پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

دارو پرمصرفي كه به عوارضش فكر نمي‌كنيم!

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۰
کد مطلب: 435721
امپرازول دارویی است که برای انواع ناراحتی های گوارشی و از جمله زخم معده تجویز می شود، تنها و یا همراه رانیتیدین، فاموتیدین، سایمیتیدین، بیسموت و یا کوآموکسی کلاو.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، این دارو از مشتقات بنزایمیدازول است و به شکل کپسول ۲۰ mg عرضه می شود، مکانیسم اثر این دارو، مسدود کردن پمپ های پروتون از طریق مهار پمپ های ATPase+K+H در سطح سلول های محیطی معده است که باعث مهار ترشح اسید معده می شود. یعنی میزان اسید معده را کم می کند، البته این انسداد پمپ های پروتون را، در تمام سلولهای بدن کم و بیش اعمال می کند و عوارضی که این دارو دارد نیز ناشی از همین مسئله است.

عوارض جانبی دارو:

افسردگی، عصبی شدن، توهم، بی خوابی، لرزش دستها و بدن، بی احساسی، اضطراب، خواب های مشوش، بی حسی، سرگیجه، تپش قلب، درد قفسه سینه، فشار خون، ورم بدن، بثورات جلدی، حساسیت پوستی، اسهال، گاهی یبوست، درد شکم، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، التهاب لوزالمعده، التهاب کلیه، خون ادراری، تکرر ادرار، ژنیكوماستی، از بین رفتن گلبول های سفید خون و پلاکت ها، کم خونی، کم خونی همولیتیک،گرفتگی عضلانی، درد عضلانی و ضعف عضلانی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *