پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

برگزاری همایش ملی فقه هسته‌ای

چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 344975
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تلاش برای دستیابی به اتم برای صلح وظیفه تمام کسانی است که به جهانی عاری از تسلیحات کشتار جمعی می‌اندیشند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، علی‌اکبر صالحی در همایش ملی "فقه هسته‌ای" که صبح امروز(چهارشنبه) در سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد با اشاره به فتوای صادره توسط مقام معظم رهبری در خصوص حرمت تولید، انباشت و به کارگیری تسلیحات اتمی گفت: بنابر مسئولیت خود در مجموعه صنعت هسته‌ای کشور به منظور فتح باب گفت‌وگو در این زمینه این همایش را برگزار کردیم.

وی افزود: با نگاهی هرچند گذرا به آموزه‌های قرآن کریم و تعالیم حضرت رسول(ص) و خاندان پاک و مطهر ایشان، می‌توان دریافت کرد گنجینه‌ای بی‌پایان از نکات حکمت‌آمیز پیش روی ما گشوده شده است. این میراث بی‌بدیل بدون تردید می‌تواند راهگشای حل و فصل بسیاری از مشکلات فرا روی جامعه بشریت بوده و در راستای گسترش دامنه رقابت‌های تسلیحاتی و مبارزه با خشونت و افراط گری مورد استفاده قرار گیرد.

صالحی با اشاره به فرازهایی از آیات قرآن کریم که در رابطه با تعاملات انسان‌ها با یکدیگر، احترام به طبیعت و جلوگیری از تخریب طبیعت گفت: این آیات و بسیاری دیگر از محکمات قرآنی اصول و نقشه راهی را ترسیم نموده است تا امت اسلامی از ظلم و تعدی در حق خود و دیگران در امان مانده و بر صراط مستقیم الهی مستدام بماند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به کارنامه درخشان فقهای مجاهد و عالمان تشیع خاطرنشان کرد: اگر روزگاری بزرگان حوزه علمیه از رهگذر ژرف‌اندیشی خود مسیر را برای تدوین حقوق اسلامی و ایجاد حکومت مبتنی بر قانون در کشورمان در دوره مشروطه هموار نموده‌اند در روزگار ما نیز براساس حوزه‌های علمیه تشیع تداوم یافته و به عنوان نمونه برخی از مراکز علمی و دانشگاهی جهان ریشه‌های برخی از دانش بشری از جمله فسلسفه زبانی و فلسفه تحلیلی را در برخی از معارف اسلامی از جمله اصول فقه مورد توجه و اعتراف قرار دادند.

وی ادامه داد: با این همه باید به این حقیقت اذعان نمود که با حضورو ظهور محی‌الدین زمان، حضرت امام خمینی تفکر شیعه و فقه امامیه وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده و در دیگر عرصه‌های راهبردی حیات اجتماعی از جمله در حوزه حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و عرصه حفاظت از محیط زیست نیز یار و مددکار انسان معاصر شده است.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه خوشبختانه در پرتو اندیشه‌ها و ارشاد‌های علمی و معنوی امام خمینی(ره) (قاعده مصلحت در فقه شیعه) به روشنی و با عنایت به زوایای گوناگون آن مورد توجه قرار گرفته و زمینه‌ای را به وجود آورده است تا دیگر قواعد و مبانی اصیل فقهی در پرتو آن مورد واکاوی قرار گیرد، ادامه داد: اما به نظر می‌رسد که برخی از ناظران در سهم این بعد از تفکر فقهی و سیاسی امام راحل به خطا رفته و پنداشته‌اند که بنا بر (اصل مصلحت)، مجوز شرعی برای انجام هر اقدامی از سوی نظام اسلامی فراهم شده است و در این میانه هیچ مانعی شرعی و فقهی در برابر اصحاب قدرت قرار ندارد.

وی با اشاره به کج اندیشی‌های غرب در رابطه با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی تحلیلگران و بسیاری از سیاست پیشگان مغرب زمین کارپاکان را قیاس از خود گرفته و گمان می‌کنند که همانند رسم رایج در عرصه روابط بین‌الملل، از منظر اندیشه اسلامی نیز "هدف، وسیله را توجیه نموده" و از این رو هرگونه اقدامی در نقض اصول انسانی و قواعد عرف بین‌المللی از سوی ایران قابل تصور است. این در حالی است که باید بگویم "مفهوم مصلحت" از دیدگاه رایج در مغرب زمین به مفهوم دارای فایده بودن و متناسب بودن با هدف خاصی است. این در حالی است که مفهوم مصلحت در سپهر اندیشه دینی و در منظومه تفکر امام راحل به مفهوم منفعت و خیر فردی و عمومی است.

صالحی با اشاره به فتوای تاریخی مقام معظم رهبری در رابطه با حرمت تولید، انباشت و به کارگیری تسلیحات اتمی گفت: این فتوای تاریخی باعث شد تا جلوه‌ای از برکات اندیشه راهگشای امام راحل در حوزه حقوق بین‌الملل ارائه شود. در حقیقت مقام معظم رهبری از این طریق رویکرد حاکم بر ذهن و زبان طرف‌های مقابل را در عرصه روابط بین‌الملل به چالش کشیدند.

وی ادامه داد: از این چشم‌انداز این نکته قابل توضیح و تشریح خواهد بود که حرمت تخریب منابع حیاتی از جمله منابع آبی و جنگلی و نیز حرمت فساد و افساد در زمین به حوزه محیط زیست و سلاح‌های کشتار جمعی از جمله تسلیحات اتمی امتداد می‌یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی ایران در مسیر دستیابی به اهداف ره یافت یاد شده، تلاش خود را جهت تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی به کار گرفته و به رغم اعمال برخی تبعیض‌های ناروا ضمن پایبندی و پافشاری بر حفظ اصول سیاست مستقل جمهوری اسلامی ایران در قالب مصالح و منافع ملی توانسته است در چارچوب میثاق‌ها و تعهدات بین‌المللی درراه گسترش کمی و کیفی استفاده از فناوری‌ صلح‌آمیز هسته‌ای گام بردارد.

صالحی ادامه داد: در تداوم رویکرد مذکور نظام اسلامی کوشش مستمر خود را به پایان بخشیدن به روند اعمال سیاست استاندارد دوگانه معطوف نموده است.

وی در پایان با بیان اینکه در بخش تولید انرژی و در زمینه‌های پزشکی، صنعتی و کشاورزی به فناوری‌های قابل مشاهده‌ای دست آمده است، گفت: انتظار می‌رود در پرتو التزام عملی تمام کشورهای جهان به سیاست راهبردی اعلام شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اتم برای صلح و اجرای مفاد کنوانسیون خلع سلاح جهانی نگرانی‌های موجود پیرامون تولید،‌ انباشت و به کارگیری تسلیحات اتمی مرتفع شود و جهانیان برکنار از بیم و هراس در مورد برهم خوردن موازنه وحشت و پیامدهای ناگوار عدم تعادل و توازن قوا درسطح بین‌المللی از ثمرات فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *