پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

بهار عربی در راه یک کشور آسیایی غیرعربی

شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب: 175053
پلیس مالزی در آستانه برگزاری تظاهرات گسترده ضد دولتی مردم در شهر کوالالامپور از بازداشت ۲۳۶ معترض خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، معترضین ضد دولتی قصد دارند امروز با تجمع در یکی از ورزشگاه های شهر کوالالامپور تظاهرات گسترده ای را برگزار کنند اما پلیس مالزی از ساعات ابتدایی صبح امروز در خیابان های اصلی این شهر مستقر شده و با معترضین برخورد می کند.

این تظاهرات از سوی گروه خواهان اصلاحات در قانون انتخابات موسوم به "برسیه" برنامه ریزی شده است.

هر چند در هفته گذشته اعلام شده بود که به واسطه سخنرانی پادشاه مالزی، معترضین برنامه تظاهرات خود را لغو کرده اند اما امروز از این کشور خبر می رسد که گروه های خواهان اصلاحات بر برگزاری این تظاهرات پافشاری می کنند.

ائتلاف برسیه که از ۶۲ سازمان غیر دولتی تشکیل شده ،خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه شده است .
پلیس از یک هفته پیش با سرکوب مخالفان به محل حزب برسیه حمله نموده و بیش از ۱۰۰ نفر را بازداشت کرده است. در بین بازداشت شدگان یکی از اعضای پارلمان به نام دکتر "جیاکومار دواراج" حضور دارد.

آخرین تجمع برسیه در نوامبر ۲۰۰۷ بود ،که در آن ۵۰۰۰۰ نفر به خیابانهای کوالالامپور ریختند. در حال حاضر برگزاری این تظاهرات توسط دولت مالزی غیر قانونی اعلام شده ولی برسیه قول داده که میزان مشارکت مردم در این سال دو برابرسال ۲۰۰۷، یعنی حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر خواهد بود.

در همین رابطه "پاس" حزب مخالف دولت مالزی حدود یک میلیون نفر از اعضای حزب را بسیج کرده که در تظاهرات روز شنبه شرکت کنند .علاوه بر این کوالالامپور از بوجود آمدن هرج و مرج در روز شنبه هراس دارد .زیرا دو گروه دیگر- جناح جوانان حزب حاکم - آمنو و گروه حقوق مالایی پرکاسا- در حال برنامه ریزی برای برگزاری تظاهرات در حمایت از دولت در همان روز هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *