پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۳

دلیل گرفتارشدن آمریکا و ترکیه دربن‌بست‌توافق برسر داعش/ سرنوشت عربستان در مقابل چشمان اردوغان

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب: 392917
سفر عالی ترین مقام آمریکایی به استانبول از زمان انتخاب اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه در حالی است که تنش های غیر عادی در روابط دو هم پیمان عضو ناتو همچنان ادامه دارد.
دلیل گرفتارشدن آمریکا و ترکیه دربن‌بست‌توافق برسر داعش/ سرنوشت عربستان در مقابل چشمان اردوغان
گروه بین‌الملل جهان‌نیوز - علی رجبی ـ با وجود گذشت هفته ها از حملات ائتلاف بین اللملی علیه داعش به رهبری آمریکا، همچنان ترکیه و امریکا درباره چگونگی این حملات و نقش ترکیه به توافق مطلوب نرسیده اند.

در همین باره حتی جوبایدن، معاون رییس جمهور آمریکا اخیرا سفری به ترکیه داشته و با اردوغان مذاکره کرده است، دیداری که به نظر می رسد بازهم توافق مطلوبی از آن بدست نیامده است.

بر پایه گزارش خبرگزاری آلمان اختلاف آمریکا و ترکیه بر سر برخورد با گروه تروریستی "داعش" پس از دیدار معاون باراک اوباما با رئیس ترکیه هم برطرف نشده است.

هر چند که گفته می شود دو طرف درباره جزییات آموزش پیشمرگه‌های کرد و کمک به آوارگان سوری توافقاتی کرده اند.

خبرگزاری فرانسه نیز طی گزارشی نوشت: سفر عالی ترین مقام آمریکایی به استانبول از زمان انتخاب اردوغان به عنوان رئیس جمهور ترکیه در حالی است که تنش های غیر عادی در روابط دو هم پیمان عضو ناتو همچنان ادامه دارد. دو طرف پس از ۴ ساعت مذاکره اشاره ای به هیچ گونه پیشرفتی در گفتگوها نکردند ولی بایدن بر این مساله تاکید کرد که روابط بین دو کشور همان طور مانند گذشته قوی و محکوم بوده است. آمریکا از نقش ضعیف ترکیه در مبارزه با داعش ناراضی و سرخورده شده است. ترکیه نیز در مقابل از عدم توجه کافی آمریکا و جامعه بین المللی به میزبانی این کشور از ۱.۶ میلیون آواره سوری ناراحت است.

همچنین خبرگزاری رویترز نیز درباره این دیدار گزارش داده است که بایدن و اردوغان جزییاتی از چگونگی همکاری دو کشور و نقش‌آفرینی احتمالی ترکیه در مواجهه با تروریست‌های داعش در سوریه و عراق ارایه ندادند. اما اخبار منتشرشده نشان می‌دهند که اختلاف دو طرف بر سر این موضوع همچنان به قوت خود باقی است.

بر پایه این گزارش ترکیه به فقدان اراده جدی برای مبارزه با داعش متهم می‌شود. این کشور در برابر تقاضای آمریکا برای نقش‌آفرینی موثرتر خواهان آن است که براندازی رژیم سوریه نیز به عنوان هدف ائتلاف بین‌المللی تعیین و تبیین شود. آنکارا همچنین تاکید دارد که شمال سوریه به منطقه امن برای استقرار آوارگان جنگی این کشور و نیز به محلی برای آموزش نیروهای مخالف رژیم اسد بدل شود. برای تحقق این امر دولتمردان ترکیه خواهان برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز مناطق شمالی سوریه هستند.

آمریکا از جمله خواهان آن است که ترکیه اجازه استفاده از پایگاه هوایی "اینجرلیک" (در جنوب ترکیه، در نزدیکی مرز سوریه) را به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش بدهد. در حال حاضر هواپیماهای ائتلاف برای هدف‌ قرار دادن مواضع داعش در سوریه عمدتا از اردن یا سایر کشورهای دورتر منطقه برمی‌خیزند.

با این همه بایدن و اردوغان در نشست خبری خود با خبرنگاران اشاره‌ای به این موارد نکردند.

با این وجود خبرگزاری اسوشتید پرس در این باره خبر داد که اگر توافقی بر سر اختلاف نظرها صورت گرفته باشد٬ این توافق به صورت "محرمانه" بوده است.

در همین حال، وزیر خارجه ترکیه تاکید دارد که آنکارا می‌تواند در خصوص برخی مسائل با واشنگتن اختلاف نظر داشته باشد.

بر پایه گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در حالی به وجود اختلاف بین آنکارا و واشنگتن اذعان کرده است که جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به ترکیه نتوانسته است اختلافات با مقام های این کشور بر سر راهبرد مقابله با داعش و افزایش نقش ترکیه در مقابله با این گروه تروریستی را کاهش دهد.

این در حالی است که کارشناسان دو دلیل عمده ذیل را دلیل عدم توافق همه جانبه آمریکا و ترکیه ارزیابی می کنند:

الف: در درون دولت ترکیه همچنان عزم جدی برای مقابله با داعش وجود ندارد. ترکیه در محاسبات راهبردی خود همچنان استفاده ابزاری از داعش را برای امتیازگیری و نفوذ منطقه ای خود مدنظر دارد. ضمن آنکه ترکیه از درگیری مستقیم با داعش به علت بالا بودن آسیب پذیری کشورش همچنان واهمه های جدی دارد.

ب: نکته مهم دیگر این است که به نظر می رسد ترکیه آمریکایی ها را در مبارزه با داعش موفق ارزیابی نمی کند. از سوی دیگر ترکیه حملات آمریکایی ها را نه تنها در برابر داعش موفقیت آمیز تلقی نمی کند بلکه درباره آینده این جنگ نیز نگرانی های عمیقی دارد. ترکیه به یقین قطعی نرسیده است که آمریکایی ها در این جنگ پیروز اصلی هستند. ترک ها از طرفی معتقدند که ورود آن ها به جنگ با سوریه به شدت هزینه های اقتصادی و جانی برای آن ها در پیش خواهد داشت و از سوی دیگر در آمریکا نیز تمایلی برای جبران هزینه های اقتصادی و نظامی ترکیه در صورت ورود بیشتر به تحولات نظامی سوریه نمی بینند. ترک ها حتی معتقدند آمریکایی ها همانند عربستان می خواهند بخشی از هزینه مبارزه با داعش و نظام سوریه را به ترکیه تحمیل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
اردوغان جان بیا و به خط مقاومت بپیوند.
این ره که تو میروی به ترکستان است
عادل
Iran, Islamic Republic of
اردوغان خودش تو ترکستان هست.
مجیدی
United States
باز خوبه اینقدر عقلش میرسه که پول خرج آمریکا نکنه. لااقل یک قدم از عربستان جلوتره