شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۲
۲۵
اندر احوالات باشگاه‌های بدنسازی خصوصی و دولتی؛

سالن‌های ورزشی زنانه یا کلاس‌های آموزش "رقص زومبا" و عربی!

چه کسی باید پاسخگوی به تاراج رفتن ورزش‌های پایه باشد؟
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب: 378517
زومبا، رقص عربی، حرکات موزون و ایروبیک این روزها حرف اول را در ورزش زنان می‌زند و متاسفانه این ورزش‌های غربی، فرهنگ خانواده‌ها را هدف خود قرار داده است و زنان را از ورزش‌های پایه و کم هزینه دور کرده است.
 به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری دانشجو، در این روزها باشگاه‌های ورزشی در برنامه کلاس‌های بدنسازی خود ورزش جدیدی با نام زومبا را قرار داده‌اند که البته افراد زیادی را نیز برای حضور در این کلاس‌ها جلب می‌کنند.

در سایت‌های مختلف نیز تبلیغات زیادی در خصوص این ورزش آغاز شده است تا این ورزش بیگانه با فرهنگ دینی و اسلامی ما بیش از گذشته در میان خانواده‌ها نفوذ کند و جای بسیاری از ورزش‌های مفید را بگیرد.

در تعریف و شناخت این به اصطلاح ورزش در سایت‌ها با این مطالب رو به خواهیم شد:



«زومبا یک برنامه ورزشی(؟!) الهام گرفته شده از رقص لاتین است که با حرکات تند و سریع و موسیقی همراه است.

در زومبا شما حرکاتی را بر پایه رقص سالسا، کومبیا و سامبا یاد می‌گیرید که انجام آنها برای کم کردن وزن و داشتن بدنی موزون بسیار مفید است. در حقیقت زومبا ترکیبی از رقص و ورزش است که ورزشکاران با کمک آن به دلیل تحرک بالا، هم میزان چربی بسیار زیادی را می‌سوزانند و لاغر می‌شوند و هم از طرف دیگر به دلیل داشتن موسیقی و حرکات موزون و شرکت در کلاس‌های گروهی این ورزش تاثیر بسزایی در روحیه افراد می‌گذارد.»

در بخش دیگری از تبلیغات زومبا با این اعتراف صریح بانیان ترویج این نوع رقص مواجه می‌شویم که: «کلاس‌های زومبا ... به علت فضاهای شادی که در آن ها حکمفرماست و در عین حال به دلیل دربرگرفتن حرکات متنوع و متعدد رقص همانند یک خوش گذرانی در یک مهمانی دسته جعمی است ... کلاس‌های زومبا شامل ۸ نوع متفاوت از جمله زومبا پارتی فیتنس، زومبا گلد، زومبا تونینگ، زومبا کیدز، زومبا تونینگ-گلد، زومبا آکوا، زومبا سنتاو، زومبا سیرکویت است.»


نکته قابل تامل اینجاست که نوع از رقص غربی به اسم ورزش زومبا(؟!) و با طرح ادعاهایی مانند کاهش وزن، بهبود ضربان قلب، سوختن چربی‌های اضافه بدن و ... در حال حاضر در سالن‌های ورزشی سراسر کشور در حال آموزش و ترویج است و حتی باشگاه‌های دولتی و یا وابسته به شهرداری نیز بخشی از زمان خود را به این به اصطلاح ورزش اختصاص داده‌اند!

متاسفانه باشگاه‌های ورزشی بانوان در سطح شهر بیشتر به کلاس رقص شباهت پیدا کرده‌اند تا ورزش؛ چرا که افراد با استفاده از موزیک بسیار تند، مهیج و غیر مجاز به ایجاد حرکاتی موزون می‌پردازند و این را عامل شادی و دور شدن از افسردگی می‌دانند در حالیکه این شادی‌های موقتی به اذعان بسیاری از روانشناسان خود یکی از عوامل افسردگی است‌.

این شرایط باعث شده تا کسانی که اعتقادات دینی دارند برای حضور در باشگاه‌های ورزشی چه دولتی و چه غیردولتی با مشکل جدی رو به رو باشند و نتوانند از این فضاهای ورزشی استفاده کنند و برای استفاده از سالن‌های ورزشی با مشکلات زیادی رو به رو باشند.

اینگونه به اصطلاح ورزش‌ها که بیشتر به رقص و حرکات موزون شبیه است و هر روز نیز با نامی جدید وارد کشور ما می‌شوند، ‌هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما ندارند و متاسفانه جایگزین ورزش‌هایی مانند شنا و پیاده‌روی می‌شوند.



زنان ما در حالی این روزها به ورزش‌‌های غربی روی می‌آورند که اثرات فوق‌العاده ورزش کم‌هزینه‌ای مانند پیاده‌روی را از یاد برده‌اند و فراموش کرده‌اند پیاده‌روی یکی از بهترین روش‌های کاهش وزن، گردش خون و سوزاندن کالری است.

ترویج انواع رقص به اسم ورزش در باشگاه‌های ورزشی بانوان، معضل جدی است که حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به نظر می‌رسد رشد فزاینده آموزش رقص آن هم به سبک‌های مختلف در باشگاه‌های ورزشی (که تنها برای فعالیت‌های ورزشی مجوز گرفته‌اند) مسئله‌ای است که توجه جدی مسئولان و پاسخگویی آنها را می‌طلبد اما متاسفانه جز سکوت مسئولان در قبال این مسئله چیز دیگری را شاهد نیستیم.

مطمئنا کسی با ایجاد شادی در ورزش مخالفتی ندارد و البته آن را یکی از دستاوردهای ورزش قلمداد می‌کنیم اما بهتر است به جای کسب شادی کاذب از طریق "رقص زومبا" با استفاده از ورزش‌های پایه و مادر و البته ورزش همگانی، نشاط که پایداری و ماندگاری آن بسیار بیشتر است را در جامعه ترویج دهیم تا ورزش عاملی برای توسعه فرهنگ جامعه باشد نه راهی برای ورود فرهنگ‌های غربی.

در پایان نیز جای این پرسش از مسئولان امر وجود دارد که نظارت بر عملکرد این قبیل اماکن در کدام قسمت از برنامه سالانه آن‌ها جای گرفته و تا کی باید شاهد شیوع و رواج ناهنجاری‌های دینی و فرهنگی حتی در اماکن ورزشی باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید
Iran, Islamic Republic of
با سلام.
1-پیاده روی در خیابانهای پر از دود ماشینها اگر باعث مریضی بیشتر نشود سلامتی ایجاد نمی نماید.
موافقم با این مطلب خوبی که گذاشتی
tahere
اره میدونی اصلا غربی ها نشستن کلی حرکت طراحی کردن که فقط و فقط بیان به فرهنگ اسلامی ما خدشه بزنن
خیلی ببخشید ولی شما توهم دارید
فاطیما
Iran, Islamic Republic of
خوبه انقد مخالفی و اینهمه اطلاعات داری...اگه موافق بودی همینجا بندری میزدی.
این یه ورزش خیلی شاد و مفیده.
م.
اصولا بهم بگو با چی موافقین شماها؟
...
هر کی مشکل داره میتونه نره.اصلا خوبه به جای این.....
من كاملا با نظر شما مخالفم اما نظر هر فرد قابل احترامه اى كاش شما هم به نظر ديكران احترام بكذاريد فقط شما كه تو اين جامعه زندكى نميكنيد شما برو بياده روى
ناشناس
من جای شما بودم تمامی درآمدمو صرف درمان روانم میکردم. شماها بیمارین.
Mariya
شمابروتوهوای تهران پیاده روی کن تاازدودلذت ببری
واقعاواسه ادمایی به خفقان آوری شمامتاسفم.
فقط میخواین مردم توچاردیواری نوحه گوش کنن
ستاره
انگار خیلی حالت بده.روت شد این چرندیاتو سرهم کنی؟؟؟
نگار
من خيلي نگران اون شهروندايي شدم كه معتقدن و نميتونن تو اين كلاسا شركت كنن.حالا چيكار كنن؟!!!
ت.م
Iran, Islamic Republic of
واویلا نکنه مردم یکم برم تو کلاس ورزش شاد شن! استغفرالله! !
مریم
.همین اعتقادات شما باعث شده خانمها ایرانی چاق مریض شوند ...وای. اگه بخندیم افسرده میشویم از اون حرفهاش بود.
واقعا درست میگین هم چاق وهم از نظر روحیه در حد رو به مرگ
!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا واست متاسفم با اين متن مزخرفت از زومبا.باشه تو خوبي بقيه غرق گناهن افرين به تو كه انقد نجيبي و حركت موزون در نمياري از خودت
United States
مملکتیه که هر کی شاد باشه یعنی منحرفه
نج
United States
واقعا متاسفم براتون من نمیدونم شما چی جوری میخوای فردای قیامت جواب بدی شما با این کارت مردم رو که ارشاد نکردی بلکه باعث شدی اعتقادات مردم کلا از بین بره که بعد بیاین این حرف ها رو بزنن
خوب شما که بلد نیستی کی گفته امر به معروف و نهی از منکر کنی این کاراهم روش داره توصه می کنم عوض نوشتن مضخرفات بری یاد بگیری چطور از این کارا بکنی نه این که همون یه زره اعتقادات رو از مردم بگیری
پریما
Romania
نظر من و بزرارررررررر
پریما
Romania
نظر مو بزاار اگه نزاشتی میام برات
پریما
Romania
نظر منو بزارررذذ
پریما
Romania
هچرا نظر من و نممیزاری؟
Hasti
Germany
اما من کاملا با متن بالا موافقم. 2ساله که ایروبیک کار میکنم و چند ماهیه که کلاس زومبا میرم. دقیقا چیزی بجز شادی کاذب نیست که اثرات منفیش بیشتر از فایدشه
Iran, Islamic Republic of
........
Rrampupum
Iran, Islamic Republic of
باید بگم که کاملا نه ولی ۶۰ درصد با متنتون مخالفم
قطعا پیاده روی و ورزش خیلی روی تناسب اندام ، سلامتی و شادی تاثیر داره
ولی زومبا هم ی ورزش شادی آوره و برخلاف گفتتون باعث افسردگی نمیشه! دلایل علمی دارم......
لطفا بیش از این به زندگی خصوصی مردم کاری نداشته باشید
و این ی ذره شادی به قول شما کاذب رو ازشون نگیرید
همه که صد درصد افسردگی گرفتن تو شرایط فعلی
لطفا بذارید همون شادی کاذب رو برای ۳۰ دقیقه هم شده داشته باشن
در ضمن کلاس های زومبا از تایم بدنسازی جدا هستن و بعضی هاشون حتی سالن جدا دارن
قروقاطی نیستند که!!!!! یکم درست فکر کنیم..
zizi
Iran, Islamic Republic of
...