جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۵

چرا وحدت شکنی میان اصولگرایان گناهی جبران ناپذیر است؟

علی رضا زاکانی
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 190614
مسیری را که دوستان با شعار گفتمانی انتخاب کرده‎اند، اگر در عمل وحدت را پاس ندارند، زمینه‎ آسیب‎زدن به گفتمان اصول‎گرایی حاکم بر جامعه را فراهم خواهد كرد و این گناهی نابخشودنی است که هزاران توبه بعد از آن هم چیزی را جبران نخواهد کرد. آیا ما نباید بیندیشیم که تفرقه در تجارب قبلی حاصلی جز شکست جبهه انقلاب نداشته است. آیا باید در این امر بدیهی شک کرد که دعوای ما جز به‎نفع فتنه‎گران و منحرفان ختم نخواهد شد. چرا ما با رفتار و گفتارمان تعارض و دودستگی بین بزرگان انقلاب را به‎جامعه القا می‎کنیم
چرا وحدت شکنی میان اصولگرایان گناهی جبران ناپذیر است؟
به گزارش جهان دکتر علی رضا زاکانی در سرمقاله شماره جدید پنجره نوشت:در آستانه انتخابات مجلس نهم در حالی ماه‎‎های پایانی دوره کنونی قوه مقننه را پشت‎سر می‎گذاریم که صف‎بندی‎‎های جدید و شعار‎ها و سخنان مختلفی از درون خانواده انقلاب به گوش می‎رسد، در حالی‎که رقبای انتخاباتی با بهره‎گیری از فرصتی که ما برای آنان می‎سازیم مشغول فعالیت جدی و تلاش بی‎وقفه، برای کسب موفقیت در انتخابات آتی هستند.

شرایط امروز محیط پیرامونی‎مان چیست؟ ما که هستیم و با چه کسانی رقابت می‎کنیم؟ لوازم و پیش‎نیاز‎های ورود به انتخابات، و ضرورت پیروزی و اولویت‎‎های دستیابی به آن کدام است؟ و سؤالاتی از این دست که پاسخ درست و برنامه‎ریزی منسجم برای آن‎ها برای تفوق در رقابت و استمرار گفتمان حاکم بر کشور لازم است.

۱- شرایط داخلی، منطقه‎ای و جهانی امروز بسیار حساس است، چراکه نهضت بیداری اسلامی در کشور‎های منطقه و اعتراضات عمومی مستضعفین در غرب، به‎ویژه در انگلیس و آمریکا، فصل جدیدی از هماوردی نظام سلطه با نظام اسلامی را به‎وجود آورده است. بی‎شک منشأ بیداری مسلمانان و آگاهی مستضعفان جهان، انقلاب اسلامی است و شروع این خیزش مقدس، وظیفه سنگین‎تری را برای ملت ایران در کمک فکری، تبلیغی و دیپلماسی فعال، و فراتر از آن ارایه الگویی موفق برای اداره جوامع آزاد شده از دست عوامل نظام سلطه ایجاد كرده، و در مقابل حقد و کینه سردمداران استکبار جهانی و دست‎نشاندگان آن‎ها را بیش از گذشته برخواهد انگیخت.
در داخل نیز ما با صحنه پیچیده‎ای روبه‎رو هستیم. شاید به‎خاطر داشته باشید که چندی قبل خانم مرحوم دکتر فاطمی دستگیر شد و در اسناد به‎دست آمده از او معلوم شد که مأموریت وی به‎همراه پنج نفر دیگر - که برخی از آن‎ها با مجموعه اطلاعاتی ام‎ای۶ انگلیس مرتبط بوده‎اند - ارتباط با عوامل ضد‎انقلاب، عناصر به اصطلاح ملی، سران فتنه و سران انحراف، برای تشکیل جبهه‎ای واحد در برابر نیرو‎های انقلاب در انتخابات بوده است. ماحصل اسناد و اعترافات ایشان حکایت از خواست نظام سلطه در بهره‎گیری از همه ظرفیت‎‎ها از جمله انتخابات برای ایجاد زمینه براندازی انقلاب اسلامی دارد لذا دشمن اصلی ما آن‎جاست و نباید نسبت به آن غفلت کرد، گرچه در ظاهر، رقبای نیرو‎های انقلاب، عوامل فتنه ۸۸ و جریان انحراف ‎باشند، رقبایی که برخی عناصر آشکار و پنهان آن‎ها پیوستگی با همان دشمن اصلی را متأسفانه دارند.
دو رقیبی که هماهنگ باهم یکی برای حوزه‎‎های بزرگ انتخابیه، بخصوص شهر تهران برنامه‎ریزی کرده است و سعی می‎کند با شبهه‎آفرینی و فتنه‎گری با آموزه‎‎های لیبرالیستی به جنگ با معتقدات اسلامی برخیزد و دیگری با استفاده از پول و امکانات و ابزار قدرت و ثروت خویش، در حوزه‎‎های انتخابیه کوچک، به‎دنبال تکمیل پروژه ناتمامش در بهره‎برداری از ظرفیت‎‎های اعتقادی در جنگ با اسلام ناب محمدی (صلی‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم) است. از این‎رو شرایط انتخابات امسال ویژه و حساس است و راهی جز تفاهم و انسجام جبهه انقلاب برای حضور در انتخابات، جهت استمرار گفتمان اصول‎گرایی باقی نمی‎گذارد.
۲- اولویت‎‎های انتخاباتی مجلس نهم سه وجهی است. ابتدا پیروزی در انتخابات مجلس که با بهره‎گیری از همه ظرفیت‎های اصول‎گرایان رقم خواهد خورد و بالطبع وحدت پیرامون اصول و ارزش‎‎ها مقدمه آن خواهد بود. دوم انتخاب عناصر شایسته و نامزد‎های متعهد، توانمند و خدمتگزار، که پایه تشکیل مجلسی انقلابی، متخصص و خادم مردم را فراهم خواهند کرد و نهایتا شکل‎گیری مجلسی با برنامه و هماهنگ که موجب کارآمدی بیشتر نظام اسلامی خواهد شد. مجلس جایگاهی ممتاز در نظر امام (رحمت‎الله‎علیه) و مقام معظم رهبری برای عبور از گردنه‎‎های سخت انقلاب دارد. ما در انتخابات با رقبای با برنامه و سرسختی از عوامل نظام سلطه، عناصر فتنه و وابستگان جریان انحرافی مواجهیم. شرایط سخت پیش‎رو به ما حکم می‎کند که با بهره‎گیری از همه ظرفیت‎های اصول‎گرایان و به‎طور منسجم در انتخابات شرکت کنیم و وحدت را پاس داشته و با هم‎فکری و مشارکت فعال، زمینه همکاری در رسیدن به هر سه هدف ذکر شده را فراهم آوریم.
۳- در ارتباط با امکان وحدت اصول‎گرایان و مفید بودن آن نیز باید پاسخ منطقی داشت، چراکه جریان اصول‎گرا یک طیف با تفاوت‎‎های جدی در میان گروه‎‎های تشکیل‎دهنده آن است. این تفاوت‎ها البته مفید بوده و باید آن‎ها را به‎رسمیت شناخت ولی با دینداری و دوری از هوای نفس از اختلاف و تشتت پرهیز کرد. اصل تفاوت امری طبیعی و سبب پویایی است آن‎چنان‎که خداوندحکیم در آیه ۱۱۸ سوره هود به پیامبر اعظم می‎فرماید: «و لو شاء ربک لجعل الناس امه واحده و لا یزالون مختلفین»، اگر پروردگارت می‎خواست، همه مردم را یک امت (بدون هیچ‎گونه اختلاف) قرار می‎داد، ولی آن‎ها همواره مختلف خواهند ماند.» موضوع مهمی که باید از آن دوری کرد اختلاف مذموم و تشتت است وگرنه تفاوت‎‎ها و اختلاف‎های طبیعی نعمتی الهی و مایه پویایی و رشد خواهد بود. فعالان جریان اصول‎گرا می‎بایست ضمن قبول این تفاوت‎ها، برای مصالح اسلام و کشور وحدت را پاس داشته و با تأکید بر اصول و ارزش‎ها - که وحدت پیرامون آن مراد و منظور راقم این سطور است - از موضع شخصی و گروهی خویش تنازل کنند و با احترام به‎نظرات جمع و بنا به مصلحتی بزرگ‎تر - که در این مورد استمرار گفتمان انقلاب اسلامی و به تعبیر مصطلح آن اصول‎گرایی است که البته پیوستگی جدی به توفیق در انتخابات دارد - به شکل‎گیری مجموعه منسجم اصول‎گرایی کمک كنند.
ما از حضرت امام (رحمت‎الله‎علیه) و مقام معظم رهبری (مدظله‎العالی) یاد گرفتیم که حب و بغض‎مان نسبت به دیگران بر مبنای نزدیکی و دوری افراد، گروه‎‎ها و جناح‎‎ها به منافع اسلام، نظام و انقلاب باشد، حب حضرت امام و آقا برای جایی است که جریانات و افراد، خدمات و برکاتی برای اسلام و انقلاب و مردم دارند و بغض‎شان هم نسبت به کسانی است که مضر به حال اسلام بوده و در برابر مصالح نظام اسلامی و منافع ملی قد علم می‎کنند. باید نوع نگاه را به رفاقت‎ها، رقابت‎‎ها، مخالفت‎‎ها و دشمنی‎‎ها عوض كرده و از منظر مصالح کلان نظام اسلامی موضوعات را رصد کرد. ما نباید توجه کنیم چه‎کسی حضورش نفع بیشتری برای ما و گروه ما دارد، این منیتی است که امام می‎فرمایند شیطان است، بلکه باید دقت کنیم چه گروه و چه فردی برای اهداف انقلاب اسلامی مفید است و به همین دلیل او را بر دیگری مقدم داشته و به خویش نزدیک‎تر بدانیم و یا کسانی را ‎که برای مصالح کشور گام برنمی‎دارند رقیب دانسته و گروه‎‎ها و افراد ضد‎اسلام و ضد ارزش‎های انقلاب را دشمن بشماریم. این آن درسی است که امام و رهبر انقلاب به ما آموختند، نباید با هم دشمنی کنیم و سر ناسازگاری بگذاریم. به تعبیر ارسطو اولا عدم اختلاف در حوزه سیاسی جامعه میسر نیست و ثانیا اگر هم یکسان‎سازی مقدور باشد به‎نفع جامعه نیست. لذا آن‎چه مهم است این‎که حب و بغض خود را با میزان الهی به‎کار گرفته و با درک قدر و عظمت انقلاب و مسئولیت‎‎های خود سر هیچ و پوچ با هم دعوا نکنیم و فرصت خدمتگزاری به مردم را از دست ندهیم.
۴- اصول‎گرایان نیازمند هوشمندی و اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط و جلوگیری از گرفتاری در طوفان احساسات و یا مصلحت‎اندیشی صرف هستند. بعضی از آن‎ها تأکیدشان بر خالص‎سازی است و با شعار تکلیف‎گرایی، اهمیت آن را بیشتر از وحدت می‎دانند و برخی دیگر با مصلحت‎اندیشی راه هرگونه تصفیه ناخالصی‎‎ها را مسدود می‎كنند.
این دو موضوع دوروی یک سکه‎اند و دقت در رعایت اعتدال در خالص‎سازی و همچنین توجه به اتحاد و وفاق حداکثری هم تکلیف و هم مصلحت ماست، و این همان امری‌است که سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در ماه مبارک رمضان به زیبایی فرمودند: «یک سؤال دیگر این است که بعضی‎‎ها می‎گویند وحدت، بعضی‎‎ها می‎گویند خلوص؛ شما چه می‎گویید؟ من می‎گویم هر دو. خلوص که شما مطرح می‎کنید - که ما بایست از فرصت استفاده کنیم و حالا که غربال شد، یک عده‎ای را که ناخالصی دارند، از دایره خارج کنیم - چیزی نیست که با دعوا و کشمکش و گریبان این و آن را گرفتن و با حرکت تند و فشارآلود به‎وجود بیاید؛ خلوص در یک مجموعه که این‎جوری حاصل نمی‎شود؛ ما به این، مأمور هم نیستیم. در صدر اسلام، خوب، با پیغمبر اکرم یک عده بودند؛ سلمان بود، اباذر بود، ابی‎بن‎کعب بود، عمار بود، کی بود، کی بود؛ این‎ها درجه اول و خالص‎ترین‎ها بودند؛ عده‎ای دیگر از این‎ها یک مقداری متوسط‎تر بودند؛ یک عده‎ای بودند که گاهی اوقات پیغمبر حتی به این‎ها تشر هم می‎زد. اگر فرض کنید پیغمبر در همان جامعه چند هزار نفری - که کار خالص‎سازی خیلی آسان‎تر بود از یک جامعه ۷۰ میلیونی کشور ما - می‎خواست خالص‎سازی کند، چه‎کار می‎کرد؟ چی برایش می‎ماند؟ آن‎که یک گناهی کرده، باید می‎رفت؛ آن‎که یک تشری شنفته، باید می‎رفت؛ آن‎که در یک وقتی که نباید از پیغمبر اجازه مرخصی بگیرد، اجازه مرخصی گرفته، باید می‎رفت؛ آن‎که زکاتش را یک‎خرده دیر داده، باید می‎رفت؛ خوب، کسی نمی‎ماند. امروز هم همین‎جور است. این‎جوری نیست که شما بیایید افراد ضعیف‎الایمان را از دایره خارج کنید، به بهانه این‎که می‎خواهیم خالص کنیم؛ نه، شما هرچه می‎توانید، دائره خالصین را توسعه بدهید؛ کاری کنید که افراد خالصی که می‎توانند جامعه شما را خالص کنند، در جامعه بیشتر شوند؛ این خوب است. از خودتان شروع کنید؛ دور و بر خودتان، خانواده خودتان، دوستان خودتان، تشکل خودتان، بیرون از تشکل خودتان. هرچه می‎توانید، در حوزه نفوذ تشکل خود، برای بالا آوردن میزان خلوص‎های فردی و جمعی تلاش کنید؛ که نتیجه آن، خلوص روزافزون جامعه شما خواهد شد. راه خالص کردن این است.
وحدت هم که ما گفتیم - که بعد سؤالات دیگری هم در این زمینه شده - منظور من اتحاد بر مبنای اصول است. بنابراین وحدت با کیست؟ با آن کسی که این اصول را قبول دارد. به همان اندازه‎ای که اصول را قبول دارند، به همان اندازه ما با هم مرتبط و متصلیم؛ این می‎شود ولایت بین مؤمنین. آن کسی‎که اصول را قبول ندارد، نشان می‎دهد که اصول را قبول ندارد یا تصریح می‎کند که اصول را قبول ندارد، او قهرا از این دایره خارج است. بنابراین با این تفصیل و توضیحی که عرض شد، هم طرفدار وحدتیم، هم طرفدار خلوصیم.»
۵- امروز بسیاری از صحبت‎‎ها و مواضع، مخالف مصالح کشور و ملاک و میزانی است که طی قریب ۳۳ سال از ولایت فقیه آموخته‎ایم. به‎طور نمونه توجه و درس‎آموزی از بیانات مقام معظم رهبری در جمعی از نمایندگان انقلابی مجلس در تاریخ ۲۱/ ۱۰ / ۸۸ بسیار راه‎گشاست و نیاز به دقت چندباره دارد. حداقل در این فرمایشات ۹ محور برجسته است. آغاز سخن با اظهار خشنودی از حضور افراد آرمان‎گرا و با انگیزه در مجلس است، آقا می‎فرمایند: «این مشی که شما دارید یعنی احساس تکلیف، شناخت تکلیف و بعد پای فشردن بر آن‎چه که احساس شده لازم است و وظیفه شماست و ملاحظه چیزی را نکردن، این همان جوهر نمایندگی است این خیلی چیز باارزشی است.» و ذکر می‎كنند که این حق‎طلبی الان آسان است و برای شرایط سخت‎تر باید آماده شد. مضمون فرمایشات این است که الان این حرف‎هایی که شما می‎زنید ممکن است هزینه‎ای نداشته باشد یا کم‎هزینه باشد اما زمانی ممکن است بیان همین مواضع هزینه بالایی داشته باشد. «یک‎وقت همین موضع هزینه‎‎های سنگینی را برای انسان تحمیل می‎کند، باید برای آن شرایط هم آماده بود.» و به زیبایی ادامه می‎دهند زندگی مجاهدانه یعنی همین که انسان خود را برای عرصه‎‎های سخت آماده کند.
محور دوم فرمایشات معظم‎له پیرامون اهمیت مجلس و مسئولیتی است که در مواقع خطیر کشور این نهاد دارد، با این مضامین ادامه می‎دهند: ما سال ۵۸ خدمت امام رسیدیم، آن‎جا عرض کردیم که برای ریاست‎جمهوری شهید بهشتی را در نظر داریم که امام فرمودند بروید و مجلس را بگیرید، مجلس مهم است، امام پیش‎بینی می‎کردند که امکان دارد چالش و درگیری پیش بیاید یک سنگر مهم لازم است آن را به ما توصیه می‎کردند و آن مجلس است مجلس این‎قدر مهم است. «یعنی واقعا در همه اوضاع و احوال پایگاه مجلس را باید حفظ کرد.» یک بخش از استدلال معظم‎له در این قسمت به‎خاطر شرایط خطیر کشور و جایگاه مجلس است و بخش دوم آن از منظر اصلاح کشور با اصلاح مجلس است. تأکید بر اهمیت مجلس و توصیه به آن را مجددا رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس در خرداد ماه امسال نیز بیان فرمودند، پس باید در این امر مهم و سرنوشت‎ساز هوشیارانه عمل کرد و بی‎دقتی نكرد.
نکته سوم، فرمودند که توقع خود را از افراد تعدیل کنید چون جز معصومین (علیهم‎السلام) کسی را مصون از خطا نداریم، و در ادامه بر ضرورت تحمل یکدیگر تأکید كردند. حضرت آقا فرمودند «این پایداری، این ایستادگی، این پافشاری بر مبانی این خیلی چیز خوبی است... بنابراین از اصرار بر امر صحیح و حق ولو با یک هزینه‎‎هایی هم همراه باشد شما هرگز نبایستی پشیمان باشید که نیستید... . بحث، بحث اثبات و تثبیت آن حقی است که این کشور و این ملت برای او قیام کرده است.» به‎عنوان یک مطلب کلی این تکمله فرمایشات آقاست: «یک مطلب کلی را ما باید در نظر داشته باشیم و آن این است که توقع کم گذاشتن در به اصطلاح کاسه و وزنه حق را از همه‎کس باید داشت... انسان کامل و بی‎عیب و نقص، که انسان هیچ راهی برای اشکال بر او نداشته باشد پیدا نمی‎کنیم، به جز معصومین.» خوب توجه کنید معظم‎له از آرمان‎گرایی و تأکید بر آن و آماده بودن برای زندگی مجاهدانه در شرایطی حتی سخت‎تر از شرایط فعلی آغاز کردند و ضمن بیان اهمیت مجلس در بزنگاه‎‎های حساس انقلاب و سازندگی و اصلاح امور ذکر فرمودند که غیر معصومین (علیهم‎السلام) همه دارای نقصند پس باید توقع‎مان تعدیل شود و همدیگر را تحمل کنیم «من حاصل عرضم این است، یک مقداری باید تحمل کرد یک مقداری بایستی پذیرفت و الا انسان اگر با دیدن یک ناهنجاری در یک عملکردی در یک شخصی آن‎چنان به هم بریزد که دچار یأس بشود، دچار آشفتگی بشود، دچار مثلا افسردگی بشود، این‎که خب کار نمی‎گذرد... . آرمان‎گرایی باید ما را به‎سمت بالا بکشاند جوری نباشد که به‎خاطر دیدن برخی از ناهنجاری‎‎ها که با آرمان‎گرایی ما مخالف است حرکت ما دچار توقف بشود یا دچار اشتباه و انحراف بشود یا از آن مسیری که دارد به‎جای دیگری سرش گرم بشود و مشغول بشود. با این نگاه، نگاه کنیم.»
محور چهارم، حضرت آقا می‎فرمایند: راجع به افراد و گروه‎‎ها جمع‎بندی داشته باشید، کار خوب و بد را جمع‎بندی کنید و برآیند آن را ببینید چقدر به‎نفع انقلاب است. «من این را بار‎ها گفتم، ما اثبات یا نفی‎مان نسبت به اشخاص ناشی است از جمع بندی‎ای که ما داریم.» و ادامه می‎دهند: «تذکرتان را بدهید، نهی از منکر اگر منکری می‎بینید بکنید، امر به معروف اگر چنان‎چه معروفی هست که زمین مانده بکنید. اما این موجب نشود که این منکر را یا این نقطه منفی را آدم بهانه قرار بدهد و راهش را جدا کند یا فرض کنید که فاصله ایجاد بشود یا تعارض کند یا تخریب کند کما این‎که بعضی‎ها هم همین‎جورند... . این اشکالات برخی هست. برخی کوچک هم نیست، ممکن است بزرگ هم باشد منتها در عین‎حال باید جمع‎بندی را ملاحظه کرد.»
سرفصل پنجم این‎که بیان می‎دارند که راه حمل بر صحت را نبندید و پیرامون گلایه‎‎های دوستان است که می‎فرمایند: ممکن است کسی چیزی به‎نظر شما نادرست گفته باشد، راه حمل بر صحت را نبندید.» عزیزان توجه کنید نکات ذکر شده از فرمایشات رهبر معظم انقلاب همه ملاک و معیار است که با آن باید خود را محک بزنیم و میزانی برای حرکت در جامعه کسب کنیم.
در نکته ششم که بسیار مهم است، می‎فرمایند: «این مجموعه اصول‎گرا و انقلابی‎ای که امروز در مجلس هستند بحمدالله در کشور هم اکثریت قاطعی دارند به‎دلیل همین انتخابی که انسان می‎بیند انجام گرفته. خب، این نشانه این است که مردم دوست می‎دارند این جهت‎گیری و راه را، این را حتی‎المقدور نگذارید متشتت بشود، این وحدت مهم است، حالا ما در سطح کشور هم معتقد به وحدتیم، در این مجموعه معتقد به ارزش‎ها و اصول هم معتقد به وحدتیم. این را باید حفظ کرد، ولو با یک اغماض‎هایی، بعضی از این اغماض‎‎ها ممکن است اعتراض برخی دیگر را متوجه انسان بکند ولی خب بکند آدم حق را باید ببیند چیست، یک جا‎هایی باید برخی از اغماض‎‎ها را انجام داد برای یک مصلحت بزرگ‎تری که حالا در این مورد بحث ما مصلحت اتحاد و اتفاق و عرض کنم با هم بودن و یک صدا داشتن و این‎هاست» سپس در محور هفتم ضرورت همکاری دولت و مجلس را با تأکید بر اقتضائات کاری دولت و با ضرورت حفظ استقلال مجلس گوشزد میكنند. در محور هشتم با بیان فتنه سال ۸۸ و اقتدار نظام در عبور از توطئه‎‎ها و عظمت حضور مردم در دفاع از انقلاب، توجه به‎سختی گردنه‎‎ها داده‎‎‎اند و مطالبه حرکت با دقت و هضم بالا و با اولویت بخشی در امور را دارند که می‎فرمایند آرمان‎گرایی خوب است اما باید با توجه و هوشیاری و واقع‎بینی از درون این واقعیت‎‎ها با اولویت‎بندی به‎سمت اهداف عبور کرد و نهایتا به‎عنوان نکته نهم و آخر هم بر ضرورت بصیرت بخشی در جامعه تأکیداتی بیان می‎فرمایند. به‎نظر این ملاک‎‎ها تکلیف معتقدان به اصول و ارزش‎ها را روشن کرده و وظیفه کاملا مشخص است.
۶- آن‎قدر که بنده درک می‎کنم ما در مقابل خودمان دو گروه رفوزه داریم. یک گروه اهل فتنه و دیگری اهل انحراف که هر دو ریزش‎‎های انقلابند. ای‎کاش ریزش نمی‎کردند، اما این سرنوشتی است که با پیروی از هوای نفس‎شان رقم زدند و رفوزه شدند. علاوه‎بر آن‎ها دو گروه ساکتین در برابر جریان فتنه و جریان انحراف نیز وجود دارند که در محل خود تجدید شدند و هر دو دارای اشکالند، چه کسانی‎که سال ۸۸ در اوج فتنه خواب‎شان برد و چه افرادی که سال‎‎های قبل و به‎ویژه امسال در برابر انحراف دچار غفلت شدند.
همه بحث با دوستان عزیزمان این است که اگر ما مصلحت نظام و اسلام را در نظر نگیریم و بخواهیم بهانه‎تراشی کنیم برای همه ما، بهانه پرداختن به یکدیگر وجود دارد، همه یک چیزی دارند که بشود در موردش حرف زد اما به‎واسطه آن وحدت و ارزش اتحاد و اتفاقی که رهبر فرزانه انقلاب می‎فرمایند، آرمان‎گرایی ما باید همراه یک واقع‎بینی و تحمل همدیگر و تنازل از سلایق و روش‎ها برای وحدت باشد. این آن دلیلی است که ما در ۸ + ۷ در کنار سایر دوستان قرار داریم و سایر دوستان را نیز دعوت به همکاری حول محور ارزش‎هاي اعتقادی و انقلابی می‎كنیم. اگر اشکالی است لازم به بیان علنی و گفتن در رسانه‎‎ها نیست، مشی مطلوب، طرح اشکالات در جلسات رودررو است، ممکن است فرد یا گروه موردنظر پاسخی داشته باشد که آن را باید شنید، شاید ما اشتباه کنیم و تازه در صورت درستی نظرمان باید بکوشیم به دور از فضاسازی رسانه‎ای استنادات خود را برای مجاب کردن یکدیگر بیان کنیم و سعی كنیم با منطق مستحکم دوستان را قانع کنیم. چرا با پیش‎داوری و گمانه‎زنی ناصواب - که حداقل بخش عمده‎ای از موارد برای امثال بنده به‎خاطر در متن موضوع بودن آن معلوم است - وحدت را، که زمینه‎ساز استمرار گفتمان انقلاب و اصول‎گرایی است مخدوش می‎کنیم و یا بی‎توجه به مصالح بزرگ‎تری که در سطور قبل در فرمایشات حضرت آقا به آن تأکید شد از موضع خویش کوتاه نمی‎آئیم. به‎نظر مسیری را که دوستان با شعار گفتمانی انتخاب کرده‎اند، اگر در عمل وحدت را پاس ندارند، زمینه‎ آسیب‎زدن به گفتمان اصول‎گرایی حاکم بر جامعه را فراهم خواهد كرد و این گناهی نابخشودنی است که هزاران توبه بعد از آن هم چیزی را جبران نخواهد کرد. آیا ما نباید بیندیشیم که تفرقه در تجارب قبلی حاصلی جز شکست جبهه انقلاب نداشته است. آیا باید در این امر بدیهی شک کرد که دعوای ما جز به‎نفع فتنه‎گران و منحرفان ختم نخواهد شد. آزموده را چرا باید دوباره و یا چندباره آزمود. چرا ما با رفتار و گفتارمان تعارض و دودستگی بین بزرگان انقلاب را به‎جامعه القا می‎کنیم، آیات عظام همگی الهام‎بخش ما و محل اتکای مردمند، چرا بر سرشاخه نشسته‎ایم و بن می‎بریم و از اسم استوانه‎‎های انقلاب استفاده می‎کنیم. این بزرگواران مربیان و معلمان عزیزی هستند که رهنمودهای‎شان چراغ راه همگی ماست. به‎نظر باید همه دوست‎داران انقلاب، اصلاح را از خود شروع کنند و سپس ناصحانه به امر به معروف و نهی از منکر بپردازند و با مقدم داشتن مصالح اسلام و انقلاب و توجه به مصلحت عمومی و منافع ملی با پیروی از مقام معظم رهبری راه خدمت خالصانه به مردم عزیزمان را پیشه کرده و با دقت در مسئولیت‎‎های جهانی ملت رشید و سرافراز ایران زمینه توفیقات بیشتر را فراهم آورند. امری که جز با عمل به وصیت نورانی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) در تأکید بر انگیزه الهی و وحدت کلمه به‎عنوان رمز پیروزی انقلاب اسلامی و رمز بقاء امکان‎پذیر نخواهد بود
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
متاسفانه بعضا اصولگراها به این مساله وقوف ندارن که امروز وحدت اونه ااز هر چیزی مهم تره ، حضرات اصلاح طلب با همه اختلاف سلیقه ها در ایجاد وحدت بین خودشون خیلی جلوتر از اصولگراهان و این پاشنه آشیل اصولگراهاست
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر آقای دکتر زاکانی
ای کاش دوستانی که داعیه انقلاب واسلام را دارند با دقت و بدون سیاسی بازی این مطالب را مرور کنند که چکیده ای از منویات امام و مقام معظم رهبری است.
دوستان آقا فرمودند :وحدت وحدت
روزی نشود که پشیمان شویم
Iran, Islamic Republic of
اقای زاکانی عزیزکه به حق به برخی سخنان امام خامنه ای اشاره فرمودید توجه داشته باشید اگر سخنان ایشان برای امثال شما برادر متعهد وانقلابی فصل الخطاب است ایشان اخیراودر گذشته نیز فرموده اند نمایندگان نباید به کانونهای قدرت وثروت متصل باشند وصاحبان قدرت سیاسی نباید در انتخابات دخالت کنند حالا شما با توجه به ولایتمداریتان بفرمایید حضور نماینده ریس مجلس ونماینده شهردار تهران در کمیته وحدت اصولگرایان چه مناسبتی با فرمایشات معظم له دارد اتفاقا خالص سازی در رئوس قدرت نظام با توجه به شرایط بیداری اسلامی ضروری است واین به معنی حذف دیگران در عرصه تلاش وخدمت در جایگاههای دیگر نظام نمی باشد
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت آقای دکتر زاکانی عزیز.
کلیت فرمایشات شما خوب است و نشان می دهد که شما حسن نیت در خدمت به نظام و انقلاب اسلامی دارید.
ولی باید از همین امروز مجلس نهمی را ببینید که به نام اصولگرایی حاصل انتخاب برادارانی مثل باهنر و قالیباف و لاریجانی می باشد برادرانی که در آزمون بزرگ فتنه علیرغم تاکیدات بسیار مقام معظم رهبری مردود شدند.
شما در گروه هشت نفره در اقلیت قرار دارید و همین استدلالی را که شما برای وحدت دارید فردا روزی آقایان باهنر لاریجانی و قالیباف در هنگام مشخص کردن کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان در هر حوزه انتخابیه خواهند داشت و شما آن روز ناچارید به ساز و کاری که خودتان امروز تبلیغ می کنید تن بدهید و آن روز فرصت برگشت تا حدود بسیاری برای شما وسایر اصولگرایان واقعی سخت خواهد بود وبسیار تاسف بار خواهد بود که علیرضا زاکانی عزیز که چه در زمان دفاع مقدس و چه بعد از آن خدمات شایانی را به نظام اسلامی کرده است پلی بشود برای ورود اعوان و انصار باهنر و لاریجانی و شاید هم اصلاح طلبانی که با این آقایان در خفا دم خور هستند.
البته این موضوع عجیب نیست چرا که در تاریخ اسلام کم نیستند انسان هایی که علیرغم سوابق خوب در برهه ای به علت فقدان بصیرت لازم و عدم درک صحیح شرایط در مقابل اسلام و ولایت قرار گرفته اند وپلی برای دشمن شده اند .
امیدواریم که جنابعالی با دقت نظر بیشتر و توجه به نظرات بزرگانی همچون آیت الله مصباح یزدی پلی برای ورود مردودین فتنه و جریان انحرافی به مجلس نهم نشوید.
United States
"اقای زاکانی عزیزکه به حق به برخی سخنان امام خامنه ای اشاره فرمودید توجه داشته باشید اگر سخنان ایشان برای امثال شما برادر متعهد وانقلابی فصل الخطاب است ..."


دوست عزیز ظاهرا شما معنای کانون ثروتو قدرتو اشتباه متوجه شدی!
کانون ثروت و قدرت به نظر من یعنی یکی مثل امیر منصور آریا یا شهرام جزایری و ...