جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۲

میزان هزینه برنامه هسته‌ای ایران تاکنون

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 410629
معاون اسبق سازمان انرژی اتمی هزینه برنامه هسته‌ای که ایران دنبال کرد را کمتر از ۲ میلیارد دلار خواند و آمارهای دیگر را غیرحقیقی دانست.
میزان هزینه برنامه هسته‌ای ایران تاکنون
به گزارش جهان، نشست «بررسی پیشنهادهای جدید برای حل پرونده هسته‌ای ایران» توسط سایت دیپلماسی ایرانی در ساختمان روزنامه اطلاعات با حضور محمد سعیدی معاون اسبق سازمان انرژی اتمی، سید صادق خرازی سفیر اسبق ایران در فرانسه و رئیس سایت دیپلماسی ایرانی و نیز هادیان کارشناس مسائل بین‌الملل در حال برگزاری است.

محمد سعیدی معاون اسبق سازمان انرژی اتمی در این نشست گفت: ما در برابر بد قولی‌ چینی‌ها بر سر برنامه هسته‌ای‌مان ۶۲ میلیون دلار غرامت گرفتیم که در ساخت یو سی اف اصفهان استفاده شد. در حقیقت یو سی اف اصفهان بدون هیچ هزینه‌ای برای ایران ساخته شد و آمار و ارقام اعلام شده متاسفانه ناشی از عدم اطلاع دقیق ارائه دهندگان این آمار است.

وی با بیان اینکه تصمیم گرفته شد در تمامی ابعاد برنامه هسته‌ای ورود پیدا کنیم چرا که نمی‌دانستیم کدام یک از این ابعاد در نهایت موفقیت آمیز واقع می‌شود، یادآور شد: همه کشورهایی که پیش از ما در زمینه هسته‌ای شروع به فعالیت کردند با کشور دیگری که تجربه‌هایی در این زمینه داشت، همکاری داشتند، اما از آن جایی که هیچ کشوری همکاری مستقیمی با ایران نداشت، کمیته‌ای تشکیل شد تا برنامه هسته‌ای به طور هم زمان و در همه زمینه‌ها پیش رود.

معاون اسبق سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که برای تامین سوخت نیروگاه هسته‌ای به منبعی مطمئن نیاز داشتیم و از این رو فعالیت هسته‌ای را با هدف تولید میله‌های سوخت برای نیروگاه هسته‌ای پیش بردیم و هیچ نیتی برای استفاده غیر صلح آمیز از برنامه هسته‌ای وجود نداشته است، گفت: آژانس از جزئیات فعالیت‌های هسته‌ای ایران و مواد هسته‌ای این کشور آگاه بوده است.

وی هزینه برنامه هسته‌ای که ایران دنبال کرد را کمتر از دو میلیارد دلار خواند و آمارهای دیگر را غیر حقیقی دانست.

سعیدی همچنین با بیان اینکه آژانس به عنوان دیوان بین‌المللی در زمینه هسته‌ای، از همه سایت‌ها و تاسیسات ایران بازدید کرد و هیچ نقطه‌ ابهامی برای آژانس باقی نماند، خاطرنشان کرد: تنها مساله باقی مانده این بود که آژانس در مورد ابعاد محتمل نظامی برنامه هسته‌ای ایران سوال بپرسد و ایران پاسخ دهد.

وی ادامه داد: پس از پاسخ دهی ایران آژانس برخی بازرس‌ها را خواست و در نهایت آژانس به عنوان یک داور بین‌المللی برنامه ایران را شفاف اعلام کرد و تنها چند مساله اندک باقی مانده و دلیل عمده آن هم این است که آژانس باید در صورت تایید، تاییدیه رسمی برای برنامه ایران ارئه دهد.

معاون اسبق سازمان انرژی اتمی غنی سازی اورانیوم از سوی ایران را کاملاً قانونی خواند و گفت: ما هیچ ابهامی نداریم. اگر تحریم‌ها را به طور کامل بردارند ما نیز باید بپذیریم که پروتکل را تصویب کنیم، اما اگر بخواهد خارج از پروتکل بازرسی‌های ویژه صورت بگیرد این بازرسی‌های ویژه در هیچ جای دنیا تعریف نشده است.

به گزارش فارس،سعیدی افزود: هدف از محدود سازی ذخایر اورانیوم باید مشخص باشد. زمانی که هدف ما تولید سوخت برای نیروگاه هسته‌ای است غرب باید از متمرکز کردن ما بر روی ۱۰ هزار کیلوگرم ذخایر اورانیوم و امکان تغییر مسیر برنامه هسته‌ای بیشتر نگران باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


انشاالله به سرانجام هم می رسه
اردلان سرافراز
Iran, Islamic Republic of
هزینه تولید 1000 مگا وات برق در بوشهر با احتساب هزینه تحریم ها ، سرمایه گذایهای از دست رفته و... حداقل یش از 120 میلیارد دلار تخمین زده می شه و 2 میلیارد فقط هزینه مستقیم هست
میشه بفرمائین منبع دقیق امارهای شما کجاست؟
خب پس نتیجه می گیریم واقعا حیفه که بخوایم بی خیالش شیم
قابل توجه مسئولین مربوطه بابا به خدا حیفه
Iran, Islamic Republic of
بله برای شما هزینه ای نداشت ولی برای مردم فقر و گرسنگی داشت
غلام زيوي- كانادا
Canada
بنده مخالف برنامه هسته كشور مان نيستم و ولي دروغ و توهين به شعور مردم را برنمي تابم ، براي نمونه :
عمليات ساختماني در مجتمع فردو قم با حداقل ١٥ متر عمق در زير زمين چقدر هزينه برداشته است ؟
عباس
این هسته ای چند ریال سودبه ملت رسانده؟جزانزوای ایران در جهان ونفرت بشری چه ارمغانی آورده؟ضمنا پول نفت وگازمان چه شد؟
مهیار
یعنی واقعا بعضیا فکر می کنن اگه ما برنامه هسته ای رو بزاریم کنار همه چی حل میشه ?
من واقعا عاشق اوناییم که تا میگن هسته ای میگن ما گرسنهایم :-)
عزیزم به جای اینکه ساعت دو ونیم بیای وب گردی برو کارگری کن گرسنه نمونی البته اگه واقعا باشی
United States
ارزش معنویش بیشتره
با مشکلاتش بالای 200میلیارد
کریمی
Iran, Islamic Republic of
62 میلیون دلار میشود 62 میلیارد تومن البته به دلار هزارتومنی آن موقع که پروژه اجرا شد.62 میلیارد دلار جناب سعیدی پول احداث ساختمانهای یو سی اف هم نشد.واقعا یا نمیدونستی چه خبره یا خودتو زدی به اون راه