پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۸
۲۲
به بهانه برگزاری دو کنسرت موسیقی «راک» در تهران

شیب تند «ارشاد» در ارائه مجوز به گروه‌های زیرزمینی مروج موسیقی‌های کاباره‌ای غرب

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 409522
ای کاش توجه آقای وزیر بیش از این به مشکلات و مسائل موسیقی سنتی کشور بود که بواسطه کمبود امکانات روزبه روز مهجورتر می‌شود. از طرف دیگری موسیقی فولکلور و بومی کشورمان نه به دلیل عدم محبوبیت بلکه به دلیل نداشتن امکانات رو به انقراض می‌رود.
شیب تند «ارشاد» در ارائه مجوز به گروه‌های زیرزمینی مروج موسیقی‌های کاباره‌ای غرب
گروه فرهنگ جهان نيوز ـ در روزگاری که وضعیت موسیقی فولکلور کشور به دلیل مشکلات مادی در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد به لطف مسئولین وزارت ارشاد بازار صدور مجوز برای گروه‌های موسیقی راک و متال به شدت گرم است. سبکی از موسیقی که نه‌تنها هیچ تناسبی با شرایط فرهنگی کشور ندارد بلکه دروازه بسیاری از مفاسد جمعی است.

اخیرا برخی رسانه های خبری تخصصی حوزه موسیقی اقدام به انتشار خبر و تبلیغات مربوط به برگزاری کنسرت دو گروه موسیقی راک در برج آزادی و اریکه ایرانیان نموده اند، که پیش از این نیز در همین دولت مجوز اجرا به آنان داده شده بود. این دو گروه که پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم از جمله گروه های زیرزمینی موسیقی به حساب می آمدند، توانستند در دولت جدید مجوز انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت از وزارت ارشاد دریافت کنند.

راک نوعی موسیقی عامه پسند است که در دل کوچه و پس‌کوچه‌های تاریک شهرهای بزرگ انگلستان و آمریکا متولد شد. کاباره‌ها، فاحشه‌خانه‌ها و محافل شب نشینی اراذل و اوباش این شهرها برای خالی کردن هیجانات ناشی از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی نیازمند یک موسیقی پرجنب و جوش بودند و راک و زیرمجموعه‌های متعدد آن چون «راک اند رول» و «هوی متال» می‌توانستند این هیجان را تخلیه کند. هر چند این سبک کوچکترین ارتباطی با عناصر فرهنگ ایرانی ندارد اما کم کم به دست مدعیان یقه بسته وزارت ارشاد به سالن‌های موسیقی کشورمان راه پیدا می‌کند.
 
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000409/nf00409522-1.jpg
کنسرت یک گروه راک در تهران ـ ۲۷ مهر ۹۳

جالب آنجاست که موسیقی های زیرمجموعه راک کمترین میزان محبوبیت را در جامعه جوانان کشورمان دارد اما وزارت ارشاد مُصر است تا این شیوه مبتذل موسیقی را در کشور احیا نماید.

چندی است که آقایان وزارت ارشاد تلاش فوق‌العاده‌ای را آغاز کرده‌اند تا هر آنچه که می‌تواند فضای جوانان کشور را از سنت‌ها منحرف کند، احیا نمایند. اگر قرار باشد هر فیلم، موسیقی، مجله با هر محتوای هنجارشکنانه ای در جامعه عرض اندام نماید فلسفه وجود وزارت ارشاد چیست؟
 
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000409/nf00409522-2.jpg

وزارت ارشاد وظیفه دارد تا حامی تولیدات فرهنگ داخلی باشد نه اینکه به هر قیمتی به گروه‌های بی‌هویت و افراد شبه هنرمند، مجوز دهند تا برخی برای رسانه‌ها پز روشنفکری و دگراندیشی دهند. قابل توجه مسؤولان وزارت ارشاد اینکه عمده کنسرت‌های موسیقی متال در جهان با مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر همراه است و احتمالا در فاز بعدی وزارت ارشاد برای هرچه اصیل تر شدن شیوه برگزاری موسیقی فحشا، به فکر توزیع این قبیل بسته‌ها هم بیفتد!

ای کاش توجه آقای وزیر بیش از این به مشکلات و مسائل موسیقی سنتی کشور بود که بواسطه کمبود امکانات روزبه روز مهجورتر می‌شود. از طرف دیگری موسیقی فولکلور و بومی کشورمان نه به دلیل عدم محبوبیت بلکه به دلیل نداشتن امکانات رو به انقراض می‌رود.
 
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000409/nf00409522-3.jpg

ظاهرا جهت گیری فرهنگی دولت تدبیر و امید به جای حرکت در مسیر اعتدال در فضای فرهنگی کشور به سمت مرام و مسلک افراطی‌های لیبرال میل کرده و حتی توانایی مقابله با اراذل و اوباش شبه فرهنگی را هم ندارد.

شیب تند وزارت ارشاد در طول یک سال و نیم گذشته اگر با تذکر مردم، مراجع تقلید و مسئولان فرهنگی روبرو نشود احتمالا به یک فاجعه منجر خواهد شد چرا که آقای وزیر از صلاحیت لازم برای تشخیص اقتضائات فرهنگی دینی و ملی کشور برخوردار نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کسی که الگوی وزارتش دوران وزارت خاتمی و مهاجرانی باشه معلومه این چیزها از توش درمیاد
Iran, Islamic Republic of
می خواهند سر مردم را گرم کنند تا مسائل اصلی فراموش شود
گلچهره
باید امر به معروف و نهی ازمنکرکنیم وگرنه خداوند ترو خشک رو باهم میسوزونه
جمالی
اینها برای همین کارها رأی اوردند و باید همین چیزها را ترویج دهند. مردم تا زمانی که از گناه رویگردان نشوند برکت و رحمت الهی را نخواهند دید. البته تا زمانی که قشر متدین و ولایی در جامعه هستند جامعه قابل تحمل است ولی خدا نیارد ان روزی را که ...
حامد
قابل توجه مسؤولان وزارت ارشاد اینکه عمده کنسرت‌های موسیقی متال در جهان با مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر همراه است و احتمالا در فاز بعدی وزارت ارشاد برای هرچه اصیل تر شدن شیوه برگزاری موسیقی فحشا، به فکر توزیع این قبیل بسته‌ها هم بیفتد!

این رو خوب اومدی جهان...
خخخخخخخخخخ
رضا
دولت اعتدال در زمینه فرهنگ ورسانه و موسقی دقیقا مجری مشی اصلاح طلبان است این آرزوی وزیر ارشاد است که در حضور خاتمی بیان کرده و برخلاف قولهایی که به مراجع داده اند راه خودرا میروند و اصلاح طلبان موجود در ارشاد هم موید این روش است .
Iran, Islamic Republic of
زنده باد آزادی ................موسیقی........آزاد
Romania
این آزادی نیست این بندگی شیطان است
هموطن
United States
این ارشاد بیاد یه کم برنامه های قرانی را توسعه بده که آخر و عاقبت داره نه ابتذال را که توی اون دنیا باید با گرز آتشین از شون جواب پس یگیرن٪٪٪٪٪
Iran, Islamic Republic of
پسر گر ندارد نشان از پدر....
Canada
خوب مگه نمیگید این سبک موسیقی طرفدار نداره؟! پس چرا اینقدر نگرانید؟ بذارید کنسرتشون برگزار بشه و اگه کسی نرفت خود بخود این کنسرتها هم بساطشون جمع میشه
شهروند طبری
چرا طرفدار نداره؟...
الان تو شــــــبکه پـــــــــــو یــــــــــــا هم نفوذ کردند دارند بچه هامون رو منحرف می کنند ای علمــــــــــا به داد این مملکت برسید.
ناشناس
وزیر ارشاد وآقای روحانی مراقب باشید ....
آقایان زحمت نکشید...
مجلس شورای اسلامی چرا به مسئولیت نظارتش عمل نمیکنه؟! وزیر ارشاد(!) دیگه باید چکار کنه تا این به اصطلاح نمایندگان ملت استیضاح اش کنن؟!
محفوظ
اینکه موسیقی راک بود برو ببین موسیقی های پاپ که برگزار میشود چه جوری است. به جای موسیقی پاپ باید گفت موسیقی لس انجلسی بومی شده.
هر ننه قمری که با مادرش قهر کرده خواننده شده....
کریمی
آقای جنتی بزرگ شما را بخدا برای این ... فکری بکنید
Germany
مملکت بجز عزاداری به چیزای دیگه هم احتیاج داره کسی از شماها نخواسته قیم مردم باشید و در جایگاهی هم نیستید که باشید
علی محمد
بله آقایان خدمت مراجع تقلید میروند, دم از دین و تدین می زنند, اظهار می دارند برای خون شهدای عزیزمان احترام قائلند ولی معلوم می شود منظور این است که اینها همه پلی هستند تا به مقاصد شومشان برسند. دلم به حال خانواده های شهداو دلسوزان دین می سوزد که هیچ کاری نمی توانند بکنند
آشنا
خب دیگه یک عده توی این مملکت برای اینکه راحت بتوانند به اهداف خودشون برسند باید یه جوری سر مردم را گرم کنند دیگه!!!!! اینهم یک نمونشه که از طریق فرهنگ وارد عمل شدن !!!!!!!!!!!
سید مرتضی
با سلام خدمت مدیریت محترم سایت،
امیدوارم زمانی فرا رسد که در این کشور، به سبک های موسیقی جهانی ارزش نهند و اجازه فعالیت به آنها داده شود، تا مردم بتوانند با سبک موسیقی دلخواهشان لذت برده و استفاده نمایند. با جلوگیری از ایجاد کنسرتهایی که معضلات اجتماعی را بیان میدارند چیزی جز ادامه این روند که همان رجوع بسیاری از جوانان به فسادهای پنهانی است، نخواهد بود (این واقعیتی است که انکار آن، بستن چشم خود به واقعیات محیط پیرامونمان است). پس بگذارید خود مردم تصمیم بگیرند. به عقیده من، باید کنسرتهای راک و جاز و متال با توجه به مفاهیم متنی آن باید مجوز داده شود. همه نظرات موافق و مخالفم را دوست دارم. با یکدیگر مهربان باشیم، همه انسانیم و دارای عواطف ...
یا علی مدد ...