جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳۱
۵۲
عشق تعطیل نیست اما حیا هم نباید تعطیل شود!

تیشه به ریشه فرهنگ/ وقتی طنز به ورطه‎ی وحشتناک حریم‎شکنی می‎افتد

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب: 405651
در این سریال به راحتی عدم اطلاع خانواده از این قرار ملاقات عاشقانه به رخ کشیده می‎شود و دختر و پسر نامحرم جلوی کافی شاپ و آنهم در حالی که صاحب کافی شاپ و احتمالاً دیگران (در خیابان) در حال مشاهده هستند با یکدیگر آواز می‎خوانند و به حرکات موزون نزدیک می‎شوند!
سرویس فرهنگی جهان‌نیوز - دکتر محمد لطفی‌زاده: به تازگی سریالی به شبکه نمایش خانگی با عنوان «عشق تعطیل نیست» وارد شده که با توجه به نام برخی بازیگران مطرح و مشهور (آقای محمدرضا گلزار و خانم مهناز افشار) سعی در جذب مخاطب و رقابت با سایرین داشته است که البته در همین ابتدا هم کم اسیر شایعات و تعطیلی پروژه نشده است!

اصولاً تعدد محصولات و ایجاد رقابت خوب است و امری پسندیده به شرطی که این افزایش رقابت به افزایش کیفیت منجر شود و اگر اینگونه نباشد هم‎افزایی سقوط فرهنگی و اخلاقی بعید نیست.

نویسنده و کارگردان این سریال بیش از هر چیز با سریال تلویزیونی خانه سبز شناخته شده است و به همین دلیل هم در ابتدای مجموعه جدید نمایش خانگی خود سعی کرده خاطراتی از خانه سبز را با صدای مرحوم خسرو شکیبایی زنده کند.

آقای بیژن بیرنگ کپی‎برداری از مجموعه‎های خارجی و ماهواره‎ای را خوب بلد است و مانند مجموعه شام ایرانی حالا به تقلید از یک مجموعه نسبتاً مشهور نیز اعتراف نموده است. البته هر تقلیدی بد نیست اما اگر این تقلید به جابجایی فرهنگ‎ها منجر شود خطرناک است.


هر چند در این مجموعه به نسبت فیلم‎های دیگر وضع حجاب بازیگران قدری بهتر است (به رسم آنکه به مرگ گرفته‌اند که به تب راضی شده‌ایم)، اما مشخص نیست چهره بزک کرده و ناخن‎ لاک‎زده بازیگران زن در این مجموعه چه تأثیری در پیشبرد داستان باید داشته باشد؟

صرفنظر از نسبت‎های ناروایی که یک جوان در این سریال به پدر و مادرش می‎دهد و نوع صدا زدن به دور از عرف و ادب آنان، سکانس کافی شاپ که حاصل یک قرار عاشقانه یا به قول نویسنده (DATE) است نمایی عریان از جابجایی فرهنگ اسلام و غرب است. در فرهنگ اسلامی آشنایی دختر و پسر و روابط دو یا چند نامحرم تابع قوانین خاصی است و در عرف ایرانی نیز پذیرفته شده است اما در این سریال به راحتی عدم اطلاع خانواده از این قرار ملاقات عاشقانه به رخ کشیده می‎شود و دختر و پسر نامحرم جلوی کافی شاپ و آنهم در حالی که صاحب کافی شاپ و احتمالاً دیگران (در خیابان) در حال مشاهده هستند با یکدیگر آواز می‎خوانند و به حرکات موزون نزدیک می‎شوند!

از سوی دیگر شوخی و طنز که دو عنصر مهم در ادبیات و سینما و البته مقبول است در این مجموعه گاه به ورطه‎ی وحشتناک حریم‎شکنی می‎افتد تا جایی که با عبارات (به من حس داره) و (الان همسرم (شراره) خونه است و نمیشه!) به مخاطب نوعی از انحراف اخلاقی بین دو مرد القا می‏ شود. به راستی این چه تیشه‎ای است که به دست برخی افتاده تا به جان فرهنگ و اخلاق و حیاء بیفتند و آن را از بین ببرند؟

در این نوشته قصد تحلیل سینمایی و تکنیکی نبود که اگر قصد این بود شاید چند برابر می‏شد تحلیل به رشته تحریر درآورد اما هدف این بود که هشداری داده شود البته اگر گوش شنوایی باشد!

آقای بیرنگ در ابتدای این سریال از هدف خود در معرفی عشق بعنوان رابطه‎ای توأم با درک متقابل سخن می‎گوید که به جای خود خوب است اما اگر این کشور اسلامی است و مجوز از سوی مرجعی دولتی و اسلامی صادر می‎شود و هنرمندان ما به اسلام معتقدند یا در هوای اسلام نفس می کشند این گونه اختلاط زن و مرد و عدم تقید به حیاء پذیرفته نیست.

کسی نگوید که در این وانفسای اینترنت و ماهواره چرا راه را برای داخلی‎ها می‎بندید که اتفاقاً راه باز است برای آنان که به حیاء و عفت جامعه بیفزایند. فراموش نکنیم که یک کارکرد بسیار مهم ماهواره و بدتر از آن اینترنت این بوده است که آنقدر فضا را آلوده ساخته که آلودگی‎های کوچک دیگر به چشم نمی‎آید و قبح شکنی و ساده‎انگاری به روال تسامح و اباحه‎گری رواج یافته است.
امید که به فضل الهی این هشدار مؤثر واقع شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یاسین
در این سریال عمل غیراخلاقی و نامشروع... تبلیغ میشه. چرا مسئولین اجازه میدن که چنین فیلمهایی به خانواده ها راه پیدا کنه؟ خجالت آوره!
بهادر
این دگم بازیها رو بذارید کنار. یادتون رفته حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی که یک عالم متکامل و مسلط و پاک و جامع الاطراف هستند، 16 اردیبهشت امسال فرمودند: نباید زنان زیبارو را از میدان به در کنیم. وقتی آقای هاشمی که خودش مجتهده اینو میگه دیگه شما چی میگید؟
حسين
حضرت ايشون نگفتن از چه ميداني؟
United States
هیچیییییییی
Kuwait
وای به روزی که بگندد نمک!
احسان
United States
آقای هاشمی مرجع تقلید چند نفرن؟
این چند مرجعی که دهها میلیون تو این کشور مقد دارن هم حرف آقای هاشمی رو قبول دارن؟؟؟
مرجع خاندان اند!
واقعا!!
دمت گرم - کلی خندیدم
محسن
Iran, Islamic Republic of
ساده زیستی از صفات برجسته این عالم متکامل است که در توصیفات شما مغفول مانده است!
مراقب باشیم که در نقدها از رهبری جلوتر نیفتیم و مرتکب گناه نشویم. کاری که در مناظرات سال 88 انجام شد
...
یعنی حتمن اقا باید یه حرفی رو بزنه و ما بعدش بزنیم؟!
خودمون فکر نداریم؟ عقل نداریم؟ نظر نداریم؟
((این جور نیست که شما باید منتظر بمانید ببینید رهبری درباره فلان شخص یا فلان حرکت یا فلان عمل یا فلان سیاست چه موضعی اتخاذ میکند که بر اساس آن شما هم موضع گیری کنید، نه این کارها را قفل میکند... رهبری وضایفی دارد...شما هم ظایفی دارید...)) مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان - 1393/05/01
United States
دوره آخرالزمان که می گن همینه
ناآشنا
محسن خان !! ساده زیستی ازنوع تفریحات (اسکی روی آب) بهمراه خانواده ؟؟؟!!!!!!
United States
سد لتیان
نام
دقت کنیم که پیشوند آیت ا.. را برای هر کسی! بکار نبریم...
من
با نظر جناب بهادر آدم یاد این ضرب المثل معروف می افته:
بين همه پيامبرها جرجيس انتخاب كرده
!!!
هاشمی حرف زیاد میزنه
United States
خاطره هم زیاد می گه...
خوبه معنی عالم متکامل پاک و جامع الاطراف را هم فهمیدیم . فقط عنوان نظرتون رو به جای بهادر بنویسید تحریریه دفتر عالم جامع الاطراف پاک : هاشمی
کی میگه هاشمی مجتهده ؟خودتو گول نزن
هاشمی مجتهد اعلم است
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی مثبت شد.
سید
دوست عزیز، آقای هاشمی نه مجتهد مسلم هستند و نه مرجع تقلید و نه آیت الله.

الفاظی مثه "آیت الله ، مجتهد و مرجع" الفاظ علمی-دینی- فقهی هستند که شروطی مانند تقوا و عدالت به همراه دارند و با حرکات رسانه ای و ژورنالیستی نمیشه اونو به کسی نسبت داد.

دیدید که رهبری و بسیاری از بزرگان هم ایشون رو "آیت الله" ننامیده اند.


دقت بفرمایید : "آیت الله" یک اصطلاح علمی-فقهی-حوزوی است ولی افراد ممکنه معنای "لفظی" اون یعنی"نشانه خدا" رو مد نظر بگیرند که در اینصورت خورشید و ماه و تمام مخلوقات از جمله آقای هاشمی و من و شما"آیت الله" هستیم.
علی
....کلا معلومه تو باغ نیستی اومدی اینجا تیکه پرونی که لج ملتو دربیاری.هاشمی مجتهده؟؟؟؟؟اصلا بلدی مجتهدو تلفظ کنی تو؟
هاشمی آخر آخرش همون استوانه نظامه...
عالم!!!!!!!!!!!!!!!!!
متکامل!!!!!!!!!!!!!!
مسلط!!!!!!!!!!!!
پاک!!!!!!!!!!!!!!
جامع الاطراف!!!!!!!!!!!!!
ممنونیم که موجبات هر و کر مارو فراهم کردی
مردم با نخریدن این فیلم ها بیش از هر چیز دیگر می توانند موثر تر باشند
علوی
با انیمیشن "فرزندان آفتاب" اون برخورد میشه، اما این فیلم ضداخلاقی اینطوری تحویل گرفته میشه. آقای جنتی تو فرزند پیر چریک انقلاب هستی. کمی از پدر شجاعت یاد بگیر که چطور سالهاست جلوی مفسدان سیاسی ایستاده و ذره ای عقب ننشسته. در قیامت بابت مجوز دادن به این سریال چه جوابی میدهید؟
اين مسايل كه تو سريالهاي تلوزيون متعهد! فراوان است و هرشب و مستمرا به مردم نشان داده مي شود. نمونه اش فيلم همه چيز آنجاست نازنين و دوست پسرش كه اونقدر اشك و افغان كردند تا كه به مردم بقبولانند هيچ عيبي نداره با همند.
meti
دیگه مردم حالشون از بعضی بازیگرا به هم میخوره.خدا وکیلی این فیلمای جشنواره فجر رو که میبینم خیلی به خودم امیدوار میشم.این داورا چی درس خوندن کجا خوندن.تجربشون بوخوره تو سره بعضیا.اگه فیلم اینه من در حد کریستفر نولان میتونم فیلم بسازم اونم با موبایل.....
این مسائل دیگه تو تمام فیلم و سریالا هست...
جلوش رو بیگیرید خوب . مثلا از دست مردم چه کاری بر میاد ؟
United States
خجالت نمیکشه پیش شوهرش؟
عامل بدبختی جوانها امثال این فیلمهاست
این یه گوشه دیگه از تدبیره!
خب این اتفاقات هر روز تو جامعه اتفاق میفته بعضی ها میخوان تظاهر کنن که مردم هم عقیده آنهایند .هر کی ناراحته نگاه نکنه
بخاطر همین فیلمهاست که مراجع یکصدا علیه وزارت ارشد و دولت موضع گرفتند
واقعا شما ها ديگه كي هستين
جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
وقتی وزیر فرهنگ با اعلام اینکه دغدغه اصلی خود را تامین معیشت و وضع اقتصادی مردم عنوان می کند و خواستار واگذاری وظایف تعریف شده و قانونی عرصه فرهنگ وحوزه ارشاد اسلامی! به بخش خصوصی است جه انتظاری از این دولت می توان داشت؟!
مریم
عزیزم اینها همشون سربازان ناتوی فرهنگی هستند چه توقعی دارید اروپا وامریکا خودشون مستقیم وارد نمیشن در اقتصاد ،فرهنگ ،سیاست سربازانی در درون کشورها دارند که به موقع ازشون استفاده می کنند این مسوولین هستند که باید هوشیار باشند که نیستند
وقتی وزیر ارشد آقای جنتی باشه از این بدتر هاش هم منتظر ش باشید....
آقای وزیر ارشاد برایت متاسفم
یه نظرم برای این سریان نباید هیچ نقدی نوشته بشود ، چون اینقدر ضعیف بود که ما با خانواده تا نیمه سی دی اول که رسیدیم بالاتفاق خاموش کردیم و رفتیم پی کار ها مون
این سریال به وضوح یک تقلید از سریال های خارجی است ، حتی شوخی هایش هم تکرار شوخی های آنهاست که بعضی حتی برای ما خنده دار نیست

نقد نوشتن برای این کارهای ضعیف فقط موجب رونق دادن به بازار آنها می شود
علی
اینها مقصر نیستند چون اینقدر تهاجم فرهنگی شدید بوده که همه حتی هنرمندهای ماهم موجی شدند ( و دولت مردان) در این جور موارد فقط یوسف ها می مونند و بقیه می روند زیر آب
این که فیلمه.
چرا وقتی اون خانم بازیگر که مقتل خوان حضرت رقیه هست میگه تو خیابون با شوهرم آشنا و دوست شدم و با دوستی خیابانی ازدواج کردیم از بی حیایی دم نمیزنید؟
سانسور نکن. شماها دلتون برای فرهنگ نسوخته.
احتمالا این گروه هنری مورد عنایت و حمایت جناب آقای پرویز پرستویی قرار نگرفته و حکم حمله صادر شده.
Iran, Islamic Republic of
حالا بفرمایید با این مقاله واقعا قصد انتقاد داشتید یا اینکه برای این سریال تبلیغ کرده اید ؟ چون خیلی ها بعد از خواندن این مقاله تمایل به دیدن آن خواهند نمود .
مجید
Iran, Islamic Republic of
اون دوستمان نگفت آقای هاشمی مرجع تقلید کی هست لطفا مطالب طنز بگذارید مثل هم اینکه گفته مرجع تقلید احتمالا مهدی جان هم مقلد ایشان است
lمحسن
سلام متاسفم برای سینما برای فرهنگ ما متاسفم برای اونایی که اعای فرهنگ میکنن و هیچ بوی از فرهنگ نبردن دوستان دیگه فرهنگی برای ما این سینما و بازیگراش و... نذاشتن ویزر ارشادم که اصلا معلوم نیست چیکار میکنه خدا آخرش خیر کنه
اللهم عجل الولیک الفرج....
متاسفم برای ارشاد
Iran, Islamic Republic of
با عرض معذرت با این همه بازیگر مطرح این سریال تقلیدی ....
مریم
Iran, Islamic Republic of
شما متحجرین نبینید. ما خیلی خوشمان آمد رنده باد نویسنده
United States
این مگه شوهر نداره؟