پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

علت محرومیت زنان ایرانی از زایمان‌ بی‌درد

سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب: 442020
دبیر هیئت ممتحنه برد بیهوشی از محرومیت زنان باردار ایرانی از زایمان‌های بدون درد به دلیل ضعف در حوزه بیهوشی کشور ابراز تاسف کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سید سجاد رضوی در نشست خبری دوازدهمین همایش بین‌المللی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه که یک تا ۳ مهر برگزار می‌شود درباره تاثیرات علم بیهوشی در اتاق‌های جراحی اظهار کرد: ما در برخی موارد که دچار ضعف هستیم به دلیل آن است که به آن قسمت اجازه رشد ندادیم. مثلا یکی از علت‌های پایین بودن زایمان طبیعی و افزایش سزارین به دلیل محروم ماندن زنان باردار از زایمان‌های بدون درد است.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: زایمان بدون درد متکی به دانش و مهارت متخصصان بیهوشی است بنابراین در این زمینه ضعف وجود دارد که هنوز نتوانستیم زایمان بدون در را در کشور نهادینه کنیم.

دبیر هیئت ممتحنه بورد بیهوشی درباره میزان دانش متخصصان بیهوشی ایران نیز ادامه داد: خوشبختانه در زمینه دانش بیهوشی ایران با کشورهای مطرح دنیا رقابت می‌کند و هیچ بیماری به دلیل نقص در حوزه بیهوشی به خارج از کشور اعزام نمی‌شود ولی عمده مشکل ما در این حوزه مربوط به تجهیزات و فناوری‌های نوین است.

رضوی درباره به تاخیر و یا لغو شدن عمل‌های جراحی نیز افزود: یکی از این علت‌ها به خاطر ترس مردم از بیهوشی و عوارض جراحی است.

وی با اشاره به فارغ‌التحصیل شدن سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر در حوزه بیهوشی کشور عنوان کرد: از مهمترین اهداف برگزاری دوازدهمین همایش بیهوشی و مراقبت‌های ویژه، افزایش مهارت و علم بیهوشی متخصصان کشور است.

جراحی همیشه عوارض دارد

دبیر هیئت ممتحنه بورد بیهوشی در پاسخ به سوالی درباره عوارض بیهوشی در جراحی‌های زیبایی عنوان کرد: جراحی زیبایی فرقی با جراحی‌های دیگر ندارد. غالبا جراحی‌ها می‌تواند عوارض داشته باشد ولی این وظیفه کادر پزشکی است که عوارض جراحی را برای بیمار و خانواده وی تشریح کند. به هر حال وقتی سالانه حدود ۳ تا ۴ میلیون جراحی پیچیده انجام می‌شود پیش آمدن برخی اتفاقات اجتناب‌ناپذیر است.

رضوی در توضیح بیشتر تصریح کرد: برخی مواقع یک بیمار بدحال و در شرایط ویژه باید جراحی شود. کادر فنی نیز در خانواده وی خطرات جراحی را تذکر می‌دهند و در نهایت آن بیمار نیز فوت می‌کند ولی چون جراح و متخصص بیهوشی عوارض جراحی را به خانواده متذکر شده بودند همراهان بیمار نیز کاملا این شرایط را درک و می‌پذیرند.

آمبولی از عوارض جراحی

وی درباره عوارض آمبولی که پس از جراحی‌ها اتفاق می‌افتد و درباره رابطه آمبولی با بیهوشی و داروهای مربوطه توضیح داد: آمبولی ارتباطی با دارویی ندارد بلکه یکی از عوارض جراحی‌ها است به خصوص در خانم‌ها و کسانی که قرص‌های ضدبارداری مصرف می‌کنند. همچنین کسانی که جراحی‌های طولانی دارند مستعد آمبولی می‌شوند ولی در بسیاری از موارد بدون اینکه بیمار و اطرافیانش متوجه شوند آمبولی تشخیص و درمان می‌شود. کما اینکه مواردی هم داشتیم که فرد تحت جراحی به دلیل آمبولی دچار بحران شده است ولی نباید مردم را از این بیماری بترسانیم. زیرا نباید جراحی را به دلیل عوارض آمبولی متوقف کرد.

بیهوشی فقط توسط متخصص بیهوشی انجام می‌شود

دبیر هیئت ممتحنه بورد بیهوشی درباره کمبود متخصصان بیهوشی در مناطق محروم نیز عنوان کرد: امروزه تعداد فارغ‌التحصیلان بیهوشی نسبت به ۱۰ سال گذشته بسیار بهتر شده است و ۳۵ درصد پذیررش این فارغ‌التحیصلان افزایش یافته است و هم اکنون ۴۵۰۰ متخصص بیهوشی در سراسر کشور فعالیت می‌کند بنابراین در اتاق‌های عمل جراحی هیچ بیهوشی بدون کادر بیهوشی انجام نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *