پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

دفاع ابراهیم جعفری از سیاست ایران

جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب: 381028
وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که ایران همسایه ماست و به عراق کمک کرده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، ابراهیم جعفری پیش از حضور در نیویورک و شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره عراق در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در پاسخ به این سوال که شما به آمریکا نیاز دارید به ایران هم هم‌چنین. در حالی که دو کشور در عراق با هم همکاری می‌کنند و در سوریه در مقابل هم هستند، عراق چگونه می‌تواند بین این دو کشور به موفقیتی دست یابد؟ گفت: این دو کشور اگر که چه با هم متفاوت هستند اما از درون خود با مشکلی مواجه نیستند برخلاف برخی کشورهای عربی. برخی کشورهای عربی نسبت به حضور ایران در کنفرانس جده و پاریس محافظه‌کاری‌هایی داشتند.

او ادامه داد: ما برای پشت سرگذاشتن این مشکلات تلاش‌هایی را انجام دادیم اما ظاهرا زمان به نفع ما نبود و زمان اندکی برای تلاش جهت ذوب کردن یخ روابط بین این کشورها و ایران کوتاه وجود داشت.

جعفری افزود: ایران در عالم واقع وجود دارد. ایران کشور همسایه است که به لحاظ جغرافیایی ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با آن داریم. این کشور در طول این مدت موضع نظارتی داشت و به لحاظ رسانه‌یی، سیاسی، انسانی و خدماتی به عراق کمک کرد.

وزیر خارجه عراق درباره حمایت‌های نظامی از سوی ایران نیز بیان کرد: همه این‌ها بیانگر آن است که این کشور، کشور حامی است و ما نمی‌توانیم کشورهای هم‌جوار را به حمایت از خود و بودن در کنارمان دعوت کنیم و ایران را مستثنی کنیم. سوال این نیست که چرا ایران حاضر می‌شود بلکه سوال این است که چرا حاضر نشود؟

وی افزود که ما نمی‌خواهیم عراق محل برخورد این کشورها باشد بلکه می‌خواهیم این کشور محلی برای ملاقات‌ها و دیدارها باشد. ما روی این سیاست متمرکز خواهیم شد.