سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۳۶
۸۷

حاتمی‌کیا: اگر اخطار آقا را گوش نکنند باز سر و صدا راه می‌اندازم و بر سرشان فریاد می‌زنم

آقا مرتضی بر سر اصل و اصول تعارف نداشت
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 354172
ابراهیم حاتمی‌کیا با بیان اینکه مسئولین باید فرهنگ را جدیتر بگیرند، گفت: خدا کند اخطار آقا را توجه کنند. اگر گوش نکنند من باز هم سر و صدا راه میاندازم و جیغم را میزنم سر دوستان. در سینما خب برخی اعتراضها برای شهرت است اما امیدوارم مسئولین گول نخورند. حرف من این است که باید جریان سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید همیشه تحلیل شود و نترسیم.
حاتمی‌کیا: اگر اخطار آقا را گوش نکنند باز سر و صدا راه می‌اندازم و بر سرشان فریاد می‌زنم
به گزارش جهان، ابراهیم حاتمی‌کیا در برنامه چهارشنبه شب "راز" شبکه چهار سیما در گفتگویی با نادر طالب زاده گفت: آرزوی ما هم هست که فیلمهایمان با توده زیادی از مخاطب درگیر شود اما تا فیلم را نسازیم نمیتوان فکری کنیم اما باید جذابیت و قصه گویی و حرف زمان و .. را داشته باشد تا بتواند جذب مخاطب کند.

وی ادامه داد: در اصل باید بدانیم برای چه آمده‌ایم که میخواهیم چه بگوئیم در این سینما؛ یک فیلمهایی در لحظه جذب مخاطب می‌کند و برخی فیلمها در طول زمان کارش دیده میشود و باید بعنوان سرمدار حرکت شناخته شود.

*میخواستم هم به حال جواب بدهم و هم به فکر آینده باشم

حاتمی‌کیا همچنین گفت: مهمترین مسأله من در "چ" همین حرکت در مسیر زمان بود. فیلم ساختن درباره شهید چمران برایم ریسک بود. می‌ترسیدم چون که خیلیها شناختهای متفاوتی از شهید چمران دارند و من باید به جنگ این شناختها میرفتم و در آن نفوذ کنم. باید حرفی که مستقل خودم هست را بزنم؛ برای همین نمی‌توانستم در زمان ساخت "چ" فکر کنم که مخاطب آیا با من راه خواهد آمد یا نه؟

* جز اخلاقیات من است جایی بروم که کمتر از آن بحث

این کارگردان در ادامه تأکید کرد: مسأله من بود که چه مقطعی را برای روایت "چ" انتخاب کنم؛ جز اخلاقیات من است جایی بروم که کمتر از آن بحث و حرف زده شده. احساس کردم دوران ابتدایی انقلاب زندگی شهید چمران کمتر گفته شده؛ دوران انقلاب تحت تأثیر جنگ قرار گرفت و در همان دوران بسیار پرتلاطم و پرتغییر را سپری کردیم؛ این مقطع را دوست داشتم.

حاتمی کیا گفت: شاید منم محافظه کارم؛ "چ" را من درست کردم "مران" را بقیه بیایند پای کار. تخصصم در محدود بودن اتفاق و یک دوره است. وقتی فیلم پخش شد میگفتند مگر چنین اتفاقی هم رخ داده بود بعد
رهبر انقلاب صراحتا به موضوع فرهنگ اشاره می‌کند و خدا کند که دوستان به یک ابلاغ کارشان را قطع نکنند. من امیدوارم جلسات فرهنگی علنی بگذارند و دغدغه های رهبری را پیدا کنند و دنبال مسأله باشند.
از انقلاب؟ در واقع میخواستم از چیزی حرف بزنم که رخ داده بود اما کمتر از آن اطلاع داشتیم. من فقط یک گوشه کردستان ابتدای جنگ را نشان دادم.

این کارگردان همچنین در این باره توضیح داد: من میخواستم حرف زمان حال را هم جواب بدهم و به درد آینده هم بخورد. چمران را بیشتر چریک دیده بودیم درحالیکه او چهره دیگری دارد و به دنبال ختم خیر کردن ماجرا بود؛ احساس کردم به درد الان میخورد.

*کسی که دغدغه نظام دارد باید "چ" را تحلیل کند

وی همچنین در ارتباط با تحلیل فیلم افزود: کسی که دغدغه اش حرف نظام است باید بیاید و این فیلم را تحلیل کند. چمران هم علم دارد و هم علم و تجربه و ... میخواست یک غائله را ختم کند. فیلمنامه "چ" دو قسمت دارد مذاکره برای صلح و دیگری جنگ برای صلح.

حاتمی کیا ادامه داد: در فیلم "چ" میخواستم به ان داشته ها برگردیم و الان دارد همان اتفاقات رخ میدهد. پاوه خط مقدم آن زمان بود و یک عده از همین بچه های ما و اقلیتی باید مدافع اکثریتی می بودند که در مذاکره هم کوتاه نمی آمدند.

*اعتراضم مگر به جایزه است؛ پس این همه فیلمهای قبلم که اعتنا نکردید چه؟

وی تأکید داشت: احساس کردم این مسأله امروز سینما نیست. به گفتند چون جایزه نگرفته ای اعتراض میکنی درحالیکه من خیلی فیلمها ساختم و جایزه نگرفتم. بوی پیراهن یوسف، برج مینو و ... فیلمهایی بودند که در دوره خودش به آن اعتنایی نکردند اما دیده شدند. الان اگر اعتراض کردم به جایزه نبود بلکه هشدار دادم به متولی سینما که چرا حواسش نیست به این موضوعات.

وی همچنین به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب صراحتا به موضوع فرهنگ اشاره می‌کند و خدا کند که دوستان به یک ابلاغ کارشان را قطع نکنند. من امیدوارم جلسات فرهنگی علنی بگذارند و دغدغه های رهبری را پیدا کنند و دنبال مسأله باشند.

*برخی منتقدین ما انگار از این کشور نیستند

حاتمی کیا تصریح کرد: من جز سربازان و مدافعین این نهضت هستم و دنبال همینم که گفته شود. برخی منتقدین انگار در کوبا و... سیر میکنند و انگار بجای کشورمان از بورکینافاسو حرف میزنیم. دنیای آرمانی معمولا دشمن کم ندارد و اتفاقا بزرگ هم دارد و این نشانه بزرگی ماست اما این کجا در سینمای ما جلوه
من در خیلی فیلمبرداریها لباس سپاه و جنگ تنم بود و برای این لباس گریه کردم و جنگیده ام. گول جنگولک بازیها را نخورییم و برخی سر و صداها که ارزشی ندارد.
دارد و کدام فیلمهای ما این را نشان میدهد.

*"چ" بازگشت به انقلاب است

وی تأکید داشت: این مشکلات ربطی هم به همکاران من و فیلمساز ندارد و مشخصا باید سکانداران فرهنگی پاسخگو باشند. فیلم "چ" بازگشت به انقلاب است و از اینها تا دلتان بخواهد برای گفتن داریم. سینماگر من وارد این حوزه ها شود و دنبال استفاده از آنان برای پاسخگویی به مسائل روز باشد.

*من عشق سینما هستم اما نه اینکه زیر بیرق آن سینه بزنم

حاتمی کیا در ادامه عنوان کرد: من عشق سینما هستم اما قرار نیست زیر این بیرق سینه بزنم؛ دغدغه ام جامعه ام است ابتدا. چرا ولی این دغدغه سینمای ما نیست. اگر ممیزی است رفع کنند اما آیا فقط درد سینمای ما این است؟

این کارگردان توضیح داد: واقعا مهم است که سال ۹۳ همه مسئولین فرهنگی دغدغه را مطرح کنند باید تحلیلها و نشستها و ... بگذارند. واقعا برخی جاها خسته میشدم از اتفاقات جشنواره فجر. متنفرم از افتادن در این ورطه اما وظیفه داشتم که برخی مسائل را مطرح کنم.

وی با اشاره به حواشی جشنواره فیلم فجر تأکید داشت: من فیلمسازم و با فیلمهایم حرفم را میزنم و بقیه باید روی آن تحلیل بکنند. من شاید جیغی و دادی بزنم اما همین صدا نشانه ای است که باید بقیه به آن توجه کنند. جالب وقتی من داد میزدم میگفتند او که خورده و برده چرا داد میزند؟ حرف را به بیراهه میردند. من سینمای در ارتباط با مردم را دوست دارم اما میبینم که کاری نشده.

*انتظار دارم ناله های مرا تحلیل کنند

حاتمی کیا یادآور شد: بعد از ینکه آقا دغدغه فرهنگی خود را مطرح کرده امیدوارم عده ای پای کار بیاند. من هم انتظار دارم که ناله مرا تحلیل کنند نه اینکه بگویند هروقت فیلم ساخته، خورده و برده و ۶میلیارد خرج فیلمش کرده و از این حرفا... متأسفانه مسئولین همیشه عقب تر از ما بوده اند.

وی با بیان اینکه مسئولین باید فرهنگ را جدیتر بگیرند، گفت: خدا کند اخطار آقا را توجه کنند. اگر گوش نکنند من باز هم سر و صدا راه میاندازم و جیغم را میزنم سر دوستان. در سینما خب برخی اعتراضها برای شهرت است اما امیدوارم مسئولین گول نخورند. حرف من این است که باید جریان سینمای انقلاب و دفاع
دغدغه بچه های جشنواره عمار همان ۳۰ سال پیش من است و حرفهای ان زمان من است و زمان ۳۰ سال پیشم را در بین الان آنان میبینم.
مقدس باید همیشه تحلیل شود و نترسیم.


حاتمی کیا اضافه کرد: من در خیلی فیلمبرداریها لباس سپاه و جنگ تنم بود و برای این لباس گریه کردم و جنگیده ام. گول جنگولک بازیها را نخورییم و برخی سر و صداها که ارزشی ندارد.

*جریان فرهنگ جریان وزارت خارجه نیست

وی به جریان تحولات و ارتباطات اخیر حوزه بین الملل اشاره کرد و گفت:آقای ظریف با لبخند و ظرافت خودش باید این مسیر را پیش ببرد و پشتش هم الحمدالله محکم است. اما جریان فرهنگی جریان وزارت خارجه نیست؛ این نوع برخوردها و لبخند زدن نباید در مسئولین ارشاد و فرهنگ بیاید چون ما نیاز به رک گویی داریم.

حاتمی کیا اینگونه ادامه داد: این نهضتی که با این همه خون نگه داشته ایم باید ببینیم آیا دغدغه دوستان فرهنگی هست؟ باید ببینم که باید اینها در فیلمها جار و ساری شده؟ فیلمساز دلش میخواهد بسازد اما وقتی میدان به او نمیدهند چه کار کند. آنچه بعنوان استراتزی مطرح میشود من فیلمساز نسل انقلاب حس غربت میکنم؛ این حس به معنی جایزه دادن و ندادن و سر و صدا نیست.

*خدا کند بنشینند و دوباره جشنواره فجر را تحلیل کنند

حاتمی کیا تأکید داشت: خدا کند بنشینیم و تحلیل کنیم که جشنواره فجر ما آیا فجر انقلاب هست یا نیست؟ الان حس میکنم این، یکی از نقطه هایی است که دوباره بر آن حرف بزنیم و تحلیل کنیم. آیا همه این فیلمهای فجر جز مسأله ماست؟

وی با تأکید بر اینکه بر اینکه سینمای خراجی هدفش مشخص است، عنوان کرد: "۱۲ سال بردگی" را بارها دیدم و معتقدم بارها بهترش را گفته و ساخته اند؟ اما میسازند چون میخواهند این نگاه قطع نشود. آنها میفهمد اما ما نمیخواهیم بفهیم و ادبیاتمان، ادبیات انقلاب نیست و این خطرناک است.

*آیا نگاه ما هم باید اسکاری باشد؟

وی با تأکید بر اینکه دوستان غایت نگاهشان جشنواره اسکار است، گفت: ما باید بدانیم آیا نگاه ما نیز نگاه آنان باید باشد؟ من نمیخواهم به همکاران حرفی بزنم انتقاد دارم اما سرجایش الان نیاز به مهندسی فرهنگی داریم. ما که نباید نگاهیمان نگاه اسکاری ها باشد.

*تندی جشنواره عمار مرا هول می‌کند

وی
همکاران من اگر نمیخواهید حرف مردم را بزنید پس زنده باید سینمای جشنواره ای؛ آن ور آبیها کیف هم میکنند از کارتان! برخی فیلمسازان واقعا درگیر ردکارپت شده اند. جریان نقد جریان ترجمه ای است؛ بروید ببیند مردم چطور فیلمهایی را دوست دارند؟ بروید ببینید. آن مهندس بالایی چطور؟ چقدر دغدغه ایم مسائل را دارد.
جشنواره فیام عمار را نیز مورد بحث قرار داد و گفت: تندی عمار مرا هول میکند و گاه میترسم نزدیکش شوم ولی یک چیزی را درونش دارند اینکه که چرا درست شده و چرا این بچه ها احساس میکنند که در فجر جایی ندارند؟ من در جشنواره برلین دیدم که ما حرفی در میان آنان نداریم و مسأله ما مسأله آنان نیست.

حاتمی کیا ادامه داد: دغدغه بچه های جشنواره عمار همان ۳۰ سال پیش من است و حرفهای ان زمان من است و زمان ۳۰ سال پیشم را در بین الان آنان میبینم.

*لحن برخی همکاران من مثل وزارت خارجه‌های شده

وی همچنین در نکته‌ای عنوان داشت: لحن برخی همکاران من در سینما، عین وزارت خارجه ای هاست؛ من تعجب میکنم ما هنوز داخلمان را نمی‌بینم و سراغ خارج میرویم.

ابراهیم حاتمی کیا با اشاره به فیلمهای پرفروش مسعود ده‌نمکی و انتقادهای همیشگی نسبت به او اعلام کرد؛ ببینید چرا فیلمهای ده نمکی میفروشد نه اینکه هر دفعه بهانه ای بیاورید و بگوید مثلا یا بازیگر و تبلیغ و ... را بهانه فروش فیلم کرده و میلیونی شده.

*حالا بنشین و فقط ده‌نمکی را تحقیر کن

وی افزود: ده نمکی را همیشه تحقیر میکنند و حرف و متلک میزنند درحالیکه همچنان ترقی میکند و راهش را بخوبی میرود. جای این کارها، تحلیل کنید چطور پیشرفت میکند. چرا بخاطر عقبه سیاسی او به او توجه نمیکنند؟ اتفاقا ببنید چطور دارد پیشرفت میکند و چطور حتی سینماهای شهرستان بیشتر به سمت او می‌روند.

حاتمی کیا همچنین خاطرنشان کرد: بخشی از موفقیت ده نمکی شاید بخاطر غریب القربا بودنش است و خدا کمک او میکند. اینقدر توی سر او میزنند اما او کارش را همچنان می‌کند و فیلم میلیاردی میسازد.

*بروید ببنید مردم چه فیلمی را دوست دارند

این کارگردان با انتقاد از برخی فیلمسازان، گفت: همکاران من اگر نمیخواهید حرف مردم را بزنید پس زنده باید سینمای جشنواره ای؛ آن ور آبیها کیف هم میکنند از کارتان! برخی فیلمسازان واقعا درگیر ردکارپت شده اند. جریان نقد جریان ترجمه ای است؛ بروید ببیند مردم چطور فیلمهایی را دوست دارند؟ بروید ببینید. آن مهندس بالایی چطور؟ چقدر دغدغه ایم مسائل را دارد.

*کو امثال آقا مرتضی که جستجو کنند چموشی ماها بخاطر چیست؟

این کارگردان سینما به دوران و روابط خود با شهید آوینی اشاره کرد و تأکید کرد: من واقعا جای آقا مرتضی را خالی می‌بینم. چه کسی مثل او داریم که الان بیاید و جستجو کند که چرا امثال من باید چموشی کنند؟ سر می‌چرخانم که جای او الان کسی هست؟ نمی‌بینم. قلم او را نداریم.

وی
این دوپاسپورتها بویژه در حوزه فرهنگ یعنی چه که اتفاق افتاده" چرا طرف یک پایش اینور است و یک پایش آن ور. این غم انگیز است برای ما که تا ببیند خبری است دنبال آفیت باشند و جای دیگر بروند. اگر از این مملکتی پای آن بایست.
افزود: عین فانوس دریایی در بین تلاطم شدید بگوید که اینجا ساحل است. الان بیشتر احساس میکنم جای امثال او؛ آدمهای استخواندار. دوره او هم گل و بلبل نبود و حسابی بحث داشت. حرف او همیشه تازه بود و جلوتر از زمانه بود. متأسفم که جای او بشدت خالی است.

حاتمی کیا همچنین گفت: دوست نداشتم که به شیوه رایج درمورد مرتضی حرف بزنم؛ آقا مرتضی یک منشوری بود که انوار متنوعی داشت متأسفانه خیلی از بخشهای او را نادیده گرفتیم. ای کاش از او بگوئیم که او از شکم مادرش شهید آوینی نشده و رفته و رفته تا به این مرحله رسید. باید بخوبی در مورد او توضیح بدهیم و در مورد قبل و بعد از انقلابش بپردازیم.

* امیدوارم به حق علی فانوسهایی پیدا شوند که در سینما گمراه نشویم

وی همچنین افزود: باید همه مسیرش را ببینیم تا بتوانیم با او ارتباط بگیریم که چگونه به این شخصیت رسیده است. من ندیدم بخوبی در موردش حرف بزنند. آقا مرتضی سرمدار نوگرایی بود. ای کاش بچه های آن زمان و دوران جنگ بیشتر قدرت میگرفتند. تعارف بر سر اصل و اصول نداشت با اینکه از حریم ادب خارج نمیشد.

حاتمی کیا در ادام این گفتگو اضافه کرد: میبینم حتی برخی دوستانم که لهجه شان دارد عوض میشود. ما هم خودمان را عوض نکنیم. جای این ژنرال بسیار خالی است و من بسیار دلتنگش هستم. امیدوارم به حق علی فانوسهای پیدا شوند که در سینما گمراه نشویم.

*تو که بچه ارزشی هستی چرا هر فیلمی را می‌سازی

وی با انتقاد از برخی فیلمسازان گفت: به برخی دوستان میگویم که تو از بچه های ارزشی هستی اما این چیست که میسازی؛ باید این را بگویی. نیامده ایم بگوییم و بخندیم و ببریم. تعارف را باید کنار گذاشت و با ادب و رک بهم بگوئیم. دعا کنید من قدرت داشته باشم من دوران دفاع مقدس را بسازم

وی ادامه داد: در سینمای ما هم دشمن سازی آفت شده؛ قرار نیست که اسکار برای من تعیین تکلیف کند. من حرف خودم را میخواهم بزنم. اگر حرف حقی میخواهم بزنم باید بزنم حتی اگر بقیه هم ناراحت باشند.

*لابد دنبال آفیت طلبی هستی که در فرهنگ هم دوپاسپورت داری

حاتمی کیا در نکته ای تشریح کرد: این دوپاسپورتها بویژه در حوزه فرهنگ یعنی چه که اتفاق افتاده" چرا طرف یک پایش اینور است و یک پایش آن ور. این غم انگیز است برای ما که تا ببیند خبری است دنبال آفیت باشند و جای دیگر بروند. اگر از این مملکتی پای آن بایست.

منبع:نسیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


درود بر این صدای حق
Sweden
چرا حرفاشو به دلخواه خودتون تحریف می کنید
راست میگید متن اصلی به اصافه فیلمش رو برای دانلود بذارید
من مصاحبه او را با اقای ( ابوطالب ؟) در شبکه 4 دیدم دقیقا درست است و مقاله صحیح است.
Iran, Islamic Republic of
وقتی شبکه 4 نشون داد دیگه کی میاد سانسور کنه
به خدا گیرای الکی می دید
جهان جز بهترین سایت های خبریه درسته نقد هم بهش داریم ولی نباید اینطوری بشه که حقایق رو نبینیم
Iran, Islamic Republic of
فیلمش تو راسخون هست
تحریف؟؟من خودم برنامه از شبکه چهار برنامه راز دیدم عین حرفاش بود
امين
حاج ابراهيم- ياعلي بگو تا خاکشونو تو توبره کنيم
Iran, Islamic Republic of
ما همه حاتمی کیا هستیم
متوسلیان
یعنی با فریاد شما بیدار میشن؟!
بیشین بینیم باااا!
روح اله
United States
اگه بافریاد بیدار نشن ،سکوت باید کرد ؟
...
شما بخودت نگیر .منظور شما نیستی بخواب لاالا
مهناز
مگر خوابند که بخواهند بیدار بشوند؟ اتفاقاً دشمنان ما بیدار هستند و ما خواب هستیم...
باید بر سر خودمان فریاد بکشیم تا خواب‌آلودگان داخلی بیدار و البته هشیار شوند... برادر ابراهیم، فریاد بکش، خشم مقدست را در سینه‌ات نگه ندار... دل خائنان داخلی و دشمنان خارجی را به لرزه دربیاور و در این راه فقط به خدا توکل کن...
جواد
Iran, Islamic Republic of
وزارت فرهنگ به کدام سو می رود
آقای جنتی مردم صبرشان اندازه ای دارد
Iran, Islamic Republic of
کفنت اتو زده تو گنجست دربیار بپوش برادر همیشه در صحنه
Finland
شما برو سطل زبالتو آتیش بزن بالام جان .
حاتمی مچکریم
Finland
ممنون حرف دل ما را زدند. دلماناز اين همه غريبگي سينما با فرهنگمان گرفته ما در كشور خودمان غريبيم چه به ساير نقاط دنيا. لطفا إملاي عافيت را اصلاح كنيد.
من دیشب ارادتم به حاتمی کیا چندبرابر شد.
خدا برای انقلاب نگهش داره
Iran, Islamic Republic of
درود بر عمار واقعی
Iran, Islamic Republic of
من خودم مستقیم از شبکه 4 دنبال کردم
من از ارادتمندان حاتمی کیا بودم و الان ارادتم 100 برابر شده.
حقا که ققنوسی حاج ابراهیم
محسن
United States
سلام جهان جون
همین شما که الان حرفهای حاتمی کیا رو می نویسید به بقیه حرفهای حاتمی کیا هم اعتقاد دارید ؟....
علمدار
Iran, Islamic Republic of
حق همیشه موردقبوله...
هر جا کسی حرفغ درستی می‌زند باید به آن توجه کرد.
سیدعلی
Iran, Islamic Republic of
خدا خیرش بده آقای حاتمی کیا را
انصافا زده وسط هدف
فقط خدا کنه گوش شنوای آقایان این دفعه پنبه توش نباشه!
نکته دیگه این که لطف کنید متن را یکبار ویرایش کنید خیلی غلط املایی دارد بعضی اوقات خودمون باید حدس بزنیم منظور از کلمه اشتباه چیست تا منظور جمله را متوجه بشویم
خداییش حرف حسابی را باید به دقت چاپ کرد که تحت الشعاع مسائل دیگه واقع نشه
دلم برای حاتمی کیا می سوزد که زیر پای مافیای سینما له خواهد شد .
...
حرف حق هیچگاه له نمیشود حتی اگر گوینده اش دیگر نباشد.
عافیت نه آفیت فرهنگ ساز عزیز
سارا
United States
چند چندی شما؟؟!!!
آقا این خودشو کشت.یه سیمرغی چیزی بهش میدادین دیگه
فکر کردی همه مثل اصغر فرهادی هستند که برای سیمرغ به فرهنگ کشور خیانت کنند ؟
Sweden
اولا ایشون احتیاجی به این سیمرغ ها ندارد.بعد او منتقد جشنواره فجر است سیمرغش را میخواهد چیکار؟متاسفانه جشنواره فجر انقلاب اسلامی شده یک منبع نوندونی برای بعضی مخالفان نظام. این جشنواره و سیمرغ هایش هدیه جمهوری اسلامی ایران به سینما گران مخالف نظام است! و نه امثال بزرگان وارسته ای چون حاتمی کیا ها. ایشون در قلب مردم جای داردند و ما صمیمانه به این الگوهای انقلابی مان افتخار میکنیم و دوستشان داریم
ARASH
حاج ابراهیم سیمرغ نگرفته برا همه عزیزه از اضغر فرهادی امثال اون بسیار با ارزش تره
United States
نظرتون خیلی مغرضانه است
امثال ایشون مثل اصغر فرهادی وطن فروش نیستن
و اهل دل و قلوه دادن با هالیوود
لب کلامش همین بود
حالا شما هم باهاش مخالفی توهین نکن
حرفهای ایشون حقیقتا منطقیه
Canada
انشالله خدا هدايتت كنه حاتمي كيا. تو خيلي عوض شدي برادر
البته شمقدری اصولگرا برای فرهادی با هولیود هماهنگ کرده بود .
...
تو بچه بودی که اون سیمرغ هاش رو گرفت . برو مسواک بزن وقت خوابه
United States
حاتمی کیا برای از کرخه تا راین آژانس شیشه ای مهاجر و به نام پدر سیمرغای رنگارنگی گرفته.
Sweden
واقعا افتخار میکنم به چنین کارگردان فهیم و با غیرت. کمتر سینما گری جرات دارد از مسعود ده نمکی و کارهایش دفاع کند چون نام ایشون را با بسیاری مسایل بی مورد و منفی در ذهن قشر روشنفکر! عجین کرده اند هر چند اقا مسعود ده نمکی مومنی واقعی است که به این حمله ها به او کاری ندارد و تنها برای وطنش و ارمانهای کشورش فیلم میسازد و مردم هم او را دوست دارند. ابراهیم حاتمی کیا علاوه بر اینکه کارگردانی برتر و وظنی است دیدی بلند نیز دارند. اتفاقا امثال ایشان جهان خارچ را بر عکس مخالفانش خیلی بهتر درک کرده اند و برای همین به فرهنگ خودی با وجود همه نواقص اهمیت میدهند.ایشان و امثال ایشان اگر دوست دارند که صادقانه و رک مسایل داخل در فیلم ها بیان شود دقیقا به خاطر همینست که میخواهند از فرهنگ داخلی افت زدایی بشود نه اینکه مانند بعضی جریان های کپی کار و غربزده در سینما بخواهند ریشه نهال بومی و وطنی را بزنند! ایشان همانطور که گفتند سالها پیش در جشنواره برلین بخوبی فهمیدند ما اصلا دغدغه غربیها نیستیمو اگر ما را گاهی تحویل میگیرند فقط ظاهری است و برای تکمیل دکوراسیون خودشان است. سینماگران ما باید قدر امثال حاتمی کیا ها را بدانند. حرفهای او در روزگار فعلی بشدت برایم جالب است چرا که یاد و خاطره امثال شهید اوینی را در دل و ذهنمان زنده میکنند.
ایثارگر
این حرف دل تمامی ولایتمداران جهان اسلام است که از زبان شما بعنوان نماینده نسل ارزشی مطرح شد
سکوتمات وفریادمان درراستای مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی وبنابه دستور مقام معظم رهبری است
خدا نگهدارت باشد اسلام وانقلاب رادرست معرفی کنید تاهمه مشتاق آن شوند واین کار باسینما وهنر عملی است
مصطفی
در اون یکی سینما احساس غربت نمی کردین یا اینکه صحبت خلا بودجه های بی حساب کتاب در دولت مهرورزه
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما بابت انعکاس این مطلب
Iran, Islamic Republic of
خدا پدرشو بیامرزه...حرف دل ملت رو زد.
احسان
ابراهیم جان

خیلی خوشحالم که خود شما بعد از سال ها تلنگر خوردی و دوباره به عرصه ساخت فیلم ها ارزشی برگشتی...

و امیدوارم که خود شهدا کمکتون کنند تا در این مسیر نورانی بمونید...

اگر امثال شما ها که حزب اللهی ها که هستین بالاخره باهمدیگر متحد شوید و انجمن و گروهای سینمایی قویی راه بیاندازید و با همکاری امثال عمار و حتی تربیت تخصصی آن ها به سراغ سینما و فیلم سازی بروید

قطعا و مطمئنا در کمتر از چند سال می توان یک جریان فوق العاده بزرگ از تفکر ارزشی و سال و انقلابی را دوباره به انقلاب اسلامی برگردانید

و غیر از این باید قید آینده ای روشن و سالم و الهی را در سینمای ایران بزنید
بی خیال بابا، خدافظ
یا علی مدد ابراهیم عزیز
دنبال چی هست این شخص ؟ هنر دغدغه ایکس و ایگرگ ندارد ؟
United States
ایشون بر خلاف عده ای که با خیانت به کشور ،دنبال اسکار هستند ، درصدد اسلامی کردن سینماست .دغدغه ای پاک و الهی .
برو خودتو مسخز ه کن
به سمت سوسولا چرخید چندسالی دید چیزی گیرش نیومد دوباره انقلابی شده درود بر سلحشور ثابت قدم
United States
درباره هنر حرف مي زنيم اينجا چرا پاي سلحشور را وسط مي كشيد؟
توکه سلحشوررانمی شناسی پس ازهنرحرف نزن !!!
موافقم
جهان کو پس ویدیو این برنامه؟
بابا سه دفعه تو شبکه 4 گذاشتش.اگه میخای برو از 4 دانلود کن.
ناشناس
فقط حاج ابراهیم
اقاي حاتمي كيا لطف كن واز فيلم ده نمكي طرفداري نكن كه مردم ارزشي از فيلمهاي اين اقا ناراحتند وفروش يك فيلم ملاك خوب بودنش نيست وبرايش مقام الهي نذار
اخه برادر تو كجا واون كجا!!؟؟؟؟
ناشناس
سردار سینمای انقلاب
مجتبی
جناب حاتمی کیا فرمایشات دردمندانه و انقلابی شما را شنیدیم اما سوال بزرگ اینجاست : چرا کسی که دلسوز انقلاب است ، باید فیلمش را برای لجن های سبز رنگی که سما یا وهابی شده اند یا بهایی به طور اختصاصی اکران کند؟
چرا با نشریه کفرنامه ارگان روشنفکری صهیونیستی - بهایی ، مصاحبه می کنید؟ و می گویید فرزندانتان همگام با جنبش سبز اموی لجنی ، قرآن ب سر نیزه کردند و من هیچ مخالفتی نکردم؟ گزارش یک جشن چه بود ؟ حاج ابراهیم عزیز ، یا با اونا یا با ما.....
United States
انصافا تو این اختناقی که اصلاح طلب ها درست کردند شجاعانه حرف زدند
ممنون از آقای حاتمی کیا... خوشحالم که دوباره به ساخت فیلمای دفاع مقدسی برگشتند. من دوران جنگ رو ندیدم ولی خدایی دفاع مقدس رو با خیلی از فیلمای حاتمی کیا شناختم. خدا حفظش کنه و انشالله روز به روز موفق تر
....
آخر مصاحبه مظورمه!!!!!!
شما حرف نزن!
امین
United States
بسمه تعالی: با سلام " برادر بزرگوارم آقای حاتمی کیا هیچوقت یک مومن خدا ترس با تقوا چون شما تنها و غریب نیست چرا که خداوند رحمان جای خالی همه را پر میکند" براه حق ادامه دهید" خداوند پشت و پناهتان باشد.
ناشناس
خدا قوت دلاور٬به همون جایی که میخواستی بزنی خورد٬تو سایتاشون بدجوری به جلز و ولز افتادن
ناشناس
اقایون لیبرال ماب٬با این رفتارها و سیاست ها به جایی نمی رسید٬خودتونو اصلاح کنید
علی
باسلام به خاطردقدقه های رهبر شما وخودتان به سینما رفتیم متشکریم
خرابتيم اق ابراهيم
یه آژانس شیشه ای بسه
درود بر ابراهیم عزیز
مملی
خدا پیغمبری، گزارشگری که مصاحبه آقای حاتمی کیا را پیاده کرده واقعاً دوزار سواد ادبی و دستوری داشته است؟ ....
حضرت برادر حاتمی کیا! ساختن گزارش یک جشن جزو کدام دغدغه آقا بود؟
غریب‌الغربا !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟
تا آنجائی که در تاریخ ثبت است غریب‌الغربا فقط لقب ثامن الحجج است
کی می خواهید درست شوید؟
جوان
سلام حاج ابراهیم
ممنون از اینکه نسبت به فرهنگ و فرمایشات حضرت اقا احساس مسئولیت میکنید
موفق باشید
حاتمی کیا مرد خدا...
بنده
Iran, Islamic Republic of
..... یکی حرف از انقلاب زد !..
حاتمی کیا مرد انقلابی
فریاد شما تاثیری برای اینا نداره
مهسا
توپ هم بترکونید این دولت عمرا اگر بروی مبارکش بیاره
محمد
سینمای کنونی تجلی درون افراد غیر متعهد است....
ممنون از جان فشانی شما
محمد
ه بازهم خدا بیامرزد اموات این حاتمی عزیز را بلاخره یک روزی بود و روزگاری دولت و این ملت واین خاک و مرزو بوم هدف و آماچ خشم دژخیم بودند تیر بود آتش و خون و خاک و عده ای بوددنند و رفتند و اجابت کردند و ایستادند و شهید شدند و خون دادند ولی امروز عده ای هستند نه تنها آون خون دادن ها را رها فراموش کردند که هیچ آبرو و حیثیت و فرهنگ ملت را نشانه رفته اند...
حسن.ف.ازتبریز
حاجی.ارادت مابه جنابعالی چندبرابرشد....
امید
آفتاب هم لکه های خودش دارد! حاتمی کیا عزیز هم حق اشتباه دارد! اما من یکی حاتمی کیا را دیگر جدی نمی گیرم ! این را هم یادآوری کنم...
بنده
اگه هر کی میخواست این جوری فک کنه به قول شما فریاد نزنه هنوز نوادگان ناصردین شاه داشتن برامون تصمیم میگرفتن!!!
Iran, Islamic Republic of
فریاد بزن بلند
reza
Iran, Islamic Republic of
2فیلم نامه ی بسیار زیبا برای آقای حاتمی کیا دارم....