پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پخش مستندپرفسور سمیعی ازشبکه شما

شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 417973
مستند پروفسور سمیعی به عنوان چهره‌ای نادر در جهان، سه شنبه ۱ اردیبهشت ساعت ۲۳ از شبکه شما پخش می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شبکه تلویزیونی «شما» برای هفته جاری مستندهای متنوعی در نظر گرفته که به شرح زیر است:

* شاید تا پروازی دیگر

مستند شاید تا پروازی دیگر به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رضا محمدپور در نظر دارد در قالب مستند گونه‌های اصلی پرندگان و تالابهای بین المللی استان را معرفی نموده و آگاهی و دانش لازم را به مردم در خصوص حفظ و حراست از گونه های در معرض خطر ارائه کند.

با توجه به وضعیت طبیعی استان آذربایجان غربی و وجود دریاچه ارومیه ، تالابها و دریاچه های آب شیرین سدها و مرغزارها و چمنزارهای زیبا، گونه‌های متنوعی از پرندگان در این مناطق زیست و جوجه آوری می کنند. این مستند گونه های شاخص و در معرض خطر پرندگان تالاب های بین المللی استان که شامل فلامینگو، اردک، چنگر و عقاب است را به تصویر می‌کشد.

مستند شاید تا پروازی دیگر شنبه ۲۹ فروردین ساعت ۲۲:۳۰ و بازپخش آن یکشنبه ۴ بامداد و ۱۱:۳۰ روی آنتن شبکه شما می‌رود.

* کوهستان‌های کویر

مستند زیست محیطی کوهستان‌های کویر یکشنبه ۳۰ فروردین ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه شما پخش می‌شود.

مستند کوهستان‌های کویر موقعیت جغرافیایی کرمان و ویژگی‌های طبیعتی منطقه را در ارتفاعات جوپار همراه ۳ کوهنورد که ارتفاعات را می‌پیمایند، به تصویر می‌کشد.

این مستند به تهیه‌کنندگی محمدرضا میرحبیبی و کارگردانی فرهنگ خاتمی به سفارش صدا و سیمای مرکز کرمان تهیه و تولید شده است.

قسمت اول مستند، دره‌ای را به تصویر می‌کشد که مردم کرمان در گذشته برای عبور و مرور از آن استفاده می‌کردند این دره بین شهداد و کرمان قرار دارد.مجموعه کوهستان‌های کویر قصد دارد نواحی کوهستانی را از نظر اینکه اقلیم منحصر به فرد در ایران است، معرفی کند.

بسیاری از مردم، کویر را منطقه‌ای پست، گرم و خشک می‌دانند؛ در حالی که بیشترین قله‌های منفرد بالای ۴۰۰۰ متر ایران در این نواحی واقع شده است.

علاقمندان میتوانن بازپخش این مستند را روز بعد ساعت ۴ بامداد و ۱۱:۳۰ صبح تماشا کنند.

* با سیمره

با سیمره به کارگردانی بهمن ابراهیمی این مستند که در ۲۶ کلاکت ۳۰ دقیقه ای تولید شده است و به بررسی آداب ، سنن، فرهنگ و جاذبه های طبیعی و گردشگری طول مسیر سیمره از گاماسیاب در نهاوند تا هور العظیم در خوزستان میپردازد.

این مستند ساختاری روایی دارد و بازیگری در نقش پژو هشگر روایت قصه ی سیمره را برعهده دارد.

این قسمت باسیمره درباره سرآب گاماسیاب که در۲۰ کیلومتری جنوب نهاوند قرار دارد و از دره‌های شمالی رشته کوه گروین سرچشمه می‌گیرد است.

آب جاری شده از سراب گاماسیاب سرچشمهٔ اصلی رودخانهٔ بزرگ گاماسیاب است. این رود در طول دره شهرستان و مسیر دشت دلتایی نهاوند جاری است و به هنگام عبور، قسمت عمده روستاها و باغ‌های باختری شهر را مشروب ساخته و راهی شهرستان صحنه در استان کرمانشاه می‌شود.

این رودخانه پس از ورود به استان کرمانشاه قره‌سو در عبور از استان لرستان، سیمره و در استان خوزستان کرخه نامیده می‌شود و عاقبت به سمت خلیج فارس جاری می‌شود.

سرآب گاماسب سی‌ودومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

علاقمندان میتوانند دوشنبه ۳۱ فروردین ساعت ۲۲:۳۰ به تماشای این مستند بنشینند.

* پروفسور سمیعی

مستند پروفسور سمیعی به عنوان چهره‌ای نادر در جهان، سه شنبه ۱ اردیبهشت ساعت ۲۳ از شبکه شما پخش می‌شود.

یکی از نخبگان مشهور ایرانی پروفسور مجید سمیعی است که به عنوان حاذق‌ترین جراح مغز و اعصاب دنیا شناخته می‌شود.

این مستند حاصل تلاش ۳ ساله از زندگی و فعالیت پروفسور سمیعی در کشور آلمان است که به کارگردانی فریدون قدیمی به تصویر کشیده شده است.

این جراح برجسته مغز و اعصاب جهان با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در ساخت این مستند اظهار کرد: آمدنم به ایران و گیلان همواره سفری است که ضربان قلبم را بالا می‌برد.

علاقمندان میتوانند بازپخش این مستند را روز بعد یاعت ۱۱:۱۰ ملاحظه بفرمایند.

* حرف آخر عشق

حرف آخر عشق در روایت خود به گوشه هایی پنهان از زندگی قیصر امین پور می پردازد که تا کنون کمتر شنیده شده و یا به زبان آمده است.

این مستند افکار و آثار شاعر معاصر قیصر امین پور را روایت می کند و بهزاد کهزاد آن را به سفارش سیمای مرکز خوزستان تهیه کرده است.

در حرف آخر عشق به ۹ سال زندگی او در بستر بیماری ای که منتهی به مرگ او شد پرداخته شده است و دورانی که به گونه ای غریب ایدئولوژی های فکری و شعری او در هم می ریزد.

این فیلم در شهرهای تهران، اهواز، دزفول و گتوند (زادگاه شاعر) ضبط شده و این اساتید درباره قیصر امین پور و آثار او صحبت کرده اند.

این مستند فاخر چهارشنبه ۲ اردیبهشت ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه شما میرود و تکرار آن روز بعد ۴ بامداد پخش می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *