جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

مرگ «ملاعمر»؛ بازی رسانه‌ای

پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۵۰
کد مطلب: 435929
اعلام خبر مرگ ملاعمر درست یک روز پیش از آغاز دور دوم مذاکرات صلح طالبان، خبر از اهداف پشت پرده برای برهم زدن تمرکز دولت و طالبان در به سرانجام رسیدن این موضوع را دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پس از اعلام اولیه خبر مرگ ملاعمر توسط پاکستان اخبار و تحلیل‌های ضد و نقیضی از سوی محافل کارشناسی و رسمی مطرح شد.

اولین خبر در مورد مرگ رهبر طالبان صبح امروز منتشر شد. در این خبر که بلافاصله به جهت اهمیت آن از سوی خبرگزاری های منطقه و حتی دنیا در صدر اخبار قرار گرفت، آمده بود: مقامات پاکستانی رسماً خبر مرگ ملاعمر را تأیید کرده و به مسئولان دولت افغانستان اطلاع داده‌اند.

پس از این خبر؛ بلافاصله تلویزیون جیو منبع نزدیک به ارتش و از منتقدین دولت نوازشریف، با توقف پخش برنامه‌های عادی در ویژه برنامه‌هایی گفتگو محور به تحلیل خبر مرگ ملاعمر پرداخت.

در این ویژه برنامه، ضمن تایید ضمنی این خبر، کارشناسان پاکستانی اعلام کردند، ادعاهای کشته شدن ملا عمر از مدت‌ها پیش از سال ۲۰۱۳ مطرح بوده و علت اصلی تأیید نشدن این خبرها اختلاف بین گروه‌های مختلف طالبان است.

آنان همچنین گفتند، مرگ ملاعمر بطور قطع باعث انشقاق گروه طالبان خواهد شد و مذاکرات صلح به احتمال زیاد متوقف خواهد گردید.

این جریان که به ظاهر با هدف برجسته کردن اختلافات میان طالبان در جریان مذاکرات صلح، تشکیل نشست داده بود، تاکید داشتند، پس از مرگ ملاعمر، طالبان دچار از هم گسیختگی شده و هیچ رهبر دیگری نمی‌تواند طالبان را متحد کند.

رحیم الله یوسف زی که علاوه بر مصاحبه با تلویزیون جیو با «بی بی سی
اردو نیز به گفت‌وگو نشسته بود و به منبع تکمیلی اخبار مربوط به مرگ ملاعمر تبدیل شد، در این باره گفت: پس از ملاعمر «ملا‌اختر‌محمدمنصور» رهبری طالبان را به عهده می‌گیرد و فرزند جوان ملاعمر که ۲۶ سال سن دارد، نمی‌تواند این مسئولیت را داشته باشد.

وی در مورد آینده مذاکرات نیز گفت: «ملا منصور» تلاش می‌کند، مذاکرات را ادامه دهد البته این کار بسیار دشوار خواهد بود زیرا مخالفان می‌توانند به بهانه کشته شدن ملا‌عمر، ملا منصور را به عنوان نماینده خود نپذیرند. اختلاف بین گروه‌های طالبان بزرگترین مانع برای به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح است و احتمال دارد دور بعدی مذاکرات لغو شود.

در همین حال، یک عضو بلند پایه شورای رهبری طالبان در گفت‌وگو با اکسپرس تریبون پاکستان خبر مرگ ملا عمر را تایید و علت مرگ وی را بیماری سل عنوان کرد.

پس از این هجمه تبلیغاتی منابع مهم خبری پاکستان، برخی رسانه‌های افغانستانی نیز به دام این بازی رسانه‌ای افتاده و به خبر مرگ و لغو مذاکرات صلح دامن زدند.

در همین خصوص، خبرگزاری افق نیز گزارشی از خبر مرگ ملاعمر منتشر کرد و نوشت: یک منبع در کاخ ریاست جمهوری افغانستان، خبر مرگ رهبر گروه طالبان را تایید کرده است.

در ادامه این بازی رسانه‌ای، «ظفرهاشمی» معاون سخنگوی ریاست جمهوری نیز از موضع به نسبت ضعیفی وارد میدان شد و در مورد مرگ ملاعمر رهبر طالبان اظهار داشت که تحقیقات در این زمینه آغاز شده و پس از پایان تحقیقات، درستی یا نادرستی این خبر به اطلاع مردم رسانده خواهد شد.

اظهارات این مقام رسمی دولت وحدت ملی در حالی بود که پس از گذشت ساعت‌ها از اعلام این خبر از سوی منابع پاکستانی، هیچ خبری از سوی منابع رسمی نزدیک به طالبان (ژمن و امارت اسلامی) در مورد تایید مرگ وی مخابره نشده بود و شبکه خبری اسکای نیوز به نقل از قاری یوسف احمدی سخنگوی دیگر طالبان در شبکه تویتر نوشت که ملا عمر زنده است.

سوای از حقیقت یا کذب بودن موضوع مرگ ملاعمر آنهم در ۲ سال گذشته، به نظر می‌رسد فضاسازی رسانه‌های پاکستانی و سازمان اطلاعات این کشور درست ۲ روز مانده به برگزاری دور دوم مذاکرات صلح، معمای اصلی این ماجرا باشد.

فرضیه موجود زمانی تقویت خواهد شد که بدانیم اعلام خبر مرگ ملاعمر برای اولین بار نیست که در محافل رسانه‌ای مطرح می‌شود بلکه در طول سالیان اخیر، حداقل ۳ بار و آنهم در برهه‌های حساس تاریخی افغانستان، برخی جریانات مخالف صلح و ثبات در این کشور، بر روی چنین موضوعاتی موج سواری کرده و به اهداف خود نیز دست یافته اند.

در این ماجرا نیز با فرض صحیح یا دروغ بودن خبر، اختلافات گروه طالبان به‌گونه‌ای برجسته شد که بدون شک تاثیرات منفی خود را در مذاکرات آینده صلح برجای خواهد گذاشت. احتمال بالای برگزاری مذاکرات صلح در روزهای پایانی هفته جاری، اکنون جای خود را به شک و تردید در برگزاری آن حتی در روزهای آینده می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *