جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

انتفاضه در عربستان آغاز شده است

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب: 386870
معارض سعودی مقیم لندن با اشاره به مخالفت‌ها و برپایی تظاهرات شهروندان عربستان در اعتراض به صدور حکم اعدام شیخ نمر گفت: انتفاضه در این کشور شروع شده است و اعدام شیخ النمر نا‌امنی را بیشترمی‌کند.
به گزارش جهان؛ «حمزه حسن» در گفت‌وگو با تسنیم درباره صدور حکم اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعه عربستانی گفت: هنگامی که بخواهیم عقلانی یک موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، عقل حکم می‌کند، انسان یا حکومت نباید اقدامی را مرتکب شود که به زیان خودش باشد. حقیقت این است صدور و اجرای حکم اعدام شیخ نمر به ضرر رژیم سعودی است. عملکرد این رژیم در سطح منطقه و داخل عربستان نشان می دهد، ریاض مرتکب اقداماتی شده که به زیان عربستان تمام شده است. برهمین اساس، نمی توان اطمینان داشت که ریاض حکم اعدام شیخ النمر را اجرا نمی کند.

اعتراضات مردمی در شرق عربستان آغاز شده است

این معارض سعودی درباره پیامدهای صدور حکم اعدام روحانی برجسته عربستانی گفت: اعتراضات مردمی در منطقه شرقی – شیعیان- کشور شروع شده است و این اعتراضات همچنان ادامه خواهند داشت البته نیروهای امنیتی به بهانه برقراری امنیت در این منطقه اقدام به قتل و کشتار، بازداشت و نادیده گرفتن حقوق مردم کرده و می کنند. حقیقت این است چنانچه ریاض حکم اعدام شیخ نمر را به مرحله اجراء بگذارد، ناامنی این منطقه بیشتر خواهد شد.

وی افزود: از زمانی که این روحانی برجسته شیعه دستگیر شده ضریب امنیتی در منطقه شرقی کاهش پیدا کرده است. ریاض تصور می‌کرد که با دستگیری شیخ نمر وضعیت امنیت این منطقه بهبود خواهد یافت ولی این چنین نشد بلکه هزاران نفر بدون ترس از دستگیری و کشته شدن توسط ماموران امنیتی سعودی به خیابان ها آمدند و خواهان آزادی این روحانی برجسته شدند. به هرحال، تحولات برخلاف آنچیزی روی داد که مقامات ریاض می خواستند.

موجودیت ریاض بر طائفه گرایی بنا نهاده شده است

این کارشناس مسائل سیاسی عربستان با اشاره به تظاهرات اخیر مردم منطقه شرقی این کشور افزود: تصاویر این تظاهرات در شبکه های اجتماعی موجود است. در چنین محیط هایی می توان فهمید افکار عمومی عربستان نسبت به صدور حکم اعدام شیخ نمر چیست.

وی با اشاره به سخن شیخ نمر که "قدرت کلام را قویتر از سلاح" توصیف کرده بود، تصریح کرد: شیعیان عربستان کسی را تکفیر و از اهرم خشونت استفاده نمی‌کنند. اصلا شیعیان رژیم عربستان را به چه چیزی متهم کنند که قبلا نبوده است مثلا این رژیم را متهم کنند که براساس طایفه گرایی عمل می کند؟! ساختار رژیم ریاض براساس طایفه گرایی استوار شده و برهمین اساس بین شهروندان تبعیض قائل می شود.

به گفته این معارض سعودی، با وجود این، رژیم سعودی دیگران – شیخ النمر- را متهم به طایفه گرایی و شعله ور ساختن فتنه در کشور می کند و آنان را محکوم به اعدام می سازد. این مورد پذیرش مردم نیست.

حکم اتهام شیخ النمر غیرقابل قبول است

وی با اشاره به بیانیه های سازمان های بین المللی در واکنش به صدورحکم اعدام شیخ نمر گفت: این سازمان ها با محکوم کردن این حکم اعلام کردند اتهامات ریاض علیه شیخ النمر غیرقابل پذیرش است.

حمزه حسن گفت: ریاض می خواهد مخالفان خود را به قتل برساند یا آنان را زندانی کند. آنچه که مشخص است افکار عمومی چه در داخل عربستان و چه درخارج این کشور از صدور حکم اعدام شیخ نمر ناراضی هستند. در مجموع، می توان گفت که واکنش به صدور چنین حکمی کم نبوده است و اکنون رژیم ریاض تحت فشارهای داخلی وخارجی قرار دارد.

تلاش مقامات سعودی برای جلب حمایت وهابی‌ها

این تحلیلگر عربستانی درباره چرایی صدور حکم اعدام شیخ النمر در شرایط کنونی خاورمیانه گفت: از زمان دستگیر و صدور حکم اعدام این روحانی شیعه در دادگاه بدوی ۲ سال می گذرد. مقامات ریاض دیدند افکار عمومی منطقه و جهان بر اخبار مربوط به مبارزه با داعش و سایر گروه های تروریستی متمرکز شده و الان بهترین فرصت برای تائید حکم اعدام شیخ النمر در دادگاه جنایی عربستان است.

این معارض سعودی در ادامه این مصاحبه گفت: آنان می خواستند نظر و حمایت وهابی‌های تندور داخل عربستان را بیشتر به خود جلب کنند. این درحالی است که وهابی‌ها در عربستان در اقلیت قرار دارند. در حقیقت، آنان ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند. رژیم ریاض می‌خواهد این قشر وهابی که حامی او هستند، همواره راضی نگهدارد.

شکست سیاست‌های داخلی و خارجی عربستان

حمزه حسن در پایان در پاسخ به این سئوال" چنانچه حکم اعدام شیخ نمر اجراء شود ما شاهد شعله ورشدن انتفاضه در عربستان بویژه درمنطقه شرقی خواهیم بود؟" گفت: انتفاضه دراین کشور شروع شده است. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم، عربستان یک کشور یکپارچه نیست بلکه از چند منطقه تشکیل شده و هرمنطقه ای دارای ویژگی های خودش است.

وی با اشاره به هزاران زندانیان سیاسی دربند رژیم ال سعود گفت: چرا ریاض به وجود چنین زندانیان اعتراف نمی کند، خود موضوع دیگری است. مردم فهمیده‌اند که رژیم حاکم بر ریاض ضعیف و ناتوان شده است این رژیم در مسائل داخلی مثل ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ، اجرای برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی ، ایجاد فرصت های شغلی و تامین نیازهای زندگی مردم با شکست مواجه شده است.

این معارض سعودی به شکست سیاست‌های عربستان در عرصه سیاسی نیز اشاره و تصریح کرد: ریاض در عرصه مسائل خارجی مثل بحران سوریه و عراق شکست خورده است. لذا به نظر می رسد ریاض با صدور حکم اعدام شیخ النمرمی‌خواهد به مردم بگوید عربستان همچنان قوی است اما تمام تحولات نشان می‌دهد که ریاض ضعیف است و در شرایط ترس و وحشت بسر می‌برد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *