جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

میزان کمبود آب کشور چقدر است؟

شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 338214
معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب با اشاره به تداوم خشکسالی های اخیر در کشور گفت: ۵۴ مترمکعب در ثانیه کمبود آب در سراسر کشور داریم.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا،حمیدرضا تشیعی در حاشیه بازدید از تصفیه خانه آب شهر بندرعباس به خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به کمبود آب در شرایط فعلی و رشد روزافزون جمعیت و توسعه شهرها وضعیت منابع تامین آب در تابستان سال آینده نگران کننده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۵۱۷ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند، اضافه کرد: البته با وجود تمام این چالش ها، با اعمال مدیریت مصرف و تقاضای آب و کنترل تولید و مصرف، در هیچ یک از شهرها قطعی و نوبت بندی آب نداشته ایم.

این مقام مسوول گفت: در پی تداوم خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها نسبت به سال قبل در حوزه های آبریز کشور، بیش از ۴۰ درصد روان آبهای سطحی افت داشته اند و ظرفیت آبی برخی از سدها نیز به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

تشیعی اجرای برنامه های مدیریت تامین و مصرف آب در قالب تامین آب از منابع جدید نظیر حفر و تجهیز چاه های جدید، افزایش تاسیسات مورد بهره برداری، اصلاح و بازسازی و توزیع یکنواخت فشار آب در شبکه ها را از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش تنش های آبی در شهرها عنوان کرد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: با توجه به شرایط منابع آبی هرمزگان و کمبود آب در این استان، تفکیک مصارف آب شرب و غیرشرب در بندرعباس بسیار ضروری است.

تشیعی با اشاره به همکاری نداشتن شهرداری با شرکت آبفا برای ایجاد خط انتقال و توزیع از پساب تصفیه خانه اظهار داشت: با وجود شرایط استاندارد تعیین شده در خروجی پساب، این ظرفیت به راحتی وارد دریا می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری ها مکلف هستند که از آب غیر شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند، افزود: پساب تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس در شرایطی مورد استفاده قرار نمی گیرد که ذخیره آب سد میناب در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و تفکیک مصارف شرب و غیر شرب برای حفظ ذخیره آب موجود در سد برای تابستان سال آینده بسیار ضروری است.

تشیعی با تاکید بر ضرورت تفکیک مصارف شرب از غیر شرب در بخش فضای سبز گفت: شهرداری ها مکلف هستند ضمن ایجاد سیستم تصفیه تکمیلی از ظرفیت پساب و یا دیگر منابع آبی غیر شرب که باید شناسایی شود، مصارف فضای سبز خود را تأمین کنند.

وی اضافه کرد: روزانه ۵۰ هزار مترمکعب پساب تولیدی تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس است که باید از این ظرفیت در بخش های کشاورزی، صنعت و فضای سبز استفاده شود.

این مقام مسوول بیان داشت:ازمسوولان هرمزگان انتظار داریم تا با توجه به جدی بودن چالش کم آبی در استان، در این رابطه همکاری های لازم را با شرکت آب و فاضلاب داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علي
تا زماني كه تمام ساخت و سازهاي مسكن بويژه برجهاي سر به فلك كشيده، با آب تصفيه شده شهري صورت مي‌گيره و مسئولين امر هم به اين مسئله‌ي به اين مهمي، بي توجه هستن هيچ اقدامي عملي نمي‌كنن!!!!!
هرگز مشكل كمبود آب حل نخواهد شد كه نخواهد شد كه نخواهد شد!!!!!!!!!!!!!!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
وجود سونا و جكوزي ها در برجهاي شمال شهر و اسراف تبذير در اين مناطف مرفه نشين را فراموش كرديد برادر .و نيز شستشو و نظافت اين قبيل مجتمع هاي مسكوني با آب شرب خود علت مصرف بالاي آب است .
United Kingdom
بابا این همه باران رحمت الهی که به نظرم بیشتر از سال گذشته است چرا کمبود آب؟آن هم در زمستان.