دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - 1 Jul 2024
 
۱
۴
واكنش ها به سخنان نسنجيده رئيس جمهور؛

يارانه 250 هزارتوماني یعنی 10 برابر شدن قيمت‌ها

چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۴
کد مطلب: 283071
سخنگوي كميسيون تلفيق گفت : پيشنهاد يارانه 250 هزار توماني قيمت ها را ده برابر افزايش خواهد داد.
يارانه 250 هزارتوماني یعنی 10 برابر شدن قيمت‌ها
به گزارش جهان، جعفر قادري در گفت و گو با كيهان اظهار داشت : دولت در لايحه اي كه تقديم مجلس كرده است درآمدهاي خود را از 42 هزار ميليارد تومان به 120 هزار ميليارد تومان افزايش داده است كه مجلس با اين پيشنهاد مخالف است.

وي ادامه داد : تورم با برآورد دولت در صورت تحقق درآمد 120 هزار ميليارد توماني با افزايش ده درصدي به 40 درصد خواهد رسيد كه برآورد مجلس بيشتر از اين بوده و در صورت تحقق اين در آمد تورم به بيش از 53 درصد خواهد رسيد.

قادري همچنين گفت : در حالي كه مجلس با پيشنهاد 120 هزار ميليارد توماني دولت به خاطر تبعات آن مخالف است پيشنهاد افراطي رئيس جمهور مبني بر يارانه 250 هزار توماني كه بيشتر جنبه تبليغاتي دارد مطرح مي شود ، با اين پيشنهاد يارانه دريافتي مردم 5 برابر افزايش مي يابد ولي در مقابل قيمت ها ده برابر مي شود و با اين حساب تورم ديگر قابل محاسبه نخواهد بود.

قادري همچنين در يك گفت و گوي مطبوعاتي پس از جلسه علني مجلس اظهار داشت : در اين جلسه پيشنهاد كميسيون برنامه و بودجه براي تعيين قيمت بنزين، گازوئيل و CNG مورد بررسي قرار گرفت و اعضاي كميسيون اين پيشنهاد را رد كردند.

قادري با بيان اينكه، طبق لايحه اي كه دولت به مجلس ارائه كرده و به موجب افزايش درآمد دولت قيمت ها تقريباً بيش از 3 برابر مي شد گفت: ما چارچوب هاي كلي را مشخص كرديم تا خود دولت قيمت حامل هاي انرژي را تعيين كند؛ دولت مي تواند قيمت حامل هاي انرژي را كم يا زياد كند البته توصيه ما اين است كه آن دسته از حامل ها افزايش قيمت كند كه پيامدهاي تورمي كمتري داشته
ما هنوز هم از رايي كه درسال هاي 84 و 88 به آقاي احمدي نژاد داديم، دفاع و به آن افتخار مي كنيم اما به آن احمدي نژاد و نه به اين احمدي نژاد.
باشند چرا كه در صورت افزايش قيمت گازوئيل كه به حمل ونقل كالا و مسافر مربوط است، با تورم در جامعه مواجه خواهيم شد.

موسي الرضا ثروتي عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز در گفت و گو با كيهان اظهار داشت : پيشنهاد 250 هزار توماني احمدي نژاد امكان عملي ندارد ، بر اساس پيشنهاد دولت كه به مجلس تقديم شده است 90 هزار ميليارد تومان بابت يارانه ها به مردم پرداخت مي شود كه با اين پيشنهاد يارانه پرداختي به هر نفر 110 هزار تومان خواهد شد كه اين موضوع مستلزم افزايش 4 تا 5 برابري قيمت كالاها است.

وي اظهار داشت : پيشنهادي مبني بر يارانه 250 هزار توماني كه در سخنان احمدي نژاد به آن اشاره شده است به مجلس ارائه نشده است ، در سال هاي گذشته دولت همواره براي پرداخت يارانه ها دچار كسري مي شد و تا به حال 3700 ميليارد تومان به بانك مركزي بدهكار است.

عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نيز با بيان اينكه مسئولان بايد از سخنان تفرقه افكنانه و مخالف وحدت بپرهيزند، گفت: از كميسيون تلفيق كه اجازه نداد كه افزايش قيمت حامل هاي انرژي 4 و 5 برابر شود تشكر مي كنم؛ آنچه كميسيون تلفيق تصويب كرد رقم سرجمع درآمدهاي هدفمندي و حامل هاي انرژي را از 120 هزار ميليارد تومان به 50 هزار ميليارد تومان رساند و اين به معني آن است كه افزايش قيمت حامل هاي انرژي با كمترين ميزان رشد انجام شود.

غلامرضا كاتب نماينده مردم گرمسار در مجلس هم در نطق ميان دستور خود در جلسه علني سه شنبه گفت: عملكرد بودجه سال 91، 105 هزار ميليارد تومان است و آنچه دولت پيشنهاد داده رقم 166 هزار ميليارد تومان است كه اين يعني 55 درصد افزايش و نشان مي دهد كه اين رقم با واقعيت هماهنگي ندارد. آنچه كه مي توان در بودجه و ارقام سال 91 برآورد كرد، رقم نزديك به 120 تا 130 هزار ميليارد تومان در بودجه عمومي است.

عضو كميسيون برنامه ،بودجه و محاسبات تصريح كرد: از كميسيون
فردي كه برخي اطرافيان و نزديكانش غرق در فسادهاي مالي و اقتصادي هستند نمي تواند مدعي مبارزه با مفاسد اقتصادي باشد.
تلفيق كه روز گذشته يك گام بزرگ را در بحث هدفمندي يارانه ها برداشت و اجازه نداد كه افزايش قيمت حامل هاي انرژي 4 و 5 برابر شود تشكر مي كنم.

مجلس نظر دولت را نپذيرفت

خبر ديگر اينكه اگر چه پيشنهاد دولت در مورد درآمد حاصل از هدفمندي يارانه ها 120 هزار ميليارد تومان بود اما نمايندگان مجلس اين رقم را به 50هزار ميليارد تومان كاهش دادند تا به جاي افزايش 100درصدي قيمت حامل هاي انرژي، قيمت سوخت 38 درصد گران شود.

انتقاد مسئولان و نمايندگان مجلس به اظهارات اخير احمدي نژاد

اظهارات روز دوشنبه احمدي نژاد در جمع مردم خوزستان موجي از انتقادات را از سوي مسئولان نظام و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برانگيخت.

نماينده مردم اروميه در واكنش به اظهارات روز دوشنبه رئيس جمهور گفت: صحبت هاي آقاي احمدي نژاد غيرقانوني بوده و دادستان كل كشور به عنوان مدعي العموم اين موضوع را پيگيري كند.

بنابراين گزارش «نادر قاضي پور» نماينده مردم اروميه در جلسه علني ديروز مجلس در بيان اخطار قانون اساسي طبق اصل 3 بند6 نسبت به اظهارات روز دوشنبه رئيس جمهور واكنش نشان داد.
نماينده مردم اروميه خطاب به هيئت رئيسه گفت: اظهارات آقاي احمدي نژاد در جمع اهالي شهر خوزستان خلاف قانون بوده است و دادستان كل كشور به عنوان مدعي العموم بايد پيگير اين حرف رئيس جمهور باشد و اگر كسي پرونده اي دارد بايد با او برخورد شود.

همچنين نماينده مردم مراغه در مجلس شوراي اسلامي در تذكري با انتقاد از صحبت هاي رئيس جمهور در سفر استاني به استان خوزستان، موضوع ليست مفسدان اقتصادي را يادآور و در عين حال اعلام اسامي در مورد پرونده هاي مطرح شده اخير از سوي احمدي نژاد را خواستار شد.

بنابراين گزارش «مهدي دواتگري» طي تذكر خود در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: به راستي علت خودداري
با اين پيشنهاد يارانه دريافتي مردم 5 برابر افزايش مي يابد ولي در مقابل قيمت ها ده برابر مي شود و با اين حساب تورم ديگر قابل محاسبه نخواهد بود.
رئيس جمهور از اعلام اين اسامي و تهديدهاي پياپي چيست؟ من از رئيس جمهور سوال مي كنم اين رفتار بلوف است، يا اين كه خود نگران افشاگري متقابل هستيد؟


وي در بخش ديگري از سخنان خود برخورد قانوني دادستاني با مصاديق تشويش افكار عمومي را خواستار شد.

«عليرضا زاكاني» هم در واكنش به اظهارات روز دوشنبه احمدي نژاد، گفت: فردي كه برخي اطرافيان و نزديكانش غرق در فسادهاي مالي و اقتصادي هستند نمي تواند مدعي مبارزه با مفاسد اقتصادي باشد.

وي با اشاره به پرونده هاي اختلاس 3 هزار ميلياردي، بيمه ايران و چندين پرونده اقتصادي بزرگ ديگر كه بنا به ملاحظاتي هنوز رسانه اي نشده است، گفت: متاسفانه متهمان اين پرونده ها جزو حلقه معتمدين رئيس جمهور هستند و آقاي احمدي نژاد آنها را خط قرمز خود مي داند.

وي همچنين به آفت هاي مبارزه شعاري با مفاسد اقتصادي اشاره كرد و افزود: متاسفانه در 24 سال گذشته هيچ اقدام قابل توجهي از سوي دولت ها براي مبارزه با مفاسد اقتصادي صورت نگرفته و صرفا به برخورد شعاري و تبليغي بي اثر بسنده شده است.

حجت الاسلام ميرتاج الديني معاون رئيس مجلس نيز در حاشيه مراسم سومين روز درگذشت آيت الله رضواني كه ديروز در مسجد عزيزالله بازار تهران برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد سخنان احمدي نژاد در خوزستان، گفت: مسجد و بازار مكان مناسبي براي پاسخ دادن به اين سوال نيست.

همچنين به گزارش دفتر ويژه رئيس كل ستاد نيروهاي مسلح، سردار سرلشكر سيد حسن فيروزآبادي رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در اين باره گفت: آرمان جمهوري اسلامي ايران، عدالت و حمايت از محرومين است. هركس رئيس جمهور مي شود، همين آرمان را بايد دنبال كند.
فيروزآبادي اظهار داشت: جوسازي مقام محترم رئيس جمهوري آقاي دكتر احمدي نژاد در سفر به استان خوزستان غيرقابل قبول و مايه تشويش اذهان عمومي است.

عضو شوراي عالي امنيت ملي تاكيد
به راستي علت خودداري رئيس جمهور از اعلام اين اسامي و تهديدهاي پياپي چيست؟ من از رئيس جمهور سوال مي كنم اين رفتار بلوف است، يا اين كه خود نگران افشاگري متقابل هستيد؟
كرد: ملت ايران نشان داده است كه همه خواستار عدالت بوده و شهداي اين ملت فدائيان عدالت هستند، لذا اميدواريم ايشان به اين گفتمان خاتمه دهند.

حجت الاسلام «حميد رسايي» نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز ديروز در حاشيه جلسه علني مجلس با حضور در جمع خبرنگاران با انتقاد از اظهارات روز دوشنبه رئيس جمهور در عين حال تاكيد كرد: در يك دوره اي برخي از آقايان اصلاح طلب شبيه اين حرف ها را مي زدند كه به نظرم در بين مردم خريداري نخواهد داشت؛ آقاي خاتمي هم حرف از نگذاشتن مي زد. مردم همان معامله اي را كه در مورد آقاي خاتمي مي كردند، با آقاي احمدي نژاد خواهند كرد. زمان آقاي خاتمي شايع بود كه برخي روي خاتمي اسم «ممد خالي بند» را گذاشته بودند. اين تعابير در عرف و توده مردم كم كم شكل مي گيرد، اين كه دائما يكي بگويد نگذاشتند من كار كنم و گفتند سرت را زير آب مي كنم، از اين گونه تعابير است.
 
اين عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس معتقد است: احمدي نژاد امروز عوض شده است و چون شيوه هاي قبلي را دنبال نمي كند، طبيعتا ميزان خدمت رساني اش با گذشته تفاوت پيدا كرده است. البته ما هنوز هم از رايي كه درسال هاي 84 و 88 به آقاي احمدي نژاد داديم، دفاع و به آن افتخار مي كنيم اما به آن احمدي نژاد و نه به اين احمدي نژاد.

گفتني است؛ رئيس جمهور روز دوشنبه در جمع مردم خوزستان، اظهار داشت: به من مي گويند اگر رويت را زياد كني پدرت را درمي آوريم، در حالي كه ما تا پاي جان در خدمت عدالت، انقلاب، امامت و ولايت هستيم و هزاران احمدي نژاد فداي يك قطره عدالت و يك موي سر مردم ايران.

احمدي نژاد همچنين در ادامه گفته بود شما عددي نيستيد در برابر ملت كه بخواهيد برخورد كنيد و ملت ايران هيچگاه در برابر ابرقدرت ها جا نزد و توي دهن آنها زد و باز هم اين كار را مي كند، شما كه كسي نيستيد، شما هر كدامتان هر گوشه اي از پرونده تان را بالا بزنيم ديگر جايي در بين ملت ايران نخواهيد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یعنی رئیس جمهور بعد از 8 سال بودجه نویسی و کار اجرایی کشور با وزرا نمی فهمد چه مملکتی شده که به راحتی شخص دوم کشور را به ... می گیرند اصلا در ایران رئیس جمهور چکاره است مگر ما رهبر نداریم خود ایشان فرمودند نباید به رئیس جمهور بی احترامی کرد
ali
« زمان آقاي خاتمي شايع بود كه برخي روي خاتمي اسم «ممد خالي بند» را گذاشته بودند.»این اوج ادبیات فاخر یک قانونگذار و سیاستمدار ماست که نسبت به رئیس جمهور وقت جمهوری اسلامی انجام میدهد!!!(البته من به شدت با اندیشه و عمل خاتمی مخالفم اما...فحش از چنین کسی هم عملی غیراخلاقی است)
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
حرف هاي بي سند و مدرك باد هواست اگه جرئت داري كه داري بسيار خوب بگو چه كسي اين حرفها را به شما زده ؟ در غير اينصورت اينها همه فرا فكني و توجيه شكستها ست و فرار از پاسخگويي است . حالا اگر هنوز مرد ميدان مناظره هستي بسم الله بيا با حسين شريعتمداري مناظره كن !
Iran, Islamic Republic of
احمدي نژاد امروز عوض شده است و چون شيوه هاي قبلي را دنبال نمي كند، طبيعتا ميزان خدمت رساني اش با گذشته تفاوت پيدا كرده است. درست مثل طلحه الخیر و زبیر سیف الاسلام که در ابتدا آن بودند و بعداً این شدند.