شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

خوش خدمتی مقامات قطر به داعش

سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب: 458914
خبرنگار فارس در جریان پیگیری‌های خبری خود به زمزمه‌هایی مبنی بر فرود هواپیمای قطری در فرودگاه «هرات» هرات برخورد کرده که کسب اطلاع از واقعیت ماجرا خالی از لطف نیست.
به گزارش جهان، به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه یک هواپیمای قطری در فرودگاه هرات فرود آمده، احتمال برنامه ریزی داعش برای توقف خط لوله گاز «تاپی» بیشتر شده و «دوحه» می‌خواهد از این طریق منافع دائمی خود را که تأمین گاز پاکستان است، محفوظ نگهدارد.

در همین راستا، «غلام‌فاروق نظری» نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما از فرود یک فروند هواپیمای قطری بدون مجوز در فرودگاه هرات خبر داد و گفت: این هواپیما ۱۰ خودروی نوع «لندکروزر» مدل سال ۲۰۱۶ و مواد غذایی زیادی به این فرودگاه آورده است.

نقض حریم هوایی افغانستان توسط قطر

وی افزود: پس از آوردن این خودروها، هواپیمای قطری همانطور که بدون مجوز وارد فرودگاه شده و حریم هوایی افغانستان را نقض کرده بود، به همان ترتیب، دوباره پرواز کرده و از افغانستان خارج شد.

این عضو پارلمان افغانستان تصریح کرد: تاکنون از سرنوشت این خودروها که معمولاً برای استفاده مقامات ارشد دولت و همچنین رهبران تروریست‌ها کارایی دارد، اطلاعاتی به دست نیامده است.

وی گفت: مسئولان فرودگاه هرات مانع خروج این خودروها از فرودگاه شدند و از سوی دیگر هیچ کسی حاضر نشده این خودروها را تحویل بگیرد.

خودروهایی بدون مالک در دست پلیس مرزی

با این حال، «عبدالرئوف احمدی» سخنگوی فرماندهی پلیس هرات با تأیید فرود یک هواپیمای قطری در فرودگاه هرات به خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: این هواپیما حامل مواد غذایی و خودرو بوده است.

احمدی گفت: با اینکه این هواپیما دوباره پرواز کرده و از حریم هوایی افغانستان خارج شده است، اما مواد غذایی و خودروهای قطری از سوی پلیس مرزی افغانستان متوقف شده است.

با این حال، خواستیم با «جمعه خان عدیل» فرمانده پلیس مرزی که مسئولیت تأمین امنیت فرودگاه هرات را به عهده دارد گفت‌وگویی داشته باشیم، اما وی حاضر به پاسخگویی در این مورد نشد.

پایه‌گذاری داعش در غرب کشور؛ ادامه سیاست‌های شوم شیوخ عرب

این هواپیمای قطری در حالی در فرودگاه هرات ۱۰ خودروی لندکروزر را وارد کرده که زمزمه‌های حمایت قطر از گروه تروریستی داعش در غرب افغانستان افزایش یافته و این احتمال را به وجود آورده که دوحه در کنار حمایت از گروه‌ تروریستی داعش مانند عراق و سوریه، در تلاش است تا این گروه را در غرب افغانستان پایه‌گذاری کند.

با توجه به ناامنی‌های موجود در برخی فرمانداری‌های هرات این موضوع از دید کارشناسان نیز بعید نیست که دوحه خودروها را به بهانه‌های مختلف از جمله حضور مقامات و شاهزادگان قطری به هرات آورده و در انتها این کالاها را به تروریست‌های داعش بدهند.

«آصف بکتاش» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با بیان اینکه طی ۴ دهه گذشته شماری از کشورهای منطقه و جهان در ناامنی‌ها و دامن‌زدن به خشونت‌ها سهم زیادی داشته‌اند به خبرنگار ما گفت: فرود این هواپیما نیز می‌تواند یکی از پیامدهای آن باشد.

بکتاش تصریح کرد: در این مدت کشورهای منطقه به تبع آن کشورهای عربی سهم فعالی در حمایت از تروریست‌ها داشته‌اند و از این طریق منافع گوناگون خود را تأمین کرده‌اند.

وی از مسئولان اطلاعاتی افغانستان خواست تا در این مورد تحقیقات بیشتری انجام داده و نتایج آن را به ملت اطلاع دهند زیرا نقض حریم هوایی از یک طرف و احتمال حمایت دوحه از تروریست‌های داعشی از سوی دیگر بی‌اعتمادی ملت نسبت به دولت را افزایش خواهد داد.

سود قطر از ناامنی‌های افغانستان چیست؟

اما سوال اینجاست که قطر چرا می‌خواهد داعش را وارد ولایت‌های غربی افغانستان کند؟ چه سودی می‌تواند عاید حال شیوخ قطری شود؟

قطر کشوری است که سال‌های درازی به پاکستان گاز مایع فروخته و تمام گاز این کشور را تأمین کرده است، اما اکنون معادلات اقتصادی در منطقه در حال تغییر است و یکی از نمونه‌های آن اجرایی شدن خط لوله گاز تاپی است.

خط لوله تاپی در حقیقت گاز ترکمنستان است که با گذر از خاک افغانستان وارد پاکستان شده و علاوه بر استفاده آن از سوی پاکستانی‌ها بخشی از آن به هند می‌رود.

در صورت اجرایی شدن و آغاز انتقال گاز ترکمنستان از افغانستان به پاکستان و هند، منافع قطر در خاک پاکستان به خطر می‌افتد و ظاهراً به همین دلیل است که دوحه در تلاش برای ناامن‌سازی ولایت‌های غربی به‌ویژه هرات برآمده است.

تیر خطای قطر در غرب افغانستان

«آذرخش حافظی» معاون اتاق‌ تجارت و صنایع افغانستان این تیر قطر را در خطا دانست و به خبرنگار ما گفت: قرار است کار خط لوله گاز تاپی در اول دسامبر آغاز شود، زیرا کارهای حقوقی، نظری و پروژه‌سازی آن تمام شده است.

حافظی گفت: قرار است در آینده‌ای نزدیک رئیس جمهور افغانستان به ترکمنستان رفته و این خط لوله گاز را افتتاح کند و از سوی دیگر قطر کشوری نیست که بتواند مانع اجرایی شدن پروژه‌های منطقه‌ای شود.

وی با بیان اینکه حمایت مردم افغانستان از پروژه تاپی مانع بزرگی فرا روی جنگ‌افروزی قطر در هرات و سایر ولایت‌های غربی خواهد بود، گفت: در صورتی که ملت از دولت حمایت کند، قطری‌ها به این هدف خود نخواهند رسید.

معاون اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان با تأکید بر اینکه ملت به دلیل فساد، بیکاری و روند پایین رُشد اقتصادی از دولت فاصله گرفته‌اند، گفت: اما زمانی که مسئله منافع ملی و حمایت از پروژه‌های بزرگ باشد، تمام مردم در کنار دولت خواهند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *