پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

اسپانسر ۱۶۰ میلیاردی ضمانتنامه ندارد!

خانم میلیاردر چطور برنده شد؟
سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب: 356412
به گزارش جهان به نقل از بانک ورزش، احتمالا فدراسیون فوتبال انتظار دارد همه از این قرارداد تاریخی استقبال کنند. برای اولین بار حجم بزرگ پول، ‌وارد حساب‌های فدراسیون فوتبال می‌شود و فدراسیون شکل «مستقل‌تری» به خود می‌گیرد. همه این‌ها درست، ولی عملکرد فدراسیون فوتبال در «قرارداد‌ها» موجب شده تا با تردید به هر اتفاقی نگاه شود. مقصر قطعا خودشان هستند. حال، حرف و حدیث‌ها درباره مریم شفیعی، کسی که انحصار تبلیغات دور زمین فوتبال را در دست گرفته، پایان ندارد.

از او به عنوان یکی از عوامل بابک زنجانی نام می‌برند. شرکت «ایران نوین» که مدیریت آن را مریم شفیعی بر عهده دارد، قرار است تبلیغات فوتبال ایران را با مبلغ ۱۶۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون طی دو سال آینده برعهده بگیرد. «ایران نوین» پیش از این سابقه اسپانسرینگ بازی دو تیم پیشکسوتان پرسپولیس و میلان ایتالیا را برعهده داشت. تبلیغات و حمایت مالی که اتفاقا حواشی زیادی هم داشت و نزدیک بود ساعاتی پیش از برگزاری لغو شود. مریم شفیعی پیش از این به عنوان مدیر این شرکت در عرصه تبلیغات در زمینه هنر فعالیت می‌کرده و تهیه کنندگی و سرمایه گزاری در تولید آثار سینمایی و تلویزیونی را به صورت غیر مستقیم برعهده داشته است. این کانون با ساخت فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «آزمایشگاه»، «قصه‌ها»، «ماهی و گربه‌ها» و «چه خوبه برگشتی» در عرصه سینمایی هم خودی نشان داده‌اند. و اما حضور در فوتبال…

به گزارش خبر لایو، پس از اتمام قرارداد ۳ ساله سازمان لیگ با شرکت قبلی، به گفته مهدی تاج، رییس سازمان لیگ بر‌تر، کف مبلغ مزایده ۳۰ میلیارد تومان برای سال اول و ۳۶ میلیارد برای سال دوم در نظر گرفته شده بود. در این میان ۲۶ شرکت فرم‌های مربوط به شرکت در مزایده را ارسال و ۱۱ شرکت مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای شرکت در آن را واریز کرده بودند. در این میان ۴ شرکت به دور دوم مزایده راه یافتند که شنیده می‌شود ۳ شرکت آن متعلق به سید علیرضا شیرازی بوده است. نکته جالب رقم‌های نزدیک این شرکت‌ها به یکدیگر بوده؛ رقم‌ها به ترتیب ۱۵۸میلیارد و ۸۰۰ میلیون، ۱۵۹ میلیارد، ۱۶۰ میلیارد و در ‌‌نهایت ۱۶۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون بوده است.

مبلغ نهایی که بعنوان برنده مزایده هم مشخص شد به میزان ۱۶۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متعلق به شرکت کانون ایران زمین و مدیریت خانم مریم شفیعی بوده است. نکته جالب اینجاست که چطور این چهار شرکت با فاصله فراوان نسبت به آنچه که مهدی تاج اعلام کرده بود در کورس با یکدیگر بوده و رقم‌ها اینقدر نزدیک به یکدیگر بوده است. مهدی تاج پیش از این اعلام کرده بود مبلغ اسپانسر جدید ۳ برابر گذشته خواهد بود. اما وقتی قرارداد قبلی ۱۸ میلیاردی با دلار ۱۰۰۰تومانی بسته شده بود، رقم امسال ۶۲ میلیاردی با دلار ۳۰۰۰تومانی ثابت می‌کند، رقم چندان رشدی نداشته است و بیشتر بازی با افکار عمومی است.

اما سوال اینجاست که چطور شرکت شیرازی با ۳ مبلغ نزدیک به هم ۱۵۸ تا ۱۵۹ میلیارد قافیه را به «ایران نوین» باخت و چگونه شرکت خانم شفیعی مبلغی بالا‌تر از این سه شرکت –که رقمی قابل بحث است- اعلام کرده است؟ منابع موثق تایید کرده‌اند که شیرازی به دنبال این بود که مزایده را برهم بزند و برای همین در خودروی خود که دقیقا زیر ساختمان سازمان لیگ پارک کرده بود، ۳ برگه جدید و با مبالغ ذکر شده را امضا می‌کند و با توجه به اینکه هر سه شرکت هم متعلق به او بوده، مهر شده تحویل سازمان لیگ می‌کند تا با این رقم، بتواند مزایده را تحت تاثیر قرار دهد.

اما ماجرا وقتی جالب می‌شود، در حالیکه پاکت‌ها مهر و موم شده بوده و هیچکس خبر از رقم قرارداد‌ها ندارد، شرکت ایران نوین با رقم هفتصدمیلیون تومان، برنده مزایده لقب می‌گیرد! نکته اینجاست که گفته می‌شود شیرازی می‌خواسته این مبلغ را ۲۵۰میلیارد تومان اعلام کند اما در لحظات آخر منصرف شده است. این رقم نزدیک نشان می‌دهد اتفاقاتی در پشت پرده رخ داده و رقم احتمالا لو رفته است. چیزی که باعث تعجب علیرضا شیرازی هم شد و اعتراض او را هم در پی داشت. اما مهدی تاج به عنوان رییس سازمان لیگ سعی می‌کند او را آرام کرده و حتی در نشستی دوستانه به او وعده همکاری می‌دهد، چیزی که با مخالفت او همراه بوده است.

برنده شدن شرکت «ایران نوین» در مزایده تبلیغات انحصاری فوتبال در حالی اعلام شد که این شرکت حتی ضمانتنامه بانکی مربوطه را به سازمان لیگ تحویل نداده است. هیئت رییسه فدراسیون فوتبال اصرار داشته با توجه به مبلغ از این شرکت ضمانتنامه دریافت شود که این مسئله حتی به درگیری لفظی بین اعضای هیئت رییسه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ منجر می‌شود اما…

اینکه چطور این شرکت از پرداخت ضمانتنامه بانکی معاف شده سوالی که هنوز بی‌پاسخ باقی مانده و بد نیست علی کفاشیان که در این مدت نشان داده استاد بستن قراردادهای بی‌سرانجام (سایپا، ائل خودرو، مجید و …) است و پیش از این بار‌ها اعلام کرده بود شفاف سازی بهتر است در تمام حوزه‌ها انجام شود کمی در این باره برای اهالی فوتبال شفاف سازی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *