتش نه تقوايش و ...
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاً از مجری خوب برنامه باید تشکر کرد که به روشن تر شدن مباحث کمک می کرد. نه این که مثل درخت بنشیند و فقط سوال مطرح کند. مجری باید مثل ایشان خودش مسلط و سیاسی باشد.
اما این که ایشان متعلق به یک جریان سیاسی است، خب مگر آدم بی طرف وجود دارد؟ هرکس مجری باشد بالاخره عقایدی دارد؛ مهم این است که این عقاید موجب خراب شدن برنامه نشود.
Iran, Islamic Republic of
من نیروی پیمانکار در شرکت نفت هستم برای رسمی شدن گزینش نشدم چون سوِِ پیشینه داشتم (قبلا سر یک دعوا با همسایه که بدون اجازه رفته بود بالای بوم) پس کسی که سوِِ پیشینه دارد محروم میشود. سر تقریبا هیچی حالا چطور اقای مطهری می گه باید اونارو حذف نکرد در حالیکه جرم انها بی قانونی بی نظمی قتل و توهین به مقدسات و نظام تمرود ازولایت و....است
United Kingdom
بالاخره صدا و سيما در اين مقوله در ا ول راه قرار دارد. اميد است به تدريج برغناي اينگونه برنامه ها كه خلاء آن كاملا مشهود است افزوده شود.
هر چه از كارشناسان صريح الكلام بيشتر استفاده شود پربارتر خواهد بود. حتي در زمينه هاي ديگر مانند بحث هسته‌اي چه اشكالي دارد از كارشناسان ( واقعا كارشناس ) كه مخالف برنامه هسته اي كشورمان هستند در كنار مسئولين دولتي دعوت گردد تا با هم مناظره كنند. اميدواريم رفته رفته ترس رسانه ملي از دعوت نمودن طيفهاي مختلف از بين برود.
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحيم
با عرض سلام و تشكر
بنده نيز با اين مطلب موافقم كه با دو پهلو حرف زدن و تلفيق حق با باطل نمي توان به بصيرت رسيد و حق را به روشني در يافت .علاوه بر اينكه جناب آقاي مطهري نه به عنوان يك بي طرف بلكه در عنوان يك مدافع از جريان ساختار شكن وارد شده اند .به عنوان مثال :
در بياننيه اخير ايشان نيز مسائلي مطرح شد كه جاي تامل بسيار دارد .
از جمله با اينكه رهبر معظم انقلاب در اولين خطبه نماز جمعه بعد از انتخابات به صراحت به وجود يك طرح انقلاب مخملي همانند كشور گرجستان اشاره كردند و اعترافات بعضي از عناصر باز داشت شده نيز بر همين امر دلالت داشت جناب آقاي مطهري در بيانيه خود آنرا توهم انقلاب مخملي مي خواند.
يا در همين برنامه تمام جريانات بعد از انتخابات از جمله ادعاي تقلب را ناشي از يك سوء برداشت و يك راه مقابله با طرف پيروز مي دانند در حالي كه هم به اعتراف بسياري از باز داشت شده گان و اطلاعات ارائه شده از وزارت اطلاعات از رفت و آمد بعضي از عناصر اغتشاش گر به كشور هاي همسايه و يا اروپايي حاكي از برنامه ريزي از قبل طراحي شده دارد حتي اگر كسي اندكي تامل در تبليغات قبل از انتخابات جناب آقاي موسوي و فيلم هاي تبليغاتي ايشان و سخنان و مسائل مطرح شده در آنها بنمايد مي تواند به اين مساله پي ببرد كه اين اغتشاشات و طرح مساله تقلب از قبل برنامه ريزي شده بود به عنوان مثال در يكي از همايشها ي قبل از اتخابات اعلام مي شود كه ما حتما پيروز هستيم و اگر شخص مقابل پيروز شد حتما تقلب شده و ما به خيابانها خواهيم ريخت و يا حتي نامه جناب آقاي هاشمي به رهبر يك روز قبل از انتخابات و هشدار به اتشفشان خشم بعضي و...همگي ادله اي بر سازمان دهي اين حركت در قبل از انتخابات بوده نه يك سوء تفاهم .
از ديگر مسائلي كه جناب ايشان مطرح كردند شبه در فصل الخطاب بودن بيانات مقام معظم رهبري و توجيه عدم تمكين اغتشاش گران بود.مطهري در اينكه چرا سران اغتشاش به فرمايشات رهبري تن ندادند و آنرا ادامه دادند گفت :" آنها هر چند ولايت فقيه را قبول دارند اما در مصداق آن مشكل دارند" .اولا اينكه اگر آنها ولايت فقيه ر اقبول دارند چرا در برابر شعار مرگ بر اصل ولايت ... هيچ واكنشي نشان ندادند .در ثاني: مصداق فعلي ولايت فقيه بر خاسته از قانون اساسي و منتخب خبرگان مردمي است ،كه خبره در شناخت فقيه و عملكرد او هستند وقتي ايشان عملكرد رهبر را تاييد مي كنند عدول از فرمان ايشان مخالفت با قانون اساسي ، شرع مقدس و راي مردم است .غير از اينكه بر اساس اصول دمو كراسي مورد انظر ايشان هم ايشان از پشتوانه اكثريت مردمي برخوردار هستند . ديگر آنكه امر ايشان به پيروي از قانون براي پيگيري اعتراضات چه نقطه مبهم و غير معقولي دارد كه نمي توان با آن موافقت كرد . ثالثا در مساله اي كه امنيت كشور در ان مطرح بوده وبا لاترين مقام مسئول كشور به عنوان حفظ نظام امري دارندآيا معقول است كه عده اي با اجتهاد به راي مقابل نص بايستند در اين صورت رهبري به چه كار مي آيد و آيا كشور دچار هرج و مرج ننمي شود مگر نه اين است كه حتي در يك سفر سه نفري هم بايد امر يك نفر به عنوان رهبر مطاع باشد .علاوه بر اينكه اين مساله ،اختلاف سليقه در نوع زندگي يا رنگ فلان ماشين يا ساير مسايل عرفي نيست كه گفته شود مي توان بر سر آنها با رهبر مناقشه كرد يلكه مساله اي است كه با امنيت نظام و ارزشهاي انقلاب و اسلام و قانون اساسي ارتباط دارد كه رهبر وظيفه شرعي و قانوني در دفاع از آنها را دارد .در نهايت اينكه امر ولايت فقيه امر ي است از ناحيه يك فقيه عادل ، دلسوز و دور از هواي نفس كه به عنوان نماينده عام اما م معصوم و مورد تاييدفقهاي خبرگان است و امر ايشان براي مردم داراي قداست است و سخن فردي عادي نيست كه به راحتي زير پا گذاشته شود با اين حال انتقاد به رهبري هم راهكار قانوني خود را دارد و از طريق خبر هگان قابل پيگيري است زيرا اين امر بحثي تخصصي است نه يك بحث عرفي كه در كف خيابان و با تعرض به امنيت ،جان و اموال مردم حل شود .
آقاي مطهري بايد توجه داشته باشند كهبا اين بيان خود عملا جايگاه رهبري را در قانون اساسي تضعيف مي كنند كه ركن اصلي حفظ نظام است .
مساله ديگر آنكه ايشان اصلا اشاره اي به شعار هاي مخالفان در زير سوال بردن اصول انقلاب و آرمانهاي حضرت امام و مردم و ارتباط و حمايت ضد انقلاب و معاندان نظام و صدمه ديدن امنيت ، اموال و جانهاي بي گناه در اين قضيه نكردند و اينكه چرا سران اغتشاش راه خود را از اين افراد و عملكرد آنهاجدا نكردند .
ديگر آنكه ايشان نتوانستند براي تداوم فتنه به مدت هفت ماه بعد از پايان انتخابات جواب قانع كننده اي بدهند و مرتب آنرا به نوع حركت اعتراض آميزدر تقابل با دولت معرفي كردند و اشاره اي به عبور ايشان از بحث انتخابات و مقابله با نظام توسط مخالفان نكردند.از ايرادات ديگري كه ايشان گرفتند در عدم تحمل مخالفان توسط نظام بود. ايشان با تكيه بر استناد خود به سيره پيامبر اكرم (ص)و علي (ع)
مراعات حال سران اغتشاش را امري شرعي دانست .
چرا ايشان در بيان خود به كليات استناد مي كنند در حالي كه مقابله پيامبر اكرم (ص) و علي ( ع) و ساير ائمه اطهار با مخالفان خود نسبت به هر گروه و فرد و با توجه به نوع مخالفت و ريشه آن مخالفت تفاوت داشته است .آيا نظر ايشان اين است كه اسلام هميشه در برابر مخالفان خود رويه اي مسالمت آميز داشته است حتما اينگونه نيست به عنوان مثال در اين آيات 60 تا 62 سوره احزاب :" لَّئنِ لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَفِقُونَ وَ الَّذِينَ فىِ قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فىِ الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يجَُاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا(60)
مَّلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُواْ أُخِذُواْ وَ قُتِّلُواْ تَقْتِيلًا(61)سُنَّةَ اللَّهِ فىِ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلُ وَ لَن تجَِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا(62احزاب )"
اگر منافقان و بيماردلان و گل‏آلودكنندگان جو مدينه، دست بر ندارند، تو را عليه آنان مامور مى‏كنيم، تا ديگر جز مدتى كوتاه در مجاورتت نمانند .در حالى كه ملعون و رانده باشند، به طورى كه هر جا ديده شوند كشته شوند ..سنت خدا در اقوام گذشته و قبل از اين نيز همين بود، و تو هرگز سنت خدا را دگرگون نخواهى ديد .
در اين ايات به شدت عمل با منافقان كه فضاي جامعه را با شبهات و دسيه سها نا امن و غبار آلود مي كنند دستور مي فرمايد.
و يا در مورد محارباني كه به مقابله نظامي با نظام بر مي خيزند مي فرمايد :"إِنَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْديهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيا وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظيمٌ (33 - مائده )"
سزاى كسانى كه با خدا و رسول او مى‏ستيزند، و براى گستردن فساد در زمين تلاش مى‏كنند،- در قانون اسلام- اين است كه يا كشته شوند و يا بدار آويخته گردند، و يا دست چپ و پاى راستشان و يا بر عكس بريده شود و يا به ديارى ديگر تبعيد شوند،- تشخيص اينكه مستحق كدام عقوبتند با شارع است- تازه اين خوارى دنيايى آنان است و در آخرت عذابى بسيار بزرگ دارند

و يا در سيره علي (ع) در مقابله با خوارج و ناكثين و قاسطين تفاوتهايي ديده مي شود . حضرت در مقابل خوارج بسيار تحمل به خرج مي دادند حتي بر توهين به شخص ايشان ودر پاي منبر ايشان صبر مي كردند . چون مخالفت آنها را نه مخالفت با اصل اسلام و دين بلكه با شخص امام و سيره آيشان مي دانستند كه دليل آن جهالت در تفسير دين و كج فهمي از دين بود و لذا حضرت بين آنها و معاويه كه اصل اسلام را هدف گرفته بود تفاوت قائل بودند .ايشان بعد از جنگ نهروان مي فرمايند : لا تقاتلوا الخوارج بعدي فليس من طلب الحق فاخطاءه كمن طلب الباطل فادركه ( خطبه 61-دشتي )
خوارج را بعد از من نكشيد زيرا كسي كه به جستجوي حق رفته و خطا كرده مانند كسي نيست كه در طلب باطل بوده و آنرا يافته ( اشاره به معاويه و يارانش )و لذا حضرت در مقابل مخالفان حق مي فرمايند :"و لعمري ما علي قتال من خالف الحق و خابط الغي من ادهان و لا ايهان "(خطبه 24) به جانم قسم من در قتال با كساني كه با حق مخالفت مي كنند و در فساد غوطه ورند يك لحظه مدارا و سستي نمي كنم ."
بهتر است جناب آقاي مطهري به جاي كلي گويي بفرمايند اين حضرات گرد آمده در زير پرچم سبز از كدام گروه هستند؟اولا مخالفت آنها با اصل نظام و اسلام است يا خير ؟در ثاني خطاي آنها ناشي از كج فهمي است يا به عمد راه باطل را مي روند ؟ يا نوع مخالفت ايشان محاربه با نظام است و يا تنها ابراز عقيده است ؟وبعد از اينكه مشخص شد هر كدام از اين افراد در كدام دسته قرار مي گيرند به نقد عملكرد نظام در مقابله با هر كدام از ايشان بپردازند شايد لازم باشد ايشان بار ديگر جاذبه و دافعه علي (ع)استاد مطهري (ره) را مطالعه كنند.
در آخر اينكه علي رغم مظلوم نمايي براي افراد مخالف، اكثريت مردم كه دسترسي به سايتها و خبر گزاري ها و شبكه هاي ماهواره اي نداشته و ندارند و معمولا به خاطر تبعيت از رهبري سكوت اختيار كرده اند مظلوم واقع شده اند و هرزمان نيز كه در دل خود را بلند فرياد كردند همانند آنچه در روز نهم دي در راهپيمايي عاشورائيان رخ داد يا توسط كساني كه خود را نخبه و اقا بالا سر ايشان معرفي مي كنند به تفاسير مختلف غير از خواست روشن مردم تفسير شد و يا توسط مخالفان كم رنگ و در حد يك راهپيمايي دولتي تفسير شد.شايد بهتر است در اين ميان نظر خود مردم اعم از موافق و مخالف هم در مورد راه كارهاي برون رفت هم پرسيده شده در اين برنامه به عنوان ميان بر نامه پخش شود.
به هر حال بهتر است اولا در برنامه روبه فردا از سه طيف موافق ، مخالف و ممتنع استفاده شود . در ثاني در بحث هاي تخصصي، شرعي ، حقوقي ، اجتماعي و... كه در برنامه در لابلاي مباحث مطرح مي شود از نظرات متخصصان آن حوزه هم استفاده شود به عنوان مثال وقتي بحث سيره ائمه اطهار ( عليهم السلام ) در برخورد با مخالفان مطرح مي شود حتما نظر كارشناس تاريخ اسلام ويا يك مجتهد ديني در اين مساله مطرح گردد و يا در مسائل حقوقي با متخصصان مربوطه مشورت شود .
ديگر آنكه برنامه بايد با ارتباط زنده ولو با پيامك و در حين اجراي برنامه نظرات وسئوالات بيننده گان را از مسائل مطرح شده انتقال دهند .
ديگر آنكه بايد افراد دعوت شده بايد در يك حد و يك وزن باشند حتي در شهرت ظاهري براي عموم جامعه به عنوان مثال جناب آقاي مطهري به سبب اينكه فرزند شهيد مطهري ( ره ) است داراي شهرت بيشتري در ميان توده مردم است و لذا نظرات ايشان به سرعت در تمامي رسانه ها ي مخالف مطرح مي شود در حالي كه هيچ اشاره اي به نظر طرف مقابل ايشان جناب آقاي جليلي نمي شود . لذا طرفين بايد از جهت وزنه علمي و شخصيتي در يك اندازه و يا نزديك به هم باشند.به هر حال اميدواريم با افزايش اينگونه مباحث و برنامه ها و روشنگري پيرامون وقايع جاري اجتماع دست نفاق در فريب افكار عمومي و سوء استفاده از فضاي غبار الود براي هميشه بسته شود.
انشا ء الله
با تشكر
مهدي صادقي -قم مقدسه
Iran, Islamic Republic of
باعرض سلام-واقعا حق گفتید-آقای مطهری گفتن این همه بازداشت درست نبود-من یک سوال از ایشون دارم: آقای علی مطهری،فرزند متفکر شهید مرتضی مطهری،به نظر شما یه جماعتی که به بهانه یا به قول شما به دلیل اعتراضشون میان بیرون و روز قدس شعارهایی ضد شعارهای اکثریت ملت میدن،روز قدس در ماه مبارک رمضان روزه خوری در ملاء عام میکنن،روز عاشورا میان یه سری غلط های زیادی میکنن،به نظر شما باید چه طوری باهاشون برخورد کرد؟ باید بهشون گفت به به و چه چه؟ آقای مطهری ممکنه همون ها هم جاهل بوده باشن،اصلا میگیم مغرض نبودن،مثل این میمونه که،من اصلا قصد ندارم کسی رو بکشم اما توی دعوا میکشم،بالاخره قاتلم،اینها هم میگیم نمیفهمیدن که روزه خوری کردن،نمیفهمیدن که تهت زدن،نمیفهمیدن که آتیش زدن!!! اما حق اینها هم ملت هیچ که یه سری معدود نمیفهمیدن و این غلطا رو کردن،پس باهاشون برخورد نشه؟ واقعا در فهم و درک شما باید شک کرد. اگر نگوییم شما هم نفاق دارید!!!
United States
گل گفتی جهان-اصلا باید این جماعت میرفتن نزدیک خونه همیشون رو آتیش میزدن اونوقت ازشون میرفتین میپرسیدین آیا باز هم همین حرفای مفت رو میزدن؟ همسر من جرات نمیکرد توی اون ایام بره بیرون- خدا لعنت کنه همه اونهایی که مستقیم و غیر مستقیم امنیت و آرامش مردم رو با حرفای پوچ ریختن بهم
Iran, Islamic Republic of
واژه ی "بی طرفی" کاملا بی معناست . اسلام دستور به تولی و تبری داده است. یا باید طرفدار حق بود یا باطل!
از مجری برنامه روبه فردا تحسین میکنیم که طرفدار حق است و ادای مجریان بی طرف را درنمی آورد! و به مجری گری غربی نمیپردازد!
آقای مطهری هم واقعا آبروی خودش و پدرش و اصولگراها رو خرید!!!!
بهتره از جانب افکار نامعلوم(!) خودش صحبت کنه نه یه کارشناس!
Iran, Islamic Republic of
این که گفته می شود گاهی مجری های تلویزیونی وسط صحبت کسی وارد می شوند اتفاقا یک نکته مثبت و نیاز برنامه های زنده است.
در میزگردهای زنده شبکه های خارجی همانند برنامه های تلویزیون ما نیست که یک وقت لا یتناهی برای هر سوال به میهمان بدهند و در انتهای برنامه بحث بی نتیجه تمام شود. بلکه برای تک تک دقایق برنامه و برای سوال ها و زمان لازم برای جوابها برنامه ریزی می شود.
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالي
روبه فردا
برخي از سايتها خبري را درج كردند با اين عنوان كه بحث وحيد جليلي با علي مطهري به نتيجه نرسيد، در صورتيكه قرار نبوده و نيست كه در پايان هر بحثي دست يكي را بالا برده و دست ديگري را پايين بياورند و بازنده و برنده دست يكديگر را بگيرند و يكديگر را بغل نمايند. حتي در بحثهاي بمراتب جدي تر از اين مانند مناظره هاي رياست جمهوري، استنتاج برنده و بازنده بسادگي به مردم واگذار مي گردد. كم مناظره اي پيش مي آيد كه مانند مناظره آقايان مصباح يزدي و حجتي كرماني، در انتهاي بحث نظرات يكي از طرفين (آقاي مصباح) جمع بندي گردد.
درست است كه مجري برنامه توانايي جهت دهي بحث ها را بخوبي از خود نشان مي دهد، اما آنچه كه به عنوان نقطه ضعف اشاره مي شود، اين است كه بعضا دو ميهمان بلحاظ تحصيلات، تجربه، تخصص و شان هيچ تناسبي باهم ندارند و اين مسئله منجر به ابتر شدن مباحث و ورود بي هنگام مجري برنامه براي نزديك نمودن محور هاي بحث مي گردد.
جاي تعجب من از اين است كه در حالي كه آقاي مطهري اظهار نمود، آقايان لغزش نموده و با آن كه به خود اعضاي شوراي نگهبان و رهبر انقلاب انتقاداتي اساسي دارند، ولي شوراي نگهبان و اصل ولايت فقيه را رد نمي كنند، و در پاسخ به سوال بعدي، ورود به عرصه محاربه را در زماني مي داند كه اين انتقاد به عدم تمكين منجر شود، حال اينكه عدم تمكين به قانون اساسي، شوراي نگهبان، رعايت منافع ملي و در نهايت روشنگري مقام معظم رهبري، بارها و بارها طي اين چند ماهه حادث گرديده است و تاكنون نيز ادامه دارد. و اين نكته اي است كه مجري برنامه به آن دقت لازم را نكرده و عدم تمكين هاي موجود را به عدم تمكين مسلحانه معني نمود، البته آقاي مطهري در عين حال كه از جنبش سبز دفاع مي كردند، در تنگناهاي توجيه، خود را كنار مي كشيد و عدم توان پاسخگويي را به علت عدم نمايندگي اين افراد تعبير مي نمود. چيز ديگري كه در مباحث آقاي مطهري بارها و بارها چه در اين برنامه و چه در مجلس و ساير رسانه ها به آن اصرار دارد، اين است كه اين مشكل از ناحيه دولت شروع شده است، و ايشان ابتدا بايد محاكمه گردند. اگر فردي در اين جلسه حضور داشت كه براي اصرار به بي طرف بودن خود با انتقادات صحيح ولي بي ارتباط با بحث، وقت جلسه را هدر نميداد، مي توانست بگويد كه آقاي احمدي نژاد، صرفا در يك مدت 10 روزه قانوني تبليغات، آنهم با پايبندي به قانون، و بدون اينكه وقت دولت را براي انتخابات هدر دهد، و در حالي كه تا روزهاي آخر به وظايف خود از جمله لايحه راي ريز هدفمند كردن يارانه ها اصرار مي كرد، مي بايست به اتهامات و جنگ رواني چند ماهه اين جبهه متحد كه در تمام مناظرات اتحادشان به تاييد يكديگر منجر مي شد، پاسخ دهد، و اين راهي باقي نمي گذاشت غير از شجاعت و صراحت، و گرنه اتحاد آقايان رفسنجاني و تمام اعيان وانصارش، موسوي، خاتمي، رضايي و كروبي و يا نحوه معاش آقازاده هايي مثل فائزه و مهدي هاشمي و حمايت بي امان پدر از آنها چيزي نبوده و نيست كه قابل انكار باشد، و اگر كسي اين انكار را در آن زمان داشت، ديگر پس از چند ماه نمايش يك سناريوي مخملي كه در صحنه اين كشور به اجرا گذاشته شد، نمي تواند داشته باشد، البته كسي كه خود را بخواب زده است، را نمي توان بيدار نمود حتي با توپ در كردن.
اميد است در اين گونه برنامه ها، ميهماناني هم ارز و با نظرات متضاد و مشخص در مورد موضوع هر برنامه انتخاب كنند و تا حد امكان از ميهمانان صريح اللهجهي كه مشخص است به نمايندگي از چه گروه و يا تفكري در برنامه حاضرند استفاده شود.
Iran, Islamic Republic of
اقای مطهری شما که اینقدر موشکافانه به دنبال عذر خواهی مقصرین میگردید از شوهر خواهر محترمتون شروع کنید که شب انتخابات به میر حسین تبریک گفت وتوهم یک انسان متوهم رو تقویت کرد.سهم ایشون در عذر خواهی چند درصده؟ هرچی بیشتر سخنان اقای مطهری رو مطالعه میکنم به این گفته اقای رسایی بیشتر پی میبرم که"اقای مطهری امان از بی بصیرتی"
Iran, Islamic Republic of
دیشب وحیدجلیلی کولاک کرد ، اصلا تصور اینشکلی ازش نداشتم چون فقط نقش قلمش رو دیده بودم نه صحبتش رو ، خدا خیرش بده
Iran, Islamic Republic of
با سلام
بنده نيز اين برنامه را ديدم از تحليلهاي آقاي جليلي بينهايت لذت بردم چون خودم در محيطي هستم و در انتخابات بودم كه گفته هاي ايشان را با عمق وجود درك ميكردم بنظرم بايستي از اين افراد براي تحليل مسايل بيشتر استفاده نمود.كاري هم به گفته هاي آقاي مطهري ندارم چون حرف دوپهلو زدن و تحليلهاي عوامانه ارايه دادن نه تنها موجب روشنگري نميشود بلكه بحث را را نيز به سمت بيهوده بودن سوق ميدهد.اميد وارم از امثال اقاي جليلي براي روشن شدن حقايق بيشتر استفاده شود.
Iran, Islamic Republic of
كجاي صحبت هاي آقاي مطهري دو پهلو بود؟
جالب است كه شما اشاره كردن به اشتباهات دو طرف را عدم موضع گيري قاطع مي دانيد
اتفاقا اين عين عدالت است كه هر دو طرف به اشتباهاتشان اعتراف كند
از نظر شما هر كس در جناحين تندروي كند موضعگيري شفاف كرده است
Iran, Islamic Republic of
نویسنده سایت افراطی طرفدار دولت مجری قابل قبولی برای برطرف نمودن ابهامات است؟
من تصور کردم ابهامات برای معترضین قرار است برطرف شود!! بابا انصافتون رو شکر! مگه مجبورتون کردن که مناظره بگذارید ! بگید همینی که هست!
Iran, Islamic Republic of
گفتم دگم نباشید
گوش ندادی
چرا کامنت منو سانسور کردید
Iran, Islamic Republic of
در جواب به نظر اول : مگر نه اینکه مجری چنین برنامه ای باید مشرف و آگاه به مسایل سیاسی باشد؟آیا واقعا از نظر شما ممکن است شخصی آگاه و خبره هیچ گونه سوگیری نداشته و به هیچ سمتی متمایل نباشد؟
Iran, Islamic Republic of
جناب مطهری مواضعشان از دو پهلویی گذشته بود.متاسفانه با نهایت به قول خودش خوش بینی و به قول جلیلی ساده انگاری و البته کج فهمی که علیرغم سعی ایشان و البته رشته ی تحصیلیشان از هیچ گونه فلسفه و منطقی برخوردار نبود صحبت کرد و به نظر میرسید فارغ از همه چیز در صدد بیان حرفهای تکراریش بود که ظاهرا از 9ماه پیش آپدیت نشده ا ند و از همه ی اتفاقات پیش آمده هیچ تحلیل جدیدی به مغز متفکر و نخبه شان اضافه نگردیده است.
Iran, Islamic Republic of
کذب محض نگو!من برنامه رو دیدم.مجری برای روشن شدن منظور دو طرف وارد کلامشون میشد.حتی در 10 دقیقه پایانی دوبار در کلام آقای جلیلی من باب نبود آزادی بیان و ادعای bbcوارد شد که کار درستی هم بود.به عنوان تجربیات اول صدا و سیما کار خوبی که در صورت ادامه انتقاد به حق جهان از برنامه هم رفع خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
سخنان سخیف و کریه علی مطهری چهره اورا هم کریه کرده است خدا هدایتش کند تا بیش از این باعث آزردگی روح مطهر شهید بزرگوار آیت الله مطهری رضوان الله علیه نشود
Iran, Islamic Republic of
برادران جهانی.شما که خود را منصف می دانید چرا؟چرا درست برای مردم تحلیل نمی کنید.این منااظره را مردم هم دیدند.این که شما نوشتید نبوده و نیست.شما قبلا هم نشان دادید که با مطهری میانه خوبی ندارید.بنا را می گذاریم بر اینکه چیزی از او می دانید یا پشت پرده با هم اختلاف دارید.ولی این مناظره را مردم دیدند.ادب و صبر و نزاکت و آرامش و متانت و منطق مطهری را دیدند.هیچ کدام از حرفهایی که شما زدید درست نیست.
بجای این بی انصافی گری ها برید مجری برنامه را نقد کنید.مجری که کمترین مقدمان اجرای حرفه ای را نمی داند.
اشکالی ندارد مجری دارای گرایش باشد اما اینطور جانبداری کردن فقط مشمئز کننده است.
باز هم صد رحمت به حیدری .
Iran, Islamic Republic of
بد نیست خوانندگان این مطلب به مطلبی که در مورد همین مناظره در وبلاگ زیر یادداشت شده مراجعه کنند. با تشکر
www.boostanenamaz.parsiblog.com
Iran, Islamic Republic of
باتشکر از انتخاب مجری خوب و توان مند برای این برنامه ی جالب . یکی از روشهای مغالطه مبهم گویی ودو پهلو صحبت کردن است که مردم خوب متوجه اینگونه مغالطه گویی ها میشوند واقای مطهری به وفور از این روش استفاده می کند. پیشنهاد می کنم که برای جذابیت برنامه ها از این گونه افراد کم تر استفاده شود. (یک پزشک و استاد دانشگاه)
Iran, Islamic Republic of
این برنامه واقعا امیدوارکننده و نشانگر رویکرد جدیدی در رسانه ی اصلی کشور است.
و نیز از محسنات اصلی برنامه مجری باهوش و با ادب آن است
Iran, Islamic Republic of
باسلام : من قسمت پایانی برنامه روبفردا را دیدم اقای مطهری نمی دانم دنبال چیست اگر خدای نکرده دنبال رای باشد ، خدابه دادش برسد . اما اقای جلیلی حرفهای تازه وجالب و واقع بینانه ا ی داشت اما در پایان به علت عدم تجربه ونه پختگی برای دفاع از انقلاب کم گذاشت . برای همگی عاقبت به خیری ارزو میکنم .
Norway
حتما باید آقای مطهری از نظرات شما حمایت کند تا به ایشان هم وقت بدهند. آخه خود خواهی هم حد و اندازه داره . اتفاقا شاید در این شرایط بحرانی میدان دادن به این افراد کمکی به حال بحران باشد
Iran, Islamic Republic of
من هم با شما موافقم.اگر شما مصاحبه ها و گفتگوهاي آقاي مطهري با روزنامه ها و سايتها و صدا و سيما را خوانده يا ديده باشيد متوجه ميشويد که ايشان در گفتگو با رسانه هاي اصلاح طلب سعي مي کند نظرات آنها را جلب کند و در گفتگو با رسانه هاي اصولگرا سعي مي کند مطابق نظرات آن طيف صحبت کند و حتي در برخي موارد سخنان متناقضي در گفتگوهاي او با رسانه هاي اصلاح طلب و اصولگرا مطرح مي شود و آقاي مطهري صحبتهاي خود را بر اساس نوع رسانه و تمايل سياسي آن ايراد مي کنند نه بر اساس خط و مشي مستقل و مشخص. در مجموع صحبتهاي ايشان نه تنها کمکي به شفاف شدن فضا و افزايش بصيرت جامعه نداردبلکه باعث مبهم شدن و سردر گمي بيشتر مردم مي شود.آقاي مطهري بايد در رفتار و نحوه موضع گيري خود دقت بيشتري نمايد.
Iran, Islamic Republic of
با سلام
ایرادات آقای مطهری بسیار نگران کننده بود وچون باتوجه به تعریف ایشان ازنخبه نمی بایست چنین مواضعی را که نقیض آنچه جلوه میدادند اتخاذ میکردند.
اینها آموزه های استادی دیگر است از زبان آقای مطهری.ایشان اصل ماجرا را منزوی و فرعیات را بال وپر داده و سبب اغتشاشات خوارج را بیانات دکتر احمدی نژاد در مناظره اعلام می کنند .اعمال محاربانه را لغزش سهوی بیان داشته و استمرارش را از چشم نظام میبیند میگوید اصل ولایت فقیه مورد قبول خوارج است اما با آیت الله خامنه ای مشکل دارند اینها بیاناتی است که مستقیم و غیر مستقیم اززبان رهبران فتنه از کوچک و بزرگش شنیده شده.
خدا رحمت کند آیت الله مطهری را و هدایت نماید گمراهان را.
درپایان به آقای مطهری توصیه می نمایم آیه شریفه 53 سوره مائده را قرائت و تأمل نمایند که پیامبر اعظم (ص) سأن نزولش را دوره آخر الزمان بیان نمودند.
با تشکر
Iran, Islamic Republic of
ضعف مجری تنها ضعف این مناظره بود.جهان هم با مطهری مشکل داره و اگر نه حرفهای مطهری کاملا دقیق و مستدل بود.انصافا جلیلی هم بسیار دقیق و منصفانه صحبت می کرد.
Iran, Islamic Republic of
جسارت بنده را ببخشید! ولی اگر حق و باطل مشخص هستند و نیازی نبود که مجری بی طرف باشد و هر کس که دیدگاههای شما را بیان نکند مزدور بیگانه و بی بصیرت است مگر بیکارید برنامه مناظره می گذارید! صد نفر رو اعدام کنید حساب منطقتون دست بقیه هم میاد!
در آخر
مرا به خیر تو امید نیست، پس شر مرسان!
Iran, Islamic Republic of
من ميتونم نظر بدهم؟ يا طبق معمول سانسور ميشود؟
اولا برخلاف عقيده شما به نظر من اقاي وحيد يامين پور خبرنگار رجا نيوز مجري مناسب و بي طرفي براي اين برنامه نيستند.
ثانيا من وقتي مناظره را ديدم آفرين گفتم به شهيد مطهري و فرزند آزاده اش و حق طلبي اين عزيز.
Iran, Islamic Republic of
لطفا" به صدا و سیما بفرمائید تا کی موسوی و احمدی نژاد را روبروی هم قرار می دهید! و تا کی می خواهید از این طناب پوسیده استفاده کنید. 9 دی برای شما جوابی دندان شکن نبود؟ دامن زدن به فتنه تا کی ؟ حالا دیگر مناظره مطهری و جلیلی مثل مناظرات خردادماه جواب نمی دهد.مردم با ولایت هستند. از شیطنت شما هم غافل نیستند.عرض خود می بری زحمت ما میداری. یا علی
Iran, Islamic Republic of
1- علی مطهری با رأی حزب الهی ها رفته مجلس
2- بعد از تو زرد دراومدنش امت حزب الله از رأیشان پشیمان شدند.
3- بنابراین حقوق نمایندگی برای او حرام است.
4- بخاطر ... دیگر حق در او اثر ندارد و به باطل گرویده.
5- فقط از شهید مطهری بخاطر رأی اشتباه به پسر دشمن شادکنش معذرت می خواهیم. به خدا فکر می کردیم او در خط پدرش هست. خدایا ما را ببخش.
Iran, Islamic Republic of
اصلا کی گفته هر کسی پدرش صاحب فضل باشه حتما خودش هم این خصلت رو به ارث می بره؟!!!
به نظر من آقای علی مطهری رو زیادی گنده کردید!!!
چه خوب شد شهید مطهری زود شهید شهید و پسرش رو با این افکار ندید
پدر کجا و پسر کجا؟
لا اقل اگه حرف زدن بلد بود می شد درموردش نظر داد مطهری بره اول فرق لغزش سیاسی و بی دینی رو یاد بگیره بعد بیاد حرف بزنه
Iran, Islamic Republic of
مناظره جالبی بود فکر می کنم برای مناظره های بعد اگر به موضوع چرایی حجم اعتراضات در شمال شهر بیشتر پرداخته شود موثر تر است حس می کنم این موضوع پاشنه اشیل جریانات حاضر است (اینکه رای کیفی وکمی در انتخابات را مطرح کردن واینکه همه اعتراضات در مناطق شمالی شهر بوده که این موضوع بیانگر خیلی از مسایل است که به دلیل حضور واسکان اکثر مسئولین در شمال شهر گویا انها فقط صدای فرزندان وهمسایه های خود را می شنوند راستی بد نیست تحقیق نمایید که چند نفر از مدیران کل ,کاری به وزرا ومعاونین ونمایندگان مجلس نداریم وضع انها که معلوم است چند نفر از مسئولین جمهوری اسلامی در مناطق جنوب شهر تهران البته منظورم ورامین وشهرری نیست منظورم از خیابان انقلاب به 1پایین است ساکن هستند فکر می کنم آمار قشنگی می شود؟