سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۲
نگاهی به اتفاقات گوش شکسته ها؛

کسب نتایجی درخشان در سال بی‌توجهی مسئولان

چهارشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 414229
کشتی آزاد در سال ۹۳ ،سال خوب و موفقی را پشت سر گذاشت که قهرمانی آسیا، نایب قهرمانی جهان و برگزاری نخستین دوره رقابتهای جام قهرمانی باشگاههای جهان در ایران را می توان از مهمترین اتفاقات آن دانست.
کسب نتایجی درخشان در سال بی‌توجهی مسئولان
به گزارش جهان، کشتی آزاد ایران در سال ۱۳۹۳ سال شلوغ و پرمشغله ای را داشت که به رغم مشکلات مالی فراوان و عدم حمایت‌های کافی از سوی وزارت ورزش، توانست کارنامه قابل قبولی از خود بر جای گذارد.

سالی که با قهرمانی آسیا استارت خورد


آزادکاران اردونشین و ملی پوش، سال ۹۳ را با ادامه روند آماده سازی و تجهیز برای حضور در رقابتهای قهرمانی آسیا در قزاقستان آغاز کردند که البته شاگردان رسول خادم نیز با حضور در این آوردگاه قاره‌ای خوش درخشیدند و با یک قهرمانی قاطع به کار خود خاتمه دادند. کسب ۶ مدال طلا توسط مسعود اسماعیل‌پور، سیداحمد محمدی، مصطفی حسین‌خانی، رضا افضلی، میثم مصطفی‌جوکار و کمیل قاسمی در اوزان ۶۱، ۶۵، ۷۰، ۷۴، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم باعث شد تا ایران قاطعانه قهرمان کشتی قاره کهن در قزاقستان شود و همچنان مهر تاییدی بر اقتدار گوش شکسته‌هایش در آسیا بزند.

درگذشت «پهلوان باشی» ایران


کشتی آزاد به رغم استارت طلایی و شادی‌بخش در روزهای آغازین سال ۹۳، شاهد درگذشت یکی از بزرگان خانواده خود نیز بود. علیرضا سلیمانی نخستین مرد طلایی سنگین وزن کشتی ایران در رقابتهای جهانی پس از انقلاب و دارنده عنوان «پهلوان باشی» ایران در آخرین روز از اردیبهشت ماه، بعد از یک دوره بیماری به دلیل سکته قلبی درگذشت و جامعه گوش شکسته ها را داغدار کرد. بهار ۹۳ علاوه بر درگذشت علیرضا سلیمانی، بازهم بهار غم‌بار و تیره ای را برای برخی اهالی کشتی رقم زد، چراکه شهلا توکلی، همسر جهان پهلوان غلامرضاتختی نیز در آخرین روزهای خرداد، به دلیل بیماری و کهولت سن در بیمارستان ایران‌مهر تهران درگذشت.

قهرمانی آسیا و نایب قهرمانی جهان برای نوجوانان


بعد از این دو اتفاق تلخ، باید به قهرمانی شیرین و مقتدرانه تیم کشتی آزاد جوانان در رقابتهای قهرمانی آسیا در اولانباتور مغولستان نیز اشاره کرد که آینده سازان کشتی ایران توانستند در همان ابتدای سال با کسب ۶ مدال طلا، یک نقره و یک برنز ، عنوان قهرمانی دیگری در کتاب افتخارات خود ثبت کنند. یکماه بعد از درخشش آزادکاران جوان در رقابتهای قهرمانی آسیا، نوبت به حضور نوجوانان در مسابقات جهانی اسلواکی رسید که شاگردان مراد محمدی هم توانستند با کسب ۲ مدال طلا و ۵ برنز به عنوان نایب قهرمانی جهان دست یابند.بدین ترتیب پشتوانه های کشتی آزاد ایران نشان دادند، می توانند به خوبی جانشین بزرگان این رشته شوند.

قهرمانی تاریخی جوانان در زاگرب کرواسی


سال ۹۳ یکی از بهترین سالهای محمد طلایی سرمربی تیم جوانان و شاگردانش نیز بود، چراکه تیم کشتی آزاد جوانان ایران توانست بعد از ۱۹ سال به عنوان قهرمانی جهان دست یابد و بسیاری از حریفان توانمند ایران را به زانو در آورد. شاگردان طلایی با کسب ۳ مدال طلا و سه مدال برنز در رقابتهای جهانی زاگرب کرواسی به عنوان قهرمانی دست یافته و نتیجه ای تاریخی و درخشان را رقم زنند.این قهرمانی ارزشمند در حالی کسب شد که کادر فنی تیم جوانان پیش از اعزام با حمله برخی منتقدان کشتی روبرو بودند و حتی گفته می شد محمد طلایی تمایلی برای همکاری با فدراسیون کشتی ندارد، اما این قهرمانی نشان داد تمامی این اظهارات،چیزی جر شایعات بی اساس نبوده است.

چالش بازیهای آسیایی و رقابتهای جهانی


اواسط سال ۹۳ برای اعضای شورای فنی تیمهای ملی و فدراسیون کشتی، روزهای سخت و سرنوشت سازی بود، چراکه تقارن زمانی رقابتهای جهانی ازبکستان با بازیهای آسیایی کره‌جنوبی و اهمیت کسب نتیجه و تعداد بالای مدال طلا در این دو آوردگاه بزرگ، باعث شده بود انتخاب آزادکاران ملی پوش به سخت‌ترین کار ممکن برای متولیان امر تبدیل شود. به هر حال این تصمیم سخت اتخاذ و ترکیب تیمهای ملی کشتی آزاد برای این دو میدان مهم و بزرگ مشخص شد. بدین ترتیب حسن رحیمی، مسعود اسماعیل پور، سید احمد محمدی، مصطفی حسین‌خانی، رضا افضلی، محمدحسین محمدیان، رضا یزدانی و کمیل قاسمی برای حضور در رقابتهای جهانی ۲۰۱۴ ازبکستان انتخاب شدند. این در حالی بود که طبق لیست نفرات اعزامی به بازیهای آسیایی اینچئون، حسن رحیمی، مسعود اسماعیل‌پور، مصطفی حسین‌خانی و رضا یزدانی همچنان در ترکیب ماندند و عزت اله اکبری، میثم مصطفی جوکار و پرویز هادی به عنوان آزادکاران تازه نفس، دوبنده تیم ملی را بر تن کردند.

کسب نایب قهرمانی جهان بدون مدال طلا


رقابتهای جهانی ۲۰۱۴ ازبکستان با تمام فراز و نشیب های انتخاب ملی پوشان در حالی در تاشکند ازبکستان برگزار شد که تیم ملی کشتی آزاد ایران در نهایت بدون کسب عنوان طلا و تنها با ۳ مدال نقره و ۲ برنز به عنوان نایب قهرمانی رسید. اما حذف رضا یزدانی را می‌توان یکی از بزرگترین اتفاقات رقابتهای جهانی شمرد که در کنار ناکامی مصطفی حسین‌خانی و رضا افضلی، شوک بزرگی به تیم ملی وارد کرد. به رغم اتفاقات نه چندان خوشایند در رقابتهای جهانی ازبکستان، شاگردان رسول خادم در بازیهای آسیایی اینچئون، نمایش به مراتب قابل قبولی‌تری داشتند و با کسب ۴ مدال طلا و یک مدال نقره در ۷ وزن این بازیها، توانستند سهم بسزایی در کسب مدال طلای کاروان ورزش ایران را داشته باشند.

جای خالی ایران در هیات رئیسه اتحادیه جهانی


از مهمترین اتفاقات کشتی در سال ۹۳ می توان به برگزاری انتخابات هیات رئیسه اتحادیه جهانی کشتی در حاشیه رقابتهای جهانی ۲۰۱۴ ازبکستان اشاره کرد که نناد لالوویچ صربستانی به عنوان تنها نامزد این انتخابات به عنوان رئیس اتحادیه جهانی کشتی معرفی شد. البته همزمان با این انتخابات، نشست اعضای هیات رئیسه برای انتخابات اعضای جدید نیز برگزار شد که امیررضا خادم به عنوان نماینده فدراسیون کشتی ایران در این انتخابات حضور داشت. هر چند امیررضا خادم در انتخابات هیات رئیسه اتحادیه جهانی با اختلاف کمی از مدعیان کشورهای دیگر ناکام ماند و به عضویت هیات رئیسه در نیامد، اما نشان داد فدراسیون کشتی ایران می تواند با رایزنی و اقدامات جدی‌تر در دوره های بعدی، صاحب نماینده و کرسی در بین اعضای هیات رئیسه شود. البته در حال حاضر جای خالی ایران در بین سیاست گذاران کشتی دنیا به وضوح حس می شود و هنوز این سوال بزرگ در اذهان اهالی کشتی وجود دارد که چرا یکی از قدرتهای اصلی کشتی جهان جایگاه خاص و مهمی در اتحادیه جهانی کشتی ندارد.

میزبانی مسابقات جام باشگاه‌های جهان در ایران


نخستین دوره رقابتهای جام قهرمانی کشتی جهان از جمله اتفاقات مهم سال ۹۳ بود که در نیمه دوم سال در ایران استارت خورد. این مسابقات در شهرستان جویبار مهد کشتی ایران برگزار شد و در نهایت تیم بیمه رازی به عنوان قهرمان و تیتان آمریکا به عنوان نایب قهرمانی این دوره از رقابتها معرفی شدند. بسیاری از ستاره‌های کشتی آزاد ایران در ترکیب بیمه رازی به میدان رفتند و طی دو روز مبارزات زیبا و جذابی را برای علاقمندان به کشتی رقم زدند. از سویی دیگر امکانات محدود شهرستان جویبار برای میزبانی چنین رویدادهای بزرگی باعث تا متولیان ورزش استان مازندران هم به فکر چاره بیافتند و در نهایت کلنگ احداث یک سالن مجهز ۵ هزار نفری را در مهد کشتی ایران و جهان بر زمین بزنند.

بزرگترین مسابقات کشتی جهان و رکورد گینس


مسئولان فدراسیون کشتی ایران به رغم مشکلات مالی فراوان در سال ۹۳ و همچنین تدوین و اجرای برنامه های آماده سازی تا مسابقات رسمی آسیایی و جهانی، نیم نگاهی هم به مباحث تبلیغاتی و ثبت رکوردهای جالب در کتاب گینس نشان داد. برگزاری بزرگترین مسابقات کشتی جهان با حضور بیش از سه هزار کشتی گیر و مربی بر روی ۱۵ تشک طی دو روز در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی، همان رکورد جالب و بی سابقه در کشتی جهان بود که خادم و همکارانش توانستند در حضور نمایندگان اتحادیه جهانی کشتی و کمیته بین المللی المپیک از پس برگزاری آن بر آیند. این رویداد جالب و بزرگ کشتی جهان علاوه بر ثبت یک رکورد جهانی، توانست گام مثبتی هم در راستای حفظ کشتی در بازیهای المپیک محسوب شد.

پایان سال با دورخیز برای جام جهانی آمریکا


تیم ملی کشتی آزاد سال ۹۳ را در شرایطی به اتمام رساندند که تا واپسین روزهای اسفندماه در اردوی آماده سازی بودند تا با حداکثر آمادگی در رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۵ آمریکا به میدان بروند. رقابتهای جام جهانی طی روزهای ۲۰ و ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۴ در لس آنجلس آمریکا برگزار می شود که به همین دلیل اردوی پایانی کشتی آزاد نیز از روز ۴ فروردین آغاز و تا زمان اعزام در خانه کشتی جریان خواهد داشت. بدین ترتیب پایان سال گذشته و آغاز سال جدید برای شاگردان خادم، توام با مراحل آماده سازی تا جام جهانی است.
منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دوران خادم بهترین دوران کشتی در سال هتی اخیر است
عبدالله
رسول خادم واقعا در کشتی یک نابغه است چه زمانی که خودش کشتی می گرفت که در 5 وزن مختلف روی سکوی جهانی رفت . او حتی با وزن طبیعی 105 کیلو در مسابقات قهرمانی جهان در120 نایب قهرمان شد.
در دوره ریاست فدراسیون یزدانی که مدیرفنی بود تیم ایران با 6 طلا و یک نقره قهرمان شد. با او نساختند با رای مردم تهران عضو شورای شهر شد
مجددا که به کشتی برگشت بعنوان سرمربی و سپس همزمان با سرمربیگری ریس فدراسیون شد که در این 3 سال اخیر ایران در فرنگی و آزاد همواره در تمام رده ها حتی در پیشکسوتان جزو 3 تیم اول دنیا بود.
خادم برای اولین بار بصورت جدی مسابقات انتخابی تیم ملی را رسمیت بخشید و مهمترین عامل پوشیدن دوبنده مسابقات انتخابی شد