جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱

عفونت و ضربه عامل التهاب پرده دور قلب

پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 380876
یک فوق تخصص جراحی قلب عفونت، ضربه،‌ بیماری‌های غدد درون ریز را عامل التهاب پرده دور قلب دانست و هشدار داد: افزایش ضخامت و التهاب این پرده می‌تواند مرگ را در پی داشته باشد.
به گزارش جهان؛ محمد حسن کلانتر معتمدی، فوق تخصص جراحی قلب در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: پرده دور قلب یا پریکارد محافظی است که مانند کیسه قلب را احاطه می‌کند و هم از نظر محافظت از ماهیچه قلب کاربرد دارد و هم قلب مایعی از خود ترشح می‌کند که باعث می‌شود حرکت قلب در این کیسه به راحتی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اما در برخی بیماری‌ها ممکن است التهاب و آماس موجب ضخامت این پرده و افزایش ترشح ماده مذکور شود که گاهی اوقات در برخی بیماری‌ها این مایع تا حدی زیاد می‌شود که بر روی ماهیچه قلب فشار وارد می‌کند و می‌تواند موجب افت شدید فشار خون شده و خطر جانی برای فرد داشته باشد.

کلانتر معتمدی افزود: ممکن است به علت بیماری‌های مختلف ویروسی مثل سل، بیماری‌های عفونی، برخی بیماری‌های تنفسی مانند ذات‌الریه‌ها این پرده می‌تواند ملتهب شده و باعث چسبندگی این لایه به خود قلب شود که در این صورت حالت آزاد بودن قلب از بین می‌رود و می‌تواند اختلالی در عملکرد ماهیچه قلب باشد.

این فوق تخصص جراحی قلب تصریح کرد: در برخی موارد اوضاع به مقداری حاد می‌شود که مجبور می‌شویم با عمل جراحی این لایه را که ضخیم شده و کارایی خود را از دست داده برداریم تا فشار قلب برداشته شود و قلب بتواند به کار خود به درستی ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل می‌تواند به علت تصادفات رانندگی که به قفسه سینه ضربه وارد می‌شود و صدمات، سقوط از ارتفاع و بلندی و همچنین در نزاع‌ها که ضربه هایی به قفسه سینه وارد می شود می‌تواند منجر به التهاب و چسبندگی این لایه شود.

کلانتر معتمدی افزود: برخی بیماری‌ها همچون کمکاری تیروئید، بیماری‌های غدد درون ریز می‌تواند عامل ترشح بیشتر این مایع محافظتی شود که تجمع مایع در لایه پریکارد را به دنبال داشته باشد که نیازمند عمل جراحی برای تخلیه مایع مذکور و یا کشیدن آن با سوزن باشد.

این فوق تخصص جراحی قلب تأکید کرد: عوارض التهاب و آماس پرده دور قلب به نوع این مشکل دارد به گونه‌ای که اگر تجمع مایع در درون این کیسه بسیار زیاد باشد می‌تواند کشنده باشد زیرا به قلب اجازه نمی‌دهد خون به داخل قلب بازگردد که می‌تواند موجب افت فشارخون و ایست قلبی شود.

وی افزود: در مواردی دیگر که چسبندگی و افزایش ضخامت لایه قلب ایجاد می‌شود باز هم در کار ماهیچه قلب اختلال ایجاد می‌کند که عوارضی از جمله ورم پا، آب آوردن شکم، بزرگی کبد و برافروختگی سر و صورت و عوارضی از این دست ایجاد کند و در نهایت نارسایی قلبی را در پی خواهد داشت.

اگر التهاب و آماس پرده دور قلب به علت عفونت صورت گرفته باشد استفاده از دارو و آنتی بیوتیک و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و آسپرین انجام می‌شود و در صورتی که مشکل حاد باشد باید مایع را با استفاده از سوزن و جراحی خارج کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تشكر ازمطلب آموزنده تان