جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۰

ظرفیت غنی‌سازی ایران قابل قبول نیست/ اشاره به شعر سعدی

تهران به توافق ژنو پایبند بود
جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 387572
معاون وزیر خارجه آمریکا در نشستی درباره مذاکرات هسته ای ایران و گروه کشورهای ۵+۱ سخنرانی کرد.
ظرفیت غنی‌سازی ایران قابل قبول نیست/ اشاره به شعر سعدی
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،‌ وندی شرمن روز پنج‌شنبه (بامداد جمعه به وقت تهران) با حضور در نشستی که در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌الملل در واشنگتن برگزار شد گفت: علی رغم وجود بی اعتمادی گسترده بین غرب و ایران، آمریکا به تعهداتش برای دستیابی به توافق تا قبل از تاریخ ۲۴ نوامبر ادامه می دهد. وی افزود:اصول ما شفاف است، ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد و دست پیدا نخواهد کرد. به همین جهت هم هست که رئیس‌جمهور اوباما نمی‌خواهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. راهکار مورد ترجیح ما دیپلماتیک است.

وی افزود وضعیت ظرفیت غنی سازی فعلی ایران قابل قبول نیست چرا که (به ادعای وی) ایران در گذشته معاهده ان پی تی را نقض کرده است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا، ایران مجهز به سلاح هسته ای را تهدیدی برای آمریکا و متحدانش و نیز به راه افتادن رقابت هسته‌ای در منطقه بی ثبات خواند.

وندی شرمن همچنین با اشاره به اجازه بی سابقه ایران برای دسترسی روزانه به تاسیسات هسته ای به عنوان بخشی از طرح (توافق ژنو) و نیز موافقت ایران برای عدم گسترش بیشتر برنامه هسته ای خود افزود: ایران تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را متوقف کرد، ذخیره اورانیوم با غنای پایین را محدود کرد؛ پیشرفت قابل توجهی که فرضیه یک ایران با قابلیت سلاح هسته ای را تضعیف کرد. به گفته شرمن در مقابل آمریکا و اروپا به تعهداتشان برای تعدیل تحریمها عمل کردند.

نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد رفع گسترده تحریم‌ها زمانی و تنها زمانی اعمال خواهد شد که ما بتوانیم به توافق جامع دست یابیم.

شرمن تاکید کرد جهان تنها زمانی برای تعلیق و سپس لغو تحریمهای مربوط به موضوع هسته ای تصمیم می گیرد که ایران گام های قانع کننده و قابل اثباتی بردارد که نشان دهد برنامه هسته ای اش منحصرا صلح آمیز است و صلح آمیز باقی می ماند.

وی افزود: صراحتا بگویم آمریکا هیچ اقدامی را که نتواند راستی آزمایی کند نخواهد پذیرفت و هیچ قولی را که نتواند عمل کند نمی‌دهد، همانگونه که ما خواستار حسن نیت هستیم، حسن نیت هم نشان می دهیم.

شرمن با اشاره به یک بیت از شعر سعدی گفت: حدود ۸ قرن قبل شاعر ایرانی، سعدی توصیه می کند: پس از دشواری آسانیست ناچار، ولیکن آدمی را صبر باید؛ طرفین اکنون در شرایط دشوار مذاکرات قرار دارند.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین مسئولیت شکست مذاکرات را متوجه ایران دانست و افزود: رهبران ایران امیدوار هستند که وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای آن‌ها از سوی جهان پذیرفته شود. اما اینطور نیست، چراکه اگر بود، وارد چنین مذاکرات دشواری نمی‌شدیم.

شرمن اذعان کرد شک و تردید در همه طرفها نسبت به امکان موفقیت مذاکرات وجود دارد به خصوص از طرف متحد آمریکا، اسراییل. مقامات اسرائیلی اینن گفتگو ها را تایید نمی کنند چرا که از این واهمه دارند آمریکا به جای فرار از گزینه جایگزین عدم توافق،‌ یک توافق سست با ایران امضا کند. وی افزود با پیگیری مذاکرات، امریکا به طور منظم با کنگره و متحدان منطقه ای خود از جمله اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیح فارس مشورت می‌کرده است.

به گفته این دیپلمات آمریکایی، کشورهای حاضر در گفتگوها با ایران درباره پارامترهای یک توافق قابل قبول همبستگی خود را اعلام کرده اند و این علی رغم اختلاف نظر آنها در دیگر مسائل جهانی است چرا که یک ایران هسته ای به نفع هیچ کسی نیست.

شرمن همچنین افزود: به توافق دست یابیم یا خیر، امریکا نگرانی خود در قبال سیاست های ایران را از جمله حقوق بشر و نیز سیاست های منطقه ای ایران ابراز خواهد کرد، همچنان که سیاست آمریکا درباره هر کشور دیگری نیز همین است.

معاون وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه مذاکرات منحصرا محدود به موضوع هسته ایران است، تصریح کرد همکاری ایران در دیگر موضوعات به سهل گیری آمریکا در موضوع هسته ای نمی شود. وی افزود در حاشیه مذاکرات آنها نگرانی خود را درباره اتباع آمریکایی بازداشتی در ایران و نیز موضوع رابرت لوینسون مطرح کرده اند. شرمن همچنین گفت ایران و‌ آمریکا در مبارزه با گروه داعش با یکدیگر کار نمی کنند.

وی افزود اگر ایران واقعا می خواهد روابطش با جامعه بین المللی را بهبود ببخشد، باید از فرصت رسیدن به توافق تا قبل از ۲۴ نوامبر استفاده کند. این زمان تمام کردن کار است. اما آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ نمی دانم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ugi
اعتراف این خانم یهودی به تمدن 8000 ساله ایرانیها نشان از ترس پیشرفت وسر بر اوردن این تمدن از دل تاریخ داره. امریکاییها دیر متوجه شدن واین ابر قدرت تاریخی از دل تاریخ سر بر اورده و اینهمه فشار و بهونهتراشی فقط از ترس برای کنترل ایران قدرت مند هستش . تمام صحبتهاشون دم از بهخطر افتادن منافع امریکا میزنن . یعنی یه قدرتی که بالای قدرت امریکاییها هستش خاورمیانه رو از دست امریکاییها در میاره .واون ایران مستقل هستش .دقیقا چیزی که مدام با ترس ازش حرف میزنن واینجا هم بهش اشاره شده
مصطفی
ای زبردست زیر دست آزار گرم تا کی بماند این بازار
به چه کارت آید این جهانداری مردنت به که مردم آزاری
(سعدی)
Iran, Islamic Republic of
بارک الله حاج مصطفی
Iran, Islamic Republic of
ما خدایی داریم که در مقابل کفار حربی از ما حمایت میکند
امیرعلی
منوط به این که اهل تقوی واستقامت باشیم
با داشتن دولت راستگویان ژنرال پرور انتقاد پذیر احتیاجی به دشمن نداریم
خروج از ان پي تي حق مسلم ماست
جانم بفدایت آقا در سال قبل ‍‍‍‍‍بیش بینی کردید که اگر بافرض محال با امریکاپیها در مسئله هسته ای به توافق برسیم باز اونها حقوق بشر حمایت از مقاومت و... بیش میکشند بنابر این من به مذاکرات خوش بین نیستم.اقایان روحانی و ظریف:انشاء الله از خواب بیدار شویند
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اين حضرات خودشون را به خواب زده اند بنا بر اين
از خواب قلابي شان بيدار نمي شوند
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
امريكا سگ كي باشه كه براي ما تعيين تكليف كنه كه غني سازي داشته باشيم يا نداشته باشيم و چقدر باشه ؟
اگر بنا بود امريكا براي ما تعيين تكليف بكنه كه چي داشته باشيم و چي نداشته باشيم پس براي چي انقلاب كرديم و اين همه شهيد و جانباز و اسير داديم و سي و شش سال همه جور فشار را تحمل كرديم حالا برگرديم سر پله اول ؟؟؟؟
زهي خيال باطل
...