جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

دلایل اصلی برکناری بندر بن سلطان

چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 355350
یک پایگاه خبری در گزارشی با اشاره به عدم حضور چندماهه بندر بن سلطان در عربستان سعودی، اعلام کرد: بندر بن سلطان از گرفته شدن ماموریت تصمیم گیری درباره پرونده سوریه و ایران از خودش و سپردن این مسئولیت به شاهزاده "محمد بن نایف" پسر عمو و وزیر کشور عربستان بسیار ناراحت شده و از نادیده گرفتن کامل نقش آفرینی وی در این موضوعات راهبردی منطقه خشمگین است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، رسانه های عربی شب گذشته خبری را روی خروجی های خود قرار دادند که محافل امنیتی و نظامی را به ویژه در خاورمیانه دچار شوک کرد. برکناری "بندر بن سلطان" رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی به عنوان یکی از افراد بسیار تاثیر گذار در بحران سوریه و تنش آفرینی ها علیه ایران موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

برکناری "بندر بن سلطان" به طور حتم مسائل پشت پرده فراوانی دارد که طی روزهای آتی شاهد افشای احتمالی بخشی از آن خواهیم بود. اما پایگاه سوری دام پرس امروز در گزارشی تقریبا مفصل به موشکافی در اینباره پرداخته است.

در این گزارش آمده است: "ملک عبدالله" پادشاه عربستان با برکناری شاهزاده بندر از سمت رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان، "یوسف الادریسی" را به عنوان جانشین وی اعلام کرد. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) نیز با اشاره به برکناری بندر بن سلطان اعلام کرد: برکناری رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان "بنابر درخواست وی" انجام شده است و جانشین وی نیز معرفی شده است.

خبرگزاری رسمی عربستان به عنوان ارگان رسمی اطلاع رسانی در این کشور هیچ گونه توضیحات بیشتری را درباره علت این تصمیم و برکناری شخصیتی در این سطح را اعلام نکرده و تنها به تقاضای بندر بن سلطان در زمینه کناره گیری اش از این منصب اشاره کرده است.

این در حالی است که منابع موثق اخیرا اعلام کرده بودند: رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان پس از عمل جراحی که در آمریکا داشته، جهت گذراندن دوران نقاهت به مراکش سفر کرده و طی ماههای اخیر هرگز سفری به عربستان نداشته است.

منابع نزدیک به مقامات سعودی نیز درباره علل اصلی برکناری رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان، معتقدند: بندر بن سلطان از گرفته شدن ماموریت تصمیم گیری درباره پرونده سوریه و ایران از خودش و سپردن این مسئولیت به شاهزاده "محمد بن نایف" پسر عمو و وزیر کشور عربستان بسیار ناراحت شده و از نادیده گرفتن کامل نقش آفرینی وی در این موضوعات راهبردی منطقه خشمگین است.

بر این اساس، بندر بن سلطان پس از اطلاع از این تصمیمات خاک عربستان را ترک کرده و تا زمان اعلام خبر برکناری خود نیز وارد این کشور نشده است. نکته ای که گمانه زنی ها درباره اختلافات شدید بندر با پادشاه عربستان را تقویت می کند هم به سفر دو هفته پیش ملک عبدالله به واشنگتن مربوط می شود که طی آن بندر بن سلطان در هیچ یک از نشستهای برگزارشده میان مقامات دو کشور حضور نداشت.

شاهزاده بندر همواره طی سالهای اخیر سیاستهای سختگیرانه و تندی را علیه ایران و سوریه اتخاذ می کرد. وی با حمایت مستقیم و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از تروریستها در سوریه به دشمن شماره یک نظام اسد در منطقه تبدیل شده بود. خشم و نفرت ذاتی بندر بن سلطان از رهبران سوریه و مقاومت زمانی بیشتر مشخص شد که منابع موثق اعلام کردند وی پس از انفجار مقر نیروهای مارینز آمریکایی در بیروت برای ترور "سید حسین فضل الله" مرجع عالیقدر شیعیان لبنان تلاشهای متعددی داشته است.

البته ذکر این نکته لازم است که روابط میان پادشاه عربستان و شاهزاده بندر خوب نبود و گفته می شود وی با توصیه آمریکا پس از تضعیف جایگاه دستگاه اطلاعاتی عربستان به عنوان رئیس آن معرفی شد. تحلیلگران غربی نیز معتقدند آمریکا در آن زمان درباره رسیدن بحران سوریه به مرحله غیر قابل کنترل و احتمال درگیری نظامی با ایران نگران بودند اما پس از تحولات اخیر در سوریه و توافق هسته ای با ایران تا حدود زیادی درباره آینده این دو پرونده اطمینان حاصل کرده اند تا جایی که شاید دیگر احتیاجی به حضور شخصیتی افراطی همچون بندر در راس دستگاه اطلاعاتی عربستان نداشته اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *