پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

قول جهانگیری درباره توسعه پهنای باند

سرعت پهنای باند و اینترنت را در کشور باید توسعه دهیم
شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۵
کد مطلب: 377726
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که طبق سخنان رئیس جمهور سرعت پهنای باند و اینترنت را در کشور باید توسعه دهیم و در حال حاضر میزان آن را از جامعه عقب‌تر می‌دانیم گفت: تا پیش از ورود موضوعات غیراخلاقی نباید محدودسازی را پیش بگیریم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات فارسی‌زبانان با اشاره به اینکه جابجایی ثروت، قدرت، منزلت و شتاب یافتن تاریخ با عصر اطلاعات دچار تغییر شده است اظهار کرد: امروزه اقتصاد،‌ اشتغال، سیاست، مدیریت، دانش، فرهنگ و حتی زندگی روزمره بشر نیز تحت تاثیر این پدیده جدید است.

وی افزود: نمی‌توان در برابر این پدیده منفعل یا غیرمنفعل بود و باید تمامی سعی خود را برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های آن به کار گیریم.

جهانگیری با اشاره به اینکه این فناوری می‌تواند برای هر جامعه‌ای فرصت یا تهدید به همراه داشته باشد گفت: چنین موضوعی بستگی به زاویه دید ما دارد و باید بیشترین استفاده را برای کارآفرینی، اصلاح بروکراسی و تقویت شبکه‌های اجتماعی از فناوری ببریم.

معاون اول رئیس جمهور خطاب به عده‌ای که درصدد محدودسازی استفاده از تکنولوژی هستند گفت: این افراد گمان می‌کنند با بستن درها روی تکنولوژی می‌توانند مانع از دسترسی شهروندان به فناوری شوند اما دولت تدبیر و امید، فضای مجازی، ارتباطات و اینترنت را جزو عوامل توسعه می‌داند و دیدگاه آن صرفا تخریب نیست و به هیچ عنوان نمی‌توانیم چشم روی ابزار ارتباطی ببندیم.

وی اشاره‌ای به کشورهای توسعه یافته داشت و گفت: تنها هدفگذاری دولت، برنامه‌ریزی دولت و زمینه‌های استفاده از فناوری‌های اطلاعات است که منجر می‌شود کشوری توسعه پیدا کند.

جهانگیری توسعه اقتصادی، سیاسی و کلیه زمینه‌ها را مرتبط با توسعه ارتباطات دانست و گفت: بهره‌برداری و استفاده از فناوری و توسعه استفاده از آن صرفا به دوش وزارتخانه و دولت نیست و دولت باید فعالیتش را با بخش خصوصی و نهادهای مدنی در این زمینه بیش از پیش توسعه دهد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دولت یازدهم متعهدیم توسعه دولت الکترونیک، راه‌اندازی شبکه‌های علمی و مدارس را با سرعت بیشتری پیگیری کنیم افزود: علاوه بر استفاده فناوری در این زمینه‌ها مبارزه مبنایی با فساد و ایجاد شفافیت در ساختارهای اداری از جمله کاربردهای فناوری اطلاعات می‌تواند باشد.

وی افزود: دولت در زمینه مبارزه با فساد موفق شده که تاکنون فاز اول سامانه گمرکی و طرح جامع مالیاتی پیگیری کند اما با توسعه ارتباطات میزان پیشرفت در این لحظه بیش از پیش خواهد شد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه به مدد فضای مجازی سطح دسترسی به دانش افزایش یافته است گفت: فضای مجازی موجب شده اخبار و دانش آسانتر در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم فیلترینگ را ضابطه‌مند کردیم ابراز کرد: در این راستا از مسدود‌سازی بی‌جهت سایت‌ها و پایگاه‌های فعال در عرصه مجازی جلوگیری کردیم هر چند که از کارهای انجام شده راضی نیستیم و در این عرصه فعالیت‌های بیشتری انجام خواهیم داد.

وی افزود: طبق سخنان رئیس جمهور سرعت پهنای باند و اینترنت را در کشور باید توسعه دهیم و در حال حاضر میزان آن را از جامعه عقب‌تر می‌دانیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه تا پیش از ورود موضوعات غیراخلاقی نباید محدودسازی را پیش بگیریم عنوان کرد: تلاش می‌کنیم واقعیت‌ها را به جای سلیقه‌ها بنشانیم و همچنین با تلاش برای کاهش آسیب‌ها، جنبه‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی را توسعه می‌دهیم.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همواره دغدغه دینی و فرهنگی داشته‌ایم گفت: متدینین در کل دنیا حضور دارند اما در عرصه‌هایی چون فضای مجازی قوانینی را تنظیم می‌کنند و آنها را برای کاربرد ای تی و زیرساخت‌های آن برای کشور شوند.

وی بهبود و افزایش پهنای باند را راهی برای توسعه کشور دانست و گفت: در شرایطی که از ترافیک و آلودگی هوا رنج می‌بریم چرا اقداماتی را در نظر نگیریم تا چالش‌های این موضوع به حداقل کاهش یابد.

جهانگیری خطاب به وزیر ارتباطات گفت: از وزارت ارتباطات انتظار داریم تا پایان کار عمر دولت یازدهم جهش خوبی در استفاده از اینترنت فراهم شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه با استفاده از اینترنت می‌توان کیفیت زندگی شهروندان را ارتقاء بخشید و از سختی زندگی کاست عنوان کرد: توسعه اینترنت در دنیا باعث توسعه تجارت الکترونیک شده و تحول چشم‌گیری را در توسعه اقتصادی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به نسل سومی شدن ایرانسل و همراه اول گفت: این موضوع گام مهمی برای هدف‌های ویژه‌ای است که می‌تواند به ارائه خدمات کمک کند و در راستای آن تمامی دستگاه‌ها اعم از دولتی و خصوصی برای بهره‌برداری از خدماتش باید به ارزش‌های اخلاقی و دینی توجه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *