سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱۳
۱۴
کابوس قدرت ایران بر سر آمریکا؛

اصرار مجدد استراتژیست معروف آمریکایی به هژمونی قدرت ایران / ۵ اعتراف راهبردی کسینجر

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 382973
کیسینجر مدعی شده در صورتی که ایران سلاح هسته‌ای تولید کند و یا به ساخت سلاح‌های هسته‌ای نزدیک شود، همین به تنهایی کافی است تا توازن قدرت در منطقه به هم بخورد؛ و مهم نیست ‌که دولت این کشور تا چه اندازه معتدل باشد.
اصرار مجدد استراتژیست معروف آمریکایی به هژمونی قدرت ایران / ۵ اعتراف راهبردی کسینجر
گروه بین الملل جهان نيوز: چندی قبل کسینجر، استراتژیست معروف آمریکایی در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا (NPR) با اشاره به جایگاه تاریخی ایران و نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه ایران را مستعدترین کشور منطقه برای ایجاد هژمونی و تشکیل یک امپراتوری قوی در خاورمیانه دانست.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا در هر صورت نباید نقش ایران در تحولات جهان را نادیده بگیرد، عنوان کرد: «نوعی کمربند شیعی از تهران، تا بغداد و از آنجا تا بیروت شکل گرفته است. این وضعیت، این فرصت را به ایران می‌دهد تا امپراتوری پارس باستان را این بار با عنوانی شیعی، احیا کند.»

این چهره اثرگذار دیپلماسی آمریکا، افزود: «از نقطه نظر ژئواستراتژیک من ایران را مسئله‌ای بزرگتر از «داعش» می‌دانم. داعش گروهی ماجراجو با ایدئولوژی‌ای بسیار تهاجمی است. اما آن‌ها برای آنکه به یک واقعیت ژئو استراتژیک و دائمی بدل شوند، هنوز باید اراضی بسیار بسیار بیشتری را به تصرف خود درآورند. فکر می‌کنم درگیری با داعش - هرچند که مهم است - اما نهایتا بسیار قابل‌مدیریت‌تر از رویارویی با ایران است.»

در همین حال کسینجر یکبار دیگر در گفت‌وگویی با روزنامه "ایندیپندنت" تاکید کرده که در مقایسه با "دولت اسلامی (داعش)"، تهدید جمهوری اسلامی ایران برای آمریکا "بسیار پیچیده‌تر" است.

او با اطمینان خاطر می‌افزاید، ایالات متحده آمریکا قادر است بر وضعیت کنونی غلبه کند، ولی وضعیت "ایران بسیار پیچیده‌تر است".

کیسینجر مدعی شده در صورتی که ایران سلاح هسته‌ای تولید کند و یا به ساخت سلاح‌های هسته‌ای نزدیک شود، همین به تنهایی کافی است تا توازن قدرت در منطقه به هم بخورد؛ و مهم نیست ‌که دولت این کشور تا چه اندازه معتدل باشد.

وی تصریح می کند: «این بدان معناست که ایران شورای امنیت [سازمان ملل] را به چالش کشیده و در مناقشه‌ای توام با تهدیدها با ایالات متحده، پیروز بوده است.»

به اعتقاد تحلیلگران در همین اظهارات کوتاه کسینجر درباره قدرت برتر ایران در منطقه و تقابل آمریکا با جمهوری اسلامی، اعترافات راهبردی ذیل کاملا آشکار است:

۱: هیچ کشوری در منطقه – از جمله عربستان، مصر و حتی ترکیه – همانند ایران ظرفیت قدرت برتر شدن در منطقه را ندارد.

۲: آمریکا در هیچ معادله بین المللی و منطقه‌ای -به ویژه در مسائل مربوط به عراق، سوریه و افغانستان- نباید و نمی‌تواند نقش ایران را در منطقه نادیده بگیرد.

۳: برتری ویژه ایران به خاطر موقعیت ژئواستراتژیک این کشور است. از این منظر وقتی کشورهای همچون متحدینی همچون عراق، لبنان و سوریه به آن اضافه می‌شوند ایران به کشوری بی‌رقیب نیز در منطقه تبدیل می‌شود.

۴: معضلی خودساخته، همچون داعش برای آمریکا قابل مدیریت است ولی درباره ایران هیچگونه ضمانتی برای موفقیت نیست. به اعتراف کسینجر مسئله ایران یک مسئله بسیار پیچیده‌تر است که پیروزی آمریکا در مواجه با ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به تعبیر دیگر این استراتژیست‌ بزرگ آمریکایی، امیدی به برتری آمریکا بر ایران در آینده وجود ندارد.

۵: تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای –البته نه به ادعای کسینجر دست یافتن به سلاح هسته‌ای- موازنه منطقه را به کلی به نفع ایران تغییر می‌دهد و عملا آمریکا چاره‌ای جز پذیرفتن جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت برتر در خاورمیانه بعد از آن نخواهد داشت.

گفتنی است، هنری کسینجر ده‌ها سال چهره کانونی سیاست خارجی آمریکا بوده و در حوزه دیپلماسی جهانی یک مرجع به حساب می‌آید. وی همچنین زمانی وزیر امور خارجه آمریکا و مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا بوده، و به موتور سیاست تنش‌زدایی و تلاشگر حل مسائل از طریق دیپلماسی شهرت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


زنده باد ایران اسلامی
خدا وکیلی داشتن بمب اتم هم حال میده
احتمالا اینا که منفی دادن منظورشون این جمله بوده که کامل تره
زنده و پاینده باد جمهوری اسلامی ایران که خار چشم کفار است
New Zealand
ایول کسینجر.
خودم
ظریف جون یاد بگیر یکم!!!
Iran, Islamic Republic of
کیسینجر یک جنایتکار جنگی است که قانونا در بسیاری از کشورهای اروپایی تحت تعقیب است.
با سلام
با خدا باش پادشاهي/بي خدا باش آقاي هنري كيسنجر هرچه خواهي كن.بحمدا... ايراند عزيز
همين حال هم خيلي صاحب شوكت و جا وجلال
است/ تا كور شود هر آنكه نتواند ديد.
م
United Kingdom
همه این حرفها مثل گفته کری که ایران از داعش بدتر است برای ایران هراسی و تفرقه اندازی بین ایران و کشورهای منطقه خصوصا تفرقه شیعه و سنی زده می شود لذا هر چند تعریف آنها از موقعیت خوب ایران ظاهرا خوش ایند ما می باشد اما باید مواظب نقشه های پشت سر این گفت ها نیز بود و براحتی از کنار آن نگذشت و برای مهار نتایج منفی موجود در این گفته ها برنامه ریزی کرد
Canada
موتور سیاست تنش‌زدایی و تلاشگر حل مسائل از طریق دیپلماسی؟ او که با این حرفها در حال بحران سازی است.
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
باسلام اقای کیسنجر یک جنایت کار جنگی بوده وصهیونیست مرام مبباشد حرفهای ایشان بخاطر ترس از ایران نیست بلکه بخاطر از هم پاشی رزیم غاصب صهیونیست است که الان نفس های اخر را می کشد
ن-محمودی
معمولا سیاست مداران کهنه کارودورافتاده ازسیاست واقع بین ترمیشوند.
ایشان کدهای خوبی داده اند.
از نقطه نظر ژئواستراتژیک من ایران را مسئله‌ای بزرگتر از «داعش» می‌دانم؟!
جک فرمودند جناب تحلیلگر. ما داعش را هیچ نمی بینیم آنوقت این آقا بین ایران و دعاش مقایسه می کند؟
مهران
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم این پیر سگ دیگه نمیخواد سقط بشه.فکر کنم عزراییل گمش کرده
حمید رضا
Germany
به گفته ارد بزرگ ما باید در منطقه قاره ای به نام قاره کهن را تشکیل بدهیم ایران اولین و آخرین قدرت منطقه هست هیچ کشوری چنین جراتی را ندارد