جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱۵

چرا روحانی افت بازار سرمایه‌ را خروج‌ از رکود می‌نامد؟!

دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب: 458518
ارزش بازار سهام در ابتدای دولت یازدهم یعنی در تیرماه سال 1392 حدود 265 هزار میلیارد تومان بود بنابراین با رسیدن این شاخص به 264هزار میلیارد تومان در شهریورماه امسال، می‌توان گفت بورس در 2 سال اخیر به نقطه اول بازگشته و بازدهی صفر داشته است.
چرا روحانی افت بازار سرمایه‌ را خروج‌ از رکود می‌نامد؟!
به گزارش جهان، بازار سرمایه در یک سال اخیر ۶۵ هزار میلیارد تومان کوچک‌تر شد که به معنای تشدید رکود اقتصادی است.

رئیس‌جمهور شهریور یک سال پیش در مشهد به عنوان خبر خوش اعلام کرد که «از رکود خارج شده‌ایم» اما آمار از کوچک‌تر شدن بازار سرمایه به عنوان نشانه تعمیق رکود حکایت می‌کند. به گزارش مشرق براساس آمار بانک مرکزی، ارزش بازار سهام در پایان شهریورماه سال گذشته ۳۲۹ هزار میلیارد تومان بود که با حدود ۲۰ درصد کاهش به رقم ۲۶۴ هزار میلیارد تومان در پایان شهریورماه امسال رسید. مطابق آمار بانک مرکزی، ارزش بازار سهام نسبت به رکود آن در آذرماه سال ۱۳۹۲، بیش از ۱۶۱ هزار میلیارد تومان معادل ۳۷ درصد سقوط کرده است.

ارزش بازار سهام در ابتدای دولت یازدهم یعنی در تیرماه سال ۱۳۹۲ حدود ۲۶۵ هزار میلیارد تومان بود بنابراین با رسیدن این شاخص به ۲۶۴هزار میلیارد تومان در شهریورماه امسال، می‌توان گفت بورس در ۲ سال اخیر به نقطه اول بازگشته و بازدهی صفر داشته است.
شاخص‌های مهم دیگر بازار سرمایه نیز در نیمه اول امسال، منفی بوده‌اند به طوری که شاخص کل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد و ارزش معاملات سهام ۴۵ درصد کاهش یافته است.

لازم به ذکر است در ماه‌های اول دولت یازدهم شاخص بورس رشد چشمگیری داشت و حسن روحانی نیز بر حمایت دولت از بازار سرمایه تاکید می‌کرد.

به عنوان مثال، یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۲ رئیس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار گزارشی از وضعیت عملکرد بازار سرمایه به هیئت دولت ارایه کرد که در آن به رشد ۱۱۳ درصدی ارزش بازار بورس، افزایش ۴۸۰ درصدی ارزش معاملات و ۳ برابر شدن دفعات معاملات بورس اشاره شده بود.
در آن دوران که بازار سرمایه روزگار خوشی را می‌گذراند براساس گزارشی که هیئت دولت منتشر کرد، یکی از علل اصلی رشد بورس سیاست‌های حمایتی دولت از بازار سرمایه عنوان شد. بنابراین در ۲ سال اخیر که بورس روند نزولی طی کرده، این سوال مطرح است که آیا سیاست‌های حمایتی دولت متوقف شده است؟ به نظر می‌رسد همانطور که در دوران رشد و رونق بورس در اوایل دولت یازدهم، روحانی مشتاق حمایت از بورس بود، در شرایط طولانی مدت سقوط نیز بازار سرمایه نیازمند حمایت شخص اول دولت است.

در همین حال یک کارشناس مسایل اقتصادی ضمن هشدار نسبت به بازگشت روند افزایشی نرخ تورمی گفت: دولت باید نسبت به هدایت جریان نقدینگی به سمت بخش‌های تولیدی چاره‌اندیشی کند.

 سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی در حاشیه‌ نشستی در خصوص چالش افزایش نقدینگی با توجه به تغییر سیاست‌های پولی دولت گفت: طبق نظریات اقتصادی، مابین افزایش نقدینگی و رشد تورم رابطه مستقیم وجود دارد و از این رو پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آتی دولت نتواند همچنان روند کاهشی تورم را حفظ کند.
منبع:کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آیت الله روحانی بی شک صاحب نظر و تئوری اقتصادی هستند
مگر فیلم اعطای مدرک دکتری از دانشگاه اسکاتلند را فراموش کرده اید؟
کسی که با چنان شکوهی مدرک دکتری دریافت می کند قطعا با اقتصاد آشنا هست
Romania
مدرکش عوض شد ؟ تا دیروز که خودش میگفت من حقوقدانم چی شد یکباره مدرکش شد اقتصاد ؟
Romania
این حرف تو بیشتر به متلک میمونه تا تعریف
سحر
Romania
آیت الله ؟مدرک آیت اللهی از کجا گرفته ؟ لابد از همونجا که مدرک حقوقش رو با اقتصاد عوض کرده ؟
امیر
آن یکی پرسید اشتر را که هی از کجا می آیی ای اقبال پی

گفت از حمام گرم کوی تو گفت: خود پیداست از زانوی تو(مثنوی )
ج
از کی تا حالا حقوقدانان ، اقتصاددان شدند
پاچه خواری شنیده بودیم نه به این روشنی
مدرکی در سالهای که مجلس بوده و از آمریکا گرفته و آمریکایی‌ها با اهداف مختلف این مدارک را می دهند
و آن مدرک هم اقتصادی نیست
چاپلوسی !!?
2 مورد از کارهای بزرگ اقتصادی ایشان را با رسم شکل توضیح میدهید؟
سيما
Germany
دوست عزيز من متوجه نشدم ، اين سطوري كه از ايت ...حسن فريدون ( خيلي جالب اين لقب ايت .. !!) مرقوم داشتيد لطيفه سال بود يا از ....... ؟
روحانی مچکریم
دولت واقع بين ❗️:
بابا ! ما ازركود خارج شديم ، ما در مسئله هسته اى فتح الفتوح كردهايم هيچ كس نتوانسته مثل ما خدمتى كنه كه درصدسال اخير انجام داديم ، ارزانى بيداد ميكنه همه سر كارند ما تا چند هفته ديگه با بسته اقتصادى جديد ، بايد از
چين نيرو براى مشاغل جديد وارد كنيم اونايى كه چشم بصيرت دارند فقط ميبينند نه دلواپسان كور !! اُفتاااااد؟؟؟؟؟؟؟
Romania
بنده خدا از یک متن اشتباهی روخوانی کرده بود
طالقانی
United States
همانطور که کلیدش بدرد نخورد و صد روزه ادعای درست کردن را داشت
Russian Federation
ایشان حقوق دان هستند نه اقتصاد دان .
Russian Federation
هر کس توی این مملکت آمد سر کار فقط میگوید یک عده نمیگذارند که کارها را درست کنیم. اخر نفهمیدیم این یک عده کی هستند که اینطوری توی کارها اختلال میکنند و جوابگو هم نیستند ؟