پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نظر شورای نگهبان درباره دو اساسنامه

جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب: 373071
شورای نگهبان قانون اساسی، نظر خود را در مورد اساسنامه شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم و اصلاح اساسنامه شرکت صید صنعتی منطقه آزاد چابهار اعلام کرد.
به گزارش جهان، اساسنامه شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم مصوب جلسه مورخ چهارم خرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و سه هیأت وزیران؛ در جلسه مورخ ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا به شرح ذیل اعلام شد:

۱- بند (الف) ماده ۴ ظهور در این دارد که دولت در مواردی مبادرت به سرمایه‌گذاری می‌نماید که با توجه به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی توجهاً به تبصره ۲ بند (الف) ماده ۳ قانون اجرای سیاست‌های مرقوم، از سرمایه‌گذاری ممنوع می‌باشد، لذا اطلاق بند مذکور مغایر قسمت اخیر جزء ۱ بند (الف) سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و بالنتیجه مغایر بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی می‌باشد.

۲- اطلاق استفاده از تسهیلات مالی در بند (ج) ماده ۴ از جهت شمول آن نسبت به استفاده از وام و تسهیلات مالی خارجی که در برخی از موارد مستلزم انجام معاملات ربوی می‌باشد، خلاف موازین شرع شناخته شد.

همچنین اصلاح اساسنامه شرکت صید صنعتی منطقه آزاد چابهار مصوب جلسه مورخ چهارم خرداد ماه یکهزار و سیصد و نود و سه هیأت وزیران؛ در جلسه مورخ ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورا به شرح ذیل اعلام شد:

- بند (الف) ماده ۲ اصلاحی و تبصره ماده مذکور، مغایر قسمت اخیر جزء ۱ بند (الف) سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و بالنتیجه مغایر بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی می‌باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *