سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۴
۷

توکلی: از موضع بالا با مجلس ​حرف نزنید

سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب: 375952
به وسیله آقای صدیقی برای وزیر محترم پیام دادم از فرصت یکماهه استفاده کند و چند نفر را برای نشان دادن تفاهم عوض کند. چند روز پیش یکی از اعضای دانشگاه تهران که از نزدیکان وزیر است و با من نیز دوستی دارد زنگ زد پا در میانی کند. به او گفتم اگر امثال آقای دکتر میلی منفرد در حمایت جوانان تحصیلکرده بیکار و تهیدستان مستضعف زیر بار گرانی کمر خم کرده بخواهند قدمی بردارند دو سه نفری بیانیه بدهند و بگویند گرچه حق قانونی وزیر انتخاب همکارانش است ما برای زمینه سازی تفاهم بین قوا کنار میرویم تا مجلس و دولت وقت مشترک بیشتری برای حل معضلات معیشتی مردم بیابند. این کار آنها را بزرگ و مردم را خوشحال میکند. من هم میروم و تلاش میکنم استیضاح منتفی شود. ولی این دوستان برعکس عمل کردند . حالا با این موضعگیری ها در جهت فشار بر مجلس نه تنها ادامه کار این وزیر به تفاهم ضربه میزند، بلکه باید نگران دموکراسی هم بود.
توکلی: از موضع بالا با مجلس ​حرف نزنید
به گزارش جهان، احمد توکلی در گفت وگو با خبرآنلاین درباره ارزیابی اش از استیضاح وزیر علوم، گفت: من از برخورد دولت با مجلس در این موضوع تعجب کردم چون این دوستان کسانی هستند که همیشه به درستی در اظهار نظر هایشان اعلام کرده بودند که مجلس را نماد جمهوریت نظام می دانند.

وی با بیان اینکه نباید حق نظارت مجلس را محدود کرد، افزود:هر گاه قدرت نظارت محدود شده است، فساد در قدرت افزایش یافته است.

توکلی با اشاره به برخی اظهار نظر های مقام های دولتی، ادامه داد: برخی اظهارات تحقیر کننده و بی منطق از سوی مقامات دولت و بیان اینکه که اگر وزیر هم استیضاح شود، هر کسی به وزارت علوم بیاید همین سیاست و روش را ادامه خواهد داد. این طرز سخن گفتن باعث تعجب است . باید از این آقایان پرسید که مسیر قوه مجریه راجز مجلس چه کی تعیین می کند؟

مجید انصاری معاون پالمانی رئیس جمهور اخیرا در اظهار نظری با تاریخی خواندن استیضاح وزیر علوم در رابطه با با گزینه های احتمالی وزارت علوم در صورت رای آوری استیضاح، گفته بود: «با فرض آن که استیضاح رای بیاورد، گزینه بعدی قطعا کسی خواهد بود که تغییری در خط مشی وزارت علوم ایجاد نخواهد کرد.»

نماینده مردم تهران بابیان اینکه «این گونه اظهار نظرها معنایی جز دیکتاتوری ندارد و با مواضع شخص رئیس جمهور درباره جایگاه مجلس جور در نمی آید.»، افزود: این آقایان قانونا حق دارند کسانی را که مایلند تعیین کنند درست است، ولی باید مصلحت عام را در انتصاب ها در نظر بگیرند، مهمترین مصلحت در وضع فعلی حفظ آرامش و تقویت تفاهم برای نجات کشور از رکود مایوس کننده و تورم کمرشکن است. برخی از انتصاب های در وزارت علوم معنای جز «لجاجت با مجلس» نداشت و این به عصبانیت متقابل انجامید و این امر مضر به حال کشور است.

وی تاکید کرد: از روز اول به به وزیر علوم و دوستانش گفتم که تشنج در بین قوا به ضرر مردم است چون فشار گرانی روحیه ای برای مردم نگذاشته و وظیفه قوا این است که با کاهش تورم و ایجاد شغل ،امید را در دل مردم زنده نگاه دارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: در بین اساتید دانشگاه، کثیری از هم فکران وزیر علوم وجود داشتند که وزیر می توانست آنها را منصوب کند و مجلس را هم تحریک نکنند، اما با کمال تعجب دیدیم که خلاف این روش عمل شد که این رفتار به طور ذاتی تشنج آفرین است.

نماینده مردم تهران در مجلس که می گفت«از ابتدا با این استیضاح موافق نبودم»، ادامه داد: اما برخی اظهار نظرهایی که از سوی حامیان دولت و معاونان رئیس جمهور درباره جایگاه مجلس انجام شد، تناقض آمیز بود. اینکه بگوییم مجلس نماد جمهوریت است ولی نمایندگان حق استیضاح ندارند، چه معنایی دارد؟

وی ادامه داد:بدترین ثمره این رفتارها سخت تر کردن فرایند تصمیم گیری در مسایل اقتصادی است.

توکلی با اشاره به حمایتش از دولت در زمان رای اعتماد، گفت:بنده کسی بودم که در دفاع از کلیت دولت در مجلس به عنوان موافق حرف زدم و درباره انتخاب وزیر علوم با صراحت اعلام کردم چون در دانشگاهها به طور نسبی اصلاح طلبان بیشترند، باید یک وزیر اصلاح طلب معرفی شود. ولی با هر یک که معرفی شد یا در معرض معرفی شدن بود، از جمله آقای دکتر فرجی دانا ملاقات داشتم و تأکید میکردم که باید دانشگاه دولت و مجلس حداکثر تفاهم را برای حل مشکلات معیشتی مردم و نجات اقتصاد ملی با هم داشته باشند. حتی یکبار سرپایی به یاد آقا دکتر فرحی دانا آوردم که داری اشتباه میروی!

وی افزود:بعد از طرح استیضاح هم آقای دکتر صدیقی، معاون دانشجویی وزیر، به منزل ما تشریف آوردند تا در باره بورسیه ای ها توضیح بدهند. من عرض کردم من از تلاش شما در حذف کسانی که غیرقانونی و بدون صلاحیت علمی بورس گرفتند دفاع میکنم و سخت ترین مخالفت ها را هم با خلافکاری های آقای دکتر احمدی نژاد داشتم ولی دولت یک شخصیت حقوقی مستمر است و شما نمیتوانید در برخورد با کارکرد دولت قبل هرکه میخواهد بوده باشد، اصل را بر فساد تصمیمات بگذارید بلکه باید برعکس اصل را بر صحت بگذارید و هر جا خلافش ثابت شد اقدام کنید.

نماینده مردم تهران با اشاره به پیغامی که به وزیر علوم داده است، خاطر نشان کرد: به وسیله آقای صدیقی برای وزیر محترم پیام دادم از فرصت یکماهه استفاده کند و چند نفر را برای نشان دادن تفاهم عوض کند. چند روز پیش یکی از اعضای دانشگاه تهران که از نزدیکان وزیر است و با من نیز دوستی دارد زنگ زد پا در میانی کند. به او گفتم اگر امثال آقای دکتر میلی منفرد در حمایت جوانان تحصیلکرده بیکار و تهیدستان مستضعف زیر بار گرانی کمر خم کرده بخواهند قدمی بردارند دو سه نفری بیانیه بدهند و بگویند گرچه حق قانونی وزیر انتخاب همکارانش است ما برای زمینه سازی تفاهم بین قوا کنار میرویم تا مجلس و دولت وقت مشترک بیشتری برای حل معضلات معیشتی مردم بیابند. این کار آنها را بزرگ و مردم را خوشحال میکند. من هم میروم و تلاش میکنم استیضاح منتفی شود. ولی این دوستان برعکس عمل کردند . حالا با این موضعگیری ها در جهت فشار بر مجلس نه تنها ادامه کار این وزیر به تفاهم ضربه میزند، بلکه باید نگران دموکراسی هم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای توکلی شما هنوز این دولت رو نشناختی؟!؟!
Iran, Islamic Republic of
آقای توکلی چرا پیام 24 خرداد رو درک نمی کنی؟
سرور
که دولت نیم درصدی شکننده است و ممکن است جهنم حواله ایشان کند؟
Ireland
"باید مصلحت عام را در انتصاب ها در نظر بگیرند، مهمترین مصلحت در وضع فعلی حفظ آرامش و تقویت تفاهم برای نجات کشور از رکود مایوس کننده و تورم کمرشکن است"

یعنی، داداش گیر نده، یک سفره ای هست، دور هم نشستیم داریم استفاده می کنیم!
ما از آقای توکلی چنین انتظاری نداشتیم. ایشان که همیشه دنبال حق بودند، نباید اینطور رفتار کننده، این کارشان باعث ریزش رای هایی می شود که در این سال ها بدست آوردند.

به نظر من، اتفاقا باید تکلیف بورسیه های غیر قانونی مشخص شود. همانطور که باید تکلیف مدرک دکترای از انگلیس که همزمان با تکیه بر سه پست مهم، حیاتی و پرکار اخذ شده توسط آقای ح. ر. مشخص گردد.

مردم به جناح بازی شما نمایندگان و دولتیان کاری ندارند. برای یک بار هم که شده سیاسی کاری را بگذارید کنار، چه چپ، چه راست، هرکه را خلاف کرده و باعث بدنامی نظام شده را رسوا و تنبیه کنید. این خواسته ی فراجناحی مردمی است که انقلاب کردند.
یکی
دموکراسی هم رفت به جهنم
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
نظری
آقای توکلی شما ازچه نوع بورسی استفاده کرده اید ؟
Iran, Islamic Republic of
توکلی: از موضع بالا با مجلس ​حرف نزنید
آقای توکلی اون موقع ..............بودی
مجلس دیگر در راس امور نیست
شما نماینده ها لیاقتتون همون ...........ده