دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۶
۲۰

سقوط قیمت نفت ایران به زیر ۵۰ دلار/ قیمت بنزین نصف شد

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب: 400377
روند کاهشی قیمت نفت در بازار جهانی ووارد شدن به کانال ۴۰ دلاری قیمت فراورده‌های نفتی را نیز تحت تاثیر قرار داده به طوری که قیمت جهانی هر لیتر بنزین به جدود ۱۰۰۰ تومان رسیده است.
سقوط قیمت نفت ایران به زیر ۵۰ دلار/ قیمت بنزین نصف شد
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، قیمت هر تن بنزین در بازار خلیج فارس در حالی به حدود ۵۵۰ دلار رسیده که پیش از آغاز روند کاهشی قیمت نفت،در اوایل جولای، قیمت هر تن بنزین بین ۱۰۶۰ تا ۱۱۰۰ دلار متغیر بوده است.

بر این اساس با توجه به وزن مخصوص فراورده های نفتی که سبک تر از آب است، یک تن بنزین معادل حدود ۱۳۵۱ لیتر، است. در چنین شرایطی در اوایل ماه جولای سال ۲۰۱۴ قیمت هر لیتر بنزین در بازار خلیج فارس حدود ۲۰۰۰ تومان بوده است.

اما با کاهش قیمت نفت، قیمت فراورده های نفتی از جمله بنزین نیز کاهش یافته و برای هر لیتر به حدود ۱۰۲۴ تومان رسیده است.

نفت ایران کمتر از ۵۰ دلار شد

به گزارش تسنیم، قیمت جهانی نفت در معاملات بازار جهانی به روند نزولی خود ادامه داد و نفت سبک آمریکا وارد کانال ۴۰ دلاری شد.

موج جدید سقوط قیمت نفت از ابتدای هفته جاری آغاز شده و قیمت نفت در این مدت بیش از ۶ دلار کاهش یافته است.

در معاملات روز چهارشنبه هر بشکه نفت سبک آمریکا در برابر ۴۷.۸۸ دلار معامله شد و قیمت نفت برنت دریای شمال نیز به ۵۰.۸۷ دلار در هر بشکه رسید. در شرایط معمول قیمت نفت سنگین ایران بیش از ۲ دلار از قیمت نفت برنت کمتر است که بر این اساس قیمت نفت سنگین ایران نیز وارد کانال ۴۰ دلاری شده است.

عربستان عامل اصلی سقوط قیمت نفت طی ماه های اخیر بوده است و با همدستی برخی کشورهای عربی حاشیه جنوب خلیج فارس مانع اقدام اوپک برای دفاع از قیمت نفت شده است.

قیمت نفت از زمان نشست اخیر اوپک و طی کمتر از دو ماه ۳۵ دلار کاهش یافته است که به عقیده کارشناسان این کاهش بیش از آن که واقعی باشد ناشی از دستکاری در بازار و جو روانی حاکم بر بازار است.

انتظار فعالان بازار از افزایش ذخایر استراتژیک آمریکا عامل افت ۶ دلاری قیمت نفت در معاملات سه روز گذشته بوده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمار رسمی در مورد ذخایر استراتژیک این کشور را همین هفته منتشر می کند. پیش بینی می شود ذخایر استراتژیک آمریکا ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
خدا رو شکر دیگه بهونه ای برای گرون کردن بنزین نیست
بنده خدا
اتفاقا حالا میگن که به قیمت جهانی رسیدیم بعد اگه نفت گرون شد و متعاقب اون بنزین گرون شد دولت هم مجبور میشه به صورت ناخواسته قیمت رو مطابق قیمت جهانی افزایش بده!
Iran, Islamic Republic of
حالا که بهونه ندارن لابد سهمیه ها رو بر می دارن
ساده ای ! تا بود می گفتن بیرون از ایران بنزین لیتری فلان قدره و ما لطف می کنیم بتون ارزون می دیم!!!! الان که بیرون ارزون شد می یان به بهونه دیگه داخل گران می کنن!
..
اخوی هنوز نفهمیدی کسی دنبال بهونه نیست!! همه دنبال چیز دیگه ای هستند. اگه دنبال بهانه بود ارزون بودن هم بهانه بود ولی دیگه اثر گذار نیست چون کسی دنبال بهانه نیست....!!!
محمد
United States
عزیز دل با این قیمت هم اگر 550/1351 بفرمایید لیتری 41 سنت میشود به عبارت ساده تر 1445 تومان پس بازهم دولت داره سوبسید می دهد وضع چگونه درست میشود شما بتوانید انحصار خودرو سازهای مفت خور رو کم کنی ماشین کم مصرف وایمن سوار شی پول بنزینش هم بدی
Iran, Islamic Republic of
عزیز دل برادر.. این موضوع برای کشورهای تولید کننده نفت صدق نمیکنه و دقیق برعکسه
m
سلام میشه تو مملکت ماهم بنزین نصف بشه !!! بعید میدونم.
مش....
جيب مونو ، جور واجور نزنن ! ارزان كردن پيش كش !!!؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مگه قیمت دلار 2500 تومانه؟ چطور حساب کردی؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
بالاخره به قیمت فوب نزدیک شد ...کاش یکبار هم ارزون میکردید ,تا ببینیم چه تاثیری در اقتصاد دارد...
56
Iran, Islamic Republic of
حالا که ارزون شده رسیده به قیمت آزاد ما ! کجای کاری جانم!
عابرپیاده
Iran, Islamic Republic of
دقت کنید که بالاخره کارشناسان اقتصادی سایر کشورها فهمیدند که باید قیمتشون رو به قیمتی که کارشناسان عزیز ما از قبلها گفتن یعنی معادل1000 تومان در هر لیتر برسونند تا مثل ما پیشرفت اقتصادی داشته باشند! بازهم خداروشکر که اگرچه دیر ولی فهمیدند!
Iran, Islamic Republic of
هنوز هم به بنزین سوبسید پرداخت میشه و این در حالیه که درآمد دولت بابت کاهش قیمت نفت به شدت کم شده. کاهش قیمت بنزین در کشور غیر ممکنه و انجام چنین کاری (که قطعا در دولت تدبیر و امید انجام نخواهد شد) خیانت به کشور است.
حق جو
روحانی بسه دیگه خیلی خیلی متشکر داریم میشیم
....
کاهش قیمت جهانی نفت هم نتیجه دیپلماسی لبخند و مذاکرات با کدخداست .
امير زائري اميراني
بيماري ملك عبدالله و اختلاف خاندان سعودي يك فرصت براي وزير نفت است كه قيمت نفت را در بازارهاي جهان ترميم كند. اميدواريم از اين فرصت استفاده نمايد
این بابا گل به خودی نزنه!!!! 11 نفر را دریپل زدن پیش کش!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اقای رئیس جمهور بابا اینقدر زحمت نکش ما راضی به زحمت شما نیستیم تو را به هر کی می پرستی بیا بی خیال رئیس جمهوری شو .
محسن
دوتا بمب نزدیک لوله های نفتی عربستان منفجر بشه نفت میشه 100 دلار