سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 2 Jul 2024
 
۰

احداث مزارع عمودي در ميان برجها

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۱۹
کد مطلب: 56207
مزارع هرمي برجهايي هستند که براي رشد دادن انواع ميوه و سبزيجات طراحي شده اند. اين سازه ها به سيستم حرارتي و کنترل فشار مجهز بوده و قادرند هرز آبها را به آب قابل استفاده و کربن را به سوخت دستگاهها و سيستمهاي روشنايي تبديل کند.
طراحان متعددي از سراسر جهان به منظور تاکيد به بحران کمبود منابع غذايي و انرژي که در آينده اي نه چندان دور بشر را با تهديد جدي مواجه مي کند طرحهاي متعددي را براي احداث مزارع عمودي در شهرها ارائه کرده اند.

مزرعه هرمي دانشگاه کلمبيا يکي از شيوه هايي است که نياز به رشد گونه هاي نامحدودي از گياهان را در مزارع عظيم براي مقابله با بحران کمبود غذا و منابع انرژي آينده زمين آشکار مي کند.

گروههاي طراحي در سراسر جهان به منظور نمايش اين نياز بشر به ارائه طرحهاي مختلفي در قالب برجهاي عظيم گياهي پرداخته اند که به جاي اسکان انسانها، انواع گياهان را در خود پرورش خواهند داد.

مزارع هرمي برجهايي هستند که براي رشد دادن انواع ميوه و سبزيجات طراحي شده اند. اين سازه ها به سيستم حرارتي و کنترل فشار مجهز بوده و قادرند هرز آبها را به آب قابل استفاده و کربن را به سوخت دستگاهها و سيستمهاي روشنايي تبديل کند.

برج مزرعه آسمان طرحي از طراح دانشگاه واترلو است که از 59 طبقه تشکيل شده و مي تواند با توليد ميزان کافي از انرژي الکتريکي و کاهش هزينه هاي مرتبط با انرژي بر مشکلات لاينحل احداث مزارع عمودي غلبه کند.

با وجود اينکه اين مزرعه هيدروپونيک (استفاده از مواد مغذي به جاي خاک به منظور رشد دادن گياهان) سالانه بالغ بر 82 ميليون کيلووات بر ساعت انرژي مصرف خواهد کرد سوخت متان توليد شده از پسماندهاي مزرعه مي تواند در حدود نيمي از اين انرژي را توليد مجدد کرده و باقي مانده انرژي مورد نياز نيز از پسماندهاي شهري تامين خواهد شد.

مزرعه عمودي آب شور طرحي ديگر به منظور پر اهميت نشان دادن توليد مزارع عظيم در آينده است که توسط دو طراح ايتاليايي ارائه شده است. اين دو طراح با ارائه طرح خود در تلاش هستند افزايش نياز به آبياري مزارع در مناطقي که با کمبود منابع آب پاک مواجه هستند را نمايش دهند.

به گزارش جام جم،راه حل ارائه شده توسط اين دو طراح استفاده از آب دريا براي خنک کردن و مرطوب سازي محيط گلخانه و مزرعه است. در عين حال قسمتي از بخار آب موجود در فضا به آب پاک تبديل شده و براي آبياري گياهان مورد استفاده قرار مي گيرد. مکان اجراي اين طرح به دليل وجود منابع آب پاک و آب دريا شهر دوبي انتخاب شده است.

طراح دانشگاه کوئينزلند با توجه به اينکه هر گياه از ملزومات رشدي متفاوتي برخوردار است، مزرعه عمودي نوع O را طراحي کرده است. بر اساس اين طرح باغستانها در قسمت همکف يا پارکينگ برج رشد داده خواهند شد که از طريق پلي به مزرعه عمودي اتصال دارد.

اين پل از ساختاري شبکه مانند برخوردار است تا بتوان درختان انگور را بر روي آن رشد داد. در عين حال اين پل به عنوان اتصال تجهيزات الکترونيکي نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.

احداث مزارع عمودي در ميان برجها

اين سازه ها به سيستم حرارتي و کنترل فشار مجهز بوده و قادرند هرز آبها را به آب قابل استفاده و کربن را به سوخت دستگاه ها و سيستم هاي روشنايي تبديل کند

شرکت معماري سياتل نيز برجي 12 طبقه و پيچيده را به منظور پرورش انواع سبزيجات ارائه کرده است که در عين حال امکان سکونت انسانها نيز در آنها وجود دارد.

بر اساس تخمينهاي اين شرکت فروش سيب زميني ها و سبزيجات ديگر اين مزرعه هيدروپونيک مي تواند سالانه يک ميليون دلار بازدهي مالي داشته باشد که به گفته طراحان همين توجيه اقتصادي مي تواند اين طرح را به عملي شدن نزديکتر سازد. اين برج مي تواند نيازهاي غذايي ساکنين اطراف خود را نيز تامين سازد.

برج قابل سکونت طراح دانشگاه ايلينويز به گونه اي است که قسمتهاي زراعي آن در حاشيه مناطق مسکوني قرار گرفته است. برخي طبقات اين برج به صورت مطلق به توليدات زراعي سالانه تعلق دارد و در برخي بالکنها تنها محصولات فصلي کشت داده خواهند شد.

طبقه همکف در عين حال به فروشگاهي براي فروش محصولات کشاورزي به ساکنين برج و ديگر افراد جامعه اختصاص يافته است.

به گفته متخصصان مزارع عمودي بايد متناسب با موقعيت قرار گيري به کشت محصولات مختلف اختصاص داده شوند.

براي مثال ساختن مزرعه اي عمودي در شهر تنها به منظور پرورش گندم در حالي که کاشت اين محصول در خارج از شهر بازدهي بيشتري خواهد داشت، کاري بيهوده به حساب مي آيد.

آخرين طرحي که به منظور توسعه مزارع عمودي شهري ارائه شده است به دانشگاه کلمبيا تعلق دارد. اين مزرعه به توربينهاي بادي و صفحات خورشيدي متحرک مجهز است که با حرکت به سوي نور خورشيد مي تواند حداکثر انرژي مورد نياز برج را تامين کند.

همچنين پنجره هاي اين برج به گونه اي طراحي شده اند که از ورود آلودگي ها جلوگيري کرده و مانع از خروج آب مي شود و در عين حال مي تواند ميزان دريافت نور را به منظور کمک به رشد گياهان افزايش دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *