جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

معرفی ۴۳ رقم برنج در کشور

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب: 449122
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: تاکنون ۴۳ رقم برنج در کشور معرفی شده که به‌طور متوسط ۱۰ رقم در سطح کشور کشت شده و به بازار عرضه می‌شوند.
به گزارش جهان، فرامرز علی‌نیا در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه موسسه تحقیقات برنج کشور فعالیت خود را از سال ۱۳۳۹ آغاز کرده است،افزود: از ابتدای شروع فعالیت تاکنون ۴۳ رقم برنج در کشور معرفی شده است که هم‌اکنون به‌طور متوسط ۱۰ رقم در سطح کشور کشت شده و به بازار عرضه می‌شوند.

وی با اعلام اینکه مهم‌ترین ارقام در این بین شیرودی، فجر، خزر و کشوری است، با اشاره به فاکتورهای اساسی برای ایجاد ارقام جدید برنج، اظهار کرد: هم‌اکنون یکی از ارزشمندترین فاکتورها در نظر گرفتن مقاومت ارقام در برابر آفات و میزان نیازمندی به آب است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد: با توجه به تغییرات شرایط آب و هوایی جهانی، تغییرات زیادی در آب و هوای ایران و شمال کشور داشتیم که منجر به محدودیت منابع آبی شده است.

این مسئول با اعلام اینکه چاره‌ای نداریم جز آن که به سمت ارقامی روی آوریم که بتوانند به ازای مصرف آب در واحد تولید برنج بیشتری در مقایسه با ارقام دیگر ثمر دهند و عملکرد بهتری ایجاد شود، گفت: طی سال‌های اخیر مهم‌ترین فاکتور در تولید رقم جدید محدودیت آبی و تغییرات آب و هوا است.

علی‌نیا خاطرنشان کرد: دوره رشد کوتاه‌تر از دیگر فاکتورهای ارقام جدید در مقایسه با ارقام گذشته و نزدیک به ارقام بومی است زیرا دوره رشد کوتاه‌تر باعث بهره‌وری بالاتر در مصرف آب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون دو مرکز تحقیقات برنج کشور در سطح کشور فعالیت دارند، تصریح کرد: ستاد مرکز تحقیقات برنج در استان گیلان مستقر بوده و معاونت این موسسه در مازندران فعالیت دارد.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه هم‌اکنون یک لاین جدید برنج در سطح کشور با پایان عملیات تحقیقاتی و پایان پروژه در مزارع کشاورزی آماده معرفی است، بیان کرد: موسسه تحقیقات برنج مازندران هم لاین جدید در دست تولید دارد که معرفی لاین نخست تا ابتدای سال ۹۵ معرفی می‌شود تا منجر به عملکرد مطلوب‌تر و محصول با کیفیت‌تر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *