سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

گزینه های جدید مدیریت تئاتر کشور

جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 397076
شهرام کرمی، حسین مسافر آستانه، قادر آشنا و مهرداد رایانی مخصوص، نام‌هایی هستند که این روزها برای مدیریت بر تئاتر کشور مطرح می‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، چند روزی است که صحبت‌هایی در رابطه با تغییر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رسانه‌ها مطرح می‌شود. مسئله‌ای که هنوز صحت آن از بازی بودنش‌ به صورت رسمی تفکیک نشده است. در این بین هر رسانه نام‌هایی را عنوان می‌کند که همین مطرح شدن نام‌های متعدد این روزها به جدی‌تر شدن این تغییر به صورت غیر رسمی کمک کرده است. نام‌هایی که پیش از این نیز از گزینه‌های اصلی مرکز هنرهای نمایشی پیش از حسین طاهری بودند.

شب گذشته نیز، یکی از سایت‌های خبری مطلبی را با عنوان «مسافر آستانه به جای طاهری مدیر تئاتر کشور می‌شود» منتشر کرد، خبری که در ذیل آن آمده بود:«وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که برخی گفتند قادر آشنا، آخرین مدیر مرکز هنرهای نمایشی در دولت پیشین به ‌رغم نقدهایی که به او وارد بود، عملکرد بهتری نسبت به مدیران کنونی حوزه تئا‌تر داشته و همین نقد‌ها نسبت به عملکرد یک ساله مدیریت تئا‌تر، باعث شد تا احتمال جابجایی در تئا‌تر کشور قوت بگیرد و در ‌‌نهایت حسین مسافر آستانه، مدیر اسبق مرکز هنرهای نمایشی در دولت پیشین که مدیریت مؤسسه رسانه‌های تصویری را بر عهده داشت، به جانشینی طاهری منصوب خواهد شد.»

دلیل این خبر یا گمانه‌زنی این سایت خبری می تواند تعطیلی موسسه رسانه‌های تصویری باشد. البته برخی دیگر از رسانه‌ها مسافر آستانه را جایگزین احتمالی جعفری جلوه در فارابی یا محمد احسانی در معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی می‌دانند. جعفری جلوه و احسانی به مدیریت شبکه‌های دو و یک سیما انتخاب شدند.

اما درباره احتمال تغییر مدیریت مرکز هنرهای نمایشی به جز حسین مسافر آستانه، شهرام کرمی، قادر آشنا و مهرداد رایانی مخصوص هم گزینه‌هایی هستند که حتی در نقل برخی رسانه‌ها این‌طور گفته شده که برنامه‌های خودشان را به علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد برایب تصدی این مسئولیت ارائه داده‌اند.

شهرام کرمی که از مدیران با تجربه تئاتر به حساب می‌آید، از جمله افرادی است که سابقه‌ای خوب چه از لحاظ کاری و چه از لحاظ اخلاقی میان هنرمندان دارد. او در سال‌های گذشته مدیریت مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را علی رغم تغییر مدیریت‌ها برعهده داشته، از سوی دیگر همزمان مدیریت تالار هنر، تنها سالن تئاتر و نوجوان نیز در اختیار این مدیر تئاتری بوده و اکنون این سالن یکی از بهترین سالن‌های تئاتری کشور چه از لحاظ نگاه تخصصی و چه از لحاظ میزان مخاطب است. کرمی در طول سال‌های اخیر دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز بود و توانست اقدامات مثبتی را در این راستا انجام دهد. اکنون او پس از تجربه‌های مدیریتی و البته هنری بسیار مانند اجرای نمایش‌های «پوتین‌های عمو بابا»، «خانه خورشید»، «مدریک» و... که همگی از آثار مطلوب این سال‌ها به حساب می‌آیند، یکی از گزینه‌های مدیریت آینده تئاتر کشور است، مدیریتی که پذیرفتن آن در زمان حال کمی سخت به نظر می‌رسد.

حسین مسافر آستانه آخرین باری که در مرکز هنرهای نمایشی حضور داشت، مدیریت آن را برعهده داشت. اما به دلایلی او از سمت خود خیلی زود استعفا داد. مسافر آستانه سال گذشته پس از آنکه جشنواره تئاتر مقاومت را به پایان رساند، از تئاتر به سینما کوچ کرد و مدیریت موسسه رسانه‌های تصویری را پذیرفت. او نیز این روزها در بلاتکلیفی تعطیلی یا تعطیل نشدن موسسه رسانه‌های تصویری، گزینه‌ای برای مدیریت تئاتر کشور است. برخی هنرمندان تئاتری بر این باورند که مسافر آستانه در گذشته نتوانسته مدیریت تئاتری را به سرانجام برساند و در کارنامه خود استعفا دارد. آنان افرادی را می‌خواهند که برای پیشبرد مطالباتشان محکم باشد. باید دید اگر قرار باشد او دوباره به مرکز بازگردد دوباره استعفا می‌دهد یا پای مدیریتش که اغلب از او به عنوان مدیری دلسوز یاد می‌کنند، می‌ایستد.

قادر آشنا مدیر پیشین مرکز هنرهای نمایشی در دولت گذشته نیز، یکی دیگر از گزینه‌های مطرح شده است. آشنا در دوران مدیریت یک ساله خود، فعالیت خوبی داشت و همواره به دنبال رفع مشکل هنرمندان تئاتر بوده است، البته انتقاداتی نیز به دوران مدیریت وی وارد بود اما هیچ یک از آن مشکلات از دلایل ابقا نشدنش نبود. توجه به تئاتر شهرستان و تمرکززدایی یکی از نکات مثبت کارنامه قادر آشنا محسوب می‌شود که برخی آن را نشأت گرفته از نگاه و گفتمان دولت احمدی نژاد می‌دانستند و برخی دیگر آن را متأثر از دیدگاه‌های آشنا برمی‌شمارند. این نگاه که برخی آن را نشانه‌ای برای احقاق عدالت برمی‌شمارند در رویکرد کلی برنامه‌های جنتی برای هدایت وزارت ارشاد نیز مورد مداقه قرار گرفته بود و باید دید آیا امکان انتخاب این گزینه برای مدیریت مرکز هنرهای نمایشی فراهم می‌شود یا نه؟

قادر آشنا در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود در مورد ابقایش در مرکز هنرهای نمایشی گفته است «بود و نبود من در مدیریت اهمیتی ندارد. آنچه مهم است انقلاب و نظام است و من تا آخرین روزی که در این سمت هستم طوری کار می‌کنم که گویی برای ۱۰ سال دیگر قرار است اینجا بمانم چون دولت‌ها در جمهوری اسلامی در طول یکدیگر هستند و نه در عرض هم.»

مهرداد رایانی‌مخصوص متولد ۱۳۴۲ در تهران و دارای مدرک دکترای تئاتر از دانشگاه منچستر انگلستان است. او تاکنون نگارش نمایش‌نامه و کارگردانی آثار زیادی را برعهده داشته است. وی در سال ۸۷ به قصد تحصیل به انگلستان رفت و اکنون نزدیک به یک سال است که با دریافت مدرک دکترای تئاتر به ایران بازگشته است. او پس از بازگشت نمایش نامه «من که دا نیستم» خود را با کارگردانی حسین پارسایی به روی صحنه برد و این نمایش با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. او این روزها در صدا و سیما حضور دارد و در آخرین فعالیت خود ناظر کیفی سریال «پرده نشین» بود. رایانی پیش از سفر به انگلستان، مدیریت مجموعه تئاتر شهر را برعهده داشته است. مدیریت دفتر پژوهش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، ‌عضویت در شورای طرح و برنامه شبکه چهار سیما و... از دیگر مسئولیت‌های وی در کنار فعالیت‌هایش در حوزه‌های مختلف تئاتر است.

همه این اسامی در حالی مطرح می‌شوند که هنوز خبر رفتن و جابجایی حسین طاهری به صورت رسمی تأیید یا تکذیب نشده است و علت این گمانه‌زنی های رسانه‌ای هنوز به طور کامل معلوم نیست. باید دید نتیجه این تغییر احتمالی در آستانه برگزاری جشنواره تئاتر فجر چه خواهد بود؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *