شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

نظر کوفی‌عنان درباره مذاکرات ایران‌ و 1+5

جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 411079
دبیرکل سابق سازمان ملل متحد سخنان نخست وزیر رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا را برای تخریب مذاکرات هسته ای دانست و گفت که دستیابی به توافق هسته ای بین ایران و گروه ۵+۱ برای جهان مثبت خواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل متحد با انتقاد از سخنرانی اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا گفت که نتانیاهو با این سخنرانی در تلاش برای "تخریب" مذاکرات هسته ای بود.

وی درباره وجود برخی "تندروها" در واشنگتن که تمایل دارند مذاکرات هسته ای درباره برنامه هسته ای ایران شکست بخورد، هشدار داد و گفت: امیدوارم که موفق نشوند.

کوفی عنان در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی "سی ان ان" آمریکا درباره سخنان نتانیاهو مبنی بر وجود دو گزینه پیشروی جامعه بین المللی یعنی توافق بد کنونی با ایران یا ادامه فشار و مذاکره برای گزینه ای بهتر در آینده گفت: من اینگونه فکر نمی کنم. هیئت های شرکت کننده در مذاکرات ۵+۱ و ایران بیشترین تلاش خود را برای دستیابی به معامله ای خوب مبذول می دارند و نمی دانم که چگونه می توان به معامله ای بهتر دست یافت.

وی اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران را موثر ندانست و گفت: این امر سودی نخواهد داشت زیرا تحریم ها از سالیان پیش علیه ایران اعمال شده است اما مواضع ایران درقبال پرونده هسته ای را تغییر نداده است. ایرانی ها توضیح داده اند که هدف آنها ساختن بمب هسته ای نیست بلکه استفاده از انرژی هسته ای است.

کوفی عنان درباره سخنان نتانیاهو در کنگره آمریکا گفت: فکر می کنم بسیاری به این سخنرانی به عنوان تلاش برای تخریب مذاکرات با ایران نگاه می کنند و این درحالی است که تیم های مذاکره کننده تلاش می کنند که به توافق مسالمت آمیزی در پایان این ماه دست یافتند. فکر می کنم که توافق قابل امضا است و برای جهان مثبت خواهد بود.

وی افزود: نتانیاهو می توان ادعاهای خود را مطرح کند اما این مذاکره کنندگان هستند که می دانند در مذاکرات چه می گذرد لذا تاسف بار است که فردی خارج از مذاکرات این حرف ها را مطرح کند. باید اذعان کنم که آنچه در کنگره آمریکا روی داد، برای من غیرمنتظره بود.

کوفی عنان در پاسخ به سوال دیگری به نتایج فاجعه بار جنگ علیه عراق اشاره کرد و گفت: برخی از ما با جنگ در عراق مخالفت کردیم و علیه این جنگ سخن گفتیم و امروز می دانیم که این جنگ چه نتایجی داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *