پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

انتقادات صریح نیلی از وزارت ارشاد

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۸
کد مطلب: 420925
میثم نیلی با اشاره به اینکه اتحادیه ناشران تهران جامعیت لازم برای اجرای نمایشگاه کتاب تهران را ندارد می گوید وزارت ارشاد ومعاونت فرهنگی حتی نخواستند صدای تشکلی مانند مجمع را بشنوند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی عصر دوشنبه ۱۴ اردیبهشت در نشستی خبری به تشریح برنامه ها و رویکردهای این تشکل صنفی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پرداخت و به برخی از مسائل پیرامون مجمع پاسخ داد.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه حضور مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب امسال نیز پرقدرت و با حداکثر ظرفیت خواهد بود اظهار داشت: ارتباط خوبی با ناشران عضو مجمع برقرار شده و هماهنگ شده نا ناشران باکمک برخی از تشکل های دیگر امسال به شکلی جلوه گرانه در نمایشگاه شرکت کنند. ناشران عضو مجمع که عمدتا از ناشران بزرگ و تاثیرگذار کشور هستند همه ساله در نمایشگاه حضوری قدرتمند داشتند و امسال نیز این ناشران با عنوان مجمع حضور محسوس در نمایشگاه خواهند داشت با وجود برخی ناملایمات و ناسازگاری هایی که امسال درباره ما وجود داشته است.

مدیریت نمایشگاه کتاب توان مجمع را نخواست

نیلی ادامه داد: فعالیت مجمع در سالن یاس امسال به دلایل متعددی وجود نداشت و این امکان در اختیار ما قرار نگرفت. به عبارت دیگر مدیریت نمایشگاه نخواست تا توان ما مصروف به این مسئله شود اما فعالیت های ما در سالن یاس که در سالهای گذشته صورت می گرفت در دو، سه محور اصلی امسال در نمایشگاه برگزار خواهد شد.

مشاوره محور فعالیت مجمع در نمایشگاه کتاب


وی افزود: در حوزه راهنمایی و مشاوره مخاطبان که یکی از معضلات جدی نمایشگاه است سامانه مشاوره ای با حضور کارشناسان جوان و دانا ایجاد شده که بازدید کنندگان را به سمت آثار خود و مورد نیازشان و نیز به سمت ناشران پرکار و دارای قوت هدایت می کند. همچنین امسال ۱۵۰ سیر مطالعاتی و بسته پیشنهادی برای مطالعه را در قالب بروشور و کتابچه آماده کرده ایم که در موضوعات مختلف به حاضران در نمایشگاه ارائه می شود.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی همچنین از برپایی مراسم رونمایی از نخستین جلد کتاب «راهنمای کتابهای خوب» که پیش از هزار عنوان کتاب را در چهار موضوع معرفی می کند خبر داد و گفت سایت اینترنتی خواندنی ها در محیط وب و اندروید همزمان با نمایشگاه کتاب افتتاح می شود که محتوی آن ارائه بسته های پیشنهادی ما برای مطالعه است.

دعوت از نخبگان برای شرکت در «طرح دعوت»

نیلی همچنین از اجرای طرح دعوت درنمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: با مشارکت ۱۱۴ ناشر عضو مجمع از نخبگان، دانشجویان و طلاب به صورت ویژه و با اهدای کارتی دعوت می شود تا از غرفه های این ۱۱۴ ناشر بازدید کندو از کتابهای آنها با تخفیفی ۱۵ درصدی علاوه بر تخفیف ۱۰ درصدی نمایشگاه بهره ببرد.

نیلی در ادامه به برپایی نشست های فرهنگی در ایام نمایشگاه کتاب توسط مجمع اشاره کرد و گفت: نشست های تخصصی صنفی در حوزه نشر با حضور کارشناسان زبده و با موضوع زیرساختهای نشر کشور برگزار خواهد شد. همچنین در حوزه های فکری و فرهنگی برای ناشران در قالب نشست هایی راهبردهایی ارائه می شود و در کنار آنها نشست های رونمایی کتاب که از سوی اعضای مجمع پیشنهاد شده نیز برگزار خواهد شد که در مجموع شامل نزدیک به ۳۵ نشست تخصصی خواهد شد. به همین خاطر فضای غرفه مجمع امسال بیشتر از حالت اداری به فضای مشاوره ای و برپایی نشست های فرهنگی نزدیک شده است.

وی همچنین از برگزاری نشست های مذاکرات بین تشکل های نشر و مجمع و نیز تشکل های بین المللی نشر و مجمع حول موضوع گفتمان انقلاب اسلامی خبر داد.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه ریزی شرکت های مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای نمایشگاه کتاب نیز گفت: موسسه رسانه ای شیرازه در تلاش است تا دررسانه ملی در قالب برنامه هایی به طرح مسائل اصلی نشر دررسانه ملی بپردازد. شرکت ترنج نیز در زمینه برنامه کاری خودش ارتباطات قابل توجهی را در نمایشگاه برگزار خواهد کرد و در کنار آنها پایگاه اینترنتی با موضوع پشتیبانی از کتاب تالیف شده در زمینه نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نیز در این ایام رونمایی خواهد شد.

ارشاد تنها صحبت از توازن می کند

در بخش دیگری از این نشست میثم نیلی در واکنش به اظهارات مشاور اجرایی معاونت فرهنگی در نشست خبری امروز نمایشگاه کتاب در مورد واگذار نشدن سالن یاس به مجمع ناشران انقلاب گفت: در مورد وزارت ارشاد و نحوه ایجاد توازن از سوی آن میان تشکل های مختلف کشور حرف زیاد است. ارشاد بر مبنای سیاست توازن و تعادل میان تشکل ها، سلائق و علائق فرهنگی برنامه ریزی کاری جدید خودرا انجام داده است و در جلسات متعددی با دست اندرکاران فرهنگ، این رویه را مطرح و از آن دفاع کرده است. جناب آقای صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز بسیار جدی و با چارچوبی تئوریک این بحث را مطرح و عنوان کردند که مبنای عملشان قرارش داده اند اما در ۱.۵ سال اخیر با وجود اینکه ما خوشبینانه با این سیاست مواجه شدیم(هر چند که از اساس نگاه توازنی را قبول نداریم) شاهد بودیم که همه طرف ها به یک اندازه دیده نمی شوند. به عبارت دیگر ما به این نگاه که می شود همه طرفها اعم از ضد انقلاب و در خط انقلاب را یکسان دید و به آنها اجازه انتشار محصولات را داد ولو اینکه اخلاق و قوانین را زیر پا بگذارند را دیدیم و به نگاه آقای معاون در این زمینه احترام گذاشتیم هر چندکه معتقدم منطق فرهنگی جبهه انقلاب آنقدر قوت داشت که به اندازه سلائق دیگر قدرت قانع کنندگی داشته باشد. با همه این وجود ما در این مدت مطلقا شاهد چیزی به عنوان نگاه توازنی در عمل نبودیم.

نیلی ادامه داد: مجمع ناشران انقلاب اسلامی به عنوان یک تشکل پرقدرت و با حضور نزدیک ۲۰۰ عضو ناشر در هیچ کدام از شوراهای مشورتی تصمیم گیری، تصمیم سازی و حمایتی وزارت ارشاد حضور داده نشدو افرادی در آن مجامع عضویت پیدا کردند که به طور مشخص یکجانبه نگر و یک سویه نگری معاونت فرهنگی را به ذهن متبادر می کند که نمونه اش را می توان در شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب دید. ما از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد توقع داشتیم مبنای عملی اش همان نگاه توازنی باشد که ادعا می کنند اما نه تنها ما بلکه بسیاری از تشکل های دیگر هم چنین توازنی را ندیدند.

اتحادیه ناشران تهران نماینده نشر کشور نیست


وی در ادامه با اشاره به واگذاری برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: این اتحادیه نماینده صنف نشر کشور نیست و حتی نمایندگی از ناشران تهرانی به معنای اعم را هم ندارد. ما در کشور تشکل هایی از نوع اتحادیه ها و تعاونی های ناشران را داریم که کارکرد اجرایی بیشتری دارند اما مدیریت نمایشگاه به اتحادیه تهران واگذار می شود که نسبت به رویکردهایش و سابقه انتقادهای جدی وجود دارد و نمی تواند نمایندگی شکلی ناشران از جنس اعضای مجمع ناشران انقلاب اسلامی را داشته باشد. اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تنها تشکلی است که سابقه تحریم نمایشگاه کتاب تهران را دارد و طبیعی است که ما نسبت به رویکرد معاونت درباره آن انتقاد داشته باشیم.

برگزاری نمایشگاه اتحادیه را از مسئولیت اصلی اش دور می کند

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: درست است که اتحادیه تهران تشکل مهمی در حوزه نشر است اما حیطه فعالیتش در بهترین حالت به تهران محدود می شود. به اعتقاد ما این مدیریت باید به تعاونی های ناشران واگذار می شدو این واگذاری به نفع اتحادیه تهران نیز هست و به موقعیت آن کمک می کند. من این مسئله را به آقای آموزگار رئیس جدید اتحادیه تهران نیز گفتم و به او اعلام کردم که این کار شما (پذیرش اجرای نمایشگاه کتاب) شما را از پیگیری دغدغه های اصلی ناشران که ایجاد زیرساخت های مناسب برای تولید کتاب و نیز حل مسئله گرانی نهاده های اولیه تولید کتاب است دور می کند.

اگر جای وزیر ارشاد بودم

نیلی در ادامه با تصریح بر اینکه مجمع ناشران انقلاب اسلامی خودرا در حوزه سیاستگذاری و اجرا رقیب وزارت ارشاد نمی داند گفت: دغدغه مجمع اسلام، فرهنگ اسلامی و ترویج ارزشهای انقلاب اسلامی است که با دغدغه های وزارت ارشاد متفاوت است. ما رقیب آنها نیستیم و البته آنها هم رقیب ما نیستند اما اگر من جای معاون فرهنگی و یا وزیر ارشاد بودم از تشکلی که به موضوع نشر و آینده آن در ایران عمیق فکر می کند و برای آن ایده دارد و افق آن را بر مبنای یک نقشه راه تدوین می کند وخود را متعهد به قانون می داند بهتر و عمیق تر رابطه برقرار می کردند و از آن کار می کشیدند. مشکل نشر ما الان نبود یک نقشه دقیق از وضعیت مطلوبی است که برایش انتظار داریم ما یک شبکه جدی ترویجی و یک نمایشگاه کتاب مطلوب کم داریم اما هر ساله در رفتاری تکراری که حاکی از روزمرگی مان است و بدون برنامه ریزی نمایشگاهی را برگزار می کنیم.

وی افزود: اگر مجمع ناشران یا تشکل های دیگری هستند که ادعا می کنند برای این مسئله و حل آن برنامه دارند و چند بار در این دولت و دولت قبل با ارسال نامه هایی اعلام می کنندکه حاضرند در تعاملی مشترک در مسیر تدوین یک چشم انداز برای نشر حرکت کنند حداقل کار این باید باشد که آنها را صدا کنیم و حرفشان را بشنویم. فاصله فعلی و مانع ایجاد کردن به نفع مدیریت نشر کشور نیست ما طرح برگزاری یک نمایشگاه مطلوب را به وزارت ارشاد دادیم و گفتیم که حاضریم جزئیاتش را در یک نشست تعاملی مطرح کنیم اما این درخواست ما با جواب منفی و سکوت همراه شد.

راهبرد فعلی نمایشگاه در حال فروپاشی است


مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: راهبرد اصلی نمایشگاه کتاب و منطق فعلی آن در حال فروپاشی است و باید برای این مسئله فکر کرد. من به آقای آموزگار رئیس اتحادیه ناشران تهران گفتم که شاید ما و شما اختلاف سلیقه داشته باشیم اما نظر ما و شما و دیگران در کنار هم است که می تواند یک چشم انداز روشن در عرصه نشر ایجاد کند.

وی همچنین از ارسال نامه ای از سوی مجمع خطاب به معاون فرهنگی خبر داد که در آن از صالحی خواسته شده بود درباره دعوت از برخی چهره ها برای نشست های نمایشگاه خودداری شود که آقای صالحی در پاسخ به این نامه با تشکر از مجمع عنوان کردند که در این زمینه تذکرات لازم را داده اند.

بی موضع بودن برای وزیر ارشاد حسن نیست

نیلی در بخش دیگری از این مجمع با اشاره به همایش مالکیت معنوی که صبح امروز در تهران برگزار شده است گفت من در حرفهای وزیر دادگستری این مسئله را ندیده ام که گفته شود تمایلی برای پیوستن به معاهده برن وجود دارد و آقای وزیر ارشاد هم اعلام کرد که در این زمینه بی موضع است که البته به نظر من برای ایشان خوب نیست درباره چیزی که می تواند استقلال کشور را زیر و رو کند نظری نداشته باشد. تصورم این است که اگر دوستان وزارت ارشاد و دستگاههای ذیربط در موضوع مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب و استیفای حق نویسندگان و مولفان بتوانند قانون فعلی را که در دهه ۴۰ تصویب شده اصلاح کنند و مجری برای آن مشخص کنند که توان اجرایش را داشته باشد می توانیم حرکت جدی در راستای تامین حق ناشرانمان داشته باشیم.

وی ادامه داد: بسیاری از کسانی که راجع به پیوستن معاهده برن حرف می زنند مسئله اشان دفاع از ناشران و نویسندگان داخلی نیست بلکه به فکر حفظ منافع موسسات بزرگ خارجی هستند. اگر ما روزی از پیوستن دائمی به ان پی تی خیری دیدیم می توانیم از پیوستن معاهده برن هم خیری ببینیم.

تضمین خرید کاغذ به تولید کنندگان داخلی

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به مسئله کاغذ نیز گفت: هیئت مدیره مجمع به همراه برخی ازناشران عضو بعد از برگزاری نمایشگاه کتاب نشستی با مدیران کارخانه کاغذ پارس خواهند داشت تا آنها رابرای تولید کاغذ داخلی برای ناشران ترغیب و در مقابل تضمین خرید آن توسط ناشران را به آنها بدهند.

همچنین در این نشست احمد ذوعلم مدیرمرکز رسانه شیرازه از تمدید مهلت شرکت در مسابقه کتاب و زندگی تا پایان خرداد خبر داد و گفت: در ایام نمایشگاه کتاب دو غرفه مجزا به ارائه این کتاب خواهند پرداخت ضمن اینکه تاکنون ۱۸۵ هزار نسخه از این کتاب توزیع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *