چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

حکم اعدام شیخ نمر قابل توجیه نیست

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب: 386671
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و معاون بین‌الملل دستگاه قضا صدور حکم اعدام شیخ النمر رهبر شیعیان عربستان را غیرقابل توجیه و نامناسب خواند و از مقامات سعودی خواست جلوی این توطئه علیه امت اسلامی را بگیرند.
به گزارش جهان؛ محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و معاون بین‌الملل دستگاه قضا در بازدید و در گفت‌وگو با تسنیم، در خصوص صدور حکم اعدام شیخ نمر النمر رهبر شیعیان عربستان گفت: طبیعتاً برای کشوری که ادعا دارد احکام قضایی خود را بر اساس شریعت اسلامی تدوین کرده است به هیچ وجه توجیه پذیر نیست که یک عالم فرهیخته را برای فعالیت‌هایی که در جهت احیای دین انجام می‌دهد محکوم به اعدام کند.

محمدجواد لاریجانی در حاشیه بازدید از خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سؤالی درباره اقدام عربستان در صدور حکم اعدام شیخ النمر افزود: آیت‌الله نمر صرفاً برای حقوق تشیع کار نمی‌کند بلکه برای احیای دین در هر نقطه از جهان که باشد کار می‌کند، بنابراین بر اساس قوانین شرع اعدام ایشان توجیه پذیر نیست، از لحاظ استاندارد‌های بین المللی و حقوق بشری نیز کاملاً یک اقدام غیر قابل قبول است، از لحاظ سیاسی نیز به‌نفع حاکمان کشور همسایه ما نیست.

وی با اشاره به سیاست‌های استکباری برای درگیری و به جان هم انداختن مسلمانان گفت: امروز جهان اسلام توسط سیاست‌های بسیار حساب شده و البته بسیار شیطانی کشورهای استکباری، گرفتار تنش‌های فرقه‌ای شده است و این تنش‌ها بی‌پایان هستند، یعنی گمان نکنید که تنها امروزه سنی و شیعه را درگیر می‌کنند، در آینده سنی‌ها را نیز با یکدیگر درگیر خواهند کرد.

معاون بین الملل دستگاه قضایی کشورمان به خط شیطانی برای ایجاد فرقه گرایی و درگیری بین اهل تسنن اشاره کرد و خواستار هوشیاری در این زمینه شد و گفت: دوستان و برادران مسلمان ما باید بدانند که این خط فرقه‌گرایی تنها از میان شیعه و سنی عبور نمی‌کند بلکه از میان اهل سنت و فرقه‌های مختلف آن نیز عبور خواهد کرد، این یک خط شیطانی است. خط الهی، اسلامی و قرآنی خلاف این است.

وی با تأکید بر "حکم اعدام آیت‌الله نمر در جهت آن سیاست شیطانی است و هیچ کمکی به اتحاد مسلمانان نمی‌کند" آن را اقدامی نامناسب خواند و ابراز امیدواری کرد که مسئولان کشور عربستان به این مسئله آگاه باشند و جلوی این توطئه ضداسلامی و ضدامت اسلامی حتماً گرفته شود.

دادگاه جنایی ریاض پایتخت عربستان چهارشنبه حکم اعدام تعزیری شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز شیعه عربستان را به‌اتهام آنچه "توهین به نظام آل‌سعود، تحریک مردم علیه نظام، شرکت در اعتراضات و حمایت از انقلاب مردم بحرین" دانسته است، صادر کرد.

آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته عربستانی با انتقاد از رژیم آل‌سعود، خواستار آزادی بیان و انجام تغییرات سیاسی در این کشور برای دادن نقش بیشتر به مردم در حاکمیت است.

نیروهای امنیتی سعودی هشتم ماه ژوئیه سال ۲۰۱۲ با تعقیب خودروی آیت‌الله شیخ نمر، به‌طرف وی تیراندازی و او را با گلوله جنگی مجروح کردند.

نیروهای امنیتی عربستان همچنین روز چهارشنبه برادر شیخ نمر النمر را به‌اتهام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تصویر برداری از دادگاه برادرش بازداشت کرده‌اند. هنوز از سرنوشت برادر شیخ النمر نیز گزارشی در دست نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *