چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

شرط وزارت ارشاد برای فعالیت مجدد رویترز

دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب: 289175
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ازسرگیری فعالیت خبرگزاری رویترز در ایران را که اخیراً دادگاه حکم به رفع تعلیق آن داده، منوط به اجازه وزارتخانه متبوعش دانست.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ساز و کار فعالیت دوباره رویترز پس از حکم تبرئه این خبرگزاری انگلیسی از سوی دادگاه گفت: بر اساس حکم دادگاه، این خبرگزاری رفع تعلیق شده و باید روال کارهایش در معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد طی شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ازسرگیری فعالیت این خبرگزاری در ایران منوط به اجازه وزارت ارشاد هست یا خیر، تاکید کرد: بله باید به ما مراجعه کنند تا مواردی که لازم است، به آنها گفته شود. آنها می‌بایست ضوابط و چارچوب‌ها را رعایت کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بررسی‌های لازم در مورد افرادی هم که قرار است مسئول این خبرگزاری در ایران باشند، صورت خواهد گرفت و اینطور نیست که بدون لحاظ کردن این موارد، بتوانند دوباره در ایران فعالیت کنند. بالاخره اینگونه کارها چارچوب و ضوابطی دارد که باید رعایت شود.

چندی پیش محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با اعلام رفع تعلیق فعالیت خبرگزاری رویترز در ایران با حکم دادگاه گفته بود: این خبرگزاری اجازه بازگشایی دفتر خود در ایران را دارد و ما در یادداشتی رسمی به دفتر مرکزی این خبرگزاری اعلام کردیم که می‌توانند فعالیت خود را در ایران از سر بگیرند.

مجوز خبرگزاری رویترز در فروردین ماه ۱۳۹۱ و بعد از انتشار گزارشی تصویری درباره زنان رزمی‌کار ایرانی به حالت تعلیق درآمد. تیتر این گزارش تصویری در ابتدا «هزاران زن نینجا ایرانی آموزش آدم‌کشی می‌بییند» بود که این تیتر بلافاصله اعتراض وزارت فرهنگ و ارشاد را در پی داشت و رویترز چند ساعت بعد تیتر گزارش خود را به «سه هزار زن نینجا در ایران» تغییر داد اما اعتراض‌ها متوقف نشد و رویترز به ناچار گزارش را از روی وب‌سایت خود حذف کرد با این وجود مجوز فعالیت این خبرگزاری در ایران به حالت تعلیق درآمد.

استفان آدلر، سردبیر بین‌الملل رویترز در گفتگویی با نیویورک تایمز گفت که تیتر اولیه از روی عمد نبوده است و تاکید کرد که در محتوای گزارش، اشتباهی وجود ندارد. او با این‌حال قبول کرد که تیتر اولیه گزارش، تیتر خوبی نبوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *