جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

فرمول جدید دولت برای مسکن اقشارمتوسط

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 425579
وزیر راه و شهرسازی در جریان همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به انتقاد شیوه فعلی اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: پرداخت نقدی یارانه‌ها به تمام اقشار جامعه نه تنها مشکلی را برطرف نمی‌کند، بلکه به تولید ملی آسیب زده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز در جریان بیست و پنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در تهران اظهار داشت: بر سر دو راهی سیاست‌گذاری اقتصادی در کشور قرار داریم که باید یک راه را انتخاب کنیم و این مسیر برای دولت بسیار پیچیده است.

وی افزود: اولین دو راهی سیاست اقتصاد کلان و نحوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در کشور بود که منجر به این مسئله شد تا بودجه دولت یا صرف پرداخت حقوق و دستمزد شود و یا پرداخت نقدی یارانه‌ها انجام شود. بنابراین نقش دولت در تعادل‌بخشی به اقتصاد از بین رفت.

آخوندی با تأکید بر اینکه بودجه دولت به عنوان یک اهرم برای تعادل‌بخشی به اقتصاد ناکارآمد شد، افزود: تمام درآمدهای دولت صرف امور غیرضروری شد، اما پروژه‌های عمرانی با تخصیص‌های نامنظم عقب ماند؛ اگر نرخ حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند یک بار تورمی به دنبال خواهد داشت و از منظر اقتصاد سیاسی هم امکان حذف یارانه نقدی وجود ندارد.

وی گفت: در این شرایط علاوه بر اینکه نرخ حامل های انرژی به طور نسبی افزایش پیدا می‌کند، یارانه نقدی به صورت رادیکالی تنها به اقشاری که تحت پوشش مراکز حمایتی هستند، پرداخت شود. بنابراین ادامه شیوه فعلی هدفمندی تنها طرف تقاضا را تحریک کرده و طرف عرضه را سرکوب کرده‌ایم که هم آثار تورمی دارد و هم اینکه درنهایت منجر به افزایش تولید نخواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره بخش مسکن و لزوم اهمیت برای حمایت از آن، تصریح کرد: در یک خانواده متوسط باید حاصل یک عمر تلاش تملک یک مسکن باشد. در این حوزه فرمولی را ارائه خواهیم کرد که اقشار متوسط جامعه با سرمایه اندک نسبت به تأمین مسکن اقدام کنند.

وی افزود: خانوار باید با پس‌اندازهای خود بتواند نسبت به تأمین مسکن توانایی داشته باشد. در این زمینه گام‌هایی توسط دولت با ارائه تسهیلات برداشته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *