چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۶
۱۳
نگاهی به مواجهه ما با تحریمها؛

اقدامات ضروری دولت در مقابل فشارها؛ از افتخار به نخبگان ایثارگر تا کنترل خطوط هوایی

پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب: 355558
طی روزهای گذشته شاهد قرار گرفتن نام برخی از مسئولین کشورمان در لیست تحریمی حقوق بشری انگلستان بوده ایم که پیش از این مسبوق به سابقه بوده است و هم اکنون نام بسیاری از دانشمندان و مسئولین دلسوز کشور به بهانه های مختلف اعم از هسته ای، حمایت از تروریسم و حقوق بشر در لیست تحریمها قرار دارد.
اقدامات ضروری دولت در مقابل فشارها؛ از افتخار به نخبگان ایثارگر تا کنترل خطوط هوایی
گروه سیاسی جهان نيوز - امیرحسین رهبر: این موضوع هنگامی اهمیت مضاعف می‌یابد که متوجه باشیم روند‌ها نشانگر کوچ تحریم‌های هسته‌ای به سمت بهانه‌های جدید است و به عبارت بهتر غرب که به خیال خویش با تحریمهای بانکی ایران را مستأصل کرده بنا ندارد به این راحتی از این برگ برنده دست بردارد و قصد دارد تا ایران را با اهرم تحریم‌ها قدم به قدم در مسیر مورد نظرشان به پیش ببرند.

در این راستا نکات زیر قابل توجه است:

در درجهٔ نخست مسئولین محترم باید توجه داشته باشند که رفع تحریمهای هسته‌ای (با دادن امتیاز و...) گرچه به شرط خوش‌بینی می‌تواند مشکلات کوتاه مدت ما را بر طرف نماید ولی به صورت راهبردی تهدید افزاست. به عبارت بهتر از این پس تعامل با مستکبرین پُر رو که طعم عقب نشینی ایران با زور تحریم‌ها را چشیده‌اند چندان ساده نخواهد بود و مطمئناً آن‌ها تلاش خواهند کرد از همین الگو برای تحمیل سایر مقاصدشان بهره ببرند.

باز هم از منظر راهبردی مقابله با چنین تهدیدی آنگاه میسر خواهد
انصاف هم این است که برخی از این افراد، استعدادِ اشتغال در مشهور‌ترین مراکز علمی و صنعتی دنیا را داشته‌اند ولی با رد امان‌نامهٔ دشمنان آنچنان در تبرّی از مستکبرین زُبده شدند که افتخار یافتند نامشان در لیستهای تحریمیِ یکجانبه و چندجانبه بگنجند.
شد که دولت جمهوری اسلامی ایران از فرصت مذاکرات برای تقویت سیستم‌های درونی کشور که در زمان تحریم آسیب‌پذیریشان مشخص شده استفاده کند و به اصطلاح مقام معظم رهبری دشمن را ناامید سازد. در آن زمان است که خود به خود شاهد افولِ استفادهٔ غربیان از ابزار تحریم خواهیم بود.

نکتهٔ دیگری
که می‌تواند دشمن را از وضع تحریمهای جدید علیه اشخاص مأیوس کند، تقدیر از کارگزاران و دانشمندان مورد تحریم در قامتِ قهرمانان ملی است، نه آنکه خجالت زده نام آن‌ها را مخفی نگه داریم. بدین ترتیب دشمن به وضوح خواهد دید که درج نام افراد جدید در لیست تحریم‌ها به جای آنکه آنان را مرعوب کند، باعث می‌شود که در جامعهٔ خویش عزتمند‌تر شوند و به این ترتیب از مطوّل کردن لیستهای تحریم ناامید می‌شود.

انصاف هم این است که برخی از این افراد، استعدادِ اشتغال در مشهور‌ترین مراکز علمی و صنعتی دنیا را داشته‌اند ولی با رد امان‌نامهٔ دشمنان آنچنان در تبرّی از مستکبرین زُبده شدند که افتخار یافتند نامشان در لیستهای تحریمیِ یکجانبه و چندجانبه بگنجند. ما نباید به گونه‌ای با بازرگانان و فناورانی که نامشان در لیست تحریمهاست برخورد کنیم که گویی رشد و نموّ همهٔ آن‌ها معلولِ یک اشتباه تاریخی در هشت سال گذشته بوده و حالا که کشور دارد مسیر اشتباهش را تصحیح می‌کند باید بی‌هیچ سروصدایی دلاورانش را فراموش کند. (گرچه همین گزارهٔ اخیر نیز به شدت محل تردید است و ما هنوز به این نتیجهٔ قطعی نرسیده‌ایم که مسیر جدید از مسیر قبلی بهتر است).

کشوری که برای خداحافظیِ یک ستارهٔ فوتبالیست
صداوسیما می‌تواند برای چند سال در کنار بخش اصلی جشنوار‌هٔ چهره‌های ماندگار، یک بخش فرعی را نیز به تجلیل از اسطوره‌های مقاومت و افرادی که نامشان در لیست تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیهٔ اروپا، کنگره امریکا و... قرار گرفته اختصاص دهد.
یا تقدیر از یک هنر پیشه میلیون‌ها تومان خرج می‌کند (که شاید بجا هم باشد)، باید چه رفتاری با اساطیری که در روزهای سخت یار کشورشان بودند، و رفاه و امنیت خود را به خطر انداخه‌اند، داشته باشد؟

به زعمِ نگارندهٔ این سطور، کمترین کار ممکن آن است که مانند ایثارگرانِ هشت سال دفاع مقدس، مجموعهٔ حاکمیت از جمله دولت محترم جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به تجلیل و تکریمِ این عزیزان بداند. استفاده از صدا وسیما در این راستا بسیار مفید و در عین حال کم‌هزینه‌است.

به عنوان مثال سازمان صداوسیما می‌تواند برای چند سال در کنار بخش اصلی جشنوار‌هٔ چهره‌های ماندگار، یک بخش فرعی را نیز به تجلیل از اسطوره‌های مقاومت و افرادی که نامشان در لیست تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیهٔ اروپا، کنگره امریکا و... قرار گرفته اختصاص دهد.

در مورد بنگاه‌ها نیز کم‌و بیش چنین وضعیتی سازگار است. مثلاً برای بنگاه ها و موسساتی که سخت‌ترین تحریم‌ها را تجربه کرده و می‌کند امکان تبلیغات نیمه‌رایگان (به خصوص متمرکز بر وجه حماسی مقاومت آن در برابر فشار‌های زورگویان به اتکای اعتماد مردم ایران) فراهم آورده شود.

نکتهٔ سوم استفاده از لیستهای تحریم مشابه برای مسئولین انگلیسی و امریکایی است که در عراق و افغانستان و حتی در خیابان‌های لندن و نیویورک در برخورد با مخالفین و معترضین فاجعه آفریدند. مسیر هوایی ایران یکی از شاهراه‌های ارتباطی جهان است و روا نیست مسئولین ذی‌ربطِ غربی هنگامی که قصد دارند به شرق دور سفر کنند بی‌اضطراب از فضای ایران بگذرند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دست بالای دست بسیار است !! این توافق ذلت بار ترین مورد در تاریخ ایران است...
روحانی بازم مچکریم!
اکسیرهایی که اکسید شد. گویی که جانم می رود
United States
8 سال بس نبود!
Iran, Islamic Republic of
منظورت 8 سال دولت اصلاحاته؟ ما هم معتقد بودیم بس بود ولی محمود خان در اواخر دولتش کارهایی کرد که مردم ناگزیر شدند
Iran, Islamic Republic of
مهاجمین به کنسولگری ایران در اربیل هم باید به لیست تحریمهایمان اضافه کنیم ... ای کاش نماینده های انقلابی مجلس این متن را بخوانند
Iran, Islamic Republic of
....وافق ننگین تاریخی را امضائ کردند
Iran, Islamic Republic of
بارالها جرات ما را سر و سامان بده
انقلابا درس هوشیاری به فرزندان انقلاب بده
ساسان
دم خروس از مقاله و نظرات معلوم است، كاسب تحريم هستي و از توافق ناراحت و انتظار داري علاوه بر كاسبي از دور زدن تحريم از رانت هم استفاده كني، مرد هم در تحريريه جهان نيوز نميبينم كه اين را جاب كند
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز خیلی مردی! دمت گرم
ارتش مظلوم برخلاف بعضی ها سهم خواهی نکرد
Iran, Islamic Republic of
کسی سهم خواهی نمیکنه برادر، بحث اینه که این بدبختهایی که برای ما تحت تعقیب قرار دارند تسلیم نکنیم
سید سجاد
به والله قسم بدترین رویداد تاریخ رو این دولت اعتدال رقم زده
چرا وقتی میبینیم آمریکا به هیچ یک از توافقات خود پایبنده نبوده.چرا ما این کار رو انجام بدیم
قرار بود هر وقت آمریکا تحریمها رو آزاد کرد ما هم نظنز و ... رو تعطیل بکنیم
چند ماه گذشت و ما اومدیم نظنز و... رو در ظرف یک ساعت تعطیل ولی آمریکا هنوز کاری انجام نداده
پولهای بلوکه شده هنوز به ایران نرسیده عراقچی میاد میکه قسط 5 هم رسید بکجا خدا میداند
فقط این رو میدونم که خدا خودش کمک بکنه
....