جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
رونمایی از دستور وزیر

گرامیداشت هادی نوروزی در برنامه 90

سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 448475
برنامه این هفته نود پس از گرامیداشت یاد کاپیتان فقید پرسپولیس و اختصاص آیتم‌های مختلف در اینباره، به بررسی عملکرد کمیته اخلاق پرداخت و مناظره‌ای جنجالی را با حضور دو میهمان پشت‌سر گذاشت.
به گزارش جهان به نقل از مهر، بیشتر دقایق و آیتم‌های برنامه این هفته نود به درگذشت هادی نوروزی کاپیتان پرسپولیس اختصاص داشت. عادل فردوسی پور به جای سئوال پیامکی، از مردم خواست برای همدردی با خانواده نوروزی عدد ۲۴ را به شماره این برنامه پیامک کنند.
 
توضیح عادل درباره پول پیامک‌ها
مجری برنامه نود بعد از پخش نماهنگی از نوروزی، تاکید کرد که حتی یک ریال از پیامک‌های ارسالی مخاطبان این برنامه به جیب صدا و سیما ریخته نمی‌شود.
 
تشییع پیکر نوروزی و درخواست علی کریمی
سپس گزارشی از روز تشییع پیکر نوروزی در ورزشگاه آزادی پخش شد و بعد گزارش دیگری از روز خاکسپاری کاپیتان پرسپولیس در بابل. در این بخش با افراد مختلفی از جمله خانواده نوروزی و علی کریمی صحبت شد. کریمی درباره نوروزی گفت: به نظرم هادی بازیکنی بود که از نظر فنی به حقش نرسید. الان باید همسر و کودکان هادی حمایت شونند. امیداورم دیگر خبر بدی ازخانواده هادی نشنویم و تمام حق و حقوش را پرداخت کنند.
 
کریمی ادامه داد: من شنیده‌ام هادی از قبل هم از باشگاه طلب دارد. سریعترین کار ممکن این است که تمام حق و حقوقش را بدهند تا برای خانواده‌اش مشکلی پیش نیاید.
 
اخراج بلیت فروشان با دستور وزیر
آیتم بعدی به بلیت فروشی در مراسم تشییع جنازه نوروزی در ورزشگاه آزادی اختصاص داشت که فرهاد نیکوخصال مدیرمجموعه ورزشی آزادی روی خط برنامه آمد و از اخراج عوامل فروش بلیت و دریافت پول پارکینگ خبر داد.
 
نیکوخصال با عذرخواهی از اتفاق رخ داده، گفت: نفراتی که روز تشییع پیکر نوروزی در ورزشگاه آزادی پول اضافه گرفتند، شناسایی و با دستور وزیر ورزش اخراج شدند. این افراد به صورت پاره وقت با پیمانکار همکاری داشتند. متاسفانه آنها هم پول گرفته‌اند و هم پول اضافی دریافت کرده‌اند!
 
بازپرداخت نقدی پول به مردم
وی بدون اعلام مبلغ دقیق جمع آوری شده از فروش بلیت مراسم تشییع پیکر کاپیتان پرسپولیس، خبر جدیدی را اعلام کرد و گفت: قرار شد بهره‌بردار پارکینگ آزادی از فردا (سه شنبه) به افرادی که برای حضور در ورزشگاه پول داده‌اند، آن مبلغ را بازپرداخت کند و به صورت نقدی پول گرفته شده را پس بدهند. هر فردی که روز پنجشنبه پولی داده بود، می‌تواند بیاید و پولش را بگیرد!
 
پرداخت مبلغ باقیمانده به موسسه محک
مدیر مجموعه ورزشی آزادی تاکید کرد: آن بخش از مبلغی که افراد برای گرفتنش به ورزشگاه مراجعه نکنند، در قالب کار خیر به موسسه خیریه محک پرداخت می‌شود.
 
پارکینگ‌های بازی پرسپولیس – صبا رایگان شد
نیکوخصال ضمن عذرخواهی چندباره به خاطر اتفاق رخ داده، از رایگان بودن پارکینگ‌های ورزشگاه آزادی در بازی پرسپولیس با صبای قم خبر داد و گفت: ۸۵۰۰ پارکینگ برای این بازی به صورت رایگان در اختیار هوادران قرار خواهد گرفت.
 
تصویری از قلب‌درد نوروزی و پیام محسن بنگر
سپس زهره هراتیان رئیس کمیته پزشکی سازمان لیگ روی خط برنامه آمد و توضیحاتی درباره معاینات پزشکی بازیکنان ارائه داد. در حین صحبتهای هراتیان، تصویری از تمرین نوروزی با پرسپولیس پخش شد که در این تصویر، نوروزی برای لحظاتی قلبش را گرفت. فردوسی پور تاکید کرد که شاید مشکل از همان موقع بوده است. با این حال محسن بنگر مدافع پرسپولیس با ارسال پیامی به برنامه نود تصویر پخش شده مربوط به زمانی است که دنده هادی نوروزی ضرب خورده بوده و ممکن است این واکنش او به همین دلیل بوده است. علیپور یکی از اعضای کادر پزشکی پرسپولیس در این خصوص گفت که این موضوع به خاطر درد دنده سینه هادی نوروزی بوده است.
 
بازیکن گسترش فولاد، میهمان ویژه نود
داریوش شجاعیان بازیکن تیم گسترش فولاد میهمان حضوری برنامه نود بود و درباره زمان شروع فوتبالش توضیحاتی داد. شجاعیان پس از به نمایش آمدن عکسی از تیم نونهالان و زمان حضورش در این تیم، گفت: آن موقع قد من و امید عالیشاه کوتاه بود و برای همین از بازی در رده‌های بالاتر ملی خط می‌خوردم.
 
وی با بیان اینکه کمتر از ۳۰ روز پیش پدرش را از دست داده است، گفت: آرزویم این است که به تیم ملی دعوت شوم چون پدرم دوست داشت یک روز پیراهن تیم ملی را بپوشم.
 
آمار جالب پاس گل‌های نوروزی
در میانه صحبت شجاعیان آمار عملکرد نوروزی در پرسپولیس به نمایش گذاشته شد. نکته جالب این بود که نوروزی ۲۴ پاس گل داده بود که در واقع شماره پیراهنش در این تیم بود.
 
انتقاد فردوسی‌پور از علی کفاشیان
همچنین شجاعیان تاکید کرد که بعد از تیم فجر سپاسی راهی لیگ دو شده بود. در این زمان فردوسی پور به تعداد تیم‌های زیاد در لیگ دسته دوم و همچنین فروش امتیاز تیم‌های فوتبالی انتقاد کرد و گفت: یک زمانی نمایندگان مجلس برای گرفتن رای در آستانه انتخابات این کار را می‌کردند و دنبال امتیاز تیم‌ها می‌رفتند که الان دیگر کاری ندارند. ولی آقای کفاشیان برای گرفتن رای هیات‌ها، باعث شده تا تیم‌های زیادی در لیگ دسته دوم حضور داشته باشند.
 
سابقه خالکوبی در زمان هخامنشیان و نظر رهبر انقلاب
بخش دیگر برنامه نود به مناظره علی اکبر محمدزاده رئیس مستعفی کمیته اخلاق با احمدرضا براتی کارشناس حقوقی اختصاص داشت و طرفین در حمایت و انتقاد از عملکرد این کمیته صحبت کردند.
 
یکی از مسائل مورد بحث کمیته اخلاق، به خالکوبی بازیکنان مربوط بود. براتی در انتقاد از عملکرد این کمیته برای برخورد با خالکوبی بازیکنان، گفت: من تحقیق کردم و متوجه شدم سابقه خالکوبی در ایران به دوران هخامنشیان بر می‌گردد و اتفاقا در زمان قدیم، پهلوانان ایران خالکوبی می‌کردند نه اراذل و اوباش. اتفاقا نظر سه مرجع تقلید یعنی آیت الله خامنه‌ای، آیت الله مکارم و آیت الله سیستانی هم درمورد خالکوبی این است که جایز است و اشکال ندارد مگر برای بدن ضرر داشته باشد. خب شما نگاه کنید مسئله‌ای که نه از نظر فرهنگی، نه از نظر دینی و نه از نظر قانونی مشکلی ندارد را چرا باید اینطور با آن برخورد کنیم.
 
خالکوبی بزرگنمایی می‌شود
محمدزاده در واکنش به این صحبتها، گفت: من متعجبم شما روی بحث دست گذاشته‌اید که حتی یک هزارم کار ما در کمیته اخلاق نبوده و حتی یک هزارم انرژی ما را نگرفته بود. شما دارید خالکوبی را بزرگ می‌کنید. ما نه یک پرونده برای خالکوبی تشکیل دادیم، نه کسی احضار شد و نه تنبیهی صورت گرفت. مصاحبه‌های ما در این زمینه هم بیشتر جنبه ارشادی داشته است.
 
انتقاد محمدزاده از فردوسی‌پور
براتی تاکید کرد که طبق اساسنامه، رسیدگی به مسائلی از این دست ابتدا وظیفه باشگاه و سپس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال و بعد از آن بر عهده کمیته اخلاق است. عادل فردوسی پور هم از مصاحبه محمدزاده علیه دژاگه و سردار آزمون نسبت به خالکوبی و احضارشان به کمیته اخلاق بعد از بازی تیم ملی انتقاد کرد.
 
رئیس پیشین کمیته اخلاق در پاسخ گفت: من از شما تعجب می‌کنم. از استعفای ما چند هفته می‌گذرد. من در این مدت منتظر بودم تا ببینم آیا شما به استعفای ما ورود می‌کننید یا نه. شما به تمام مسائل فوتبال پرداختید ولی به دلیل استعفای ما نپرداختید. شما حاضر نبودید در این چند هفته ۱۰ دقیقه فرصت خود را به این استعفا اختصاص بدهید.
 
جنجال عکس سلفی با پرچم شیر و خورشید!
ممنوعیت بازیکنان تیم ملی از گرفتن عکس سلفی در جریان مسابقات فوتبال جام ملتهای آسیا در استرالیا دیگر موضوع مورد بحث و انتقاد کمیته اخلاق بود. براتی تاکید کرد که این دستور کمیته اخلاق بسیار بد و نادرست بوده و بازتاب بدی در رسانه‌های دنیا داشته است.
 
محمدزاده در مقام پاسخ بر آمد و گفت: متاسفام که به این مباحثی که خارج از صلاحیت شماست می‌پردازید! شما به دو موضوع چسبیده‌اید. ای کاش وارد موضوعات دیگر می‌شدید. سیاست ما در عکس سلفی هم ارشادی بوده است! شاید شما مطلع نیستید. افرادی می‌رفتند زیر پرچم شیر و خورشید با بازیکنان عکس سلفی می‌گرفتند. ما نمی گوییم سلفی ممنوع است ولی هشدار می‌دادیم که مراقب باشید با چه کسانی و زیر کدام پرچم عکس می‌اندازید!
 
بعد از این صحبت‌ها، مهرداد خانبان آنالیزور تیم ملی که در دبی به سر می‌برد در تماس با برنامه نود اعلام کرد که هیچ بازیکنی با پرچم شیر و خورشید عکس یادگاری نگرفته بود.
 
بی اطلاعی از دلیل محرومیت آنالیزور تیم ملی!
بررسی دلیل استعفای محمدزاده و اعضای دیگر کمیته اخلاق بحث بعدی بود که طبق ادعای اعضای این کمیته، ریشه در نادیده گرفتن رای محرومیت مهرداد خانبان به خاطر انتشار یک تصویر (تصویری از فیلم برره) علیه وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال داشت. محمدزاده در اینباره گفت: اگر دو طرف این تصویر ایرانی بودند، من حساسیتی به آن نشان نمی‌دادم اما وقتی وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال را طبق آنچه که در آن سریال بود، شخصیت سطح پایین و نادان می‌بینیم و کی‌روش را در قالب شخصیتی عاقل،به آن ورود کردیم و محرومیت دو جلسه‌ای خانبان هم به این خاطر بود.
 
در این هنگام فردوسی پور حکم محرومیت خانبان را قرائت کرد؛ حکمی که در آن خانبان به خاطر مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها علیه دبیرکل فدراسیون فوتبال محروم شده بود نه انتشار تصویر موردنظر محمدزاده.
 
نکته عجیب این بود که محمدزاده از موضع قبلی خود پایین آمد و اعلام کرد در جریان این حکم نیست و احتمالا به خاطر تلفیقی از مصاحبه خانبان و تصویر یادشده، رای صادر شده است.
 
گزارشی از تخلف شجاعی و نبی به کمیته اخلاق نرسید
بخش دیگری از چالش دو میهمان حضوری برنامه نود از زمانی شروع شد که براتی اعلام کرد کمیته اخلاق نباید به بحث آنالیزور تیم ملی ورود می‌کرده بلکه این وظیفه بر عهده کمیته انضباطی است. محمدزاده تاکید کرد: توهین داخل زمین فوتبال در حیطه وظایف کمیته انضباطی و خارج از زمین در حیطه وظایف کمیته اخلاق است.
 
فردوسی پور از محمدزاده درباره برکناری مهدی محمدنبی و فریده شجاعی دبیر و نایب رئیس فدراسیون فوتبال سئوال کرد و گفت: چرا زمان برکناری آنها که با شائبه تخلف همراه بود، کمیته اخلاق واکنشی نشان نداد؟ محمدزاده گفت: هیچ گزارشی از افراد برکنار شده به دست ما نرسید. آنچه که بین وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال می‌گذرد به ما ارتباطی ندارد.
 
جوابها در استعلام کارت‌های معافیت ضد و نقیض بود
« چرا حکم مهرداد خانبان و یا احضار دو بازیکن ملی پوش خیلی زود رسانه‌ای و رسیدگی می‌شود اما مباحث دیگری مثل جعل کارتهای پایان خدمت با وجود گذشت یکسال و نیم هنوز از سوی کمیته اخلاق مورد رسیدگی قرار نگرفته است؟» براتی با طرح این سئوال، بحث را وارد فضای دیگری کرد که چالش لفظی دیگری را در پی داشت.
 
محمدزاده در اینباره گفت که رسیدگی به بحث حقوقی فرایند طولانی است. یکسری از پرونده‌ها به دیوان عدالت اداری ارجاع داده شد و آمار نیروی انتظامی کم و کسر می‌شد. من ماه گذشته استعلام نهایی را از نیروی انتظامی گرفتم تا در نهایت رای را صادر کنیم. وقتی من استعلام می‌گیرم و جوابها ضد و نقیض است، چطور می‌توانم رای بدهم. بخصوص اینکه بعضی‌ها دستور موقت دیوان عدالت اداری را هم گرفته بودند.
 
محمدزاده همچنین درباره پرونده کارلوس کی‌روش توضیحاتی ارائه کرد.
 
نصیرزاده: این آداب مناظره نبود!
بخش پایانی برنامه نود، با روی خط آمدن هوشنگ نصیرزاده به عنوان رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال همراه بود. او که فرصت زیادی نداشت، ادبیات براتی برای مناظره را نادرست دانست و تاکید کرد که انتظار داشته مودبانه‌تر صحبت شود. فرصت نصیرزاده برای صحبت درباره مسائل حقوقی زیاد نبود و عادل فردوسی‌پور بررسی این موضوع را به هفته‌های بعد موکول کرد.
 
حدود ۳ میلیون و ۵۰ هزار نفر عدد ۲۴ را برای گرامیداشت هادی نوروزی به برنامه این هفته نود ارسال کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *