جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

درگذشتگان ورزش ایران در سال ۸۸

شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب: 104312
از زهرا حسینی ۱۶ ساله تا عباس قریب ۹۳ ساله، ورزش ایران بارها به سوگ چهره های نام داری از رشته های مختلف ورزشی نشست.
 سقوط توپولوف، ریزش بهمن، سانحه رانندگی و البته ایست قلبی، در سال ۱۳۸۸ جان عده زیادی از قهرمانان، پیشکسوتان و داوران ورزش ایران را گرفت. 

 بی بی سی ، اگرچه ورزش بهترین راه مقابله با امراض قلبی است اما سکته قلبی در مقایسه با سایر امراض در جمع ورزشی ها، در سالی که گذشت بیشترین قربانی را گرفت.

اما غم انگیز ترین واقعه ای که در سال ۸۸ برای ورزش ایران رخ داد، فاجعه دلخراش مرگ جودوکاهای تیم ملی نوجوانان ایران بود.
بیست و چهارم تیر، هواپیمای توپولوف متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین، ۱۶ دقیقه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی، سقوط کرد و ۱۶۹ مسافر و خدمه پروازش جان باختند.

وحید ابراهیمی، ایمان زینی وند، حسین بنا، سعید رسولی، مصطفی صباغی، یحیی باقرپور، مصیب عزیز الهی، علیرضا لشکری به همراه علی بهرامی سرمربی و علی محدث مربی تیم ملی به اردوی شش روزه ارمنستان اعزام می‏ شدند.

غیر از سانحه سقوط توپولوف، ورزشکاران، مربیان، مسئولان و عده ای از دست اندرکاران ورزش نیز در سالی که گذشت، چراغ عمرشان خاموش شد.

حسین فتحیان ‌پور - پاورلیفتینگ

حسین فتحیان پور به علت سکته قبلی در گذشت
حسین فتحیان ‌پور، عضو تیم پاورلیفتینگ ایران که برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا در هند آماده می ‌شد، بر اثر سکته در گذشت. این ملی پوش در دو مرحله اول آماده سازی تیم ملی پاورلیفتینگ با ثبت رکودهای عالی انتخاب شده بود.

او بیشتر از رکوردهایش، به دلیل اخلاقش مشهور بود. فتحیان پور دوستان و علاقمندان زیادی از سایر رشته های ورزشی داشت. در مراسم خاکسپاری اش بسیاری از قهرمانان رشته های ورزشی کشتی و وزنه برداری نیز حضور داشتند.

حسن میرسیفی – پرش با نیزه

او در سال‌های ۷۰ تا ۷۵ قهرمان پرش با نیزه ایران بود و در رقابت‌های غرب آسیا نیز طلا گرفته بود. میرسیفی در سانحه رانندگی جان خود را از دست داد.

نصرت‌الله رهبر – ورزش باستانی
۲۳ اردیبهشت، پیشکسوت مرشدان ایران در سن ۸۵ سالگی بر اثر عارضه قلبی درگذشت. رهبر ۵۰ سال در زورخانه های سراسر ایران ضرب گرفت. در مراسم تشییع جنازه او، چهره هایی مثل علیرضا دبیر و رسول خادم نیز حضور داشتند.

رهبر در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده ‌شد.

علی رییس‌دانا – سنگنوردی

این سنگنورد ۳۲ ساله، موسس باشگاه سنگنوردی آراماز کرج بود که حین تلاش برای صعود در ارتفاعات تهران، سقوط کرد و جان سپرد.

مسعود درویش – مدیر باشگاه

هشتم مرداد، مالک مازندرانی باشگاه شموشک نوشهر پس از سال ها حضور در فوتبال ایران در ۸۸ سالگی در گذشت. او هرگز تن به مصاحبه با رسانه ها نداد. با درگذشت او، وضعیت آینده باشگاه شموشک همچنان مبهم است.

قرار بود علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران از سرمایه گذاری دو دهه ای او تجلیل کند که خبر رسید درگذشته است.


عباس قریب - فوتبال


عباس قریب آخرین بازمانده از اولین تیم ملی فوتبال ایران بود
بیست و پنجم شهریور، آخرین بازمانده از اولین تیم ملی فوتبال ایران در ۹۳ سالگی درگذشت. تشیع جنازه قریب در استادیوم شیرودی برگزار شد. قریب کارمند و بازیکن بانک ملی بود. مدتی هم در دارایی توپ زد.

او در سال ۱۲۹۵ در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۲۰ عضوی از اولین تیم ملی فوتبال ایران بود که در بازی دوستانه سوم شهریور ۱۳۲۰ مقابل افغانستان در پست دفاع چپ بازی کرد. یعنی اولین دیدار در تاریخ رقابت های تیم ملی فوتبال ایران.

سیف‌الله جواهری - کشتی

بیست و هشتم شهریور، پیشکسوت سرشناس کشتی و جودو به دلیل ناراحتی قلبی درگذشت. نایب قهرمانی جام جام دان کلوف بلغارستان در کشتی آزاد، حضور در جام جهانی لاس پالماس و کسب مدال جهانی در مسابقات کشتی سامبو از دیگر افتخارات او محسوب می ‌شود.

جواهری نخستین طلایی جودو ایران در رقابت‌های ارتش‌های جهان بود.

احمد صمدیان - فوتبال

۳۰ شهریور پیشکسوت و مهاجم سال ‌های دور تاج "دوچرخه‌سواران" و یکی از بنیان گذاران باشگاه تاج به دلیل کهولت سن از دنیا رفت.

زهرا حسینی- کاراته

۱۶ ساله بیشتر نداشت. عضو تیم ملی سبک شیتوریو که در مسابقات جهانی چین به مدال برنز کومیته‌ انفرادی دست یافته بود. این دختر نوجوان به دلیل ایست قلبی در خانه جان سپرد.

مریم مشیری مربی تیم ملی به ایسنا گفت: حسینی هیچ‌ گونه سابقه ناراحتی نداشته اما در منزل دچار تشنج شدید شده که تا اعزام به بیمارستان درگذشته است.

احمد ابراهیمیان – داور بسکتبال

۳۱ شهریور، داور بین‌المللی بسکتبال ایران هنگام تمرین در ورزشگاه حیدریان قم، به دلیل ایست قبلی و دیر رسیدن اورژانس جان سپرد. او سال ها در عرصه رقابت های داخلی و خارجی بسکتبال به قضاوت‌ پرداخت.

صابر فریادشیران - فوتبال

مهرماه امسال، کاپیتان سابق تیم فوتبال لکوموتیو تهران در سانحه‌ رانندگی درگذشت. فریادشیران ۵۵ ساله بود.

مهین گرجی – خبرنگار ورزشی

مهین گرجی حوزه تخصصی اش بسکتبال بود
بامداد هفتم مهر، در شهر کوچکی به نام "ملنیک"، کامیونی که راننده مجار هدایتش می کرد، اتومبیل اشکودای نقره ای رنگ حامل خبرنگاران ایرانی رادیو فردا را زیر گرفت.


امیر عدالتخواه – مربی فوتسال

سرمربی سابق تیم امید فوتسال بر اثر بیماری سرطان کبد درگذشت. عدالتخواه دو سال قبل سرمربی تیم فوتسال امید ایران بود. او سابقه‌ سرمربیگری تیم ملی قرقیزستان و مربیگری در تیم‌های استقلال، شهید منصوری قرچک، علم و ادب مشهد و پیمان را نیز در کارنامه‌ داشت.

مهدی ساوه شمشکی – مربی اسکی

سرپرست فنی پیست اسکی دربندسر و مربی درجه یک فدراسیون اسکی هنگامی که مشغول تعمیر کابل در تله‌کابین بود، با رها شدن جک از ناحیه جمجمه‌ دچار سانحه شد و پس از یک هفته کما، در ۳۳ سالگی درگذشت.

مهدی تختی - کشتی

اول دی ماه و در آستانه سالگرد درگذشت غلامرضا تختی، برادر او درگذشت.

مهدی تختی مشوق برادرش در ورزش کشتی بود. او همچنین سوابق قهرمانی در رشته های کشتی آزاد و بوکس داشت.

ناصر آقایی – بوکس

روز عاشورا در تهران دچار ایست قلبی شد و در ۶۴ سالگی جان سپرد. او سال ۱۹۶۳ در بانکوک، قهرمان ۵۱ کیلو شد تا اولین طلایی تاریخ بوکس ایران لقب بگیرد. در بازی های آسیایی ۱۹۶۶ سوم شد. سال بعد در کلمبو مجدداً برنز گرفت.

قهرمانی در جام های دستکش طلایی سانفرانسیسکو و لس آنجلس از دیگر افتخارات آن مرحوم است.

رمضانعلی تیموری – وزنه برداری

چهارم دی، رمضانعلی تیموری ۵۰ ساله در بابلسر، در تنهایی و بی خبری در گذشت. از ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۴ در وزنه برداری ایران بی رقیب ماند. او اولین نفری بود که در ایران از مرز ۴۰۰ کیلو گذشت. تیموری در دوران اوج، بارها قهرمان فوق سنگین وزنه برداری آسیا شد.

سعید اعرابیان و احمد شرقی - اتومبیلرانی

عید اعرابیان ۴۷ ساله، علاوه بر رالی قهرمان موتورسواری هم بود
در اتوبان همت تهران در برخورد اتومبیل پژو با گارد ریل، دو قهرمان نامی رالی و سرعت اتومبیلرانی ایران جان باختند.

آن ها سابقه حضور در مسابقات آسیایی و بین قاره ای را داشتند. سعید اعرابیان ۴۷ ساله، علاوه بر رالی قهرمان موتورسواری هم بود. به گفته بیژن خراسانی رییس هیات اتومبیلرانی تهران، پزشکی قانونی علت تصادف را خواب آلودگی و سرعت بالا عنوان کرد.

فرشاد خلیلی - کوهنوردی

پانزدهم بهمن در حادثه سقوط بهمن در محور شمشک به دیزین، ۹ نفر جان سپردند. فرشاد خلیلی یکی از جان باختگان این حادثه، سرپرست تیم ملی کوهنوردی ایران در فتح تاریخی گاشربروم هیمالیا بود.

مجید شهپری، اکبر کشاورز، مهدی خراسانی، حمید کاظم‌زاده، علی‌اکبر ابراهیم زاده و سعید طاهری (اسکی باز) و نادیا نجفی از دیگر جان باختگان این حادثه بودند.

کاوه کاشفی رئیس هیات کوهنوردی استان تهران گفت این حادثه در پی فعالیت لودر رخ داده و برای ما جای سوال است که وقتی چنین فعالیتی انجام می‌شده چرا جاده را نبستند و تردد همچنان در آن ادامه داشته است.


علی الهیاری – مربی کشتی فرنگی

مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران که مدت ها در بستر بیماری بود، دوم اسفند درگذشت. الهیاری در اولین دوره کشتی فرنگی قهرمانی آسیا که سال ۱۹۸۳ با قهرمانی ایران همراه بود، هدایت تیم ملی را برعهده داشت.

او تا دو دهه بعد نیز همواره در کادر فنی یا کمیته فنی تیم های ملی نیز حضور داشت و شاگردان او بارها از سکوهای جهانی و آسیایی بالا رفتند.

محمد شاه حسینی – رییس فدراسیون دوچرخه سواری

نهم اسفند در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد. شاه حسینی در دوران مدیریت احمد درگاهی رییس فدراسیون دوچرخه سوار بود.

او بر اثر سکته مغزی در ۵۵ سالگی درگذشت. شاه حسینی سابقه مدیر کلی تربیت بدنی آموزش و پرورش و معاونت آکادمی ملی المپیک را نیز داشت.

منصور امیر آصفی - فوتبال

امیرآصفی کاپیتان تیم ملی در المپیک ۱۹۶۴ توکیو بود
۱۵اسفند بازیکن و کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران در ۷۶ سالگی در حالی که تحت شیمی درمانی بود درگذشت.

او که از بنیان گذاران باشگاه کیان بود، ۱۱ سال برای تیم ملی بازی کرد. امیرآصفی کاپیتان تیم ملی در المپیک ۱۹۶۴ توکیو بود.

سابقه مربیگیری در پرسپولیس، برق، آرارات و سرپرستی تیم ملی فوتبال ایران، همچنین پرورش بسیاری از ستاره های دهه ۵۰ فوتبال ایران از سوابق زنده یاد امیرآصفی است.

اصغر خداقلی پور – مربی فوتبال

صبح روز نوزدهم اسفند در کلاس مربیگری مدرک B آسیا، اصغر خداقلی ‌پور یکی از مربیان حاضر، به دلیل ایست قلبی در گذشت. او مربی تیم نونهالان احسان ری بود.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *