جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲
گزارش"جهان‌نیوز"ازطرحی‌جدیدبرای‌احزاب‌اقماری اصلاح‌طلب؛

شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات چگونه به دنبال مدیریت انتخابات مجلس است؟

شورایی‌که می‌خواهد هاشمی،عارف و روحانی را مدیریت کند
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب: 449211
در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات، عارف را از ادامه رقابت حذف و به حمایت از حسن روحانی پرداخت. این مسئله سبب شد که اعضای شورای مشورتی احساس کنند می توانند از این پس کل جبهه اصلاحات را نیز مدیریت و در یک صف واحد در زیر مجموعه خود قرار بدهند.
شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات چگونه به دنبال مدیریت انتخابات مجلس است؟
گروه سیاست "جهان نيوز" ـ طی چند ماه اخیر با وجودی که انگیزه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات آینده مجلس به اوج خود رسیده، ولی همچنان اجماع در این جریان با موانع متعددی روبه رو است.

 در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات، عارف را از ادامه رقابت حذف و به حمایت از حسن روحانی پرداخت. این مسئله سبب شد که اعضای شورای مشورتی احساس کنند می توانند از این پس کل جبهه اصلاحات را نیز مدیریت و در یک صف واحد در زیر مجموعه خود قرار بدهند. اما پس از مدتی صداهای متفاوتی از درون جبهه اصلاحات برخاست. چهره هایی مانند عارف اینک خود به جریانی مهم و تاثیرگذار در جبهه اصلاحات تبدیل شده اند که حتی همانند شخص خاتمی، وی نیز برای خود شورای مشورتی شکل داده است.

از سوی دیگر احزاب تازه تاسیسی همچون حزب "ندای ایرانیان" با محوریت صادق خرازی که روزگاری مشاور رئیس جمهور دولت هفتم و هشتم بود نیز سبب ایجاد تنش های جدی در میان اصلاح طلبان شده است. شکل گیری حزب جدیدی مانند حزب "اتحاد ایران اسلامی" که از آن به عنوان مشارکت دوم یاد می شود و نیز حضور بسیاری از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات در جلسه افتتاحیه آن سبب شد که یک بار دیگر بسیاری از احزاب اصلاح طلبان احساس کنند که قرار است نسخه دوم حزب مشارکت سایه سنگین خود را بر دیگر احزاب اصلاح طلب بیاندازد.

این در حالی است که با شروع فعالیت های انتخاباتی برای مجلس پیش رو برخی احزاب اصلاح طلب مانند حزب "اعتماد ملی" دوباره هر چند نه تمام عیار، به صحنه سیاست بازگشتند و مجددا بر طبل سهم خواهی کوبیدند. این در حالی است که بسیاری از احزاب اصلاح طلب نیز معتقد بودند که شورای مشورتی خاتمی نمی تواند به تنهایی برای همه احزاب اصلاح طلب تصمیم بگیرد.

در همین حال نهایتا این شورای مشورتی مجبور شد که کمی حلقه بسته خود را بازتر کند و دست به ایجاد ساختار جدیدی با عنوان شورای راهبردی انتخابات با محوریت موسوی لاری بزند، که اعضای آن ترکیبی از شورای مشورتی با تعدادی از نمایندگان احزاب اصلاح طلب بود. اما در این ساختار جدید نیز نقش نزدیکان – همان حلقه بسته مشورتی رئیس اصلاحات- پررنگ تر از بقیه شخصیت ها و گروه های اصلاح طلب بود و همچنین بازهم همه احزاب اصلاح طلب در آن نقش بسزایی نداشتند. به همین دلیل یک بار دیگر احزابی همانند حزب "اعتماد ملی" به شورای راهبردی اعتراض علنی کردند و آن را ناقص دانستند.

اما اینک حلقه مشورتی رئیس جمهور دولتهای هفتم و هشتم این بار ساختار جدید دیگری را پیشنهاد داده است. این ساختار جدید که به عنوان شورای سیاست گذاری انتخابات معرفی شده، این بار ترکیبی از ۲۱ دبیرکل حزب اصلاح طلب به همراه ۱۱ عضو از کمیته راهبردی انتخابات که با محوریت شورای مشورتی شکل گرفته بود، است.

این ساختار جدید نیز یکبار دیگر مورد تایید مرد عبا شکلاتی قرار گرفته و به گفته رهامی یکی از نزدیکان وی و مسئول کمیته انتخابات شورای راهبردی، رئیس دولت اصلاحات از این ساختار جدید به عنوان یک سند مبارک[!] نام برده است. این شورای مشورتی البته در این میان طی روزهای اخیر تلاش کرده این بار با پوشش شورای سیاستگذاری، عارف را نیز متقاعد کند که به عنوان یک عضو این شورا در جلسات حضور پیدا کند. همچنین رئیس دو لت اصلاحات به رهامی نیز دستور داده که دبیران دیگر احزاب اصلاح طلب که تا امروز چندان در جلسات تصمیم گیری مشارکت داده نمی شدند را به جلسه شورای سیاست گذاری دعوت کنند.

نکته جالب توجه این است که نزدیکان رئیس دولت اصلاحات برای تشویق دبیران احزاب اصلاح طلب که تاکنون در دایره نزدیکان وی نمی گنجیدند به آنها گفته اند که با حضور در این شورا صاحب حق رای می شوند! اما از همه نکات جذاب تر آنکه حلقه مشورتی در پوشش شورای سیاست گذاری مدعی اند که علاوه بر شخصیت های ناراضی همچون عارف و برخی دبیران احزب اصلاح طلب به دنبال عضو کردن گروه های نزدیک به حسن روحانی مانند حزب "اعتدال و توسعه" نیز در این شورا هستند. نزدیکان خاتمی همچنین از هاشمی رفسنجانی نیز خواسته اند که نماینده ای از طرف خود برای شورای سیاست گذاری معرفی کند که ظاهرا هاشمی چندان تمایلی برای حضور مستقیم خود در این شورا نشان نداده است. با این وجود در حالیکه بسیاری از فعالان سیاسی معتقدند که رئیس دولتهای هفتم و هشتم با تشکیل شورای سیاست گذاری به دنبال به دست گرفتن جهت و مدیریت انتخابات آینده همزمان در جبهه اصلاحات و تاثیرگذاری بر شخصیت هیای همچون عارف، هاشمی و روحانی است، اما میزان موفقیت و توان این شورا با تردیدهای جدی در میان فعالان سیاسی روبه رو است.

از سوی دیگر امروز شخص هاشمی، روحانی و عارف تلاش می کنند به نوعی محوریت را در انتخابات آینده در دست داشته باشند، که این موضوع کار را برای شورای مشورتی مرد عباشکلاتی در روزهای آینده بیش از پیش مشکل خواهد کرد. نزدیکان وی معتقدند که تشکیل سرمایه اجتماعی اصلی انتخابات ۹۲ به خاطر آنها است و با تشکیل یک شورای گسترده ای با عنوان شورای سیاست گذاری بقیه چهره های تاثیرگذار نیز تمایل به همکاری با آنها را از پیدا خواهند کرد. ضمن اینکه کار اصلی انتخابات را کمیته های جبهه اصلاحات – بخوانید نزدیکان رئیس دولت اصلاحات - انجام خواهند داد که قبلا شکل گرفته و شورای سیاست گذاری تنها نقش همپوشانی را برای آنها خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مردم یکبار گول کلید و ... را خوردند و نتیجه اش را دیدند گرچه عمده تقصیر با کاندیداهای ظاهرا اصولگرا بود اما مردم ما از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شوند و توبه کرده اند تا به نافذین ورود غرب رای بدهند
Iran, Islamic Republic of
سید بزرگوار اصلاحات تا ابد در قلب مردم جا داره. شما کاسبان تحریم هم هیچ غلطی نمی تونین بکنین.