جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۱

یک بی احتیاطی از رئیس جمهور منتخب

پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 295357
جمله آقای دکتر روحانی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی اش در این باره که اولویت اصلی وی جلوگیری از اعمال تحریم های جدید علیه ایران خواهد بود، ظاهرا در حال تبدیل شدن به یک دردسر است.
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، روحانی در این نشست مطبوعاتی که روز ۲۷ خرداد برگزار شد، با لحنی که تا حدودی نگران به نظر می رسید اعلام کرد که در دولت او اولویت اول دیپلماسی هسته ای این خواهد بود که تحریم جدیدی علیه کشور اعمال نشود.

از آن روز، برخی منابع غربی با استناد به این جمله نتیجه گرفته اند که اکنون که آقای روحانی اینگونه به صراحت از تداوم تحریم ها ابراز نگرانی می کند، بنابراین می توان نتیجه گرفت که تحریم ها روی ایران اثر گذاشته و در نتیجه باید برای اثرگذاری بیشتر به این تحریم ها ادامه داد.

فراتر از این، برخی منابع غربی به صراحت گفته اند که اساسا روی کار آمدن آقای روحانی را محصول تاثیر تحریم ها بر جامعه ایرانی بوده و حالا که چنین است یعنی تحریم در حال به بار آوردن نتایج سیاسی مطوب غرب در ایران است، پس حتما باید تحریم ها را با قوت و شدت بیشتری ادامه داد تا غرب را به همه اهداف خود در ایران برساند.

یکی از جالب ترین نمونه ها در این مورد گزارشی بود که خبرگزاری آسوشیتدپرس ۳۱ خرداد روز منتشر کرد و در آن از قول مقام های امریکایی نوشت که دولت امریکا اساس روی کار آمدن روحانی را یکی از نتایج پروژه تحریم می داند.

از این جالب است، اظهاراتی است که یک نماینده کنگره امریکایی در جلسه روز ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان بیان کرده است.

بار بارا اسالاوین خبرنگار پایگاه اینترنتی المانیتور که در این جاسه حاضر بوده روز اول تیر نوشته است: «تعداد زیادی از افراد کمیته فرعی معتقد بودند این واقعیت که روحانی توانست بر رقبای محافظه کار و حامی رژیم پیروز شود نشان می دهد تحریم های آمریکا و نیز تحریم های چند جانبه موثر واقع شده اند وبه این ترتیب تحریم های بیشتر ایران را وادار خواهد کرد که حتی تاسیسات هسته ای اش را برچیند».

وی سپس از تد داچ، نماینده مجلس نمایندگان نوشته است: «فشارهای آمریکا در حال نتیجه بخشی است. ما نباید دست از اِعمال فشار برداریم».

به عقیده برخی تحلیلگران در تهران این کدها نشان دهنده آن است که آقای دکتر روحانی در بیان خود درباره اعتراف به اثرگذاری تحریم ها بی احتیاطی کرده است.

این تحلیلگران می گویند حتی اگر اولویت شماره یک دولت جدید جلوگیری از اعمال تحریم های بیشتر است، استفاده از عباراتی از این دست، که تنها خاصیت آن این است که دشمن را درباره نتیجه بخشی فشارهایش به جمع بندی می رساند، کمکی به تحقق این هدف نخواهد کرد بلکه برعکس ممکن است منجر به نقض غرض شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


1
عمل دولت نشان دهنده ی اصلی عملکرده. امیدوارم انجا دشمن شاد نشیم!