سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

رانتی که وزیر نفت را هم سانسور کرد

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 424416
اگر قیمت به میزان یاد شده برسد شرکت‌های خصولتی توان رقابت را نداشته و از میدان خارج می‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از مسیرآنلاین، خبر مربوط به صحبت های زنگنه درباره تقاضای بخش خصوصی برای خرید خوراک گاز ۲۵ سنتی، با پیگیری روابط عمومی وزارت نفت از فضای رسانه ای کشور حذف شد و بار دیگر نگرانی ها درباره احتمال استمرار رانت بزرگ خوراک گاز پتروشیمی های خصولتی را افزایش داد.

سه شنبه عصر هفته گذشته (۲۹ اردیبهشت)، بیژن زنگنه، وزیر نفت در یک کارگاه آموزشی در دانشگاه امیرکبیر، اظهارات مهمی درباره رانت خوراک گاز ارزان پتروشیمی ها داشت که ابتدا توسط خبرگزاری شانا (روابط عمومی وزارت نفت) منتشر شد و سپس در مدت کوتاهی توسط بسیاری از خبرگزاری های اصلی کشور و همچنین پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت (mop) بازنشر گردید. وزیر نفت در این کارگاه آموزشی با تاکید بر این که تلاش ما این است صنعت پتروشیمی روی پای خود بایستد و با رانت ادامه حیات ندهد، گفت: «در اختیار قرار دادن خوراک از سوی دولت به پتروشیمی‌ها در حال حاضر همانند حکایت استاد دانشگاهی است که به دانشجویان خود اعلام می‌کند هر کسی نمره ٧ بگیرد من به او ٢٠ می دهم. این کار استاد سبب می شود کسی از دانشجویان تلاشی برای درس خواندن نکند؛ به عبارت دیگر هم اکنون پتروشیمی‌ها با تکیه بر خوراک ارزان به دنبال افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده برای کشور نیستند. اخیرا بخش خصوصی به بنده رجوع و اعلام کرده نرخ خوراک تا ٢٥ سنت برای ما صرفه اقتصادی دارد. وقتی دلیل این موضوع را جویا شدم گفتند اگر قیمت به میزان یاد شده برسد شرکت‌های خصولتی توان رقابت را نداشته و از میدان خارج می‌شوند». [متن کامل خبر را در اینجا بخوانید]

هر چند این اظهارات صریح که نشاندهنده نظر وزیر نفت برای مقابله با رانت خوراک گاز به پتروشیمی های بالادستی گازی و کوتاه نیامدن از مواضع خود در تدوین آئین نامه قیمت گذاری خوراک گاز پتروشیمی ها به شمار می رفت اما با این وجود، ساعاتی بعد خبر مربوط به این سخنان زنگنه، ابتدا از خروجی خبرگزاری شانا و پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت حذف شد و سپس با درخواست و پیگیری وزارت نفت، بسیاری از خبرگزاری های بازنشر کننده این خبر مانند ایرنا، ایسنا و تسنیم هم در اقدام مشابه ای این خبر را از خروجی خود حذف کردند. به گونه ای که در حال حاضر، این خبر صرفا در خروجی خبرگزاری هایی مانند فارس در دسترس مخاطبان قرار دارد.

پی‌گیری وزارت نفت برای سانسور سخنان زنگنه درباره امکان فروش ۲۵ سنتی خوراک پتروشیمی بخاطر نگرانی این وزارتخانه از احتمال ایجاد فشار به وزارت نفت هم از سوی افکار عمومی برای حذف رانت خوراک پتروشیمی و هم افزایش فشار از سوی نهادهای خصولتی سهامدار پتروشیمی های گازی برای حفظ این رانت ارزیابی می شود. این اقدام بار دیگر نگرانی از اعمال نفوذ نهادهای خصولتی در جریان تدوین آئین نامه قیمت گذاری بلندمدت خوراک گاز پتروشیمی ها برای حفظ منافع خود و همچنین عدم تمایل وزارت نفت به پرداخت هزینه برای مقابله با این رانت در جریان تدوین این آئین نامه را افزایش داده است. مشخص نیست این نهادها از چه رانت بزرگی در این زمینه بهره می برند و مقابله با این رانت چه هزینه های سنگینی برای وزارت نفت در پی دارد که روابط عمومی این وزارتخانه را مجبور به سانسور سخنان زنگنه درباره این رانت می کند! جالب اینجاست که با وجود گذشت بیش از دو ماه از سال ۹۴ و در آستانه قطعی شدن حذف سهمیه بندی بنزین و افزایش ۴۳ درصدی قیمت آن برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه ها، هنوز تکلیف قیمت گذاری خوراک گاز پتروشیمی ها در سال جاری مشخص نشده است.ظاهرا دولت علاقه ای برای جبران این کسری بودجه از طریق کاهش رانت بزرگ خوراک پتروشیمی ها ندارد و با افزایش قیمت بنزین کم مصرف ها، فشار اقتصادی را صرفا متوجه عموم مردم کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *