شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۱
عراقچی:

اجازه پذیرفتن پروتکل الحاقی درمذاکرات را داریم

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب: 424515
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت:دیپلمات ها و مذاکره کنندگان در هر مذاکره ای مطابق دستورالعمل ها ی مشخص عمل می کنند و از خود اختیار خاصی ندارند مگر در قدرت بیان.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره جلسه دیروز مجلس گفت: برای من واقعا جای خوشحالی است که موضوع هسته ای به عنوان یکی از مهم ترین موضوعات کشور تا این اندازه وسیع مورد توجه مردم و گروه های اجتماعی و سیاسی مورد بحث قرار گرفته و نشان دهنده رشد و بلوغ جامعه است که ظریفت گفتگو درباره مضوعی که با منافع ملی ارتباط دارد را پیداکرده است .

وی ادامه داد : ممکن در این باره انتقادهایی و بد اخلاقی هایی صورت گیرد که به مرور آفات آن رفع می شود.

عراقچی گفت: ما بعد از هر دوره به نمایندگان در کمیسیون گزارش می دادیم این بار جلسه غیر علنی درصحن درخواست کرده بودند. این جلسه با این فرض که منعکس نمی شود فضا را ایجاد می کند که بحث ها راحت تر باشد . ۴ نفر از نمایندگان موضوعات را مطرح کردند و آقای ظریف پاسخ داد و بنده گزارش دادم اغلب نمایندگان رضایت داشتند البته برخی هم ناراضی و منتقد هستند که محترم است .

وی درباره بازرسی ها بیان کرد: موضوع دسترسی آژانس به اسناد و مراکز مسئله مهمی است که خیلی از دوستان به عنوان خط قرمز با آن برخورد کردند.

وی درباره خطوط قرمز گفت: دیپلمات ها و مذاکره کنندگان در هر مذاکره ای مطابق دستورالعمل ها ی مشخص عمل می کنند و از خود اختیار خاصی ندارند مگر در قدرت بیان . خطوط قرمز و چارچوب ها دقیقا تعریف می شود. در موضوع هسته ای که مرتبط با امنیت ملی و آینده کشور است چارچوب ها و اصولی وجود دارد و مقام معظم رهبری در سخنرانی بیان کردند که چارچوب ها با نظر ایشان تعیین می شود و شورایی وجود دارد که تحت نظر رئیس جمهور هستند و دستورالعمل ها به تیم مذاکره کننده ابلاغ می شود و باعث افتخار و وظیفه ما است که طیق خطوط عمل کنیم .

عراقچی بیان کرد: ممکن است در بعضی از موارد خطوط تغییر کنند اما ما بر اساس همین چارچوب ها و اصول عمل کردیم . یکی از این چارچوب ها نحوه بازرسی ها است که مربوط به اطلاعات سری کشور است که به راحتی نباید در اختیار کسی قرار گیرد و در موضوع هسته ای از آنجا که بک برنامه صلح آمیز در چارچوب بین الملی و تحت نظارت آژانس است هیچ نگرانی از نظارت آژانس به طور اصولی نداریم اما با سوء استفاده از نظارت ها مشکل داریم . اجازه نمی دهیم از نظارت ها برای دسترسی به اطلاعات سری و شناسایی دانشمندان سوء استفاده شود و این از خطوط قرمز پررنگ ما است .

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد :دستور داشتیم در چارچوب نظارت بین المللی باآژانس همکاری کنیم و در همین چارچوب نیز مذاکره کنیم و یکی از این چارچوب ها پروتکل الحاقی است .

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت : باید در پروتکل الحاقی دقت کنیم راه های پیش بینی شده دقیقا رعایت شود . دغدغه ما این است که هیچ سوءاستفاده ای شود . پروتکل الحاقی به عنوان یک رژیم متعارف بین المللی برای ما خطوط قرمز نبود. به ما اجازه پذیرفته شدن پروتکل الحاقی در طول مذاکرات داده شده بود. ممکن است در مقطعی تصمیم عضو شود اما هنوز نشده و دستوالعمل های ما تغییر نکرده است .

وی ادامه داد :در پروتکل الحاقی دسترسی به سایت های غیر هسته ای وجود دارد .مجلس دسترسی های فراتر از پادمان را منع کرده است و ما هنوز هم توافقی نداریم و چیزی نپذیرفتیم . قاعده مجلس هم سر جای خود است . اما در میز مذاکره موضوعات بحث می شود و اگر به توافق برسیم بر اساس روندهای قانونی توافق اجرا خواهد شد . ما در حال مذاکره هستیم .

عراقچی بیان کرد : دسترسی مدیریت شده به این مفهوم است که اگر به بازرسی از آژانس مأموریت داده می شود که مراکز غیر هسته ای را بازدید کند به ترتیبی این امکان فراهم می شود که هیچ اطلاعات دیگری به دست نیاورد. بازرسان آژانس تنها با یک نمونه برداری محیطی و به وسیله یک دستمال می توانند ذرات رادیواکتیو را به دست بیاورند . آنچه به عنوان بازرسی در ذهن ما وجود دارد اصلا به این معنا وجود ندارد و این امر دسترسی مدیریت شده است . می توانیم چشم های بازرس را ببندیم و بدون تجهیزات به نقطه ای که از قبل تعیین شده با مختصات چغرافیای مشخص ببریم و یک نمونه برداری محیطی می کند .

وی اظهار داشت: این تکنیک ها را الان کشورها اجرا می کنند و تصویرهای آن وجود دارد . آیا این اقدام به معنی بازرسی از مراکز نظامی است یا خیر باید بررسی شود.

عراقچی گفت: اگر مقامات به این نتیجه برسند که این دسترسی ها در زمره آن چاچوبی است که مقام معظم رهبری مشخص کرده اند مطاع است و ما می گوییم که امکان پذی نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کی بهت اجازه داده ؟؟؟؟؟