جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۲

نظر وزیر ارشاد درباره بودجه قرآنی کشور

سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب: 356422
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: با توجهی که دولت به بحث توسعه فرهنگ قرآنی دارد و با توجه و تاکید ویژه‌ای که شخص رئیس جمهور بر این مسئله، بسیاری از مشکلات بودجه‌ای و اعتباری در این اعتبار حل شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی جنتی در سی و سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با تأکید بر برگزاری منظم و مستمر جلسات این کمیسیون گفت: از اینکه جلسات این کمیسیون به طور منظم برگزار نشده و من نتوانسته‌ام در جلسات آن شرکت کنم احساس خسارت می‌کنم اما باید جلسات این کمیسیون و همچنین جلسه شورای توسعه فرهنگی و قرآنی را به طور منظم برگزار کنیم.

وی با تقدیر از فعالیت‌ها و زحمات معاون سابق قرآن و عطرت وزارت ارشاد یادآور شد: بسیاری از کارهای صورت گرفته بویژه تصویب منشور قرآنی و گرفتن اعتبارات و بودجه‌ها نتیجه تلاش مدیران گذشته بود و اساسا ایجاد معاونت قرآن و عترت در این وزارت خانه مایه افتخار بوده و باید با جدیت در این حوزه وارد شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره اهمیت توسعه فرهنگ قرآنی در کشور گفت: قرآن بزرگ‌ترین گنجینه زندگی ساز در اختیار ماست که شناخت آن و عملکردن به دستورات آن موجب سعادت دنیا و اخرت برای همه بشریت خواهد بود. لذا هراندازه در این زمینه تلاش کنیم باز نتوانسته‌ایم حق آن را ادا کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه مقام معظم رهبری درطول دو سه دهه گذشته بیش از هر مقام و مسئول دیگری توجه خاص و ویژه‌ای به توسعه فرهنگ قرآن داشتند و نشست‌هایی را با فعالان قرآنی در طول سال برگزار می‌کنند. همچنین دولت و مجلس شورای اسلامی توجه خاصی به توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه دارد.

جنتی ابراز امیدواری کرد: با توجهی که دولت به بحث توسعه فرهنگ قرآنی دارد و توجه و تاکید ویژه‌ای که شخص رئیس جمهور بر این مسئله دارند بسیاری از مشکلات بودجه‌ای و اعتباری در این اعتبار حل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بازنگری در ترکیب کارگروه‌ها و در اولویت قرار گرفتن سیاست‌ها و برنامه‌ها را یکی از مسائل مورد نیاز در ارتباط با کمیسیون تبلیغ و ترویج کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغ و ترویج قرآن دانست و افزود: این کمیسیون از نظر ساختاری و شرح وظایف خوب تعریف شده و مهم این است سیاست‌ها و برنامه ‌ها و اولویت‌ها بیشتر مدنظر قرار گیرد و مشخص باشد که هر کارگروهی چه برنامه و سیاستی را باید دنبال کند که در حال حاضر این مسئله شفاف نیست.

جنتی خاطرنشان کرد: باید در فعالیت‌های قرآنی روحیه هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت‌ها و استعدادهای قرآنی، مجامع و محافل قرآنی و همچنین بهره گیری از ظرفیت برخی نهاد‌ها همچون شهرداری‌ها و حتی شخصیت‌های حقیقی که عارف به مسائل قرآنی هستند و برنامه‌های ویژه‌ای در توسعه فرهنگی قرآنی دارند مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حکومت اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به اخلاق الهی تخلق پیدا کنیم گفت: در گذشته بسیاری از این فعالیت‌ها در مساجد انجام می‌شد و ائمه جماعات از نظر زهد و اخلاق قرآنی نمونه بودند. درحالی که آن زمان شرایط جامعه اینگونه نبود و ارتباطات نزدیکی مثل امروز وجود نداشت. بنابراین با توجه به شرایط موجود وظیفه سنگین تری داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در شرایطی که شبکه‌های مجازی و اجتماعی آسیب‌ها را بیشتر کرده و افراد را در معرض آسیب‌های بیشتری قرار می‌دهد تنها راه این است که به قرآن تمسک پیدا کنیم و از این کتاب زندگی بیشتر بهره ببریم. بنابراین امروز بیش از هر روز دیگری نیاز به تمسک و بهره گیری از قرآن داریم.

جنتی ادامه داد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید از همه ظرفیت‌ها همچون توسعه کتابهای دینی، فیلم‌ها و فعالیت‌های هنری به سمت فرهنگ قرآنی استفاده کنیم به طوری که می‌بینیم وقتی یک داستان قرآنی به صورت سریال درمی‌آید مورد توجه ویژه در داخل و خارج قرار می‌گیرد.

وی حضور جامعه قرآنی و فعالیت‌های قرآنی در حوزه بین الملل را یکی از مسائل مهم عنوان کرد و گفت: تنها حضور قاریان و حافظان در مسابقات بین المللی کافی نیست بلکه باید کتاب‌ها و آثار بزرگی که توسط علما و اندیشمندان ما نوشته شده به زبان‌های مختلف ترجمه شود و در اختیار آن‌ها قرار گیرد. زیرا قرآن وجه مشترک میان همه مسلمانان است که می‌توانیم برخی از مشکلات را نیز با تمسک به آن حل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم آن را فرصت مناسبی برای ظهور و بروز فعالیت‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: همه فعالیت‌های هنری و فرهنگی، پژوهشی و تحقیقی و... که در حوزه قرآن صورت گرفته می‌تواند در این نمایشگاه عرضه شود و جاذبه ایجاد کند که امیدواریم نمایشگاه قرآن امسال با کیفیت بالاتری برگزار شود.

وی همچنین بر ساماندهی و سازماندهی مجامع قرآنی در کشور تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه مجامع فراوان قرآنی در کشور فعالیت می‌کنند نیاز است یک ساماندهی و تجمیعی در این زمینه صورت گیرده و بانک اطلاعاتی از آن‌ها تشکیل شود. و این جزو کارهایی است که باید دنبال شود.

جنتی همچنین تصریح کرد: درسال اقتصاد وفرهنگ وظیفه دستگاه‌های قرآنی سنگین‌تر است زیرا در مقوله فرهنگ یک نماد اساسی داریم و آن قرآن است که باید با جدیت بیشتری برای تحقق شعار سال برنامه ریزی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به مباحثی که درباره بودجه فعالیت‌های قرآنی توسط مسئولان و مدیران در این نشست مطرح شد گفت: بودجه قرآنی انقدر هم ناامیدکننده نیست در سال ۹۳ ۲۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت‌های قرآنی تصویب شده است اما ما نباید کار‌ها را به بودجه ختم کنیم. به هرحال همه ما یک بودجه جاری در دستگاه‌های خود داریم که بخشی از آن باید صرف فعالیت‌های فرهنگی و در رأس آن فعالیت‌های قرآنی شود البته دولت و مجلس نیز به این مقوله توجه دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یک فعال قرانی
ماموسسات قرانی از بی توجهی اقای جنتی وصرف بودجه قرانی در جای دیگر ناراحتیم ایشون بگن برای موسسات قرانی چکارکردن؟هان؟چکارکردن؟
بودجه قرانی