پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱
رحیم پورازغدی مطرح کرد:

موانع سبک زندگی اسلامی

چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۶
کد مطلب: 442119
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تاکید بر اینکه اهل بیت (ع) بدون رضایت خداوند هرگز شفاعت نمی کنند گفت: امامان به اذن خداوند در دنیا وسیله ای برای شفاعت و در آخرت وسیله ای برای مغفرت هستند و این عین توحید است.
به گزارش جهان به نقل از «خبرگزاری دانشجو» ، حسن رحیم پورازغدی دیشب در جمع دانشجویان در اردوگاه ثامن الائمه مشهد بر دو تفکر که مانع بهره گیری از سبک زندگی اسلامی می شوند اشاره و بیان کرد: یکی از این موانع، موانع نظری است که عنوان می کنند این سبک زندگی نیست. این تفکر حدود دو قرن است که با علل سیاسی به جوامع اسلامی وارد و در نهایت آن را در همین جوامع آکادمیزه کرده اند و بر ذهن و زبان نسل های تحت سلطه خود وارد کرده اند.

وی با بیان اینکه این نوع نگاه در صدر اسلام نیز وجود داشت گفت: در آن دوره معتقد بودند خداوند خالق اما ساکت است به این معنا که برای انسان سبک زندگی را مطرح نکرده بلکه انسان را خلق و در نهایت رها کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به اینکه این افراد اسلام و دین را منحصر به امور فردی می دانستند تصریح کرد: یک جریان شدید در قرن نوزدهم شکل و وارد دنیای اسلام شد که عنوان می کرد معنویت دروغ است شدت این دیدگاه را در دیدگاه کمونیستی می توان مشاهده کرد که دین را دروغ و فریبی ایدئولوژیک می دانستند.

رحیم پورازغدی ضمن تاکید بر اینکه در آن دوره مسئله ای تحت عنوان سبک زندگی دینی وجود نداشت خاطرنشان کرد: افرادی که به سبک زندگی دینی اعتقاد ندارند معتقدند خداوند یک فریضه است در این نگاه مذهب نیز یک فریضه می باشد.

وی بر چهار سبک زندگی کافرانه، شکاکانه، مشرکانه و موحدانه اشاره و در رابطه با تفاوت بین سبک زندگی اسلامی با دیگر سبک ها بیان کرد: برخی معتقدند خداوند مفهومی موهوم است که واقعیت ندارد زیرا نه تجربی است و نه حسی این افراد معتقدند هر چیز که محسوس است مانند لذت، قدرت، شهرت و ... که قابل لمس و مادی می باشند مبنای سبک زندگی است اما عناوینی مانند خداوندT ایثار، انسانیت و گذشت که قابل لمس نیستند را نمی توان مبنای سبک زندگی دانست.

وی ادامه داد: این افراد معتقدند که زندگی همانی است که در این دوره وجود دارد قبل از چیزی نبوده و پس از آن نیز نخواهد بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به این نکته که این افراد انسانت و اخلاق را یک لفظ می دانند خاطرنشان کرد: معتقدان به این سبک زندگی سبک زندگی را تنها براساس آن مسائلی که قابل لمس هستند ترسیم می کنند و معتقدند کسانی که سبک زندگی خود را براساس دین انسانیت و خداوند پایه ریزی می کنند به دنبال موهومات هستند.

رحیم پورازغدی ضمن تاکید بر اینکه این افراد یک زندگی سراسر حیوانی دارند و اصرار دارند به زور بشریت را با خود به جهنم ببرند گفت: در مقابل اینها افرادی هستند که معتقدند این حیات جز ضرر نیست الا زمانی که انسان به خداوند ایمان دارد براساس این ایمان عمل می کند و سبک زندگی خود را بر مبنای دینی پایه گذاری و بر همان اساس زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه این افراد می بایست تلاش کنند تا دیگران را نیز به سوی حق دعوت کنند گفت: با توجه به اینکه زندگی در این مسیر سخت است و بسیار هزینه دارد باید مقاومت کنیم و دیگران را نیز به این مقاومت فراخوانیم در این مسیر قرآن عنوان می کند چنین افرادی هستند که در این دنیا ضرر نمی کنند مابقی همه در خسران اند.

وی تکیه بر ایمان، عمل به ایمان، دعوت دیگران به حق و مقاومت اجتماعی را مبانی سبک زندگی اسلامی دانست و ابراز داشت: متاسفانه ما این سخنان را عنوان اما به سبک زندگی غربی زندگی می کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به تفاسیر متفاوت از مبانی دینی پرداخت و گفت: برخی از کلماتی مانند شفاعت دو تفسیر دارند یک دسته معتقدند زیارت کردن و اعمال این گونه منجر به شفاعت ائمه و امامان می شود این در حالی است که این تشیع، تشیعی قلابی است.

رحیم پور ازغدی افزود: شیعه واقعی معتقد است ائمه و امامان از همه بنده تر و خالص تر در درگاه خداوندند و چون فانی درگاه خداوند می باشند خداوند از طریق آنان به بندگانش فضائل را افاضه می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تاکید بر اینکه اهل بیت (ع) بدون رضایت خداوند هرگز شفاعت نمی کنند گفت: امامان به اذن خداوند در دنیا وسیله ای برای شفاعت و در آخرت وسیله ای برای مغفرت هستند و این عین توحید است.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: برخی تصور می کنند چون شفاعت وجود دارد هر گناهی که خواستند می توانند انجام دهند و در نهایت با یک زیارت مورد شفاعت قرار خواهند گرفت؛ این نادرست است شفاعت از آن فردی است که زندگی خود را در مسیر رسیدن به خداوند سپری کند و چنانچه در این بین پایش لغزید مورد شفاعت قرار خواهد گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان ابراز داشت: به جای نماز خواندن، عزاداری کردن و رباخواری در کنار اشک ریختن برای اهل بیت منجر به شفاعت انسان نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *